"A new star is born, far bigger and brighter"
Börja alltid alltid med att läsa Krilles guide, som du nu fick länkad till i Gurgehs inlägg. Den är skitbra.
Att börja att skriva en miniversion av rollspelet, som de andra i tråden tipsar om, är en ny idé, och låter rätt smart.. Annars brukar klassikern, också en
Krille-idé har jag för mig, vara "Börja med att skriv innehållsförteckningen", så får du en idé om vad du vill ha med.
Mask kör på mindmaps -massor av mindmaps. Gör en mindmap på ditt Rollspel, där du delar upp det i en massa bubblor. (Du vet hur man gör mindmaps, va? Du skriver namnet på ämnet i mitten, sedan binder du ihop det med namnen på det som ingår i ämnet, över hela pappret.)
När ett ämne blir för stort så låter du det få ett eget papper.
Rising och några andra skapar världen genom att rita sig igenom historien, det vill säga man ritar hur folkslagen rör sig och utvecklas genom historien. Rising skrev att han ritade en landmassa, kopierade upp kopior på den, och ritade på varje kopia, som representerade steg i historien.
Men ja.. allra först får du fundera på vad du vill uppnå med spelet. Skriva "ett vanligt fantasyspel" kan ju vara kul, men slutresultatet kommer bli mycket häftigare, och det känns lättare att fortsätta ifall du tänker ut ett koncept, som "Antik och magisk djungelmiljö med olika civilisationer på olika nivåer i trädverken" eller något..
Lycka till.