Nekromanti Vart i hela har min Creolekrydda tat vägen?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Så här:
Jag använder Tony Chachere's Original Creole Seasoning i näst intill varje maträtt jag lagar. På allt som steks, från svamp till kött till ägg. I alla grytor, soppor och pastasåser. Det har jag gjort i säkert tio års tid. Den senaste tiden har det börjat sina i den gröna kryddförpackningen och jag har då och tänkt "Hm, jag måste komma ihåg att köpa ny creolekrydda". Jag har inte hittat den i min vanliga matvaruaffär, Daglivs, och gjort en vana av att nån gång i veckan handla i en annan butik för att köpa kryddjävlen där. Men ingenstans står den att finna. I helgen tog min reserv slut och jag står nu handfallen och förvisad till andra - på alla sett undermåliga - kryddblandningar av cajun-typ (jag har ett litet men väl cureat:at förråd av kryddblandningar).
Fast forward till igår. Jag besökte tre olika matbutiker i min jakt. ingen hade den, ingen kände ens igen kryddburken på bild.

Jag börjar känna mig som en vansinnig person. Hur har detta kunnat hända? Är Sverige nu mer ett Tony Chachere's Original Creole Seasoningfritt land? Enligt importören ska den finnas på typ CityGross, men det känns ju lite extremt att jag är tvungen att åka ut till Skärholmen för att handla en enskild förpackning. Om de sen inte skulle ha den, ja då är undergången nära.

Hittade sidorna extreme food och kryddlandet som båda tar 59 kronor i frakt. Riktigt så desperat är jag inte.

Är det nån annan som har koll på vart ni brukar köpa er krydda, eller har någon rent av ett tips på en annan, lika bra och väl tillgänglig kryddblandning?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Denna sida kanske kan hjälpa.

Fast du kanske redan har sätt den sidan.

Ska tydligen finnas på Ica Maxi och Kvantum affärer.

"Från april 2009 är Tonys Original Creole Seasoning grundlistad på alla Maxi och Kvantum butiker i hela Sverige.
Creole Seasoning går även att köpa/beställa på ICA Supermarket och ICA Nära butiker i hela landet. Skulle du inte hitta Tonys Original Creole Seasoning i din lokala ICA butik så kan du tala med din handlare och be butiken beställa hem kryddblandningen med sin nästa leverans från ICAs centrallager."


Vet inte hur gammal den infon är dock.

Och om du trycker på "Butiker" uppe vid toppen så visar de vilka andra butiker som deras produkter finns i.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
det funkade rätt bra, efter som de hade en rätt utförlig lista icabutiker med förklaring vilken sorts butik de var. Ska kolla in den närmaste ica maxi i morgon.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Gökens Livs och Deli på Pontinjärsgatan hade. Livet är återställt.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Grattis!

*har sedan denna tråden startat blivit intresserad av att prova kryddan själv* XD
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
För er som inte hittat den perfekta blandningen än så kan jag rekommendera att blanda sin egen cajun-mix, och pröva sig fram med olika mängder tills det är perfekt. Jag tycker alltid det brukar vara för mycket natriumglutamat och dylikt i köpeblandningar. (För trådstartaren som redan hittat en blandning hen älskar skulle jag dock rekommendera att bara fortsätta med den, såna favoriter måste vårdas).
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tror igentligen att de enda krydd faser jag har haft... där jag was all about that spice... var först en mängd år under min skoltid (80-90 tal) där Aromat var kung (knäckebröd + smör + Aromat = Awesomeness!)... och sen en mängd år under andra halvan av 90-talet till några år in på 00-talet där Piffi var tvunget att ha på det mesta. XD

Under de senaste 12-13 något åren så har jag varit mer varierad... där jag mest tagit något random som verkade intressant, och som jag kände för att prova. Denna månadens krydda har varit Grönsakskrydda... även om jag inte ens haft grönsaker till maten i vissa fall... XD

Förra månaden var det vitlökskrydda (igen, ibland återkommer vissa kryddor). Hade nån månad med Paprika pulver... nån månad med dill krydda... chili pulver... etc.

Så klart så använder jag ju salt också, svart och vit peppar när jag har det... men det är andra kryddor som oftast är de där "flavour of the month" kryddorna.

Ska se om jag kan hitta Jockes favo krydda när jag får pengar imorgon eller på måndag.
 
Top