Vart ha kartor i äventyret?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Tänkte fråga er om era tankar kring vart i äventyret man borde lägga kartor. Detta berör ett äventyr till Drakar och Demoner som jag håller på att skriva, Marius Storfots sista plundring. Äventyret har ett väldigt öppet upplägg, i stil med Döda skogen och Marsklandet. Jag har ett kapitel som heter Platser, där de viktigaste platserna i äventyret beskrivs. Jag funderar på om det är bäst att ha kartorna och beskrivningar över kartorna under samma kapitel. Ett annat alternativ är att kapitlet Platser har en kort översiktlig beskrivning av varje plats och mer detaljerade beskrivningar finns under ett separat kapitel som heter Kartor. Vad skulle ni tycka är bäst av dessa alternativ?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Jag vill ha kartan vid infon om vad som är på kartan. Jag vill inte (eller så lite som möjligt) bläddra mellan kartan och beskrivningen. Att ha alla kartorna samlade någonstans som längst bak eller i mitten gillar jag inte alls.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,551
Jag vill ha kartan vid infon om vad som är på kartan. Jag vill inte (eller så lite som möjligt) bläddra mellan kartan och beskrivningen. Att ha alla kartorna samlade någonstans som längst bak eller i mitten gillar jag inte alls.
Medhåll på detta!
Det enda riktiga alternativet är annars att ha kartorna som lösblad, men det är kass av helt andra anledningar
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hellre en nodkarta med ikoner eller text än en snygg handout ... och placerad i anslutning till informationen. Vill man ha en handout kan den vara var som helst ...
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Så som de officiella äventyren har gjort är att lägga kartan på samma uppslag som platsen/platserna dyker upp. Så har du ett äventyr med en grotta kommer kartan på samma sida som den första platsen i grottan beskrivs på.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Det kommer absolut att finnas karta och beskrivningar av vad som finns på kartan på samma ställe. Det jag undrar över om det finns ett behov för ett till kapitel där alla platser beskrivs väldigt kort och översiktligt? 🙂
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,551
Det kommer absolut att finnas karta och beskrivningar av vad som finns på kartan på samma ställe. Det jag undrar över om det finns ett behov för ett till kapitel där alla platser beskrivs väldigt kort och översiktligt? 🙂
nej det tycker jag inte
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Det jag undrar över om det finns ett behov för ett till kapitel där alla platser beskrivs väldigt kort och översiktligt?
Det tror jag inte. Det beror väl på antalet platser och hur du skriver, men om du skriver som äventyren i äventyrsboken är skrivna så är platsbeskrivningarna så korta (och numrerade) att det skulle bli väldigt kaka på kaka. Se här ur ett utdrag från Ridders rös, som också finns i snabbstarten och är en bra mall att utgå från (det gjorde vi andra!)
Screenshot 2023-10-23 at 09.54.19.jpg
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag tycker att det löstes väldigt snyggd i introduktionsäventyret för Mörk Borg där det finns en stor karta i början av äventyret och sedan en miniatyrkarta med det aktuella rummet markerat vid respektive rumsbeskrivning.
Stockholm Kartell är generellt att ha som föredöme när det gäller grafisk formgivning. Lore- och regeldelarna av MB är helt maxade med färger, typsnitt, bilder och annat i ett sammelsurium, för att maximera känslan som spelet ska förmedla, medan äventyret Svartsörja har svart tydlig text på vit bakgrund, inzoomade kartdelar som du nämner, och korta men tydliga och samtidigt fantasieggande beskrivningar av rum, monster och SLP:er.
 
Top