Nekromanti Vart håller jättarna i eon hus?

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Läste poseurs artikel om mithera-skogen idag, och i den skriver han om stora stenblock som "kastats dit av jättarna".
Det fick mig att tänka lite.
Hur kommer det sig att det inte finns några jättar i eon?
Är det en översikt från skaparna eller är det ett medvetet val att inte ha med dem?
Blir de överflödiga iom trollen?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
En ren gissning är att jättarna får fungera som fabelvarelser i världen, om du förstår hur jag menar - alltså att det finns någonting som folk kan berätta historier om som inte nödvändigtvis existerar. (Till skillnad från sägner om våldsamma drakar, förföriska skogsrån, vemodiga satyrer och liknande.)

Off-topic så är jag glad och tacksam att det finns sådana här företeelser (omnämnda varelser som inte uttryckligen existerar i Mundana), och Eon skulle behöva fler av dem. I Eon IV röstar jag för att kimeror, cykloper och varulvar går samma väg. :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bergstrollen är basically jättar. Alltså, de fyller exakt samma tematiska och konceptuella funktion. Jättar är med andra ord helt överflödiga i Eon (och jättar större än bergstroll vore alldeles för, well, orealistiskt, för Mundana).

Är man verkligen desperat efter jättar som inte är Bergstroll skulle jag låtit dem vara ett isolerat fenomen i Skugglandet.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Off-topic så är jag glad och tacksam att det finns sådana här företeelser (omnämnda varelser som inte uttryckligen existerar i Mundana), och Eon skulle behöva fler av dem. I Eon IV röstar jag för att kimeror, cykloper och varulvar går samma väg. smile
Va!? Ta bort cykloperna? Vad för slags besjälade varelser ska då de dekandenta jargiska adelsmännen äta?!?

I övrigt håller jag med om ditt resonemang, och röstar för att vi även kastar arachnider, satyrer, minotaurer, basilisker, minst två av de nya trollsorterna och ett dussin överflödiga varelser till. Och ersätter dem med fler limaxer, blodflygare och hyggelmonster :gremwink:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag har alltid stlrt mig lite på just de ikoniska monstren i eon. Kimeran, basilisken och de andra som linsom inte känns eon. Gillar de eon unika monstren som attan, och trollen och andra monster som är inspirerade av, men inte direkt rippade från andra källor. Gillart.
Eon har dock en rätt nordisk ton, och då känner jag på någit sätt att jättarna skulle passa in.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Inte limaxer fehelvete. Hade mardrömmar om de där jävla kräken när jag var liten. Usch!
Vidrigare illustration på ett monster får man leta efter. Hugaligen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har alltid stlrt mig lite på just de ikoniska monstren i eon. Kimeran, basilisken och de andra som linsom inte känns eon.
Fast även pantherorna är sådana monster (alltså, de kommer från medeltida bestiarier). Och den som rör pantherorna får med mig att göra, för de är det enskilt mest awesome med Eon.

Allt Eon behöver nu är ett monster som är lika sjukt metal som de här odöda dödfödda gudafostren i D&D, så är allt rätt här i världen.

Ja...och bonnaconer , då...
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Pantherorna är briljanta, och jag gillar även Eons gorgoner och gripar, för att ta ett par exempel på "klassiska" monster. Är dock grovt skeptisk till många andra väsens existensberättigande i Mundana.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Speaking of D&D-bös så har jag försökt designa änglar som "monster" till Eon. Här en av dem, berätta gärna vad ni tycker:

Edil

'''Beskrivning:''' Ediler är mäktiga primalväsen som av många beskrivs som änglar. De tar sig formen av högresta, inte sällan mer än två meter långa, humanoider med varierande hudfärg, ofta något udda som ljusblått, orange, eller rentav ett bisarrt multikromatiskt skimmer. De är atletiskt byggda med stolt hållning och fina, rena drag, oftast skenbart manliga, men det förekommer ediler med mer feminina drag och former. Många ediler tycks hårlösa, men en del har ståtliga skägg eller smala torskmustascher, eller långa flätor eller hästsvansar på i övrigt släta huvuden. De är alla bevingade, men kan ha ett eller två vingpar, oftast med praktfulla vita eller svarta fjädrar. Edilers mest framträdande omänskliga drag är dock deras ögon - ibland är de vita och oseende, ibland saknas helt ögon på huvudet, och edilerna har där bara tomma hålor eller helt släta ytor. Istället har de sina riktiga ögon antingen i handflatorna, i bröstkorgen, eller ett ensamt i pannan, eller flera par ögon som sitter längst benen i vingarna på deras rygg, eller svävar i luften runt dem. Ediler klär sig i rockar, klänningar, särkar eller togor i arkaiska stilar, inte sällan med stildrag från antika mänskliga kulturer. I strid bär de fjällpansar i märkliga material, och mäktiga magiska vapen med udda, överjordisk utformning.

'''Utbredning:''' Ediler tycks existera på andeplanet och i gudarnas hypotetiska världar, samt möjligen i [[Damoklenes hallar]], varifrån [[Thesmofylak|Thesmofylaker]] tycks kunna kontakta dem. De verkar tjäna som byråkrater, rådgivare, lagmän och befälhavare i någon utomvärdslig ordning, men eftersom ediler är så ovanliga på Mundana och primalväsen tämligen outforskade, är inte mycket övrigt känt om dem. När ediler uppträder på Mundana verkar de antingen gå någon guds ärenden, eller befinna sig där på eget initiativ för att udersöka någon kraftig magisk anomali eller spektakulära världsliga händelseförlopp. Många teologiskt lagda magiker menar att ediler är första rangens budbärare från många av Mundanas gudar, i synnerhet [[Daak]], [[Aurias]] och [[Pelias]] och [[Mhîm]], och att de kan uppträda för att skydda dessa gudars intressen. Detta understöds av det faktum att ediler ibland har manifesterat sig när någon troende begärt gudomlig intervention, eller när religionen som sådan varit i stor fara - åtminstone om man ska tro vissa obskyra skrifter. Ediler uppträder i princip aldrig ensamma, utom om deras uppdykande är av mycket temporär natur och enbart syftar till att framföra ett meddelanden eller frambringa en gåva. Annars har de alltid ett entourage av [[Thesmofylak|Thesmofylaker]], [[Vestal|Vestaler]], [[Liktor|Liktorer]] eller andra primalväsen.

'''Beteende:''' Ediler är enigmatiska figurer, oerhört kunniga och fullt kapabla till avancerad kommunikation, men ovilliga att dela med sig av sina hemligheter. De tycks alltid obrottsligt hängivna något högre syfte, och eftersträvar utan dröjsmål att uppfylla det. Endast särdeles spektakulära ting kan ibland tilldra sig deras intresse tillräckligt för att tillfälligt få dem att avvika från sin primära uppgift, eller för den delen bara stanna upp ett ögonblick. Vissa ediler tycks betydligt mer lättdistraherade än andra, emellertid, och det är framförallt dessa som ibland intresserar sig för världsliga förehavanden och fenomen, men gör detta med samma slags okuvliga tålamod och envishet som karaktäriserar andra av deras sort. Ediler tycks odödliga, och somliga har väntat sekler på en och samma plats inför någon kommande händelse som blivit förutsedd. En hotad edil föredrar att lösa konflikter verbalt eller mentalt, men om inga varningar hjälper anfaller de med all sin makt.

'''Nedkallning:''' Ediler kan inte nedkallas till Mundana med någon känd effekt; det antas att teotropi är nyckeln, och det är därför möjligt att religiösa ceremonier hade kunnat användas för att frambringa dem. Snarare manifesterar sig ediler av egen vilja, eller för att andra guda- eller primalväsen kallat på dem. En esoterisk möjlighet för dödliga magiker är dock effekterna "Disharmoni", "Tidsharmoni" och "Harmoni", genom vilka man kan nedkalla andra väsen som kan kontakta ediler, teoretiskt åtminstone. Det finns också källor på att man kan använda dessa effekter ihop med Portaleffekter för att skapa bisarra revor i tid och rum, något som tenderar att dra till sig mäktiga primalväsens uppmärksamhet. Ediler borde också kunna kontaktas via andeplanet, men de tenderar att residera i avlägsna sfärer som är svåra för vanliga schamaner att nå.


== Edil [Rang 10]==

'''STY:''' 22 [6T6]
'''TÅL:''' 14 [3T6+3]
'''RÖR:''' 13 [2T6+6]
'''PER:''' 16 [3T6+6]
'''PSY:''' 16 [3T6+6]
'''VIL:''' 22 [6T6]
'''BIL:''' 15 [3T6+5]
'''SYN:''' 16 [3T6+6]
'''HÖR:''' 10 [3T6]
'''AND:''' 16 [3T6+6]
'''MAG:''' 14 [3T6+3]

'''AGG:''' 12 – Hotar (Observerar)


'''Förflyttning:''' 9 m/runda*, '''BF:''' 18 kg '''UK:''' 10 rutor

'''Chockvärde:''' 22, '''Skadetålighet:''' 7 rutor, '''VINIT:''' 11, '''Insikt:''' 11.
'''Qadosh''': 25

''*Ediler kan flyga upp till fem gånger (x5) denna hastighet.''

'''Anfallsmanövrer (närstrid):'''
Flamberge** (21), ObH9T6+1, Bryt(15), SI (4/3).
Edilstav** (21), ObK6T6+2, Bryt(14), SI (4/5).
Stridsyxa** (21), ObH7T6+2, Bryt(14), SI (3/2).
''**Välj ett vapen för edilen. Edilers vapen räknas alltid som välsignade, och besitter inte sällan andra magiska egenskaper.''

'''Försvarsmanövrer:''' Undvika (14), Parering (21), Motanfall

'''Träfftabell:'''
FIXA SENARE OLA

'''Rustning:''' Generellt: [H20, K18, S16]
Fjällpansarhauberk i okänt material [H20, K18, S16], skyddar 3-7, 14-20
Läderarmskenor [H7, K8, S7], skyddar 10-11
Krona [H13, K11, S5], skyddar 3

'''Färdigheter:''' Alstra teotropi 10, Alstra <primalaspekt>*** 17, Alstra <aspekt> 15, Besvärjelse 17, Bokhållning 12, Etikett 11, Flyga 16, Förhöra 17, Heraldik 12, Krigsföring 13, Lagkunskap 20, Ledarskap 17, Ockultism 18 (Kosmologi), Ritual 15, Schamanism 10, Stridsvana 16, Speja**** 13, Spåra**** 10, Söka**** 10, Teoretisk magi 15, Transformering 17, Undvika 14, Övertala 15

''***Ediler är naturligt magiska och alstrar alla primalkrafter en nivå lättare (-Ob1T6). Svårigheten kan dock aldrig gå under mycket lätt (Ob1T6).''

''****Färdigheterna omfattar här också en förmåga att med hjälp av Magiförnimmelse känna magisk resonans och andra spår av magiutövande.''

'''Besvärjelser:''' Ediler begagnar sig framförallt av de teotropiska effekterna Ignorera naturlag, Omintetgöra, Utplåna och Varda. Populära effekter från andra aspekter är Avskilja aspekt, Diktum, Förutseende, Kraftord, Kraftrunor, Makt, Pansar, Riva sönder väv, Sant namn, Svastika samt Teleportera. Observera att ediler är teotropiska väsen, och därför aldrig kan alstra psykotropi - däremot kan de transformera till det, till skillnad från vanliga dödliga varelser.

'''Språk:''' Ediler tycks kunna tala och skriva åtskilliga av Mundanas språk, inklusive [[Lingua Ignota]]. Det enda språk de aldrig tycks behärska, anmärkningsvärt nog, är kamorfernas skriftspråk [[Te'chana]].

'''Egenskaper:''' Ediler tar skada som levande varelser, men läker dubbelt så fort och kan inte sällan hela sig själva med magi. De kan generellt inte få extraskada: Öga i träffområde: ansikte, men har denna isåfall istället i bröstkorgen, händerna eller vingarna. De är immuna mot all magi på två magnituder eller lägre, och drabbas aldrig av utmattning eller syrebrist. Ediler behärskar den daimotropiska effekten "Manifestera", och kan närhelst de vill upplösa sin fysiska skepnad och återgå till andeplanet; skulle edilen misslyckas med ett dödsslag sker detta omedelbart, men den kan manifestera sig ånyo på Mundana närhelst dess mästare tillåter. En edil är för alla praktiska syften en gud, och endast borttoning och magi kan utplåna den för alltid.

[[Category: Magiska_varelser]] [[Category: Primalväsen]]
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
När jag skrev det avsnittet så tänkte jag mig att det är vad vanligt folk anser om stora flyttblock som ligger lite här och var runt omkring, och i vår egen värld så troddes det att det var jättarna som kastat stenarna. Så min tanke var att det är ren och skär vidskepelse av folk att kalla dessa för jättekast.

Dock har jag för mig att jättar nämns någonstans i tidiga Eon-böcker som "riktiga" varelser. Men precis som några tillagt så tycker jag kanske inte de passar in i standard Eon. Trollen och framför allt bergstrollen gör utmärkta jättar i normal bemärkelse och för några mer vidskepliga typer så fungerar Kragg och Eyren som goda jätte-kandidater emot vanligt folk.

I min egen kampanj så finns det dock några enstaka jättar kvar ifrån forntiden, men alla ligger och sover igenom Eonerna. Den som spelarna stötte på vaknade och vakade över en magisk källa med "flytande" magi. Det framgick att "de jordburna" som de kallade sig själva, var en gammal ras av skickliga trollkarlar som skapats som magins väktare tillsammans med drakarna, men att drakarna lyckades bättre att hålla balansen än jättarna som var ifrån början redan mycket färre än drakarna och efter en konflikt mellan raserna så förlorade jättarna sin kosmiska väktarroll och blev en normal "dödlig" ras.


/Poseur
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Ser coolt ut :gremsmile:
Tycker att det ör sjukt roligt att de inte kan skriva på kamorf. Tänker mig en stackars omniscient ängel som öppnar upp en skriftrulle och försöker läsa.
"vaihelvete? Du anders! Vafan är det här för jävla kråkfötter? Har du sett det här?! "
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Gud du är verkligen räddaren i nöden Ymir :gremsmile:
Jag har vart så sugen på att ha med en ängel i min kampanj och nu har jag inte längre möjligheten att inte ha med någon :gremsmile:




/Poseur tycker om
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Dina änglar känns för övrigt väldigt devil may cry/bayonetta.
Vart är inspirationen dragen från?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
"Ängeln" i Hellboy 2, Antika Rom, änglarna i D&D 3,5 och D&D4, Devas i D&D4...andra klasser av "änglar" som jag gjort är ganska inspirerade av islam. Jag ska försöka skriva klart vestalerna också iallafall så ni kan få titta på dem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mer "änglar"

Vestal

'''Beskrivning:''' Vestaler är gåtfulla primalväsen som tar sig formen av unga människokvinnor, späda och feminina med drag som tenderar att matcha den lokala människokulturens. De bär ofta en krans av märkliga, vita blommor över en ansiktsslöja, och klär sig i anspråkslösa, luftiga draperingar. Deras hud kan gå i allt från naturliga toner till svagt gråblå; somliga är olivhyade eller rentav kolsvarta, men de flesta tycks närmast blekvita, med svart eller kritvitt hår i arkaiska frisyrer. De hade lätt kunnat tas för människor om det inte vore för ljusskenet som tycks flamma i deras inre, och lyser ur deras mun och ögon. Hos somliga vestaler tycks huden tunn och porös, som om den är på väg att spricka upp och släppa ut den eld som förtärt deras innanmäte. Ingen åskådare har kunnat beskriva färgen på vestalernas inre eld; det tycks som att den antingen ständigt skiftar, eller är i en nyans inte menad för dödliga ögon.


'''Natur:''' Enligt mûhadinsk mytologi var vestalerna ursprungligen kvinnliga eldandar som tyglades av Mhîm och sattes att vakta [[Den himmelska elden]] i [[Barhâ'a|livet mellan liven]], medan Daaktroende menar att de representerar en lägre rang av änglar, under [[Edil|Ärkeänglarna]], [[Arbitor|Nådseraferna]] och [[Liktor|Dödsseraferna]]. Mer magiteoretiska förklaringar gör gällande att vestalerna är kopplade till en obskyr magisk aspekt som förenar de andra primalkrafterna, men oenigheten är stor om vidden av detta. Sabriska och thalaskiska magiker håller inte vestaler högre än andra primalväsen, men magiker i Mûhad menar att vestalerna möjligen utgör allt som finns kvar av denna aspekt i världen, då den tycks omöjlig att alstra för några andra väsen. Om detta stämmer, resonerar man, så föreligger risk för att vestalernas aspekt, trots sin ringa förekomst, är fundamental för balansen mellan primalkrafterna, och då fyller den i praktiken samma funktion som Den himmelska elden - ''världen går under om den upphör''. Det ringa antal vestaler som tycks existera bekymrar därför de mûhadinska magiker som engagerat sig i detta esoteriska ämne - vad händer om de alla utplånas?


'''Utbredning:''' Vestaler tycks förekomma både i [[Underjorden]] och [[Damoklenes hallar]], men tros höra hemma på andeplanet. Det är mycket oklart vilken funktion de egentligen fyller i världen, men det verkar sannolikt att de är just eldandar som på något vis kopplats till primalkrafterna och ascenderat till ett högre syfte. Vestaler har ibland verkat tjäna som vägvisare eller ledsagare åt dödliga som färdats mellan Mundanas olika plan, men det är oklart om vestalerna vid dessa tillfällen agerat på eget initiativ eller på order av någon högre ordning. Oftast uppträder vestaler som entourage åt en [[Edil]], för vilken de tycks vara någon form av sierskor och tjänarinnor. De tycks ha en extremt god förmåga att ana samband mellan varelser och föremål och händelser och platser, och det kan vara så att de därigenom hjälper edilerna och deras kohorter att fullfölja sina uppdrag i världen. Den kontroversielle Tarkasmunken [[Belorius]] mötte år 2938 en vestal som kallade sig Aemilia, och som skall ha sagt till honom att det fanns sex gånger sex vestaler i världen, varav tolv var borta. Hon antydde vidare någon sorts schism mellan vestaler som tjänade edilerna och en annan gruppering som hon själv tillhörde. Belorius tycks ha haft ett rikt och långt utbyte med Aemilia, men vidhåller att hon inte var någon ängel, utan en ohelig demon av eld och lusta, underkastad [[Mhîm|Den Tusenögde]] i väster.


'''Beteende:''' Somliga vestaler tycks lekfulla, eldfängda och nyckfulla, andra eftertänksamma, belevrade och väna. De är alla kapabla till grymhet, men vissa verkar finna nöje i det medan andra ser det som en sista utväg. En del vestaler är mycket aggressiva i strid, men många föredrar att hålla sig i bakgrunden bakom starkare kämpar om möjligt, och använda sin magi. Vestaler är inte lika kalla och världsfrånvända som edilerna de ofta åtföljer, långt ifrån - alla vestaler är känslosamma varelser, drivna av passioner som flammar likt eldarna i deras inre. Detta gör dem på många vis bättre lämpade än edilerna att kommunicera med dödliga väsen, men det har hänt att bångstyriga vestaler ödelagt en edils alla planer. Särskilt svårt har vestaler att hålla sig borta från eldar och passionerade individer - de tycks ha en drift att bränna och förstöra, manipulera och förleda, som endast med möda hålls i schack av det ansvar som nu vilar på deras axlar. Vestaler är inga bra ledare, men utmärkta mellanhänder och följare när man väl vunnit deras respekt, och deras förmåga att skönja samband och sammanhang ger dem märkliga insikter, och en tillförsikt som inte sällan kontrasterar skarpt mot deras temperament i övrigt.

'''Nedkallning:''' Magiker i Mundana har generellt ingen aning om vestaler är psyko-, daimo- eller teotropiska väsen, och därmed hur man borde gå till väga för att åkalla dem. En Thakalatribunal i [[Adaluth]] försökte för mer än tusen år sedan utröna en tillfångatagen vestals Sanna Namn, men [[Liktor|liktorer]] hann ingripa och undsätta henne innan så kunde ske, under stor blodspillan. Zhaniska mystiker menar att de har en metod för att lokalisera vestaler genom att på andeplanet söka efter fragment av Den himmelska elden, men om så verkligen är fallet delar de, sin vana trogen, ogärna med sig av hemligheten.

Ironiskt nog har Sungmagikern sedan länge känt till en grupp andar kallade "Madja" som kan åkallas med effekterna "Relationsharmoni" samt "Nedkalla", men att dessa väsen är just vestaler har gått alla förbi. Enligt Sungs lära är madja prästinnorna i ett folk sprunget ur lågornas toppar som bebor Ressiöknens skuggland, dit de drog sig tillbaka efter att människorna tog över den dödliga världen. Vestalerna, enligt denna lära, är kopplade till shang shendo, sambandens aspekt, och deras primära funktion är att upprätthålla bandet mellan de dödligas värld och skuggvärlden, och i förlängningen de andra planen, så att världarna inte glider isär för gott och hela magiflödet havererar. Munkarna har ett djupt resonemang angående exakt hur detta upprätthållande fungerar, men ingen utomstående har lyckats begripa en gnutta av det. Sungmunkarna verkar inte tillnärmelsevis så intresserade av att utröna vestalernas sanna natur som av den hjälp dessa andar kan ge dem med att lösa både praktiska och teoretiska problem. Anmärkningsvärt är att det alltid verkar vara samma fyra individer som Sungmunkarna nedkallar, och en av dessa, med elfenbensfärgad hud och flammande ögon, är mycket fientligt inställd och måste i regel avhysas så fort hon manifesterat sig.


== Vestal [Rang 6]==

'''STY:''' 14 [4T6]
'''TÅL:''' 15 [3T6+4]
'''RÖR:''' 15 [3T6+4]
'''PER:''' 15 [3T6+4]
'''PSY:''' 14 [3T6+3]
'''VIL:''' 17 [4T6+3]
'''BIL:''' 13 [2T6+6]
'''VÄR:''' 17 [3T6+6]
'''HÖR:''' 10 [3T6]
'''AND:''' 10 [3T6]
'''MAG:''' 14 [3T6+3]

'''AGG:''' 14 – Hotar (Observerar)

'''Förflyttning:''' 10 m/runda, '''BF:''' 14,5 kg '''UK:''' 10 rutor
'''Chockvärde:''' 15, '''Skadetålighet:''' 6 rutor, '''VINIT:''' 9, '''Insikt:''' 11.
'''Qadosh''': 5

'''Anfallsmanövrer (närstrid):'''
Flammande grepp* (13), spec.
Slag (13), ObK1T6+2, Bryt(-), SI (1/2), Antändningsvärde 2.
Glödgad dolk (13), ObS3T6+2, Bryt (5), SI (1/2), Antändningsvärde 3.

<nowiki>*</nowiki>Greppet ger Ob3t6 trama och Ob2t6 smärta samt har antändningsvärde 8, i övrigt fungerar det som en vanlig greppmanöver.

'''Försvarsmanövrer:''' Undvika (14), Motanfall

'''Träfftabell:'''
Vandöda humanoider.

'''Rustning:''' Generellt: [H0, K0, S0]

'''Färdigheter:''' Alstra syndesotropi*** 12, Alstra pyrotropi*** 17, Alstra psykotropi 10, Besvärjelse 15, Etikett 11, Förföra**** 11, Förhöra**** 13, Historia 12, Krigföring 10, Lagkunskap 10, Ockultism 14, Schamanism 11, Stridsvana 12, Speja**** 15, Spådom 17 (Pyromanti), Spåra**** 25, Söka**** 25, Teoretisk magi 7, Transformering 12, Undvika 14, Övertala 11****

''***Vestaler är naturligt magiska och alstrar syndesotropi och pyrotropi en nivå lättare (-Ob1T6). Svårigheten kan dock aldrig gå under mycket lätt (Ob1T6). De kan alstra pyro-, foto-, och termotropi ur sina egna kroppar utan svårighetsökning eller bieffekter.''

''****Vestalers magiska natur gör de flesta försök att använda dessa färdigheter en nivå (-Ob1t6) lättare än normalt''

'''Besvärjelser:''' Vestaler improviserar framförallt pyrotropiska och syndesotropiska effekter, såsom Animera eld, Antändning, Eidetik, Eld, Flammantel, Länka föremål, Läsa resonans, Sinneslänk, Själsband och Övertändning, men de behärskar ofta en del formaliserade besvärelser baserade på andra effekter.

'''Språk:''' Vestaler tycks kunna tala och skriva åtskilliga av Mundanas språk, inklusive [[Lingua Ignota]], men många verkar framförallt tala [[Fornzhaniska]] eller [[Coloniska]], och det är dessa språk de brukar när de väver magi.

'''Egenskaper:''' Vestaler kan aldrig få några organskador eller inre skador, och är fullständigt immuna mot alla former av köld och nedkylning, uttorkning, hetta och eld - utom kosmisk sådan, som till exempel effekterna Soleld, Rymdeld, Måneld och Stjärneld. De har inget blod, annat än någon sorts kletig, magmaliknande vätska, och använder skadetabellen för vandöda. En vestal vars fysiska kropp förstörs återvänder till andeplanet i en skarp flamma, eller kan (med ett svårt slag mot VIL) dröja sig kvar i världen som en vagt kvinnlig gestalt av flammor; detta motsvarar regeltekniskt en salamander av Rang 6, som inte kan kontrolleras med sedvanliga effekter utan att man känner till dess Sanna namn. Vestaler i denna form får +Ob1T6 i svårighet på att alstra och väva magi. Vestaler i fysisk form drabbas av utmattning som vanliga varelser, men den går över dubbelt så fort. En vestal som hamnar i vatten börjar ryka kraftigt, men vanligt jordiskt vatten kan inte släcka hennes eld; hon for +Ob1t6 i svårighet på allt hon gör, men tar ingen skada. Attacker från undiner, vattententakler, havsgastar, oceanherrar och liknande, liksom kosmotropiska effekter som Tomrum, skadar vestaler på samma sätt som andra varelser, inklusive vad gäller syrebrist - däremot kan vestaler under normala omständigheter inte få någon syrebrist. Vestalers förmåga att känna kopplingar mellan saker i världen ger dem Ob1t6 lättare på många former av social interaktion och alla former av sökande efter personer, platser, företeelser och objekt.


[[Category: Magiska_varelser]] [[Category: Primalväsen]]
Input uppskattas.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Aaah! Den från hellboy! Jag Tänkte väl att jag hade en minnesbild som bara inte riktigt trillade ner.
 
Top