Nekromanti Vart bör man ha sina EON-kampanjer

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Min spelgrupp har fyra pågående kampanjer som har varit verksamma i följande delar av Mundana

* Asharina och Takalorr där alla de gamla äventyren avverkats

* Västmark där diamantäpplet nu spelas.

* Drunok där en hovkampanj utspelas som i stor del bygger på det utmärkta hobby-material som finns på nätet om Drunok,

* Consaber och Colonan (där spelgrupper nu är på väg till Jargien).

Är det några viktiga delar av Mundana som har glömts bort? Har ni också flera simultant pågående kampanjer?
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
I Jargien finns det en del att göra för många olika typer av rollpersoner, men en rollperson som är magiker lär få hålla låg profil förstås. De äventyr jag har kört i Jargien har varit fokuserade på inkvisition respektive lönnmord. Annars är väl den äventyrsplats som jag tyckte var roligast Lalasta, även om jag inte har haft tillfälle att använda landet till mer än ett speltillfälle. Dolkfäktning, drakreligioner och en i övrigt färgstark kultur är najs.

Nuförtiden har jag två kampanjer igång parallellt, en som lär hamna i Stora Arkipelagen om inte fartyget förliser på vägen och en som lär flyttas från norra Drunok till stora slätterna för att utforska ruiner som en raunländsk schaman lämnade efter sig.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Thalamur boken är ju bland de bättre modulerna i min åsikt, Väldigt bra äventursplats! Vi hade enbra kampanj där.

Skulle kunna tänka mig mysigt spel i cirefalisla samfundet också! Vi har dock bara rest förbi.

Jag ska nu starta upp kampanj i den jargiska kolonin som gränsar muhad, ökenmystik, kameler, drakar och slavar!
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Jag är ny i Mundana och har faktiskt inte spelat där med min grupp än (vi måste avsluta de andra spel vi påbörjat). Men när vi väl börjar antar jag att Helmgast kommer ha hunnit få ut Jargienmodulen och det är där jag planerar spela första kampanjen. Jag gillar se Jargien som ett Byzans.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nirbulas;n150188 said:
I Jargien finns det en del att göra för många olika typer av rollpersoner, men en rollperson som är magiker lär få hålla låg profil förstås. De äventyr jag har kört i Jargien har varit fokuserade på inkvisition respektive lönnmord. Annars är väl den äventyrsplats som jag tyckte var roligast Lalasta, även om jag inte har haft tillfälle att använda landet till mer än ett speltillfälle. Dolkfäktning, drakreligioner och en i övrigt färgstark kultur är najs.

Nuförtiden har jag två kampanjer igång parallellt, en som lär hamna i Stora Arkipelagen om inte fartyget förliser på vägen och en som lär flyttas från norra Drunok till stora slätterna för att utforska ruiner som en raunländsk schaman lämnade efter sig.
Guuud jag vill höra om din Arkipelagkampanj!!! Jättenyfiken på vad du gjorde med Lalasta också.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Rollpersonen i solokampanjen som hamnade på Lalasta var en Trukk-tirak utskickad av schamanen Nekkma Andeblidare för att hitta ett föremål som hade fallit i en magiker från Kabalaordens händer.

Det blev en del kulturkrockar, finns ju en viss skillnad bl.a. mellan tirakernas matriarkat och Lalastas patriarkat. När tiraken bevittnade en duell till döden mellan två lalaster hoppade han in i cirkeln som hade bildats runt de stridande för att utmana de omgivande stridstupparna att ge sig på honom. Suckar utbröt när det slutade i ytterligare en avliden lalast till omgivningens besvikelse, men till utmanarens försvar lyckades han hålla sig på fötterna ovanligt länge mot en trukk. Efter stridigheterna uppvaktades tiraken av en lalastisk kvinna som hade hört talas om tirakernas matriarkat och ville följa med tiraken för att komma undan förtrycket i hennes hemland.

När tiraken nöjd vandrade omkring på Astaras skitiga gator och funderade på hur han skulle kunna hitta magikern kom en lalast fram till honom som ville anställa en livvakt som skydd från släkten Esviasa. Tiraken fick dessutom veta att denne hade tagit ett halsband från en av ättens döda medlemmar. Tiraken angav därför människan och blev vän med ätten Esviasa, vars släkt hade en medlem som hade följt med Kabalaordens magiker upp till Sasragruvorna tillsammans med ett väpnat sällskap.

På vägen till Sasragruvorna stötte sällskapet, nu bestående av en krigare från ätten Esviasa, kvinnan som tiraken hade träffat tidigare och tiraken själv, bland annat på en gersaro, ett fyrfotat hårlöst däggdjur med platt ansikte som ser ut som att den alltid ler. Därav var lalasternas öknamn för cirefalier gersaro. Djuret användes för övrigt som packdjur av vissa lalaster.

I gruvorna upptäckte sällskapet att någonting inte verkade stämma när de började stöta på onaturligheter som inte verkade höra hemma i Mundana. Särskilt märkligt blev det när de kom upp till en grå och livlös djungel där ångestfyllda skrik inifrån ett mäktigt tempelkomplex, med väggar som var fyllda av stenreliefer. En strid utbröt där föremålet som tiraken var ute efter nästan gick sönder, då det var en sköld som magikern från Ebhron envisades att försvara sig med. En fruktansvärd bärsärk vars mungipor sträckte sig från ena örat till det andra och med ögon som nästan såg ut att falla från ögonhålorna dök upp när resten av Ebhroniterna låg döda och angrep sällskapet. Med gemensamma krafter lyckades även den här varelsen fällas av tirakens tappra sällskap. Inne i ruinerna upptäckte de vackra statyer föreställande en kvinna som reste sig ur en bassäng och en majestätisk drake, de fann dessutom en drakpräst som hade torterats av magikern från Ebhron för att få honom att avslöja var en portal till Luberos fanns.Sällskapet fick också bekräftat att de befann sig i dödsriket då bärsärken dök upp igen när sällskapet var på väg att lämna ruinerna och önskade dem lycka till på deras fortsatta färder.

Resultatet av äventyret blev att ätten Esviasa lär placera vakter vid gruvorna och antagligen blir mer draktroende i största allmänhet samt att tiraken fick tag på föremålet som han letade efter med en lalast som sökte efter ett bättre liv i släptåg. Det är för övrigt samma tirak som nu ska resa till stora arkipelagen för att uppföra ett tempel till en fladdermus-dwarkkas ära. Mandagor lär dyka upp igen, den enda som har lyckats jaga den här tiraken på flykten än så länge.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nirbulas;n150348 said:
Resultatet av äventyret blev att ätten Esviasa lär placera vakter vid gruvorna och antagligen blir mer draktroende i största allmänhet samt att tiraken fick tag på föremålet som han letade efter med en lalast som sökte efter ett bättre liv i släptåg. Det är för övrigt samma tirak som nu ska resa till stora arkipelagen för att uppföra ett tempel till en fladdermus-dwarkkas ära. Mandagor lär dyka upp igen, den enda som har lyckats jaga den här tiraken på flykten än så länge.
Awesome! Vad hände med kvinnan som ville fly med tiraken?
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Hon lämnade Lalasta och efter ytterligare några äventyr tillsammans med tirak-rollpersonen började hon själv arbeta för Nekkma Andeblidare. Det är möjligt att hon kommer agera tolk, eller möjligen som någon form av agent, för den gamle schamanen då han fortfarande har ett intresse av portalen till Luberos som han nu vet finns på Lalasta. Hennes motivering till att jobba för Nekkma är att hon givetvis behöver pengar för att klara sig då hon upptäckte att tirakernas matriarkat inte direkt sträckte sig till att omfatta människokvinnor, samt att Nekkmas uppdrag inte lär vara värre än vad tirak-rollpersonen håller på med, då denne har en ovana att bege sig in i skugglandet för att umgås med en grupp av monstruösa jägare och med jämna mellanrum får märkliga syner från Dwarkkas.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Tycker det är lättar att bygga upp en mer levande värld om man håller ihop det lite gran även om man har flera grupper. Då det är lättar att hålla koll på och spinna vidare på hädelser i ett land eller område och kan använde det som backdrop för flera.

Har en kampanj där flera spelare har mer än en rollperson men alla är uppdelade i ungefär tre grupper för tillfället.
Kör även lite solo äventyr med några spelare då några av deras rollpersoner har egna små kampanjer som ibland tar sidospår.
De rör mest runt Asharien för tillfället men nästan alla är mer eller mindre berörd av samma metaplott som täcker hela det forna Coloniska imperiet (de vet bara inte om det än). Blir kul när en grupp på verkar maktstrukturen i en stad, backstabber sin uppdragsgivare i ryggen och det i slut anden får konsekvenser för en annan grupp som är helt ovetande om kopplingarna där i mellan.
 
Top