Variation är ett rollspel som näst
intill är regellöst. Allt som närmast
känns onödigt för berättandet har
kapats bort. Handlingsslag och lite
kort för att kunna avgöra
stridssituationerna är vad som
existerar i egentlig regelväg.
Variation är alltså mycket fritt men
inte minst underhållande, där det
handlar om att lägga tyngd vid
berättandet och scenerna istället för
vid handlingarna, modifikationer,
förmågor, färdigheter och annat som
annars så ofta förekommer i ett
rollspel.
Jag gillar vad du skriver på den första sidan där du på riktigt börjar gå igenom rollspelet och vad man har att förvänta sig. Fler spelmakare borde göra sådant. För mig är det ett väldigt modernt tänkande och får mig direkt sugen på rollspelet (samt att texten i sig också lockar, givetvis).
Du skriver väldigt lättförståerligt och förklarar dina tankar bakom det hela, vilket gör det lättare att sätta sig in i hur man ska bemöta rollspelet. Det går också väldigt snabbt att läsa det föredömligt korta rollspelet, tack vare stort radavstånd och lagom radlängd. Att det bara var tretton sidor gjorde att jag orkade läsa igenom det samt ge kommentarer.
Jag gillar rotationen av spelledare. Väldigt enkelt.
Jag förstår varför du vill förklara att perfekta slag och fummel inte förekommer i ditt spel (eftersom det skrivs för rollspelare som har spelat [andra] rollspel), men det känns lite onödigt.
Jag hade gärna sett något sorts system där man inte förutsatte att strid skulle förekomma - där man kunde ta "skada" utifrån alla sorts tävlingsslag.
Vad händer om en rollperson dör? För spelaren göra en ny då? Jag undrar inte för att jag ska spela detta, utan jag undrar för att jag tycker det borde stå med i texten.
Smarta läkningsregler.
Jag skulle nog inte vilja slumpa fram tema och tidsperiod, utan diskutera med de andra vad vi skulle vilja spela. Jag gillar dock att du ger förslag på tema och tidsperiod och jag skulle gärna vilja kombinera två teman för att se vad man kan få ut av det. "Tänk westernthriller", exempelvis.
Jag gillar främst beskrivningen av "Fantasy", "Thriller/skräck", "Tänk western" samt "Renodlad action", eftersom där ger du förslag på hur man ska få till stämningen. I andra teman så ger du mest förslag på vad som kan hända. Jag gillar att hellre komma i rätt stämning - i rätt tankegång - när jag samberättar än att få förslag på olika händelser. Händelserna kan jag tänka ut själv (men vill ha riktlinjer även där hur jag kan tänka - se nedan).
Jag skulle vilja att du utvecklade den här rubriken. Utan att ha något mål att gå mot, så blir det väldigt svårt att improvisera. Jag hade gärna sett att man kunde tagit inspiration av rollpersonen och gjort äventyr.
Typ för varje rollperson hittat på två saker där rollpersonen kan vara huvudpersonen eller som rollpersonen vill uppleva. Just nu är det rätt menlöst att hitta på rollpersoner, eftersom de inte direkt påverkar handlingen någonting.
Jag ser att du nämner
Oskrivna Blad och där hittar ju alla på en
fisktank tillsammans. Jag skulle vilja ha, inte en liknande mekanik, men ett tillvägagångssätt som kan inspirera. Du har fått fram stämningen via teman, men nu ska bara en katalysator till handlingen skapas som kan tända tankegnistan. Du har slumptabell till teman, varför inte ha en för intriger (eller "premiss")? Svek, jakt, missförstån, förlust och övermod exempelvis?
Det här är gärna något som jag spånar mer kring, men inte just nu. Får jag någon idé så kommer jag svänga in här. Starta gärna en ny tråd om detta, för det är ett intressant ämne - hur man skapar ett äventyr.
►Rollpersonen
Nu är det dags att göra
rollpersonerna. För detta behövs 1T6,
rollformulären som följer med till
Variation, eller ett vanligt linjerat
papper om man inte har formulär,
Som jag redan har nämnt, så spelar det ingen roll om man skapar en rollperson eller inte. Jag ser inte poängen med det (annat än att man då har ett verktyg för att interagera med miljön). Jag förstår inte heller vad man ska använda T6:an till.
Förresten, skippa rollformuläret. Informationen som du ger i reglerna är tillräckligt enkel för att kunna använda ett vanligt papper. Ditt rollformulär var avtändande och gjorde att suget att spela rollspelet minskade. Inget formulär är bättre än ett fult formulär.
Sammanfattning
Jag gillar att du bryter en del av dina gamla tankebanor. Jag tycker fler borde ta sig en titt på det här rollspelet om man inte är helt haj på vad samberättande innebär. Spelet är som ett introduktion av samberättande som visar hur man kan tänka för att spela den här formen.
/
Han som gillade Oskrivna Blad skarpt, men tappade helt suget att spela det spelet när han såg det tafatt gjorda rollformuläret