Nekromanti Variabel farlighet utan levels?

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag håller på med ett spel (Blood & Bronze, men det hör egentligen inte hit). Jag skulle vilja att spelets innehåll erbjöd olika "svårighetsgrader". Med svårighetsgrad menar jag här inte främst att du får -3 på slaget utan att risken att du misslyckas _inklusive_ risken att din rollperson dör kan vara mer eller mindre stor. Jag skulle helt enkelt vilja att vissa områden, vissa äventyr och vissa motståndare erbjöd svårare motstånd och farligare konsekvenser.

Som jag ser det finns det tre problem med det här:
- för det första använder jag inte levels, och jag vill helst inte lägga till en regel bara för att skapa ett matchningssystem
- för det andra är även (moderna) spel med levels fruktansvärt dåliga på att kommunicera fara och svårighetsgrad*
- för det tredje måste svårighetsgraden signaleras tydligt, annars känns den orättvis

Så min fråga är:
Hur kan jag på ett smidigt sätt - och utan att använda levels i traditionell mening - få mitt spel att erbjuda content med olika farlighetsnivåer, svårighetsgrader och dödlighet _OCH kommunicera det till spelarna?
__________
*spel innehåller numer generellt sett inte misslyckanden, mycket pga datorspelets flytt från arkadhall - där spelets mål var att döda dig precis lagom snabbt så du gjorde av med så många femmor som möjligt - till hemkonsoll, men också genom save-funktioner och - i rollspel - framväxten av ett förutbestämt narrativ där vi förväntar oss att möta ett stegrande motstånd men ändå segra på slutet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Ha en farlighetsskala som man har i tv-spel :gremsmile: Du kan ha den gående från Easy till Hard men det är lite tråkigt. Jag gillar Dooms svårighetsgrader:

1. I'm too young to die

2. Hey, not too rough

3. Hurt me plenty

4. Ultra-Violence

5. Nightmare
Eller de från fantasy datorspelet Heretic:

1. Thou needeth a wet-nurse

2. Yellowbellies-r-us

3. Bringest them oneth

4. Thou art a smite-meister

5. Black plague possesses thee
Eller så kan du göra den Rollspels inspirerad och ha en svårighetsgrad inspirerad av rollspels scenarion som folk känner till:

1. Keep on the Shadowfell

2. Village of Hommlet

3. Temple of elemental evil

4. Tomb of horrors

5. Valley of dust and fire
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Det här gillar jag. Mina föräldrar har en fågelbok som funkar på samma sätt: när du läser om trasten står det "något större än en lärka" vilket förstås säger ingenting om man inte redan vet asmycket.

Nästa fråga blir då: hur kommunicerar man det här? När spelarna vill gå upp i bergen, säger man då "ok, bergen är lite under Elemental Evil - bara så ni vet!" har man det utmärkt på kartan "here be dragons!" eller har man en portvakt, den lilla byn vid bergets fot där byborna avråder en att åka?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Nästa fråga blir då: hur kommunicerar man det här? När spelarna vill gå upp i bergen, säger man då "ok, bergen är lite under Elemental Evil - bara så ni vet!" har man det utmärkt på kartan "here be dragons!" eller har man en portvakt, den lilla byn vid bergets fot där byborna avråder en att åka?
När jag startade min Kingmaker kampanj hade jag en checklista med tre steg för tre olika saker jag känner man behöver avgöra innan man börjar spela. Svårighetsgrad, PVP och åldersgräns om det vore en film. De satte svårighetsgraden till old school no mercy så det är vad de har fått :gremsmile:

När jag hade varierande svårighetsgrader på dungeonsen i Europa kampanjen så sade jag till spelarna utanför spelet hur svåra de olika dungeonsen var och senare i kampanjen fanns där ett orakel som gav dem samma info.
 
Top