Varulv Vargbruari 4 Knäckande gryning: Runda 1

powerroller lyckas ju i princip aldrig med att väkta eller sia.

Ingen löjlig sentimentalitet här!

Vi har TVÅ väktare, alltså dubbelt så stor chans att sno ett nattmord från ulvarna (och både du och jag vet att det visst händer att väktaren snor nattmord från ulvarna)

Vinden över Nilen bär en doft av sand och sötvatten, så olik den salta brisen hemma i Halmstad. Jag skriver detta i skuggan av ett akacieträd medan solen sjunker bakom öknen och färgar himlen kopparröd. I dag nådde jag äntligen platsen som i månader har fyllt mina drömmar: det arkeologiska underverket som lokalbefolkningen kallar Nilens väktare.

Resan hit var mödosam. Kamelen som hyrdes åt mig i Kairo hade ett temperament som en ilsken präst, och min guide, en tystlåten man vid namn Samir, svarade på mina frågor med nickningar som om orden vore dyrbara. Men när vi steg upp på den sista sandåsen och jag såg de två kolossala statyerna resa sig ur marken som om de formats av själva floden, då glömde jag allt besvär.

Statyerna är väldiga, spruckna av tid men ändå majestätiska. Deras ansikten är delvis bortnötta, men blicken – den blicken – tycks fortfarande vaka över vattnet. Jag lade handen mot den varma stenen och kände en märklig blandning av vördnad och oro, som om jag störde något uråldrigt.

Mitt i denna stillhet hörde jag mig själv mumla, kanske för att lätta på trycket av alla intryck:
”Jag har ingen powerroll i det här dramat.”
Orden lät löjliga i den stora tystnaden, men också sanna. Här är jag bara en gäst, en vindpust i historiens öken.

När skymningen föll tändes små eldar vid arbetarnas läger. Samir berättade då, med sin sparsmakade röst, att väktarna enligt legenden vakar över en dold kammare under sanden. Ingen har ännu funnit den, men många har försökt. Jag borde ha känt rädsla, men i stället fylldes jag av en märklig beslutsamhet. Kanske är det därför jag reser – för att söka det som andra bara viskar om.

I morgon återvänder vi hit i gryningen. Jag känner på mig att Nilens väktare ännu inte avslöjat allt de vill berätta.

Jag har en dejt nu som fått vänta till 20.00 så jag blir borta en liten stund. Kollar in en sväng sen. Spännande!

Mm Basse du blajar lite väl mycket nu, har du lurat mig? All logik talar för bybo men dina poster vettefan.

Back