Varulv Vargbruari 4 Knäckande gryning: Runda 1

Men i R2 bör väl Siaren kliva fram och då kunna bli väktad.
På så sätt får Ulvarna problem med att rikta sina två första nattmord mot byns powerroller och vi får till 2 Sianden.
Om siaren outar i R2, så har siaren EN sining från natten mellan R1 och R2. Om väktaren skyddar siaren sen, så kommer det inga fler sianden. Siarens förmåga stängs av om väktare vaktar denne. Sisaren hemlig och chansa lite ger oss fler sianden. Så jag förslår som sagt siaren outar med resultat från R1 och R2 siandena i R3. Väktarna outar redan i R2.

Om siaren outar i R2, så har siaren EN sining från natten mellan R1 och R2. Om väktaren skyddar siaren sen, så kommer det inga fler sianden. Siarens förmåga stängs av om väktare vaktar denne. Sisaren hemlig och chansa lite ger oss fler sianden. Så jag förslår som sagt siaren outar med resultat från R1 och R2 siandena i R3. Väktarna outar redan i R2.
Ja fasiken du har rätt om att en Väktad Siare inte kan Sia. Jag såg den regeln nu.
Där sprack en viktig del i mitt tänk.

Så är min plan fortfsarande "ulvig"? eller är det en vettig plan?
Vet inte riktigt.
Vi kanske får invänta vad som dyker upp i R2.
Vi får kanske vara nöjda med ett Siat namn och att se Siaren som grön spelare.

Gillar inte att chansa bort Siaren i 2 rundor.
Riskerar Nattmord på denne för mycket.
Orkar inte ännu ett spel med fel UlvSiare som seglar i mål.

Jag har ingen bra schack-hjärna som kan tänka i fler steg men tycker att du i alla fall har en plan här, till skillnad från vissa andra som är mer än lovligt frånvarande.

Röst: @Impetigo

Inser att jag kastar sten i glashus, har inte bidragit så mycket själv, men någon måste man ju rösta på. R1 är alltid svårt.

Ja fasiken du har rätt om att en Väktad Siare inte kan Sia. Jag såg den regeln nu.
Där sprack en viktig del i mitt tänk.
Säg att du inte är väktare utan att säga att du inte är väktare 😅

Jag tror att powerrollerna kommer ge oss ca 3 gröna namn oavsett hur vi gör. Vi kan sitta och försöka optimera utfallet i oändlighet, men det kommer garanterat ändå inte bli som vi tänkt.

Det är tidsaspekten jag främst framhåller. Om vi först måste in och mosha i pitten allihop för att allteftersom få ut ca tre gröningar så kommer vi i slutänden vara i stort behov av en dusch.

Om vi istället fixar våra tre gröningar nu direkt så slipper vi mosha med lika många. Vi slipper ha ulvjägarglasögonen på när vi läser deras poster. Vilken lättnad för själen!

Tidsaspekten är viktig. Vi vet allihop hur lätt man snöar in, gräver kaninhål och bygger teorier som är svåra att backa ifrån. Det är jobbigt och demoraliserande att ändra sig. Ju tidigare vi har kort på bordet desto färre hål hinner vi fastna i.

Flyttar bort min röst från Anthrox då han inte fyller år längre.

Röst: @Hägerstrand

Jag kommer kanske lyckas läsa ikapp ikväll men jag skulle inte förvånas om jag behöver ta ett snabbt val närmare 20.00.
Jag är fortfarande emot outning R1 om man inte är någon powerrroll och behöver skrika om det.
Då gör man det med fördel när det passar en själv.

Säg att du inte är väktare utan att säga att du inte är väktare 😅
Fast här börjar jag tvivla lite nu.... För visst har det lyfts i tråden minst ett par gånger att siaren inte kan sia om den är väktad? Visst att man kanske missar specialregeln för en roll man inte har....men om innebörden lyfts i tråden, är det en sak sidd skulle ha missat då?
Jag har svårt att välja mellan "Sidd har läst slarvigt, upprepade gånger" och "Sidd låtsas inte ha förstått, för att framstå vaniljig?" Och ännu läskigare... jag kan inte avgöra om det sistnämnda med att "fejka vanilj" är för att han är pälsig eller om han vill försöka dölja en powerroll som är bra för oss.... Här har jag tvivel åt alla håll känner jag...men vet inte vad de innebär

Ja, alltså att Sidd har missat att väktande innebär förmågeblockering gör ju att alla hans resonemang om outning, powerroller, m.m. tidigare är helt irrelevanta. Att siaren blir blockerad om hen blir väktad är ju en helt central del i mekaniken.

Det är lite märkligt att Sidd missat detta, ärligt talat. Men känns som att den mest sannolika förklaringen ändå i slutändan är en tankspridd vaniljbybo.

Vi minns väl alla (med värme) hur Sidd I ett spel slarvläste sitt PM och mer eller mindre gick ut i sin första post och sa att han var siare. Så han är väl största lågoddsaren på att inte läsa ordentligt.

Men ja, det lär ju ha påpekats både en och fem gånger i tråden att siaren inte funkar under väkt. Så det är många gånger att slarvläsa.

Röstläge:
Fjodor 2
Vimes 2
Impetigo 2

Fjodor är ett ganska ointressant alternativ, men det finns ju förstås skäl att slå ihjäl lågflygare tidigt. Impetigo har jag knappt märkt av att han är i spel, så det känns inte som ett orimligt drev faktiskt. Sedan tycker jag Basse gjort extremt lite för att gröna sig, lite trams om musikteori, lite flyttbilder, lite lösa tankar om outning. Basse borde kunna vara ett alternativ för utröstning.

Just nu tror jag att BM och Stradh är gröna på rena vibes. Anthrox har jag fått en generellt bra vibb av, men är han inte lite mjäkig? Brynolf och Octa tycker jag har brunat ner sig lite med hela jiddret om "alla som inte är för massoutning är ulvar". Sidd får jag inte riktigt grepp på. Har jag missat nån? Ja, Sysp, var aktiv i början men har försvunnit helt under slutet. Skulle kanske också kunna vara aktuell i dreven?

Nå. Eftersom jag inte får någon action på min Octa-röst får jag väl flytta. Vi kör:

Röst: @Impetigo - nu ligger du på utröstning! Jag vill se två saker: en outning och ett samlande inlägg där du resonerar om vilka du misstänker och inte misstänker.

Jag är Väktare.

Jag ber ödmjukast den andra Väktaren att Väkta mig.

Jag ser det som bäst för byn att inte Väkta nån annan för då kan jag råka blockera Siaren eller den andra Väktaren.

Jag tycker inte den andra Väktaren ska outa och ej heller Siaren.

Man what. Hur kan du vara väktare och inte veta att du också är rollblockerare?

Jag är Väktare.

Jag ser det som bäst för byn att inte Väkta nån annan för då kan jag råka blockera Siaren eller den andra Väktaren.

Ok, ganska oväntat. Hur kunde du missa att läsa ditt eget PM?

Vem väktarna ska väkta ska ingen lägga sig i förstås. Så väkta du vem du vill så väktar den andre vem den vill.

Varför vile du outa redan nu, sidd? Det var ju ingen direkt press på dig.

Det hade varit lite ballt ifall en av väktarna kunde outa nu, och den andra väktaren var dold och väktade den outade men jag tror det är lite av en pipe dream att få till.
Det här från Anth avgjorde för mig.
Ingen verkade motsäga detta och när jag nu började bluddra tänkbara drag, där jag tänkte bort att jag blockerar Siaren, var det ju bara dax att kliva fram.

Jag är Väktare.

Väktare kan ju inte vakta väktare.... För fan Sidd, då har du inte läst din roll heller?
Röst: @Sidd

Det här från Anth avgjorde för mig.
Ingen verkade motsäga detta och när jag nu började bluddra tänkbara drag, där jag tänkte bort att jag blockerar Siaren, var det ju bara dax att kliva fram.
Jag vet inte, ledordet där är nog "lite ballt". Menmen, jag klagar inte.

Back