Varulv Vargbruari 4 Knäckande gryning: Runda 1

@Basenanji, @Big Mama, @StradhLestat, @Vimes och @fjodorsenuba

Gänget ovan, stämmer det att ni inte gillar outar planen? Jag tolkar det som ulvigt, alternativt att ni har powerförmågor och vill vara solo hjältar. Vi vinner som lag!
Jag är inte övertygad om siaroutningen, Jag hade vart helt flr att outa siare om väktare kunde skydda denna och få sianden.
Nu är jag inte alls lika säker på att det är en födel att outa siaren. Väktarna kan kanske outa, eller så låter vi dem bara random väkta och hoppas att voffarna prickar en väktad. IK det läget kan inte voffarna veta om den väktade hade/har en powerroll, eller om någon väktare kommer fortsätta skydda det missade mordoffret. Dvs det kommer vara chansningar för dem varje runda att pricka en oskyddad bybo, dessutom utan någon prioriteringsordning på vem som är viktigast att ha ihjäl för dem. Vi skulle kanske kunna outa väktarna, men då är risken att voffarna har ihjäl dem istället för att ha fritt fält för nattamord. Väktarna kan ju inte skydda varandra eller sig själva.
2 Random skyddade bybor utan någon outning och en siare som jobbar i hemlighet till några sianden ser jag som bärsta lösningen.
Men sure...vi kan outa väktarna.... det går minst 2 drag innan vi är väktarlösa då, samt har 2 gröna (hoppas vi)... men jag är ryggradsmässigt emot att outa siaren. Det ger i bästa fall en grönad spelare till. Men det ä'r nog det. Då hoppas jag hellre på två sianden innan siaren ryker... Då är vi på 4 grönade (eller kanske en hittad voffe)

Jag har varit sjuk hela helgen, helt sänkt och sovit mycket dag som natt. Somnade vid 9 igår och har haft hackig sömn, drömmar från spelet (Vimes och jag har röjt runt mest vill jag minnas), inget vettigt som tål dagsljus tyvärr. Nästa natt ska jag låta mitt undermedvetna lösa a l l t.

Hursomhelst, jag är hemma idag och har mer tid att spela än när jag jobbar. Inget ont som inte har nåt gott med sig!

Nu läsa ikapp...

Än så länge är det det enda vi har att jobba med. Och en plan, outningsbaserad eller ej, som är bra för byn torde ju gillas av bybor medan ulvar försöker sticka hål på den. Eller eufemistiskt "förhålla sig sunt skeptiska" Ungefär som du gjort.

Att bygga upp en plan och se hur folk ställer sig till den är en så bra R1 som någon, tycker jag.

Alltså, vi har haft spel med mekaniker där det är uppenbart att ett angreppssätt är det rätta. Typ som Siarkungen. Där är det uppenbart att den som kläcker planen är bybo. Och att det är misstänkt att vara emot (vilket för övrigt ulvar med huvudet på skaft brukar inse ganska omgående).

Men alla spel där det handlar om vanligt outa tidigt eller inte kommer det finnas vitt skiljda åsikter inom byn, som mer är baserade på saker som riskbenägenhet, erfarenheter från tidigare spel, interpersonella faktorer i det här spelet och så vidare. Jag ger noll och inget för att det ska kunna användas som verktyg för att hitta ulvar, och jag uppmanar alla som tror annorlunda att gräva fram empiri från vår ganska digra historia som pekar i annan riktning.

Att du försöker få outningen här att vara otvetydigt bra för byn - så ulvar känner sig tvugna att försöka peta hål på planen - tror du på det själv? Alltså, det kan vara bra att outa nu i R1. Men det beror jättemycket på en massa X-faktorer som hur väktandet används, hur ulvsrna lägger sina nattmord och vilka siaren väljer att granska. Det kan bli bra, det kan bli dåligt, det kan bli mittemellan. Precis som att vänta med outningar kan det. Det är liksom inte så att det kläckts en spelvinnande och -knäckande plan här som kommer avgöra hela spelet. Hur folk förhåller sig till det här med outning säger väldigt lite om deras fraktionstillhörighet. Det är ju inte som att ulvarna sitter och tänker "åh nej, dom tänker outa i R1, det måste vi stoppa till varje pris!!!"

Det är ju till och med så att ni (du och Octa) konstaterar att typ halva startfältet varit skeptiska. Vilket ju typ bevisar att det är trams att tro att du ska hitta ulvar på den här vägen. (Jävligt spännande också att det är jag som är den minst skeptiska av de skeptiska som får rösten... Riktigt fuskbygge hela grejen.)

Om något tycker jag det är rödande av dig och Octa att försöka koka soppa på den här spiken. Det luktar desperat "jag måste ju ta ställning för eller mot något eller någon för det är ju det bybor gör".

Att det är bra för byn med en plan i R1 är helt irrelevant för frågan om det är ulvigt att vara emot just den planen du förespråkar för övrigt.

Röst: @Brynolf

Bra att du skriver @Sidd då släpper jag dig för nu.

Lite om hur jag ser på powerrollerna:

Jag är inte bekymrad över att en väktare kanske blockerar en siare. Risken är liten som jag ser det.

Jag tror att byn vinner mer på att kunna gröna folk, än att siaren ska försöka hitta ulvar. Så att siaren kan gröna en pratglad deltagare är dkönt — då fattar vi att den är grön och kan analysera hur andra har förhållit sig till den här gröna liraren.

Jag ser hellre att sisten får än att väktsren skyddar siaren mot nattmord. Det här låter jazztobak men vad jag menar är att vi inte behöver hoppas på att vältarna ska vara någon sorts bravados som räddar folk till häger och vänster. Det mest ”poweriga” mrd våra powerroller är att de är grönade pga ”har förmåga”. (Ja ulvisarna kan klejma. Gör inte det snela!)

Har du ens läst tråden?

Jag tycker det är helt ok att outa. Inte minst att outa väktarna nu. Det finns fördelar med att outa även siaren, som jag försökt visa för Stradh i diskussionen ovan.

Sen finns det kanske fördelar med att vänta också. Och så är det väl alltid: plan A har vissa fördelar och plan B andra fördelar. Utvecklar sig spelat på ett sätt var plan A genialisk, och på ett annat sätt så var B det. Har vi otur går allt åt skogen med plan A, men har vi en annan typ av otur går allt åt skogen med B.

Det är jävla trams att försöka göra det här till en byboig eller inte byboig grej. Jag fattar att folk vill ha något att agera på i R1. Men just den här ("ska vi outa eller inte!?") har väl för fan aldrig någonsin varit en viable ingång för att hitta ulv.

Bättre kan du. På alla plan.
Stradh ser vad du menar, men är inte övertygad om att det är bästa vägen. Väktarna ja, men jag tror det är bättre att hålla siaren dold. Efter två sianden kan siaren berätta resultatat. Det ger mer än en outad siare. Visst...voffarna KAN ha flax som F och pricka siaren innan de två, men rent matematiskt borde det gå bättre att hålla dolt. Kanske avvakta med väktar outningen en runda, så voffarna har ännu mindre chans att slumppricka siaren. Vi har högre chans att voffarna prickar en skyddad spelare än siaren om vi håller siaren hemlig. Outar vi väktare, så kanske de kniper en väktare för att vara säkrare på att få ut en bybo och inte priccka en skyddad.
Jag tycker. Håll alla roller hemliga till runda två. I runda två outar väktarna. Efter runda två säger siaren vilka två denna siat och resultat. Då har vi färg på 5 spelare, samt att voffarna haft två chanser att totalt misslyckas med nattmord.

Ett annat sätt att outa på är ett man drevar för outningar. D.v.s. man röstar på den man misstänker, den kan tillfälligt köpa sig fri med en outning. Det ger ett segar tempo i outningakarusellen (vilket kanske kan ses som en nackdel), men producerar mer information om hur spelare förhåller sig till varandra (vilket är en fördel). Så gjorde vi mycket förr, innan det blev metat att konstruera en bybostrategi på ritbordet istället för att låta den växa fram organiskt.

Jag ser hellre att sisten får än att väktsren skyddar siaren mot nattmord.
Jazztobak sa jag? Det var det här jag menade:

Jag ser hellre att vi tar risken att siaren blir nattmördad än att väktaren ska känna sig förpliktigad att lyckas identifiera siaren och lyckas skydda den mot nattmord.

Poängen är att det är bättre att vi får höra hur det gick för siaren, än att vi lyckas skydda oss mot nattmord.

Det är inte logiskt, men det är logiskt. Ni hajjar.

Bra att du skriver @Sidd då släpper jag dig för nu.

Lite om hur jag ser på powerrollerna:

Jag är inte bekymrad över att en väktare kanske blockerar en siare. Risken är liten som jag ser det.

Jag tror att byn vinner mer på att kunna gröna folk, än att siaren ska försöka hitta ulvar. Så att siaren kan gröna en pratglad deltagare är dkönt — då fattar vi att den är grön och kan analysera hur andra har förhållit sig till den här gröna liraren.

Jag ser hellre att sisten får än att väktsren skyddar siaren mot nattmord. Det här låter jazztobak men vad jag menar är att vi inte behöver hoppas på att vältarna ska vara någon sorts bravados som räddar folk till häger och vänster. Det mest ”poweriga” mrd våra powerroller är att de är grönade pga ”har förmåga”. (Ja ulvisarna kan klejma. Gör inte det snela!)
Vad har Jaček bjudit på för jazztobak så du kan bära så där tungt?
Bjud på lite eller förklara som om jag vore tondöv vad du menar med posten🙏😇👍🎶🏋️‍♀️

Hursomhelst @Brynolf hur skulle du analysera deltagarna som är med tidigt i doelet?
Tja, Octa hoppade på outnings-tåget direkt. Anth och Vimes var emot tills Sysp förädlade iden till att enbart väktarna skulle outa.

Grönpoäng till framförallt Sysp. En ulv kanske skulle spela med i att outning är bra. Men knappast förbättra iden ytterligare.

Octa var så snabb på att gilla iden att det lutar grönt här också. Ulvarnas gut reaction torde vara mer skepsis, tänker jag.

Som Anth och Vimes, exempelvis. Dessa tu har sedan vridit och vänt på frågan en hel del på rätt byboiga sätt. Anth tycks övertygad, medan Vimes fortsatt "sunt skeptisk".

Basse, Strad och BM var mega-anti från början. Kändes ulvigt, jag tror vi har minst en fuling här. Sen har de motvilligt gått med på att outning kan vara en bra ide. Ok, det kan vara så att vi fanatiker var lite opedagogiska i början men allterfersom lyckats göra oss förstådda. Men det kan mycket väl också vara så att vi har ulvar som egentligen inte alls gillar iden. Men som inser att de kommer se sussiga ut om de kämpar emot. De är knappast ulvar allihop men åtminstone en kan vi nog hitta här.

Fjodde har sagt tvärt nej till outning men inte ändrat sig sen dess. Sus där också.

Impe ramlade in sent så svårt att säga nåt om honom i den här frågan. Gul.

Jag har dålig koll på Sidd än så länge. Gul.

Ska jag chansa redan nu så säger jag Vimes/Fjodd/Stradd. På svajiga boliner förstås.

Tja, Octa hoppade på outnings-tåget direkt. Anth och Vimes var emot tills Sysp förädlade iden till att enbart väktarna skulle outa.

Grönpoäng till framförallt Sysp. En ulv kanske skulle spela med i att outning är bra. Men knappast förbättra iden ytterligare.

Octa var så snabb på att gilla iden att det lutar grönt här också. Ulvarnas gut reaction torde vara mer skepsis, tänker jag.

Som Anth och Vimes, exempelvis. Dessa tu har sedan vridit och vänt på frågan en hel del på rätt byboiga sätt. Anth tycks övertygad, medan Vimes fortsatt "sunt skeptisk".

Basse, Strad och BM var mega-anti från början. Kändes ulvigt, jag tror vi har minst en fuling här. Sen har de motvilligt gått med på att outning kan vara en bra ide. Ok, det kan vara så att vi fanatiker var lite opedagogiska i början men allterfersom lyckats göra oss förstådda. Men det kan mycket väl också vara så att vi har ulvar som egentligen inte alls gillar iden. Men som inser att de kommer se sussiga ut om de kämpar emot. De är knappast ulvar allihop men åtminstone en kan vi nog hitta här.

Fjodde har sagt tvärt nej till outning men inte ändrat sig sen dess. Sus där också.

Impe ramlade in sent så svårt att säga nåt om honom i den här frågan. Gul.

Jag har dålig koll på Sidd än så länge. Gul.

Ska jag chansa redan nu så säger jag Vimes/Fjodd/Stradd. På svajiga boliner förstås.

Jag tar "Uppenbara fejk-case, 500 kr"

Alltså, vi har haft spel med mekaniker där det är uppenbart att ett angreppssätt är det rätta. Typ som Siarkungen. Där är det uppenbart att den som kläcker planen är bybo. Och att det är misstänkt att vara emot (vilket för övrigt ulvar med huvudet på skaft brukar inse ganska omgående).

Men alla spel där det handlar om vanligt outa tidigt eller inte kommer det finnas vitt skiljda åsikter inom byn, som mer är baserade på saker som riskbenägenhet, erfarenheter från tidigare spel, interpersonella faktorer i det här spelet och så vidare. Jag ger noll och inget för att det ska kunna användas som verktyg för att hitta ulvar, och jag uppmanar alla som tror annorlunda att gräva fram empiri från vår ganska digra historia som pekar i annan riktning.

Att du försöker få outningen här att vara otvetydigt bra för byn - så ulvar känner sig tvugna att försöka peta hål på planen - tror du på det själv? Alltså, det kan vara bra att outa nu i R1. Men det beror jättemycket på en massa X-faktorer som hur väktandet används, hur ulvsrna lägger sina nattmord och vilka siaren väljer att granska. Det kan bli bra, det kan bli dåligt, det kan bli mittemellan. Precis som att vänta med outningar kan det. Det är liksom inte så att det kläckts en spelvinnande och -knäckande plan här som kommer avgöra hela spelet. Hur folk förhåller sig till det här med outning säger väldigt lite om deras fraktionstillhörighet. Det är ju inte som att ulvarna sitter och tänker "åh nej, dom tänker outa i R1, det måste vi stoppa till varje pris!!!"

Det är ju till och med så att ni (du och Octa) konstaterar att typ halva startfältet varit skeptiska. Vilket ju typ bevisar att det är trams att tro att du ska hitta ulvar på den här vägen. (Jävligt spännande också att det är jag som är den minst skeptiska av de skeptiska som får rösten... Riktigt fuskbygge hela grejen.)

Om något tycker jag det är rödande av dig och Octa att försöka koka soppa på den här spiken. Det luktar desperat "jag måste ju ta ställning för eller mot något eller någon för det är ju det bybor gör".

Att det är bra för byn med en plan i R1 är helt irrelevant för frågan om det är ulvigt att vara emot just den planen du förespråkar för övrigt.

Röst: @Brynolf

Det är liksom R1 så man får dra i de snören som finns. Jag tycker" Sysps plan"TM är bra. Ingen svällkroppskung, men tillräckligt bra för byn att man ska kunna använda den som verktyg genom att se hur folk ställer sig till den.

VÄKTARE
Det är så hemskt att tycka tvärtom mot hela resten av startfältet. Jag inser att det därför måste vara jag som har fel. Men jag har har fortfarande svårt att förstå godheten i att väktarna ska outa. Jag ser det som mest dåligt för byn. Skönt att Vimes just skrev att .

Tanken är att väktarna ska dra nattmord på sig och därmed skydda siaren från nattmord? Men det blir ju precis tvärtom.

Vi är 11 spelare. 3 av dessa är ulvar. 2 är outade väktare (om ni får som ni vill). Kvar finns bara 6 som kan vara siare. Det är nu lättare för ulvarna att lyckas nattmörda en av 6 istället för 1 av 8.

Skönt att Vimes just skrev att det kan vara OK att se olika på detta med outning av väktare.

SIAREN
Jag tycker sedan att siaren ska vänta med att outa sig tills hen har ett rött namn eller att ett grönt namn är på väg att bli utröstad. Den senare är jag inte ens riktigt säker på. Det kan vara ok att gröna spelare ryker så länge det inte är siaren.

Ok, vi kan ju sitta och vara tysta i två dagar också och inte dra i några snören alls.

Det var väl inte det jag sagt direkt va? Tvärt om tar jag ställning mot dig och anser att du blåser extremt mycket varmluft över en skitgrej här. Och att det (till skillnad från att tillhöra den halva av startfältet som inte är övertygad om att vi kommer tokvinna detta bara vi massoutar) är ulvigt. Jag skulle säga att det är ett betydligt mer intressant snöre.

Den här passivt-aggressiva stilen - "men jag försöker ju bara göra nån nytta det är faktist svårt i R1!!!" - tycker jag inte är så grönande, tbh.

Back