Varulv Vargbruari 4 Knäckande gryning: Runda 1

Men jag vet inte, den risken är redan rätt liten. Och om ulvarna jagar siare så har vi ju kvar våra megagröna väktare.

Att siaren snajpar en outning i R1 blir jättebra. Vi brusar tråden sista minuten.

Vi får ett vettigt siande med oss vilket är bättre än vad vi brukar få.

Riskminimering som byn tjänar på. Ber vi om för mycket och vill att siaren ska vänta är det en risk jag inte vill ta.

Samtidigt har vi två väktare som kommer ge rejäl huvudvärk till ulvarna. Ulvarna vill mörda siaren men inte heller misslyckas med sitt nattmord. Risken finns också att väktarna inte skyddar siaren i hopp om att ulvarna inte vågar lägga nattmordet där och vipps så har vi ännu ett siande.

Detta kör vi på, bra för byn och huvudvärk för ulvarna!

@Octagonal och @Brynolf

Jag har alltså ändrat uppfattning.

Först tyckte jag att outning var dåligt och riskfyllt, men jag hade inte tänkt så mycket på saken.

Sedan blev jag mer övertygad.

Men!

Vi håller siaren dold. Ja, jag fattar att det kan bli komplikationer, men tycker ändå att det vapnet (siaren) ska användas försiktigt.

För övrigt avskyr jag när ulvgenget claimar powerroller. pls låt bli?

Såå, om jag fattat rätt så är de flesta lyriska över iden att outa, utom @Basenanji, @Big Mama, @StradhLestat, @Vimes och @fjodorsenuba (ok, det var visserligen nästan hälften av oss)

Eftersom jag tycker det är en skitbra plan för byn så tycker jag förstås att det är ulvigt att inte vilja följa den.

Röst: @Vimes

Har du ens läst tråden?

Jag tycker det är helt ok att outa. Inte minst att outa väktarna nu. Det finns fördelar med att outa även siaren, som jag försökt visa för Stradh i diskussionen ovan.

Sen finns det kanske fördelar med att vänta också. Och så är det väl alltid: plan A har vissa fördelar och plan B andra fördelar. Utvecklar sig spelat på ett sätt var plan A genialisk, och på ett annat sätt så var B det. Har vi otur går allt åt skogen med plan A, men har vi en annan typ av otur går allt åt skogen med B.

Det är jävla trams att försöka göra det här till en byboig eller inte byboig grej. Jag fattar att folk vill ha något att agera på i R1. Men just den här ("ska vi outa eller inte!?") har väl för fan aldrig någonsin varit en viable ingång för att hitta ulv.

Bättre kan du. På alla plan.

Sedan tycker jag att det här fokuset på hur outningsr dka ske fokuserar på speldesign på ett tja, lite tråkigt sätt. Effektivt, men tråkigt.

Här får ni en spaning i stället! 😃

Octa, Brynolf och andra outningssugna: förmodligen bybor, men kan också vara smartulvar som snabbt fattar att de måste pinpointa powerrollerna för att ha en suck.

Big Mama: sen start? Hennes motstånd mot att outa ger mig bättre vibbar.

Fjodorsenuba: stackarn, måste vara helt slut efter förra partiet. Här lär vi få leva med en spelare som inte kommer delta särskilt mycket.

Impetigo startar också sent och vimsigt men jag länner inget jättestarkt därifrån.

Nej, de jag gissar på som ulvar just nu är:

Vimes
Stradh
Sidd

Ingen stark bäring här alls, bara mage. Men någon sorts kombination av lågflygeri, frånvaron av ställningstagande och allmän försiktighet.

Jag börjar så. Nu kommer Jaçek från flyttfirman! 💪

Polletten trillade precis ner för mig att Bb7 är ett ackord.
Det är ju det som är så himla kul (tongue in cheekX100) eftersom Bb7 är dominantackord i tonarten Bb!

Och man kan ju inte sluta ”Happy Birthday” på ett dominantackord heller!!! 🤣🤣🤣

———
Mer kuriosa: hade vi velat göra en bluesig version av Happy Birthday så hade det absolut gått.

Jag fattar att folk vill ha något att agera på i R1. Men just den här ("ska vi outa eller inte!?") har väl för fan aldrig någonsin varit en viable ingång för att hitta ulv.
Än så länge är det det enda vi har att jobba med. Och en plan, outningsbaserad eller ej, som är bra för byn torde ju gillas av bybor medan ulvar försöker sticka hål på den. Eller eufemistiskt "förhålla sig sunt skeptiska" Ungefär som du gjort.

Att bygga upp en plan och se hur folk ställer sig till den är en så bra R1 som någon, tycker jag.

Mer spaning!

Jag noterar att ulvar oftast är med tidigt i matchen (dock inte Fjodorsenuba). Jag gissar att spelare som blir ulvar känner ett psykologiskt tryck att visa sig byboiga och därför skriver tidigt i tråden.

Är det t ex rimligt att en ulv-Impetigo kliver in i spel sent? Nej skulle jag svara. Ulvchatten hade varit på honom. Samma med Big Mama.

Nu har Jacek snott Basses mobil. Den riktige musikprofessor Basenanji har (förhoppningsvis) koll på skillnaden mellan tonika och dominant.
Det har du ju rött i! Skrev fel! Bb7 är dominant till Eb förstås. Dominantackord till Bb är ju — som alla vet — F7.

Vet inte riktigt vart det här ska leda men jag noterar att
@Brynolf @Anthrox @Vimes @Octagonal är tidigt med i spel.

Dessutom noterar jag att det är sportlov i Stockholmsområdet!

Jo! Sidd är ju lärare på en skola. I stockholmsområdet! Där man har sportlov! Alltså borde Sidd kunna vara med hur mycket som helst! Men var är han? Mystiskt! (Ja, ni får kalla mig Basselock Holmes om ni verkligen vill!

Men ja, grönt låter helt värdelöst. Röda namn bättre.
Varför tror ni att jag som ulv ville att läktaren skulle ge oss gröna namn? 🤭

(Det är bättre om läktaren ger oss RÖDA namn)

Obs! I det här spelet är jag icke ulv!

Mer trams! Jag borde arra ett varulvsspel där temat är ”Storband På Villovägar” efter ”I hetarte laget”!

@Big Mama och @Sidd — bra idé?
😂 Storbandet är ute på Svergieturne där bandmedlemmarna å managern tjafsar (om vilka låtar som ska spelas å vem som ska sköra ett solo på vilken låt…) i turnebussen så nån får kicken mellan de olika spelningarna å sen råkar de ”glömma” nån bandmedlem som röjde för hårt på efterfesten vid senaste gigget🎶

Å bandet måste förstås ha med sig nån livvakt som skyddar den fagra sjönsångaren Sidd från alla groupies : och apropå Väktare:

Kan det finnas en vitts för ulvarna att stressa fram Väktar-outningar?
Vad tror ni om Väktarnas regel om ”rollblockering”?
Kan de blockera en spelare?
Tex en ulv som försöker göra ett nattmord?

Back