Varulv Vargbruari 4 Knäckande gryning: Runda 1

Så vi har 12 spelare.
9 bybor, 3 ulvar.
Om två väktare outar nu direkt har vi två gröna spelare och 10 okända.
Vi kommer rösta ut en, en väktare blir mördad och en spelare blir siad (siaren får dessutom två färre siarmål med två spelare redan outade).
Till nästa runda kommer vi tekniskt sett då ha två kända spelare och åtta okända. Vi kan köra "alla postar strunt" för att siaren ska kunna outa i slutet av R2 med sitt siade namn och färg.
Till R3 kommer vi då ha 3-4 kända spelare och 4-5 okända. Siaren blir mördad sen.

Då har vi fått färg på totalt fem av tolv spelare, och 2/9 siade så vi borde nog ha hittat minst en ulv där.

Och då har jag heller inte räknat med att ulvarna kan bomma sitt första nattmord för att de siktar på en väktare som blir väktad.

Just det, jag brukar väl ibland skicka lite förtjusande ord över hur duktig Fjodde är på att visa sin byboighet i trängda lägen.
Det gjorde han ju även i förra spelet, såatteh..

Röst: @fjodorsenuba

Du behöver hitta på ett nytt sätt att övertyga mig om din grönhet :)

Also, även om det tycks råda en viss konsensus i att väktarna bör outa denna rundan kan jag tycka att de kan vänta tills det är 12 timmar kvar på rundan eller så och inte stressa med det. Så kan folk få klafsa runt lite i att skicka runt tveksamma signaler fram tills vi börjar få facit.

Så in och skriv lite allihopa!

Så vi har 12 spelare.
9 bybor, 3 ulvar.
Om två väktare outar nu direkt har vi två gröna spelare och 10 okända.
Vi kommer rösta ut en, en väktare blir mördad och en spelare blir siad (siaren får dessutom två färre siarmål med två spelare redan outade).
Till nästa runda kommer vi tekniskt sett då ha två kända spelare och åtta okända. Vi kan köra "alla postar strunt" för att siaren ska kunna outa i slutet av R2 med sitt siade namn och färg.
Till R3 kommer vi då ha 3-4 kända spelare och 4-5 okända. Siaren blir mördad sen.

Då har vi fått färg på totalt fem av tolv spelare, och 2/9 siade så vi borde nog ha hittat minst en ulv där.
Det här låter rätt vettigt

🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶

Jag vet inte vad som är vettigast vad gäller outning. En första tanke är väl att vi vill ha ett Siande i R2 start👍 så Siaren ska väl inte outa och Väktarna behöver då gambla med att skita i Väktandet och så får vi hoppas Nattmordet missar Siaren.
Outar Väktarna så ökar risken för att Nattmordet prickar Siaren. Det vill vi inte heller.
Alla sitter still i båten tills vi diskuterat igenom detta ordentligt. 🙏

Also, även om det tycks råda en viss konsensus i att väktarna bör outa denna rundan kan jag tycka att de kan vänta tills det är 12 timmar kvar på rundan eller så och inte stressa med det. Så kan folk få klafsa runt lite i att skicka runt tveksamma signaler fram tills vi börjar få facit.

Så in och skriv lite allihopa!
Mmm, hade varit bra att få lite mer input och signal på folk innan. Men det känns rätt vettigt med väktaroutning imorgon, siaren däremot bör ju inte outa förrän om några rundor så vi får lite sianden under bältet först. Tror vi tänker rätt där.

🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶

Jag vet inte vad som är vettigast vad gäller outning. En första tanke är väl att vi vill ha ett Siande i R2 start👍 så Siaren ska väl inte outa och Väktarna behöver då gambla med att skita i Väktandet och så får vi hoppas Nattmordet missar Siaren.
Outar Väktarna så ökar risken för att Nattmordet prickar Siaren. Det vill vi inte heller.
Alla sitter still i båten tills vi diskuterat igenom detta ordentligt. 🙏

Jo, det låter vettigt att vänta in lite fler spelare. Men varför ut med siaren redan R2? Det beror väl på om vi fått träff eller inte?

@Basenanji du brukar vara skeptisk mot tidiga outningar. Vad säger du om att outa väktarna och låta siaren sitta och fiffla ifred?
Det låter absolut bättre än att alla outar.

Men så här ser jag spelet framför mig:

Om vi håller tjeften om powerrollerna så kan vi i R2/3 sedan se vad bi har fått för utfall. Helt enkelt lägga lite pussel utifrån vad resultaten av allt blivit. Om någon blivit nattmördad/utröstad så kommer det ändå bli en del av pusslet.

Är det bättre än att alla outar i R1? Jag tror det, för då är sannolikheten större att ulvgenget inte mattmördar siaren etc.

Ja, man ska ju förstås ställa till med ett jäkla liv om man har en powerroll och är på väg att bli utröstad. Men det tror jag inte är så troligt.

Meta: Det här tolkar jag som att SL tyckte att ulvarna behöver lite mer incitament till att fejkclaima. Den där regeln hade gjort det rätt lätt att luska ut vilken väktare som är äkta.
Det här var ju bra fångat, jag fattade inte var du läst det tills jag hittade igen Hägers post. Jag läser det dock som att syftet är en förenkling snarare än en ombalansering? Häger vill väl undvika extra pappersarbete samt halvspännande gaming av väktarna där byn försöker koordinera väktande för att vaska fram ulvar som motclaimat. Nu fattar jag dock inte ens hur det skulle gå till i praktiken, man skulle väl knappast få reda på vem som väktat ändå och att säga vem man kommer att väkta/har väktat verkar ju vådligt. Jaja, nu är ju inte spelet så ändå så det är väl dumt att spekulera 😄

Jo, det låter vettigt att vänta in lite fler spelare. Men varför ut med siaren redan R2? Det beror väl på om vi fått träff eller inte?
Tänkte typ att vi varje natt riskerar att Siaren blir Nattmördad. Vill inte ge ulvarna 2 försök med det😇
Orkar inte ett till spel med BasseSiarBus osv

Hur många chanser vill du ge ulvarna @Sysp?

Å den samlade församlingen kan allihopa förstås ge sin syn på detta👍

Det låter absolut bättre än att alla outar.

Men så här ser jag spelet framför mig:

Om vi håller tjeften om powerrollerna så kan vi i R2/3 sedan se vad bi har fått för utfall. Helt enkelt lägga lite pussel utifrån vad resultaten av allt blivit. Om någon blivit nattmördad/utröstad så kommer det ändå bli en del av pusslet.

Är det bättre än att alla outar i R1? Jag tror det, för då är sannolikheten större att ulvgenget inte mattmördar siaren etc.

Ja, man ska ju förstås ställa till med ett jäkla liv om man har en powerroll och är på väg att bli utröstad. Men det tror jag inte är så troligt.
Va? En outad siare är ju värdelös innan den siat (eller ja, den är ju grönad om det inte blir motclaim), börjar vi väkta då är den värdelös på det sättet istället.

Det talar väl emot siaroutning? Hur tänker du här Basse?

Däremot ska ju inte powerroller bli utröstade utan att outa precis som vanligt, det harven helt rätt i.

Tänkte typ att vi varje natt riskerar att Siaren blir Nattmördad. Vill inte ge ulvarna 2 försök med det😇
Orkar inte ett till spel med BasseSiarBus osv

Hur många chanser vill du ge ulvarna @Sysp?

Å den samlade församlingen kan allihopa förstås ge sin syn på detta👍
Det beror väl på träff som sagt? Men senare än outning i R3 är väl dumt även om den inte fått träff, då är det rätt sannolikt att den åker ut i tysthet och ger nada. Sen är det väl inte osannolikt att ulvarna motclaimar, om det blir så i senare rundor lär väl bero på hur många ulvar som är kvar.

Back