Nekromanti Vargarvargarvargarvargar...

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag läser alldeles för lite fantasyböcker, men i de jag kommit över på senare år har jag upptäckt ett fenomen som börjar bli en alltmer irriterande kliché:

Hjältens vargkompis.

Robin Hobbs Farseer-böcker har det.
Martins A Song of Ice and Fire har det.
Goodkind har jag bara orkat med en bok av, men visst fasen dök det upp en hjälpsam varg i första Richard-boken (har förträngt dess engelska namn).
Lumleys Vampire World-böcker (och de är visserligen skräck och SF, men rejält med fantasy också) har det.
Kate Elliots Crown of Stars böcker har det (fast, jag medger att de egentligen är vovvar och därför inte borde vara med på listan :gremtongue:).

Beror detta på att fantasymenigheten känner något slags skuld över hur Tolkien öser på med vargarnas ondska och vildhet, och därmed försöker göra avbön i efterhand genom att göra vargarna till hyggliga prickar? T o m i LotR-filmerna har man ju ändrat om wargs till hyenor.

Eller är det snarare människans-bästa-vän-fast-lite-tuffare man vill ha fram?

Vad har Forumet för åsikter i detta oerhört angelägna ämne?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Glöm inte Fantomen! "Det är ingen hund, det är en varg."

Brukar använda samma argument när folk klagar när jag promenerar mina föräldrars hundar.
 

Luna_Luciferi

Veteran
Joined
31 Oct 2003
Messages
20
Location
Kalmar
Jag och min polare pluggar till biologer och vi ställde oss faktiskt frågan igår... vi kom fram till ett "sort of" svar.
Anledningen är väl först att Varg är ett stort trevligt djur som vi kan kolla in på TV och se hur lidsamt de har... sen "måste" man bara ha en stor varg för att, som det verkar, dess ättlingar tillhört människan länge, och den har ett stort flocksinne och en egen hieraki....
Sen att de är förhållandevis stora är en annan sak och så tror man att de är extra grymma.
Jag personligen tillåter inte vargar i min kampanj - anledningen är nog att de skyr människor... de har lärt sig att hålla sig borta efter år av terror av denna humanoida apa som sitter och snusar, dricker kaffe och skjuter både dess villebråd och den...
Människan har ju som sagt länge snackat om den och jag minns att jag själv sa när de vuxna frågade mig vad lille jag skulle bli när jag blev stor "Jag ska bli Varg!"... hmm... Det är ett djur man ser upp till... men det är även ett djur som börjar bli... allt för vanligt förekommande i "titta på min familiar som är varg och bara lyder mig"...
Det är nog vad jag skulle tolka...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
glöm inte alla vargar i eddings böcker... men de vill man nog glöma pga författaren...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Mer varg:

I Louise Coopers serie Indigo finns det med en varg som heter Grimya. Den är dock lite speciell i och med att den är intelligent och kan prata (Även med telepati har jag för mig). Dessutom så är den liksom ägarinnan odödlig.

Men vargar är ju coola på ett sätt då de är ordentliga rovdjur och inga mjäkiga knähundar som bara är en bjäfsande pälsboll.

/Ulfgeir
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
T o m i LotR-filmerna har man ju ändrat om wargs till hyenor.
Enligt uppgift är wargs wargs, och varken vargar eller hyenor. Precis som mumakiler varken är elefanter, mastodonter eller mammutar, utan mumakiler...

Eller är det snarare människans-bästa-vän-fast-lite-tuffare man vill ha fram?
Vargar är balla i sig, om du frågar mig. De står för vildhet och frihet och det ena med det tredje. Men jag är antingen fel person att fråga, för jag ville bli varulv i den ålder när goth-stereotypen vill bli vampyr, och bland de fiktiva personer jag helst vill ha en trekant med räknar jag Leetah och Skarpegg*.

Erik

*Eller Skarpegg och Himlavis, givet vad paret Pini sagt om sina alvers sexualitet...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Eller vargarna som Perrin är pal med i Wheel of Time, om någon inte redan nämnt dem.

Jag har absolut inget svar på frågan varför denna kliché finns men jag tycker det är lugnt så länge det är välgjort. Vilket det i alla fall är i A Song of Ice and Fire.

/Balderk
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kom på en förfatatre till som använder vargar, nämligen Eddings, om jag inte missminner mig helt..

Anledningen kan ju vara att det är väll lite mystik & sådant att ha med vargar & andra fyrfota vänner.. Senså är det ju ett jäkligt vackert djur åxå !
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Hund+

Belästa forumiter har påmint om Eddings, Jordan och andra som jag glömt, förträngt eller ( :gremblush:) inte läst.

Mummel. Ofoget verkar vara precis så allmänt utbrett som jag fruktade. Jag kallar det ofog eftersom fler klichéer knappast är vad mainstreamfantasyn behöver.

Är det alltså behovet av tufft men rimligt husdjur som vargen fyller? Kanske är det lite samma fenomen som fantasy i stort ibland verkar drivas av: visa vanliga människor, fast med svärd, lite ballare kläder, och häftigare miljöer. Våra vänner hundarna blir då i fantasytappning enkelt vargar: med aggressivare aura och lite ballare utseende. Att de konsekvent hamnar på de godas sida får väl då läggas Naturrutan till last.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Where wolf?

Men jag är antingen fel person att fråga, för jag ville bli varulv i den ålder när goth-stereotypen vill bli vampyr, och bland de fiktiva personer jag helst vill ha en trekant med räknar jag Leetah och Skarpegg*.
Utmärkt! Då kanske du kan upplysa mig hur det är med varulvar i modern litteratur. Är det det djuriska hos dem som målas ut som särskilt hemskt, eller är det det mänskligt beräknande?
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Where wolf?

Tja. Efter att ha läst Varulvarna av Whitley Strieber skulle jag gissa på att det är det mänskligt beräknande vilddjuret som är det skrämmande.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Where wolf?

Tja. Efter att ha läst Varulvarna av Whitley Strieber skulle jag gissa på att det är det mänskligt beräknande vilddjuret som är det skrämmande.
Äsch! Vargar som fiender är alltså totalt överspelade i nutida litteratur.

Fast... då är det ju så gammaldags med onda vargar att det blir nyskapande. Skönt. :gremcool:
 
Top