Nekromanti Vargarnas pakt

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
...bör ses av alla rollspelare. Filmen hade IMHO varit en ypperlig kampanj med allt från hov-intriger till väldigt stämningsfullt våld.

Man bör dock inte förvänta sig perfekt historisk korrekthet utan se den med ett öppet sinne.

Det är i.a.f. min åsikt :gremsmile:... någon annan?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja....med tanke på hur oerhört totalfett den sågades av sydsvenskans främste filmguru Jan Aghed så är jag jävligt tveksam, alltså. Han brukar ha synnerligen vettiga åsikter. Men jo, jag skall gå och se den, även om det bär mig emot (för mainstream för lilla finkulturella sinofila Folkets Bio/Triangelfilm/danska filmfestivaler-mig). Men man är ju lite av en virtuos vad gäller fransk/brittisk kostymfilm, så den är ju ett måste.

Beträffande filmer utan historisk korrekthet...jag vet inte...de tenderar att störa mig, iallafall om det rör rena sakfel. (Övernaturligheter och sådant stör mig inte, stigbyglar i romarfilm och potatis i England på 1200-talet gör det däremot). Men nejdå, det går säkert bra...fast den där kung fu:n och indianen verkar påfrestande. Fruktansvärt vore dock om filmen följer den pinsamma trend som tycks ha uppstått, och har ett anakronistiskt soundtrack - då vet jag faen inte om jag klarar av den, alltså. Och är koreografin lika pseudo-snygg som i Hidden tiger så får jag nog ta med mig en spypåse, eller något ;-)

- Ymir, fortsätter mäla.


- Ymir, tänkte eventuellt ta sig tid imorgon, men väntar kanske tills nån vecka gått, så det blir mindre påfrestande typer i salongen.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2001-10-06 01:45.</EM></FONT></P>
 

Tepet Jikad

Veteran
Joined
17 Sep 2001
Messages
36
Location
Karlskrona, Blekinge
Kul historiska detaljer:


Flera indianstammar hade utvecklade kampmetoder vid den tid som filmen utspelar sig, såsom siouxernas brottning (som har mycket gemensamt med Zuluernas brottning och Judo i det att den berodde mycket på utnyttjande av motståndarens vikt och momentum). Irokeserna hade en klassisk sparka/slå kampform som påminner om en mindre andlig form av karate.

Savate, det vi idag kallar fransk kickboxing, fanns i sin första form redan i slutet av 1600-talet/början av 1700-talet, men fick inte sin slutgiltiga form förrän under 1800-talet. Vilket innebär att Marc Dacascos savate-sparkande indian (Dacascos är faktiskt verklig savate-utövare, han är desutom son till en Europamästare i kampsporten ifråga) inte är helt otrolig.

"Vargarnas Pakt" bygger dessutom på vittnesmål från verkliga händelser i Frankrike under denna tidsperiod. Huruvida det verkligen var något övernaturligt på gång är naturligtvis tvivelaktigt, men det blir ju en kul story, eller hur?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vad jag har sett av förhandssnuttar borde den vara obligatorisk Gondica-tittning. Åh, och folk som spelar 7th Sea borde också kolla närmare.

Fast jag har ju inte sett den än, och kommer med största sannolikhet inte att få göra det innan den kommer på video. Arvidsjaurs biografutbud (suck)...

Nightowl
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jupp

Jag tänkte faktiskt på det när jag såg den... det hela skulle passa utmärkt i gondica med allt ifrån Mekanurger till flintlåsvapen :)
Frågan är om det hela kanske passat _bättre_ i Gondica än 1770-talets Frankrike; då hade folk inte kunnat gnälla på de små historiska diskrepanserna lika mycket :gremsmile:
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Historiska felaktigheter?

Har själv inte sett filmen, men funderar på att göra det, inte minst därför att jag själv jobbar intensivt med att färdigställa ett skräckfantasy-rpg i 1700-talsmiljö. Nu min fråga: Det har påpekats att filmen lider av vissa anakronismer, och då misstänker jag att det handlar om kick-boxning och kung-fu (enligt Jan Agheds recension i Sydsvenska dagbladet). Men bortsett från orientaliska kampsporter i Ludvig XV:s Frankrike, finns det andra historiska klavertramp i filmen?
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Historiska felaktigheter?

Well, det sägs i alla fall aldrig någonting i filmen om kung fu eller österländsk stridskonst. Marc Dacascos karaktär är en irokesindian som är överjävlig på att slåss, helt enkelt. Att han sedan använder sig av en schysst mix av olika moderna stridskonster är liksom en annan sak.

mvh
Örnie
 

Tepet Jikad

Veteran
Joined
17 Sep 2001
Messages
36
Location
Karlskrona, Blekinge
Re: Historiska felaktigheter?

För att vara än mer petig, så är det Savate hans indian utövar i filmen. Och med tanke på att denna kampsport då denna film utspelar sig (1760-talet) redan hade funnits i drygt 100 år...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Aghed

Jan Aghed är filmkritikernas helgon. Fruktansvärt vass, och tenderar att nästan alltid ha rätt. Han borde ge ut nåt i stil med Maltins filmguide, om man frågar mig.

- Ymir, diggar killen. (Hans föreläsningar är balla, också).
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Aghed (OT)

"Jan Aghed är filmkritikernas helgon. Fruktansvärt vass, och tenderar att nästan alltid ha rätt. Han borde ge ut nåt i stil med Maltins filmguide, om man frågar mig."

Själv har jag konstigt nog motsatt uppfattning. En person som sågar Star Wars går väl an, men inte på ett så fullkomligt obildat sätt som han gjorde det.

I och för sig... kanske det bara är jag som inte orkar med hans ständiga angrepp på Amerika i en artikel som inte inbjuder till sådana alls. Fast det är iofs också möjligt att jag läser filmkritik för att veta om en film är bra eller inte, imotsats till att få en snabblektion i varför Vietnamkriget var fel. Kanske. /images/icons/smile.gif

--
Björn
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Sydsvensk filmkritik (OT)

Angrepp på Amerika är alltid på sin plats, och filmartiklar tenderat att inbjuda till det. Hollywoods dominans på den svenska filmmarknaden är ju minst sagt tragisk.

Sågningar av Star Wars har för övrigt en tendens att, hur obildade de än är, vara avsevärt mycket intelligentare än filmerna själva. ;-)

- Ymir, som hoppas att hans åsikter om det sagolikt överskattade Star Wars inte skall orsaka forumkrig nu igen...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Väschöttsk dialäckt [OT]

"som hoppas att hans åsikter om det sagolikt överskattade Star Wars inte skall orsaka forumkrig nu igen..."

För att säga som de gör häromkring: "stor chans!" Det bör uttalas med ett riktigt runt och långt "o", knappt något "r", ett "ch" som snarare är ett "sch" så långt bak i munnen som det går, och med rejält eftertryck på båda orden.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
Filmmissar (ot)

>Beträffande filmer utan historisk korrekthet...jag vet inte...de tenderar att störa mig, iallafall om det rör rena sakfel. (Övernaturligheter och sådant stör mig inte, stigbyglar i romarfilm och potatis i England på 1200-talet gör det däremot).

För personer med liknande läggning (som jag själv t.ex) är http://www.movie-mistakes.com/ oumbärlig.

/Anders (som just prövat att ha Ohoj chockladsås i kaffet och kan meddela att det inte var nått vidare)
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Skuånsk dialeckt

"Okej. Tack för ytterst relevant information ;-)"

Jaja. I alla fall, angående det du sa om Star Wars så...

...har du fel, sådeså. /images/icons/smile.gif

--
Björn
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Historisk felaktighet kan vara berättigad ibland. Men då menar jag inte klantigheter som att lägga in potatis innan amerikas upptäckt, utan medvetna sådana för att få fram en speciell handling eller artistist mål. Som exempel kan man ta Ingmar Bergmans klassiker "Det sjunde inseglet" där riddaren åter vänder hem från ett korståg och kommer hem till ett land drabbat av pesten. Trots att digerdöden och korstågen var i helt olika århundraden.

/Per
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Barcelona
På tal om dialekter [fruktansvärt OT]

En liten anekdot när liks ämnet berörs: ja känn en kille som hadd en farsa som hadd en arbetskamrat som prat skånska, å han prat så bre'n dialekt att dom va tvunga å använd engelska för å kommunicer.

(Dialekten jag visade prov på i ovanstående inlägg var för övrigt västerbottniska, som är mycket coolare än det lilla lulemål jag kan frambringa).
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: På tal om dialekter [fruktansvärt OT]

"En liten anekdot när liks ämnet berörs: ja känn en kille som hadd en farsa som hadd en arbetskamrat som prat skånska, å han prat så bre'n dialekt att dom va tvunga å använd engelska för å kommunicer."

Själv övergår jag ju till en sorts hybridstockholmska när jag lämnar Skåne, annars förstår ingen vad jag säger... /images/icons/laugh.gif

"(Dialekten jag visade prov på i ovanstående inlägg var för övrigt västerbottniska, som är mycket coolare än det lilla lulemål jag kan frambringa)."

Vill minnas att jag och en kompis använde oss av västerbottniska när vi lajvade stendumma bönder. Fungerade över all förväntan. /images/icons/wink.gif

--
Björn
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Rekaffe, ännu mer ot

(som just prövat att ha Ohoj chockladsås i kaffet och kan meddela att det inte var nått vidare)

Pröva att blanda med chokladmjölk i stället, O'boy funkar fint om man inte vill mixa själv med kakao & mjölk med mera... [här skulle man haft en smiley som slickade sig om munnen men man kan ju inte begära vad som helst ens av våra fantastiska forumsarbetare]
Annars är en favorit stark espresso med en STOR klick grädde ovanpå
 
Top