Nekromanti Varför?

Hygglo

Veteran
Varför tar allting för er på RiotMinds sån tid? Först skulle SL-Skärmen i februari och Jorges Bestiarium i april... Nu spekuleras det i att Sl-Skärmen kommer på obestämt datum i april istället och Jorges kan komm till hösten vad är det som är så svårt med att få ut grejerna? Även om dom inte är klara så borde det väl inte ta så lång tid att komma på några sagomonster? Eller en Sl-skärm, det är ju bara att ta en träfftabell, lite vapen, några prislistor osv, sedan var det klart... Suck, suck, suck... jaja, dom kommer väl när dom kommer, men det går slött! Eon från Negames verkar ju inte ha problem med att få iväg sina grejer, det kommer ju ut nya böcker till det hela tiden och när jag som spelade det innan (nu vill jag iofs inte ta i det) kunde köpa en ny bok om inte varje så åtminstonne varannan månad... Inte ens några formulä finns ju! Vad gör ni på Riotminds, egentligen?

"förhoppningsvis så finns det nya raser att spela i bestariumet."
/Okänd

Riddaren

Swashbuckler
Allt görs inte i en vändning...jag säger bara Offensiv till Neotech (det är väl en sådär 6-7 år sedan den skulle komma första gången).

Och vad jag vet har Riotminds sagt om sina moduler främst under året. Dvs de har ju till 31 december 2001 på sig ;-)

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Hygglo

Veteran
Mja, mja, mjaaaa.... nja,.... njaa.....

Jo visst... det har dom kanske sagt, men jag ahr också hört att modulerna skall komma dom tiderna som jag skrev.. just det... så är det, len, keffo och svenne! YO TO THAT MAN!!!

/Okänd

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Mja, mja, mjaaaa.... nja,.... njaa.....

De första uppgifterna var att SL-skärmen kommer i februari och JB i april. Sedan flyttades SL-skärmen fram till mars, "om allt gick som RiotMinds ville" (kanske senare). Det senaste är att SL-skärmen kommer i mars (punkt?) och JB förhoppningsvis innan sommaren, i värsta fall efter. Dessutom ska en kampanj i tre delar och en av kampanjmodulerna (ev. Religion) komma under året. Det har dessutom pratats om tennfigurer och tryckta rollformulär...

Den som lever får se.

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

Hygglo

Veteran
äääh... om man ska behöva leva ett år till för....

att få spela kan man ju lika gärna hänga sig!

/Okänd

Nerosuferoth

Swordsman
Re: äääh... om man ska behöva leva ett år till för....

Vi får hoppas att det blir en superläcker Spelledarskärm som håller humöret uppe ända till sommaren:) Och så länge de uppdaterar sin hemsida kommer jag att vänta med att ta mitt liv.

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Lugn!

Vi får väl hoppas att det blir kvalité på grejjerna som plåster på såren. Men jag håller med dig om att det är drygt att vänta.

Däremot så finns det ingen anldning att klaga på Riotminds. Dom har ju faktiskt inte spikat något datum då det ska komma ut moduler och liknande. Datumen är har ju bara varit ungefärliga. Därmed så har dom ju inte heller "brutit" några löften. Inte än iaf.../images/icons/wink.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vilken dimension...

...lever du i? Neogames svårigheter att överhuvudtaget ge ut nånting i tid är legendariska och källa till mycket munterhet bland Eon-anhängarna.

Även om detta inte ska betyda att RiotMinds ska vara sena med sina saker tycker jag att man ska vara rättvis med sina jämförelser.

En sak till, att påstå att arbetet med att göra Jorges Bestiarium är att "hitta på några sagomonster" är att grovt nedvärdera alla som arbetar med boken och den insats dessa gör. Till exempel illustratörerna som ska rita alla monster, författarna som ska skriva alla beskrivningar OCH hitta på kreativa och nyskapande eller i alla fall inte allt för klyschiga monster och deras kulturer och allt annat som hör till, alla regler och grundvärden för alla monster, alla speltestning, alla som ska skapa de delar av världen som behövs tas fram, den som ska designa boken, välja papper, och så vidare, och så vidare.

Det tog mig, Peter och Dante två veckor att göra "Ankor i Trudvang". Multiplicera det med antalet monster i Jorges Bestiarium (vet inte hur många, men det blir säkert en hel del), så får du en liten idé om hur mycket arbete som ligger bakom en bok med "några sagomonster".

Magnus (som alltså inte är RiotMinds, men som tycker att det banne mig får finnas någon rim och reson i vad som krävs av Theo och grabbarna)

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Hygglo

Veteran
"ungefärliga löften"

"ungefärliga löften" anser jag bara vara en flykt för att man redan vet hur det kommer att bli...

/Okänd

Hygglo

Veteran
okej då... (Riotminds, läs det här istället)

Magnus (som alltså inte är RiotMinds, men som tycker att det banne mig får finnas någon rim och reson i vad som krävs av Theo och grabbarna)

Jo, detta fick mej faktiskt att tänka till lite... jag ahr nog klankat ner rätt mycekt för mycket på dem och jag tar tillbaka detta (om det går) men jag tycker fortfarande att det är dåligt att sätta ungefärliga datum...

/Okänd

Riddaren

Swashbuckler
"men jag tycker fortfarande att det är dåligt att sätta ungefärliga datum..."

Det visar att det finns något som planeras att komma ut. Samtidigt vet man inte exakt när det kommer, men man satt en beräknad tid.

Det tar tid att få fram en modul textmässigt, sedan skall den speltestas, korrekturläsas (något många rollspelsföretag tydligen glömmer bort), skrivas om, lägga till, stryka sådant som inte får plats, bilder skall göras, en layout skall fixas, korrekturläsas igen, ändra något, ändra en bild, korra igen, göra original till tryckeriet, tryckas, blev fel tryck, skall trycka om, packas, skickas till butik...och du kommer till affären och...Yippi en ny modul, du rusar och hämtar ut pengar, tillbaka och handlar modulen och du är en ägare av den nya modulen ;-)

Riddaren - eller något sådant funkar det ;-)

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

jorges

Veteran
Kul att det finns ett sug..

Efter våra grejer:) Det hade ju inte varit så kul om ni sagt att det inte spelade någon roll om de kom eller inte :)
Nää..skämt o sido..vi har lärt oss en hel del om att lova grejer som vi inte sedan kan hålla (eftersom vi gjorde det på siten i början).
Jag kan försäkra dig och alla andra att vi verkligen jobbar för högrtyck just nu och att JB som kommer ut inte liknar någonting som någon har sett förrut i monsterboksväg..faktum är att det är något av en blandning av "Världsbok" och "monsterbok" och att pusslet som ska läggas tar tid.
Men vi vill att det ska bli bra också...och att det ska passa in i den stämningen som vi vill sätta.

Hela DOD6 bygger på ett system som kallas för "toolbox" och där regelverket fungerar som en verktygslåda för de som spelar, och att varje grupp väljer sin egen uppstättning verktyg, men där stämningen och "världen" är det som är kärnan i spelet. Eftersom JB blir den första delen i Trudvang kommer vi att låta det ta den tid det tar för att få stämningen som vi vill. Hoppas ni kan vänta!

See ya
RiotMinds

Krille

Super Moderator
Korrläsning

"sedan skall den speltestas, korrekturläsas (något många rollspelsföretag tydligen glömmer bort)"

Jag skippar hellre korrläsning än speltest. Ett antal av de rollspel jag har i hyllan är visserligen föredömligt korrekturlästa, men de verkar inte vara speltestade för fem öre... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Dessutom...

...tar det en medelsnittsrollspelare cirka en eller två dagar att plöja en ny modul, varefter han sätter sig och längtar efter nästa modul... och blir sur för att det inte kommer så mycket nytt...

Den onda cirkeln.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Rosen

Myrmidon
Re: Korrläsning

<I>Jag skippar hellre korrläsning än speltest.</I>

Å andra sidan är det såna gånger man råkar skriva FYD istället för FYS på nåt ställe (el dyl), och sen får man ägna de närmaste åren åt att läsa sjuhundratusen brev från folk som undrar vad FYD är för nåt och var i reglerna det finns beskrivet. (-:

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Dessutom...

Dessutom brukar samma spelare kräva att han minsann inte _skall behöva_ några moduler, för allt skall finnas i spelet! :)

Arbetar för tillfället med en _annan_ monsterbok,

Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard

Nightowl

Champion
Re: Korrläsning

Korrläsning tar _mindre_ tid än speltest, så det borde finnas tid till det om man lägger tid på speltest... och det senare borde göras med _horder_ av folk, inte tre gäng polare till konstruktören. :) Men då skall man hitta dem också...

Nightowl

Krille

Super Moderator
Speltest

"Korrläsning tar _mindre_ tid än speltest, så det borde finnas tid till det om man lägger tid på speltest... och det senare borde göras med _horder_ av folk, inte tre gäng polare till konstruktören. :) Men då skall man hitta dem också..."

Jopp. Problemet är att det nästan verkar som att spelkonstruktörer i många fall släpper en ball spelvärld med ett otestat spelsystem och låter konsumenterna speltesta det, för att sedan släppa en Second Edition där hälften av buggarna är borta. Vissa skräckexempel till regelsystem blev spelbara bortåt tredje utgåvan eller så... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Nightowl

Champion
Re: Speltest

Hehe, instämmer... Faktum är att säga vad man vill om DnD 3rd ed, de verkar verkligen ha kollat det noga. Men så hade de ju världens megacorp i ryggen också! Fast arbetsdisciplin och kontaktnär är nog mer viktigt här!

Har själv hjälpt till mycket blygsamt med speltest av Hero Wars,

Nightowl