Nekromanti Varför?

radius²

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
9
Är det någon som kan förklara för mig VARFÖR jag skall köpa nya Drakar och Demoner? Vad höjer DoD6 över andra spel på marknaden? Och nu vill jag inte ha svar som: <I>"Köp DoD6, det är fetast!"</I> eller liknande. Jag vill ha riktiga, motiverade svar, tack!

radius²
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
varför inte något annat.

Vad höjer DoD6 över andra spel på marknaden?

För att vara litet negativ kan man nog säga att det snarare är så att marknadens andra spel sänker sig under DoD6. Om man tittar enbart på den svenska marknaden så är den huvudsakliga konkurrenten Eon. Gemini har så vitt jag vet gått över till att ge ut på engelska. Gondicas framtid verkar ruskigt <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...er=45769&page=0&view=expanded&sb=5">oviss</a> även om det annars kunde vara ett bra alternativ.

Valet mellan Eon och DoD är rätt enkelt... det är bara att fråga dig själv vad för typ av spel du vill uppnå.
DoD skall du välja om du:
* vill ha ett glatt och snabbflytande spel
* kan stå ut med eller justera vissa små buggar
* vill spela i en sagolik värld befolkad av hjältar, sagoväsen och fylld med magi.
* är förtjust i bra förkonstruerade <a href="http://www.bergting.com/vinterskogen">äventyr</a>

Eon skall du välja om du:
* vill ha ett detaljerat och inrutat spel
* kan stå ut med ett otroligt tungrott system
* vill ha en grårealistiskt och jordnära spelvärld
* är förtjust i att slå högar T6or om och om igen, kanske i all oändlighet

Detta är bara IMHO men jag kommer få skit för det i.a.f /images/icons/smile.gif
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Gondica lever

"För att vara litet negativ kan man nog säga att det snarare är så att marknadens andra spel sänker sig under DoD6. Om man tittar enbart på den svenska marknaden så är den huvudsakliga konkurrenten Eon. Gemini har så vitt jag vet gått över till att ge ut på engelska. Gondicas framtid verkar ruskigt oviss även om det annars kunde vara ett bra alternativ."

Gondica lever, men det gör inte deras distributör, som gått i KK...sedan passade ju herr Blixt på att bli far ännu en gång...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
förlåt Gondica

Gondica lever, men det gör inte deras distributör, som gått i KK...sedan passade ju herr Blixt på att bli far ännu en gång...

Då är det ett alternativ mycket värt att överväga... Världen är litet ostandard men det är ju inte nödvändigtvis en dålig sak /images/icons/wink.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
DoD vs Gondica?

Kul rubrik att skriva, med tanke på vem som skrev Expert... (-:

<I>Då är det ett alternativ mycket värt att överväga... Världen är litet ostandard men det är ju inte nödvändigtvis en dålig sak</I>

Standardvärldar är IMO den bästa anledningen att <I>inte</I> köpa ett spel - fast jag anser inte Trudvang vara en sån heller.
Däremot tror jag inte att Gondica och DoD6 går att ställa bredvid varandra som alternativ, då de riktar sig åt olika håll. Trudvang: Sagostämning och mystik, stora skogar, skuggor och troll. Gondica: Gladaction och melodrama, stormande hav, flintlås och fäktning. Gemini beskrevs av nån på dess forum som 'Regn, smuts, blod, pest, rost och grisar'.
Vi har alltså en situation just nu där samtliga svenska fantasyspel som finns i handeln rör sig i olika nischer med olika stämningar, vilket jag tycker är utmärkt, men bredvid DoD6 är det nog Eon som är det närmaste alternativet.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
DoD och Gondica!

Däremot tror jag inte att Gondica och DoD6 går att ställa bredvid varandra som alternativ, då de riktar sig åt olika håll.

Man får helt enkelt spela båda :)

Länge leve Blixt-Anders /images/icons/wink.gif
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: varför inte något annat.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>För att vara litet negativ kan man nog säga att det snarare är så att marknadens andra spel sänker sig under DoD6. Om man tittar enbart på den svenska marknaden så är den huvudsakliga konkurrenten Eon.
Gemini har så vitt jag vet gått över till att ge ut på engelska.
Gondicas framtid verkar ruskigt oviss även om det annars kunde vara ett bra alternativ.<p><hr></blockquote><p>Gondica har inte några problem annat än att de som tillverkar den arbetar sakta med moduler.. Fast å andra sidan har jag inte sett några som arbetar så fort med att skriva GRATIS matrial som de utan någon avgift sätter ut på sin hemsida och delar med sig av..
Gondica är ett snappt smidigt hjälte spel med fäktning och mäktig magi.. ( Mäktig Ritual magi, kräver lite tankeförmåga för att man ska inse exakt HUR mäktig en skicklig Mekanurg eller aristosofiska igentligen är )
Något som man knappast har större problem med eller du kanske har det..
En Mekanurg kan bygga fantastiska maskiner som trotsar fysikens lagar tänk filmen WWW så får du ideer på mekanurigska monster...
En Aritofisk magiker kan skapa monster som tjänar han lydigt riktigt otäcka monster...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Valet mellan Eon och DoD är rätt enkelt... det är bara att fråga dig själv vad för typ av spel du vill uppnå.
DoD skall du välja om du:
* vill ha ett glatt och snabbflytande spel
* kan stå ut med eller justera vissa små buggar
* vill spela i en sagolik värld befolkad av hjältar, sagoväsen och fylld med magi.
* är förtjust i bra förkonstruerade äventyr <p><hr></blockquote><p>

Förutom Trakorien serien oraklens fyra ögon så finns det få bra konstruerade äventyr till Dod ( det anser jag ) bland de många äventyr jag har så är det igentligen bara 6 stycken jag är imponerad av... ( sedan början av 80 talet )
* spelet har lättar regler som är fyllda av inkonsekvenser som leder till erfarna krigare tål mer stryk i tidigare versioner så är det ofta så att reglerna begränsar ens möjlighet till att få realistisk spel.. ( Än idag brukar jag vara spelare och spelledare i DoD Expert bara för nostalgi och att det är skoj )
* Magin som finns kan beskrivas som haubitzt magi fast har man en skicklig magiker som har fv18 på eld eller Explosion så *skrattar* Darra dårar darra.. ( Händerna i vädret vi har en magiker och vi tvekar inte att använda honom )
* Se ovan angånde bra äventyr. Normalt så blir alla äventyr rädda värden spelande *suck* VAR finns grisodlar kampanjerna VAR finns skaffa fram pengar eller VAR finns köpmanna äventyren jag bara undrar VAR..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Eon skall du välja om du:
* vill ha ett detaljerat och inrutat spel
* kan stå ut med ett otroligt tungrott system
* vill ha en grårealistiskt och jordnära spelvärld
* är förtjust i att slå högar T6or om och om igen, kanske i all oändlighet

Detta är bara IMHO men jag kommer få skit för det i.a.f <p><hr></blockquote><p>

* vill ha ett detaljerat och inrutat spelsystem och spelvärd med lätta grundregler och många utfyllnad regler som gör spelet mer realistisk men även mer att hålla reda på,. Det är snappt med genomarbetat matrial allt är så att det är logiskt och funktionelt uppbyggt med en fungerande spelvärd.
Det är fyllt av fantasi och möjligheter till allt från rädda värden till hitta grisen äventyr..
* OM man vill ha ett regelsystem med realistiska skade system snabba regler för strid och NÄR man väl har blivigt van så blir striderna snabba.. ( Hemligheten ligger i att utsee en eller fler av spelarna som Tillförordnad SL som tar hand om skador och sånt för spelarna )
Jag brukar spela Eon med 5 spelare jag är SL inga problem där inte...
* vill ha en värd fylld av magi och fantasi fyllda länder.. Magikerna har stor makt och inte i något annat spel så stor förmåga till kreativ magi inte bara haubitzt magi utan även annan form av trolldom Alver dvärgar ohc andra monster.. Allt går att göra med magi den form av kreativitiet som magiker kan ha gör det till det populäraste yrket i min spelgrupp.. *suck* tre magiker...
* Ob systemet gör att HUR bra man än är så finns möjlighetn att man misslyckas. NÄr man kommit över färdighets värdet kan man välja att sluta slå tärningarna bara en komplet odugling forstätter och slå och slå som en robbot på droger..

Detta är bara IMHO jag som ger skit för dina åsikter men jag är SÅ trött på fantasi lösa spelare som inte klarar av att ens se skogen för alla träd...
Och kalla Mundana för vill ha en grårealistiskt och jordnära spelvärld får mig att undra HUR många Drakar ser du när du tittar ut genom fönstret ?
Här i Luleå ser jag inga i alla fall.. men tja...
Jag hade kunnat förstå din åsikt om du kallade Gondica för jordnära för där krävs det lite mer fantasi för att förstå det fantastiska men EON,,,,
 

radius²

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
9
Re: varför inte något annat.

Jag har några kommentarer på ditt inlägg:

<I>* vill ha ett glatt och snabbflytande spel</I>

Definiera "glatt".

<I>* kan stå ut med eller justera vissa små buggar</I>

Enligt tidigare inlägg här på forumet så är det ett flertal "buggar". Några har föreslagit att man kan ta reglerna ifrån tidigare upplagor av DoD (inte så lätt för mig eftersom jag inte har någon tidigare upplaga!).

<I>* vill spela i en sagolik värld befolkad av hjältar, sagoväsen och fylld med magi.</I>

En fortfarande ickexisterande värld, eftersom det inte skall finnas någon världsbeskrivning i grundboken.

<I>* är förtjust i bra förkonstruerade äventyr</I>

Att det bara finns ETT äventyr är väl ingen fördel?

radius²
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: varför inte något annat.

Definiera "glatt".

Eh, nej. Förstår du inte "glatt" så är DoD nog fel för dig /images/icons/wink.gif

Enligt tidigare inlägg här på forumet så är det ett flertal "buggar". Några har föreslagit att man kan ta reglerna ifrån tidigare upplagor av DoD (inte så lätt för mig eftersom jag inte har någon tidigare upplaga!).

Ah, men det är inte en bugg om man inte stör sig på det. Så det pragmatiska sättet är att köpa spelet, börja spela och sedan ändra det som man inte gillar (kanske med hjälp av oss här i forumet).

En fortfarande ickexisterande värld, eftersom det inte skall finnas någon världsbeskrivning i grundboken.

Ja, det är få spel som ges ut "allt på en gång"... förhoppningsvis går världsbristen över med tiden, innan dess är det bara litet fantasi som behövs :)

Att det bara finns ETT äventyr är väl ingen fördel?

DoD har bara funnits ute ett par månader och det finns redan ett högkvalitativt äventyr gratis och det ryktas om flera... T.ex är en större (kommersiell) kampanj i planeringen för DoD. Det måste väl vara ett gott tecken?
Jämför det med Eon, där företaget uttryckligen inte vill ge ut äventyr och inte heller har några i planerna.

Nu är det inte alla som vill ha förgenererade äventyr, men OM man vill ha det så tror jag att det är ett bra argument för DoD.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: varför inte något annat.

Förutom Trakorien serien oraklens fyra ögon så finns det få bra konstruerade äventyr till Dod ( det anser jag ) bland de många äventyr jag har så är det igentligen bara 6 stycken jag är imponerad av... ( sedan början av 80 talet )

Mjo, sådant är ju en smaksak... Hur många bra kommersiella äventyr finns det till Eon? 0? 1? eller gillar du alla 2?

reglerna begränsar ens möjlighet till att få realistisk spel
...
Magin som finns kan beskrivas som haubitzt magi

Ja, det blir nog inte helt realistiskt... vilket inte heller är avsikten. Som sagt, glatt snarare än grått. Haubits-magi kan vara kul.

VAR finns grisodlar kampanjerna VAR finns skaffa fram pengar eller VAR finns köpmanna äventyren jag bara undrar VAR..

Som sagt är DoD fel spel för grisodlare... Valet beror på vad man vill spela och om man vill spela en bonde som odlar rovor är DoD inte rätt spel att göra det i :)

( Hemligheten ligger i att utsee en eller fler av spelarna som Tillförordnad SL som tar hand om skador och sånt för spelarna )

Mjo, men om man inte _vill_ fibbla så mycket med regler då? Realism (om man nu kan kalla Eon realistiskt) är inte allt här i världen.

Ob systemet gör att HUR bra man än är så finns möjlighetn att man misslyckas.

Det är inget unikt... detsamma gäller alla upplagor av DoD; hur bra man än är kan man misslyckas.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: varför inte något annat.

Angående Eon:<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>inte i något annat spel så stor förmåga till kreativ magi inte bara haubitzt magi utan även annan form av trolldom <p><hr></blockquote><p>
Protest!

Jag kan på rak arm komma på minst två spel där magi är avsevärt mer flexibelt än i Eon: Ars Magica och Mage.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tjurskit [ot]

...och OT är det bara för att det är på DoD-forumet.

"Jämför det med Eon, där företaget uttryckligen inte vill ge ut äventyr och inte heller har några i planerna."

De Fördömdas Sista Hopp är på väg (om bara författarna får ut tummen), Neogames har kontakter med äventyrsförfattare som dock har lika magnetisk tumme, och själv har jag nog lite bus för mig också.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: varför inte något annat.

Tyckte jag läste att nån hade skrivit,
Inom den svenska spelmarknaden... bla bla bla å lite tjafs.
Och jag tror inte att Ars Magica och Mage ges ut på svenska, så det är möjligt att du har rätt, men protesten är fel(enligt mig...).

Förresten, hur funkar magi böset i Mage och Ars Magica?

/King Kromm
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Vanföreställningar (OT)

Neogames har aldrig sagt att de aldrig kommer att ge ut äventyr, vad är det för lögnaktigt nys?

Jag talade med författarna till De fördömdas sista hopp i förrgår och de trodde sig vara färdiga inom två veckor, men vad vet jag? ,-)

Jag ber om ursäkt över att inlägget är i "fel" forum, men jag kände att jag ville svara på det i dess rätta tråd.

-Marco Behrmann
 

radius²

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
9
Re: varför inte något annat.

<I>"Ah, men det är inte en bugg om man inte stör sig på det. Så det pragmatiska sättet är att köpa spelet, börja spela och sedan ändra det som man inte gillar (kanske med hjälp av oss här i forumet)."</I>

Jag skrev bugg med "hängbananer" för att visa att det som jag anser som buggar kanske någon tycker är en "feature". Jag bläddrade i DoD6 för första gången idag, och det är redan saker jag stör mig på (dessa saker har tagits upp ett flertal gånger här på forumet så jag tänker inte rabbla upp dom här).

<I>"förhoppningsvis går världsbristen över med tiden, innan dess är det bara litet fantasi som behövs :)"</I>

För mig, som inte spelat rollspel så mycket, så vill jag ha ett färdigt rollspel (med regler, värld osv) utan att jag skall behöva göra allt själv.

<I>"DoD har bara funnits ute ett par månader och det finns redan ett högkvalitativt äventyr gratis och det ryktas om flera"</I>

Visserligen är Vinterskogen bra, men det utspelar sig ju inte i Trudvang. Jag hade lika gärna kunna köra det i våran pågående Greyhawk-kampanj (med D&D3E-reglerna).

<I>"Jämför det med Eon, där företaget uttryckligen inte vill ge ut äventyr..."</I>

Med den enkla anledningen att äventyr inte säljer bra.

<I>"...och inte heller har några i planerna."</I>

Och det baserar du på... vad? Hänvisa gärna till tidigare inlägg av folket bakom Neogames.

radius²
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Varför bara fantasyspel? (OT)

Tillhör IOFS de som tycker att samtliga svenska spel på marknaden är värda att köpa och spela, så även DoD v6. Men... Kan inte låta bli att reagera på din jämförelse då ursprungsfrågan gällde övriga _svenska_ spel, varpå svaret blev en jämförelse med enbart övriga svenska _fantasy_spel... (undantaget Västmark, som ju faktiskt numer finns tillgängligt även i pappersversion) Vill nog påpeka att såväl N2 som Western i högsta grad är levande och igång. Vad man sedan väljer att spela beror givetvis på vilken genre och stämning man vill ha i sin kampanj, men det finns fler alternativ än bara fantasy.

Bästa argumentet för nya Drakar är väl att det är ett relativt snabbt spelsystem som man snabbt sätter sig in i. och har en schysst sagostämning (bäst fångad i Bergtings färgbilder på hans hemsida).

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,498
Location
Stockholm
För att...

1. Enkla regler
2. Stämningsfull värld med fornnordiska och sagoinfluerade rötter
3. Det finns ett gratis officiellt äventyr som folk verkar tycka om
4. Det är snyggt layoutat och har snygga illustrationer
5. Det har bra innehållsförteckningar
6. Reglerna har precis kommit ut och det är mycket diskussioner om vad som är bra och dåligt, och många föreslår förbättringar, och det finns mycket aktivitet
7. Det finns många besvärjelser med i boken, både magi och böner (alltså religiös magi)

Det är väl det som jag kan tänka mig... och så det att det är den senaste versionen av Drakar och Demoner. För många räcker det som skäl för att kolla vad det är...

Recension med mer info finns på:

<a href='http://www.hobbyspel.com/kammaren/rec/recensioner/dod recension.html'>Rustningskammaren<a/>

Lycka till med valet.

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: varför inte något annat.

OK, om du vill spela rollspel för att du tycker att det är roligt at spela rollspel - köp DoD6. Om du vill spela rollspel för att du tycker att det är roligt att slå tärningar och syssla med huvudräkning istället för kreativ underhållning - köp Eon. Svårare än så är det inte. För övrigt så har denna diskussion tagits upp säkert 10 gånger sedan DoD6 släpptes, det vore skönt om alla som inte har spelet går igenom tidigare forumsinlägg innan de drar igång en jättediskussion om ett ämne som har behandlats aningen för mycket.

*morrr*

Vitulv - som aldrig mer kommer att skriva et inlägg i denna eller liknande frågor.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Avbön och anledningar att köpa DoD

Jag vet egentligen inte om jag vågar skriva här längre då jag för några veckor sen hävde ur mig en massa dumheter om nya DoD. Jag ber ännu än gång om ursäkt till Peter Bergting men även till konstruktörerna på riotminds som också fick en massa skit dumpad på sig.
Faktum är att jag har ändrat min uppfattning om DoD ganska rejält.

Efter att ha gett spelet en andra chans och läst igenom regelboken ytterligare gånger och dessutom läst Magnus eminenta äventyr tycker jag att DoD6 verkar vara ett lovande spel. Reglerna kan man spela som de är eller anpassa lite som man vill. Personligen kommer jag att köra med en del husregler. Framför allt så är reglerna snabba och smidiga.

Världen är som bekant inte speciellt utbyggd ännu. Men man får hålla i tankarna att spelet enbart har någon månad på nacken och att det säkert kommer tillbehör snart. Det som hittils har kommit fram av världen gillar jag skarpt. Jag får personligen ganska mycket tolkienkänsla av Trudvang (varför vet jag inte, men det som finns beskrivet av världen stämmer med min bild av midgård). Detta är något jag enbart tycker är positivt. Att världen inte är kartlagt in i minsta detalj (något jag inte tror/hoppas att den inte kommer att bli) tycker jag kan vara bra då man lättare kan känna att det är ens "egen" värld som man kan göra vad man vill med.

Vad gäller de andra svenska kommersiella fantasyspelen så tycker jag att de skiljer sig rätt mycket från varandra. Jag kan nästan inte rekomendera något framför det andra. Men vill du ha ett schysst fantasy/sago-spel så tycker jag definitivt att du ska ta en titt på DoD.

Willie - som fortfarande skäms

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: varför inte något annat.

För mig, som inte spelat rollspel så mycket, så vill jag ha ett färdigt rollspel (med regler, värld osv) utan att jag skall behöva göra allt själv.

Men köp ett spel som inte precis börjat ges ut då! Jag är inte överdrivet chockad över att Riotminds ger ut en bok i taget och börjar med regelboken...

Jag började spela utan utgiven värld... det är inget svårt.

Visserligen är Vinterskogen bra, men det utspelar sig ju inte i Trudvang.

Verkligen? Vad baserar du det på?

Och det baserar du på... vad? Hänvisa gärna till tidigare inlägg av folket bakom Neogames.

Mjo, jag läser inte releaseplanen till Eon så ofta, fel av mig /images/icons/smile.gif... Baserar mig mest på tidigare debatter på Eonforumet där både Krille och Ripperdoc hävdade att äventyr var olönsamt (<a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...18245&page=&view=&sb=&vc=1#Post18245">här</a>).

Faktum kvarstår dock att Eon funnits rätt länge och de ger inte ens ut ett äventyr per år. Är det verkligen orimligt av mig att tro att DoD kanske lyckas med en litet mer traditionell äventyrsfrekvens? Speciellt med tanke på att de redan fått ut ett och har tre ytterligare planerade.
 
Top