Nekromanti Varför?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Skolor och skolor. [OT]

"Bujinkan Budo Taijutsu har inte funnits så länge. Däremot har de nio skolor den består av funnits sedan 1100 talet."

Det brukar låta så. Sen ser man utövarna springa omkring och försöka träna tekniker med shinobigatana, även känd som ninja-tô - det ökända raka trams-svärdet som aldrig existerat i verkligheten. I think I'll pass. Det finns fortfarande inga som helst belägg för att några shinobi skulle existerat, och jag köper helt enkelt inte det här ninjutsu-bjäfset av den anledningen. Sist jag kollade hade man fortfarande inte grävt fram en autentisk ninja-tô. 'Nuff said really.

"Och vad är Seitei?"

Seiteigata är det set av 12 kata stipulerade av Zen Nippon Kendo Renmei, vilka utgör grunden för "den moderna Iaidon", som det så fint heter. I princip var det väl tänkt som en samling tekniker de olika skolorna kunde vara eniga om, ungefär. Hur som helst så är det ett slags grund idag.
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Re: Skolor och skolor. [OT]

Har ingen kunskap om alla vapen som det tränas med, men tekninkerna används mot moderna vapen också såsom skjutvapen. Så någon tusenårig historia för ett vapen behövs inte. Men jag har aldrig hört om något ninjasvärd förut.

Lönmördare har funnits mycket länge, så även i japan. Men det var allt de var; inte något övernaturligt alls med dem. Inga Ninja Turtles!
Jag har en egen liten teori om varför det saknas bevis för deras existens (fast jag har aldrig brytt mig om att söka efter några). Eftersom det ansågs oärofyllt och fegt att anlita eller husera lönmördare var det antagligen ingen shogun som skrev det i sin dagbok direkt. Kanske...

Till saken hör att det finns många personer/föreningar/skolor världen över som påstår sig lära ut Bujinkan Budo Taijutsu som som lär ut just ninjutsu-bjäfs. Och det skulle inte förvåna mig om de hittar på sina egna svärd... Antagligen beror det på att myterna kring ninjan säljer otroligt bra.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Skolor och skolor. [OT]

"Eftersom det ansågs oärofyllt och fegt att anlita eller husera lönmördare var det antagligen ingen shogun som skrev det i sin dagbok direkt. Kanske..."

Antar att ordet du söker är daimyo. Sak samma egentligen, för enligt den där teorin skulle ingenting negativt över huvud taget existera i japansk historia.

"Till saken hör att det finns många personer/föreningar/skolor världen över som påstår sig lära ut Bujinkan Budo Taijutsu som som lär ut just ninjutsu-bjäfs."

Med tanke på att Bujinkan är ninjutsu, tja... 'nuff said really. Sist jag kollade så var namnbytet till följd av att folk slutat ta dem på allvar...

<font size="2"> Edit: Fixade språket. </font size>
 
Top