Re: Artighet?
Tja, jag ställer mig över huvud taget tveksam om det är Iaido de utövar...bältesfärger hit, felvända svärd dit. Seitei Iaido, eller Zen Nippon Kendo Renmei Iaido, är vad man börjar med och håller på med...tja, resten av ens aktiva träningskarriär faktiskt. Man kompletterar inte med koryu förrän senare. Anyway, för att komma till min poäng: inom Seitei Iaido så finns 12 kata, samt ett bestämt mönster för hur man hälsar på och av svärdet, hur det skall bäras, osv. Om man bryter mot detta så är det liksom inte Iaido längre. Men i just det här fallet blir jag än mer skeptisk, för en katana
skall inte bäras med eggen neråt. En tachi skall det, men det är en avsevärd skillnad.
"9 dan hanshi, riksinstruktör, karate, kobudo, iaido" står det att läsa om nämnda Leif på instruktörssidan...vilket jag också ställer mig skeptisk till, då det inte är definierat inom vilka arter han hade nämnda grad. I Iaido finns inga grader över 8 dan, och dit kommer man bara efter X antal dussin års träning - om man är förbenat bra. Det är låååångt ifrån alla som klarar den graderingen.
...men men, jag börjar komma ifrån ämnet. För att återkomma till det så får jag väl bara säga att det inte är det minsta dumt att bära katana med eggen uppåt - tvärtom faktiskt, då det underlättar en hel del vid draghugg.