WRNU Varför "WRNU"?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Ja, det är ett sätt att benämna forumet som jag antar är förankrat i att det är kortare att skriva än "rollspel.nu" och kanske något snabbare att säga? Fast när jag testar att säga "wurrnu" och "rollspel.nu" så tar det ungefär lika lång tid. :D

Jag gjorde en sökning och första instansen av "wrnu" är år 2000, sjunde februari, i en webbadress till en sida som jag antar är forumets grundares sida vid det tillfället. Alltså Gardeners sida, men den verkar inte finnas längre.

Så med det sagt så misstänker jag att vi måste pumpa Gardener på var "wrnu" kom från innan dess!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Fast man säger väl "ve-ärr-nu" (med betoningen på "ve")?
Det vore ju alldeles fel. ”Vurnu”, uttalas det. Att säga ”veärnu” vore ju som att uttala ditt användarnamn ”vajms”, som jag hört någon säga någon gång. Eller mitt användarnamn ”DJENN-eh-siss” (skottpengar på det). Helgalet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Men var hittar ni u:et? Varför inte "varnu", "vårnu" eller "vörnu" om vi nu får lägga in vokalljud lite hur vi vill?
Jag tror att det handlar om att om jag säger "w" så blir "r" lättare att säga om jag glider över ett "u" än till exempel ett "a" eller "å". Det blir lite som att tungan formar sig kring "w" och "r" så att "u" blir en tunnel mellan dem.

Jag kan tänka mig att de som har en skånsk dialekt inte formar bokstäverna så när de uttalar dem, t.ex., så det kan vara dialektalt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag har nog alltid sagt "V-R-nu". Eller det är i alla fall så jag "tänker" på det, för jag tror de faktiska gångerna jag behövt säga det högt har varit ytterst få.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Det är väl också, om jag inte missminner mig, en stad i Mundana? Finns den kvar i Eon 4? Hur utalar Helmgastarna den? Även om såklart staden väl är döpt efter forumet, snarare än tvärtom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag uttalar nog WRNU "rollspel punkt nu"… dvs, jag uttalar inte förkortningen generellt. Men jag tror att om jag gjort det så hade det nog varit "ve-ärr-nu".
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Det var en gång en bokstav som var v men lät u, och en gång när de var två så blev de w, så om vi delar det till ett modernt v och ett mjukt diskret u när vi säger WRNU så har vi liksom täckt alla baser. Det tycker jag känns fint. ^___^
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,463
U är den där icke-vokalen som låter minst, och som därför lättast glider in här och där.

- sa fonetikentusiasten
Nja. Om det nu finns någon rationalitet bakom att det just är u ligger nog mina pengar inte på att den "låter minst" utan att den ligger närmare till hands (med tungans och läpparnas läge) efter ett v-ljud än något annat svenskt vokalljud.

"Vurnu":arna är helt enkelt lata.
 
Top