En till liten tanke/åsikt. Grundegenskaper kan inte vara t.ex. köra bil, det må vara en sorts grundfärdighet men det är fortfarande något man lärt sig. Grundegenskaper är bas-egenskaper som alla har. En bebis föds med styrka, rörlighet, fysik osv. Alla tänker dessutom, om än på olika sätt, men man tänker olika snabbt och logiskt. Man lär sig matte, men hur snabbt man lär sig beror på ens grundläggande förmåga. Därför gillar jag egentligen inte t.ex. intelligens som förmåga, för inget säger t.ex. att jag som är rätt intelligent är bättre på matte än någon annan, jag har däremot antagligen lättare att lära mig det och förstå det, men när vi väl båda lärt oss är det egentligen ingen skillnad.
Det som jag kan tänka blir ett större problem är väl det där med t.ex. styrkan, fysiken och rörligheten, för det är ändå så att man är olika rörlig, men det går ju dessutom träna upp. Men det är klart att om jag och mina vänner får för oss att plötsligt börja parkour så har jag ett rätt grovt övertag trots att jag aldrig prövat det.
Alla har också en styrka, även om jag tänker att det har mindre att göra med ett statiskt begrepp där (då är nog själva rörligheten lustigt nog mer statisk, den går träna upp men inte lika lätt). Ofta har man t.ex. 3, eller 16 eller 58 i styrka sen ligger man där forever, det är ju rätt ologiskt och en sak som gör att jag inte tycker grundegenskaper fungerar särskilt bra i rollspel. Visst är det enkelt att se skillnad på folk då och ungefär hur starka de är, men det tar inte i beaktning att jag t.ex. kan bli bättre på att slåss på några strider (medan att lära sig faktiskt slåss antagligen tar betydligt längre tid egentligen än att t.ex. styrketräna lite och faktiskt få effekt av det).
Väldigt intressant tråd btw, och jag börjar komma på någon sorts klur om ett intressant sätt att lösa det på... måste fundera mera