Nekromanti Varför välja rollspel som kreativt uttryckssätt?

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Måns;n330818 said:
Nej jag skrev att frågan i TS var ointressant.
Det är ju samma fråga som jag också ställde! "Varför ska min idé bli ett rollspel?" (specifikt blorb då eftersom jag själv inte kan svara på det!)

Jag har svarat typ att mina idéer blir rollspel för att jag vill att de ska ge upphov till stämningsfulla och intressanta samtal (och en meningsfull upplevelse av spelaktiviteten i stort). Har du följdfrågor ställ gärna dem.

Du menade sen att blorb inte är ett samtal på samma sätt men du har inte förklarat vad meningen är med den formen. Jag undrar fortfarande vad för idéer som lämpar sig bäst för blorb eftersom det uppenbarligen är andra idéer än de som funkar för de spelen jag skapar. Jag gav exempel på actionideer som något som lämpar sig dåligt för den typen av spel jag vill skapa. Jag tycker alltså att actionideer inte bör bli rollspel. Men actionrollspel görs fortfarande - och kanske håller du på nyckeln till mig att förstå varför.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
APM;n330821 said:
Jag tycker alltså att actionideer inte bör bli rollspel.
Jag tror att det är här vi skiljer oss åt. Jag tycker att allt som folk vill ska bli rollspel ska bli rollspel, oavsett vad jag personligen tycker om dem. Jag tycker inte att man behöver övertyga de som inte är intresserade av dem att spelet ska få finnas. Jag tycker inte heller att man måste förklara det. Speciellt inte på andras premisser.

Om någon vill skriva ett spel som lutar sig mot blorbtankarna så är min fråga inte "varför?" utan "kul! Hur?"

Det är lite därför jag har svårt för TS. Varför skulle jag inte skriva det rollspel jag vill? Bara för att du inte tycker det? Nä, det är en tråkig premiss. Jag vill inte förklara mitt spel utifrån det.

Bör spel ha en USP? Ja, om du vill sälja fler än 10 ex. Måste ett spel ha en USP? Nej, det är upp till dig. Måste jag kräva att folk ska gilla och köpa mitt spel? Nej. Är det bra om jag är medveten om det? Ja, absolut.

Måste jag förklara varför mitt spel ska bli ett spel och inte en roman? Nej, verkligen inte.

Vi kan prata blorb i en annan tråd, men inte utifrån premissen "jag tycker inte att ditt spel ska finnas utan vara en roman istället. Övertyga mig om motsatsen".
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
MODERERING

Det är varmt, det är lätt att hettan stiger en åt huvudet och värmer upp även diskussioner som borde vara svala och väl tempererade. Den här diskussionen är i vissa inlägg lite väl varm. Var snälla mot varandra och försök tolka varandra vänligt. Den minsta gemensamma nämnaren är att vi delar en hobby som vi alla älskar.
Gå och drick lite vatten, kyl av er och kom sedan tillbaka när ni slutar vara så himla heta.

/Cissi
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag gillar rollspel som kreativt uttryckssätt av samma anledning som att jag släpper i stort sett allt stuff jag gör under någon öppen licens. Det är en enorm kick nät någon tar något jag gjort, och gör något coolt med det, något som jag aldrig själv skulle kommit på. Det är en helt annan energi i den sortens kreativitet än när man sitter och pysslar själv.

Rollspel är per definition ett sådant samarbete. Idéer, tankar och influenser blandas hejvilt, ruskas om och det som kommer ut är mer magiskt än vad någon av deltagarna någonsin kunnat göra på egen hand. Det blir aldrig som man tänkt sig, men det blir nästan alltid bättre.

Jag älskar den där otyglade kreativiteten, det formlösa samarbetet och det vilda skapandet.
 
Top