Nekromanti Varför uppkommer den negativa spiralen?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
TIllfångataganden i NBA

Jag kom ihåg nu att Night's Black Agents diskuterar just tillfångataganden av rollpersoner. Eftersom genren innehåller tillfångataganden av agenter relativt ofta.

Om jag inte missminner mig det så att reglerna ber spelledaren att förklara att om rollpersonerna blir tillfångatagna så kommer de alltid ha minst en chnas att rymma och de kommer alltid få en viktig Ledtråd som de kkanske aldrig annars fått, när de under sin rymning snubblar över ett arkiv, viktiga telefonnummer, ett planeringsmöte som skurke håller etc etc.
Alltså, ja man kan bli tillfångatagen men man får ut något av det som man annars kanske inte fått. Alltid något. Sedan förekommer det en kortare diskussion om hurvida andra icke tillfångatagna rollpersoner ska hjälpa till utifrån under rymning också.


Storuggla, alla kan inte få svamp
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tackar, men...

Inte för att vara en neggig nancy, men det där är väl mer eller mindre vad jag såg framför mig som INTE var särskilt spännande, och mer eller mindre ligger inom "hitta lösenordet"-kategorin det mesta av det. Utom att fly genom kloakdungeonen, den halvan av det förslaget lät kul.

Och möjligen är "Muta vakten" snäppet roligare än att göra en ny rollperson i vissa kampanjer, men särskilt hett som sysselsättning är det inte.

Men pluspoäng för olika varianter för olika spelstilar! Fler exempel bitte!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Krille said:
Kör man OSR så inbillar jag mig att man låter spelarna berätta hur de kommer loss från repen och letar igenom cellen tills de hittar den lösa stenen som förrförre fången lirkade loss för att komma in i murens fyllning och grävde flykttunnel ner till slottets avlopp. För man ska ju använda spelarskicklighet i OSR, har jag hört. (Men det är lite besläktat med att hitta lösenordet, så det kanske inte är aktuellt.)

Eller så väntar man för att jumpa fångvaktaren och den onde skurken när de kommer ner och förhör en och då blir det strid med brottnings- och strypningsreglerna. Och sen tar man skurken som gisslan med en vass träslev tills man hittar sina vapen och kan fly genom kloakdungeonen.
För att väga upp Eksems kritik så tycker jag att det här låter väldigt kul. Göra vad man kan utifrån situationen, få använda sin påhittighet utifrån begränsade resurser. Sånt tycker jag är kul.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag kan kanske utveckla vad det är jag inte gillar med de här förslagen, och det är att man måste gissa vilken lösning spelledaren har hittat på är en rimlig lösning. I andra liknande problemlösningssituationer så har man oftast tillgång till fler prylar, andra personer, har möjlighet att lämna platsen om man inte kommer på en lösning för att återvända senare, etc. I en tillfångatagandesituation är man i samma läge som i vad jag uppfattar som roliga problemlösningssituationer, men utan de verktyg som gör sådana situationer roliga och tillfredställande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Eksem said:
Tackar, men...

Inte för att vara en neggig nancy, men det där är väl mer eller mindre vad jag såg framför mig som INTE var särskilt spännande, och mer eller mindre ligger inom "hitta lösenordet"-kategorin det mesta av det. Utom att fly genom kloakdungeonen, den halvan av det förslaget lät kul.

Och möjligen är "Muta vakten" snäppet roligare än att göra en ny rollperson i vissa kampanjer, men särskilt hett som sysselsättning är det inte.

Men pluspoäng för olika varianter för olika spelstilar! Fler exempel bitte!
Håller med Eksem igen förutom att jag vill påpeka att ett dungeon crawl med personen som blev tillfångatagen eller den halvan av gruppen som blev tillfångatagen inte precis är kul för alla andra som sitter och väntar. Plus, är det OSR är det antagligen bara ett ställe där man dör, en ensam OSR karaktär är inte precis någon mästare på att klara sig själv i en dungeon.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Med andra ord har hela diskussionen kokat ner till "smaken är som baken".

Jag föredrar att fortsätta ståryn och se var den tar vägen efter att man har hamnat i låshuset framför att rulla en ny gubbe. Andra föredrar att avlida och rulla en ny gubbe framför att sitta där inlåst och begränsad.

Oh well.

Det enda jag har att tillägga är väl Babylon 5-avsnittet "Intersections in realtime", som var ett av de mest intressanta i säsong 4. Vilket säger en del med tanke på hur många andra intressanta avsnitt det fanns i den säsongen. En inspärrad huvudperson, två stolar, ett bord och en förhörsledare. I 45 minuter. Hur intressant kan det vara på en skala?

...väldigt väldigt mycket.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Det enda jag har att tillägga är väl Babylon 5-avsnittet "Intersections in realtime", som var ett av de mest intressanta i säsong 4. Vilket säger en del med tanke på hur många andra intressanta avsnitt det fanns i den säsongen. En inspärrad huvudperson, två stolar, ett bord och en förhörsledare. I 45 minuter. Hur intressant kan det vara på en skala?
Det är ett helt annat medium. Funkar bra på tv, inte i ett rollspel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är det väl alltid förr eller senare, men jag tror inte alls vi är vid den punkten. Jag skulle gärna se fler exempel och är trots min skepsis inte alls redo att avfärda tillfångataganden som intressant grepp. T.ex. är konceptet "förhör" en potentiell guldgruva i sig och ett bra exempel på något man nog kan få att rocka.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
God45 said:
Det är ett helt annat medium. Funkar bra på tv, inte i ett rollspel.
Jag blir lite lätt frustrerad över den här "funkar inte i rollspel"-grejen. Du säger att det är tråkigt att dela upp gruppen och låta en rollperson spela igenom en flykt, men i massor av rollspel finns det ingen grupp att dela upp. I de spel jag spelar är det väldigt ovanligt att alla rollpersoner är närvarande i en scen. Det är inte problematiskt. Förhörsscenen funkar bra på TV, men funkar heller inte i rollspel, utan att du motiverar varför. Jag lirade ett jeepformscenario som till stor del var ett polisförhör och det var jätteintressant.

Jag upplever det väldigt avvisande och det känns som att du lägger lock på diskussionen. "Det där funkar inte i rollspel", punkt. Jaha, då får vi väl diskutera något annat.

/Genesis, som tycker att strid inte funkar i rollspel. Det funkar på film, men det är jättetråkigt i rollspel, så därför ska man inte syssla med det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Eksem said:
Det är det väl alltid förr eller senare, men jag tror inte alls vi är vid den punkten. Jag skulle gärna se fler exempel och är trots min skepsis inte alls redo att avfärda tillfångataganden som intressant grepp. T.ex. är konceptet "förhör" en potentiell guldgruva i sig och ett bra exempel på något man nog kan få att rocka.
I vår kampanj "A Flight of Falcons" (Game of Thrones-med hemmasnickrat system som uppmuntrar både tillfångatagande och att ge sig) blev folk både tillfångatagna och gav sig.

Under tiden har Desomnd fått ett uppdrag. Han ska ta med sig en liten styrka till Oakengate och hålla porten öppen när anfallet kommer. Han tar med sig fem män och de ger sig av i natten. Vid gryningen anländer de till Oakengate, och ser att byn är omgiven av ett tältläger med kanske 200 soldater. Det gör det lätt att ta sig in i byn. Väl där placerar de sig strategiskt och väntar. Desmond själv tar sig in i porthuset, saboterar fällgallret och tack vare viss tur kan han låsa in sig här (ett beslut han senare skulle ångra).[...]
Desmond väntar i porthuset, men Jorah kommer inte. Han stirrar mot horisonten men ser ingen. Han ser och hör hur spejare anländer från gränsen, sannolikt med nyheter om att kriget har inletts. Oakengates försvarare var förberedda på ett angrepp och det finns en kittel med kokande olja som kan vältas ned över porten. När en stor del av soldaterna från tältlägret ger sig in i staden häller Desmond oljan över dem och är därmed avslöjad. Försvararna börjar slå upp dörrarna och Desomnd gör sig redo för strid. Tack vare skyttegluggar kan han avlossa pilar ut mot muren och nedanför, men den skada han tillfogar är långtifrån tillräcklig. Snart är fienden igenom och Desmond flyr upp i porthusets torn, och ut på torntaket. I och med detta har inte längre någon möjlighet att hålla portarna öppna och snart slås tornluckan upp och soldater försöker ta sig upp. Hans situation är inte helt hopplös. Soldaterna kan bara komma upp en och en, och måste slåss stående på en stege innan de kan ta sig upp. Dessvärre är Desmond helt orustad och efter att ha nedgjort två soldater lyckas den tredje ta sig upp och Desmond ger sig, samtidigt som han ser Fawkes fanor långt borta, när Jorah ridder i sporrsträck mot Oakengates men de tunga portarna slåss igen innan de kan rida in, och styrkan tvingas belägra staden. Han har misslyckats...
[...]
Vi började med belägringen av Oakengate, som arvingen Jorah Fawkes och hans styrkor omringar. Desmond Snow, som ju är inlåst i Oakengate, försökte samtidigt få fördelar och berättade vem han var för fångvaktaren. Han fick träffa borgherren, en Lyndon, och mot att han frigavs berättade han om den hemliga gången in i Fawkesnest, den som bara han och Cileste känner till. Dessvärre för Desmond så träffar Gareth samtidigt sin laglösa gerillastyrka, som känner till en svag punkt i muren, där ett vattendrag rinner genom den. Jorah tar med sig sina tuffaste riddare för att ta sig in, och sedan slår de sig fram till porten och öppnar den. De lyckas med detta över förväntan, och hela armén stormar in i Oakengate och byn faller snabbt, och belägringen av borgen blir en snabb affär. Desmond flyr i tumultet.
[...]Vi började precis där vi slutade, med att Furst Byron Fawkes utan darr på rösten beslutat att Fawkes inte böjer knä för någon (vilket ju passande nog även är husets motto). The North kommer att splittras. Huset Manderly tar öppet kung Baratheons parti och flera hus ansluter sig till Starks. Fawkes är dock cut out of the loop eftersom de står ensamma.
[...]
I nästa andetag fråntar han Daelin Fawkes (som nyss kommit från fronten och trotsat Jorahs order) hans ämbete och sätter honom i husarrest. Senare besöker fursten rådgivare, Garrow Smythe, honom. Han försöker få Daelin att förstå att de måste ställa sig på Starks sida, både för deras egna skull och för hela The North, men Daelin är bitter och säger att det inte längre är hans sak. (det här var f.ö ett väldigt coolt defining moment för Daelin)
O.s.v. Vid tre olika tillfällen var tre olika RP tillfångatagna (och vid ett tillfälle var en RPs barn tillfångatagna, vilket ledde till att den RPn frivilligt utsatte sig för samma situation). Alla händelserna blev oerhört viktiga för storyn. Det drev storyn åt helt oväntade håll.

Det bevisar inte att det är objektivt kul att få sin RP tillfångatagen, men det bevisar helt klart att det kan funka, och dessutom funka riktigt bra!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag har två knep, regelmässigt, som jag använder.

1. En RP består av en massa resurser. När de börjar tryta är det inte så fränt att slåss. I gamla WFRP fanns något liknande med Fate Points. Nu funkade inte det så bra ändå, eftersom det var omöjligt att fly från en strid, men en effekt var iaf att när din RP hade 1 Fate Point kvar så gav hon sig inte in i strid mot tuffa motståndare. Precis som en karaktär i CoC med låg SAN, som därmed ogärna vill utsätta sig för situationer som sänker SAN ytterligare. Nu tycker jag inte att varken WFRP:s och CoC:s varianter är så jäkla bra, men de illustrerar min poäng, och fler känner till dem än mina egna system :gremsmile:

2. Strider i rollspel är normalt helt binära. Antingen slåss du eller så slåss du inte, och om du slåss så vinner du eller så förlorar du. Det finns inte några mellanlägen. Jag kör med övertag/underläge. Det innebär att om du befinner dig i underläge redan innan striden börjar (de är fler, starkare, bättre utrustade etc) så är du mindre benägen att ge dig in en strid. För du kommer att förlora.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Eksem said:
Jag kan kanske utveckla vad det är jag inte gillar med de här förslagen, och det är att man måste gissa vilken lösning spelledaren har hittat på är en rimlig lösning.
Måste det bli det?

Kan inte SL designa situationen som en öppen problemlösningssituation, utan att ha ett Rätt Sätt Att Rymma?
Om man är i en liten trång cell som är helt tom kanske möjligheterna är små, men släng in några olika säkerhetsanordningar, medfångar och så vidare så kan det nog bli riktigt kul.

Eller om man kör mer "fängelseplanet"-stuk, med öppna ytor att gå runt i. TV-serien Oz skulle kunna vara ett schysst föredöme...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Eksem said:
Det är det väl alltid förr eller senare, men jag tror inte alls vi är vid den punkten. Jag skulle gärna se fler exempel och är trots min skepsis inte alls redo att avfärda tillfångataganden som intressant grepp. T.ex. är konceptet "förhör" en potentiell guldgruva i sig och ett bra exempel på något man nog kan få att rocka.
Som jag ser det i konfliktresolution; Det sätts ett antal fakta:
"Ni sitter i en cell. Tre vakter står utanför och pratar. En tittar medlidsamt på er och en har en mer slug blick. Cellen är gammal och ser inte ut att ha använts på länge.". Typ.

Spelarna får agera på det som ges eller börja leta efter andra krokar att dra i och nya stakes uppstår.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Designar man det som en öppen problemlösningssituation blir det nog roligare att spela (men då hamnar jag ändå i tankar som "lite för rälsat för min smak, och varför har vi inte bara bra problemlösningssituationer utan att rama in det med ett tillfångatagande? Vad vann vi på det här?", etc).

Fängelseplanetstuket låter spicy as fuck. Bästa förslaget hittils.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Eksem said:
(men då hamnar jag ändå i tankar som "lite för rälsat för min smak, och varför har vi inte bara bra problemlösningssituationer utan att rama in det med ett tillfångatagande? Vad vann vi på det här?", etc).
Tja, jag förstår tanken, men jag tänker att problemlösningssituationer alltid behöver någon form av inramning för att bli riktigt roliga (tycker jag). Man är i en situation; lös uppgiften utifrån förutsättningarna. Vad vinner man på att göra problemlösningen till just ett inbrott? Man vinner... Tja, omväxling, man får en hög förväntningar och genre att leka med och bygga på, det finns en massa förförståelse som kan hjälpa spelarna...

...men det behöver såklart inte vara allas kopp té för den sakens skull.


Jag skulle f.ö vilja köra en riktigt fläckig typ Chronicles of Riddick-kampanj där man spelar ashårda rymdkriminella som varierar mellan göra rymdinbrott och att åka in i - och fly från - rymdfängelser och hela tiden vara i luven på den korrupta rymdpolisen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag skulle f.ö vilja köra en riktigt fläckig typ Chronicles of Riddick-kampanj där man spelar ashårda rymdkriminella som varierar mellan göra rymdinbrott och att åka in i - och fly från - rymdfängelser och hela tiden vara i luven på den korrupta rymdpolisen."

Intergalactic Jönssonligan.


Storuggla, Charles Ingvar Cyber-Jönsson
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Storuggla said:
"Jag skulle f.ö vilja köra en riktigt fläckig typ Chronicles of Riddick-kampanj där man spelar ashårda rymdkriminella som varierar mellan göra rymdinbrott och att åka in i - och fly från - rymdfängelser och hela tiden vara i luven på den korrupta rymdpolisen."

Intergalactic Jönssonligan.


Storuggla, Charles Ingvar Cyber-Jönsson
Det blir nästa steg efter den här nya "mörkt, regnigt 90-tal"-remaken Simon är inblandad i.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Eksem said:
Utom att fly genom kloakdungeonen, den halvan av det förslaget lät kul.
Och så har man ju dessutom fått chansen att uppleva den nya genren Kloak and Dagger. :gremsmile:

---

Jag kan förstå de som tycker att tillfångatagna rollpersoner lätt blir trist i rollspel. Ett problem är att man är i princip helt utelämnad till SL:s godtycke - det finns som spelare inte så många trådar att dra i när man sitter fastkedjad i en mörk fängelsehåla jämfört med t.ex. ute i vildmarken eller i en stad och då får man snällt dansa efter SL:s pipa. Som SL är svårigheten att man vill få det att kännas som en utmaning att fly samtidigt som det inte ska kännas som att rollpersonen bara traskar ut genom en öppen dörr. Den här balansen tror jag är svår, speciellt i en OSR:ig stil där rollpersonerna lever farligt redan utan att vara tillfångatagna. Det blir nog lätt så att SL hamnar i en trist roll som glädjedödare med spelare som blir alltmer frustrerade över att inget finns att göra.

Och ärligt talat, om inte skurken är en fullständig amatör (vilket visserligen kan hända), hur troligt är det att man kan fly helt själv från en mörk fängelsehåla djupt nere under Castle Evilstein? I nästan alla skildringar av detta i andra medier (film, litteratur) jag kan tänka på får den tillfångatagne hjälp utifrån eller så flyr denne under en speciell situation som uppkommer. Och det kan ju bli kul spel, att försöka övertala en vakt att hjälpa en, att fly under en fångförflyttning eller en attack på slottet utifrån eller något annat liknande. Men att sitta och ruttna medan ens polare smyger runt för att rädda en känns inte så jätteskojigt rent spelmässigt.

I ett spel av modellen samberättarspel (t.ex. utan SL) tror jag däremot absolut att ett scenario med tillfångatagna rollpersoner kan fungera alldeles utmärkt, vilket Genesis och andra redan påpekat. Så att säga att det inte "funkar i rollspel" är att dra det alldeles för långt. Det funkar inte toppen i den traditionella D&D-versionen av rollspel, så långt tycker jag man kan sträcka sig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
krank said:
Eller om man kör mer "fängelseplanet"-stuk, med öppna ytor att gå runt i. TV-serien Oz skulle kunna vara ett schysst föredöme...
Lyssna på P3 Dokumentär om Svensken i Bolivia-fängelset San Pedro. Minns inte vad avsnittet hette men det var sjukt spännande att höra om hur fångarna tvingades betala för sina celler och hur en hel del av fängelset tidigare varit personalens parkeringshus, men en rik fånge hade helt enkelt köpt upp hela parkeringshuset och sett till att en "lyx-avdelning" byggdes av det.

(men det är lite OT. Stor skillnad på att ha en kampanj/scenario som går ut på att man redan är fångar kontra ett där man blir tillfångatagna)
 
Top