Nekromanti Varför Uppdatera?

Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Tjenare, jag blir så ledsen. varför förstöra ett så pass rollspel som Drakar och Demoner 1991. Tänk om Äventyrs spel kunde hålla fast sig vid det. Mysiga boxar där man kan bevara tärningarna, penor, sudd & formulären. Underbara böker som är häftade och som håller. Nej tacka veta 91:an, Expert och Ereb Altor.

Eller vad tycker NI???

Respektera Alla, Frukta Ingen...
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Jag har ingenting emot boxar, men häftade böcker går sönder.
Sedan kostar boxar pengar, och då tycker jag att man kan få något bättre för de pengarna i rollspelsväg.
Vidare så måste rollspel utvecklas helt klart, annars går folk vidare och överger det gamla för något annat nytt fräscht system.
Dessutom tycker jag att det är helt rätt att satsa på en ny värld, så att man inte måste köpa alla "oanvändbara" gamla supplement för att bygga up Ereb Altor som ny spelare av DoD under version 6. Och för övrigt gillar jag idén med Trudvang.

Heja Riotminds!

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Krell

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
42
Location
HBG
Varför skall man byta närman tycker att det gamla passar en utmärkt. Jag tycker att du skall köpa nya DoD 6 och se om du kan införa lite nya regler i ditt 91:an.
Ett spel bör man faktiskt uppdatera efter ca 5 år enligt mitt tycke men själv har vi satt ihop ett drakar som passar vår grupp vi har med regler från andra upplagan av drakar tills den nyaste. Det viktiga är att du som SL trivs tillsamans med dina spelare..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Om man gillar att pyssla med tejp och lim

Boxar har en tendens att gå sönder om man inte förstärker dem med silvertejp så jag förstår inte varför folk använder dem.
Vad är bättre än häftade böcker?
Halva min Chronopia ligger i en papperspåse och den har jag knappt använt. Likaså monsterböckerna, fast de höll mycket längre än ovanstående bok.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker att saker höll mycket bättre förr i tiden
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lim och häftning är fuskverk!

"Vad är bättre än häftade böcker?"

Linnebundna böcker och helfranska band, till exempel. /images/icons/wink.gif

DoD6 har en riktigt schysst bindning som borde hålla bra mycket bättre än både limbundet och häftat.

För övrigt så anser jag att häftat och limbundet går på ett ut. När jag sålde mitt Expert och Samuraj satt inte omslaget längre kvar vid inlagan och mittuppslagen i min Ivanhoe hade ramlat ut. De är IMHO lika usla båda två.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Tänkte inte på det.. (NT)

/[color:green]Han</font color=green> som nu "förlorat" tre ggr i olika debatter på kort til
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
det är bra att dom har uppdaterat dod och gjort en snygg bok för böcker är lättare att hålla reda på och de går inte sönder lika lätt.
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Om man gillar att pyssla med tejp och lim

Boxar går sönder om man är oförsiktig och bär omkring dem överallt. Alla mina boxart är i exemplariskt skick, någon enstaka repa bara.

Äkta bokrygg är förståss det bästa, men det kanske man inte ska begära för böcker på under 100 sidor eller så. Häftning är i alla fall sämst, därför att häftklamrarna förstör sidorna. Lim eller tråd bindning är bättre, om man bara ser till att öppna boken på rätt sätt så att man inte knäcker ryggen på den.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Lim och häftning är fuskverk!

Om yttre och inre bladen är gjorda i plast så funkar det :)

Eller om man tryckte hela boken på nåt lätthanterligt plastmaterial vore kanske bäst. Då skulle man kunna läsa boken i badet.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Det är inte Äventyrsspel som gjort nya DoD, och det är ingen "uppgradering" eller ny version.

Det är ett helt nytt rollspel av Riotminds som köpte varumärket Drakar och Demoner. De släppte sedan sitt eget rollspel med egna regler och egen värld och det har inte ett dugg att göra med planeten Altor. Det hade kunnat heta precis vad som helst och joinat gemini/gondica-klubben. Det roliga är att alla verkligen går på det. Åhhh nya Drakar och Demoner... hmmm.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst är de spelen hur bra som hellst !! Det går inte att förneka !! Men samtidigt så måste man gå framåt åxå. Annars så tror jag att rollspelsmarknaden kommer att ebba ut, eftersom det inte kommer några nya spel. Ge dem lite tid så kommer de säkert att bli lika bra.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det är ett helt nytt rollspel av Riotminds som köpte varumärket Drakar och Demoner. De släppte sedan sitt eget rollspel med egna regler och egen värld och det har inte ett dugg att göra med planeten Altor. Det hade kunnat heta precis vad som helst och joinat gemini/gondica-klubben.</I>

Du vänder på orsak och verkan; Riotminds har inte gjort ett eget spel som de försöker kränga <B>som om det vore</B> Drakar och Demoner, de har köpt Drakar och Demoner som de sedan har gjort ett eget spel av.

<I>Det roliga är att alla verkligen går på det. Åhhh nya Drakar och Demoner... hmmm.</I>

Jepp. Spelar ingen roll hur man vrider och vänder på det; DoD6 <B>är</B> nya Drakar och Demoner. På riktigt. Precis lika mycket Drakar och Demoner som de tidigare versionerna.

--
Åke
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Om man inte vill köpa ett visst rollspel så är det väl bara att låta bli, om man fortfarande sen lider över att andra gör det så får man söka vård.
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Det är inte Äventyrsspel som gjort nya DoD, och det är ingen "uppgradering" eller ny version.

Det är visst en ny version, oavsett vem som äger rättigheterna. DOD6 har faktiskt fler likheter med tidigare versioner än namnet.

Klaatu Baradi Nikto
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Skit i det då!

Jag fattar inte att det alltid ska ältas samma sak hela tiden....
Om du inte gillar DoD6 så köp inte skiten eller sälj det till han som frågade efter det(kommer ej ihåg namn). Vissa gillar det, vissa inte personligen älskar jag det eftersom jag längtat efter något nytt i åratal och äntligen kommer det. Några sjuka regler är inget som inte en normalt begåvad SL kan fixa med lite tänkande. Världen är skön och jag tror nog att en uppdatering var tvungen att komma annars skulle DoD falla i glömska för efter ett tag skulle det inte gå att hitta i butikerna och de enda som skulle spela det om några år är 50 åriga gubbar som tjatar om den gammla goda tiden som ändå aldrig kommer tillbaka. Visst boxar är sköna men jag har klarat mig bra utan dem och det kommer jag fortsätta att göra.
Och hör sen! /images/icons/smile.gif


/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Ja precis, de har köpt varumärket Drakar och Demoner och gjort ett eget spel av det. Det enda som är DoD med DoD6 är loggan och väldigt svagt reglerna i botten. Det enda dom har baserat på DoD är reglerna lite svagt. Allt annat är skrotat, inklusive världen. Namnet Drakar och Demoner har fungerat som en kvalitetstämpel för dom och det är jag övertygad om att de visste. Därav köpet. Hade de haft lust att göra ett rollspel hade de kunnat göra det ändå. Det som gör mej irriterad är att DoD6 hade sålt väldigt bra oavsett innehållet. Men istället för att anstränga sej, tryckte dom ut en slarvig koboldig blaska.

Så ja, om vi pratar ord så är det Drakar och Demoner... men det ÄR inte Drakar och Demoner mer än loggan.

Tänk så här: Cell hade kunnat köpa varumärket och gett ut en ny regelbok där det står "Drakar och Demoner: Gemini". Vad hade folk sagt då? Inte vad dom säger nu i alla fall...


(Nu är det inte så att jag bryr mej särskilt mycket. Det är ett spel lixom. Det är bara det att jag hoppades på en bra och rolig produkt och inte en slarvig koboldig blaska som bara tryckts ut på marknaden fortast möjligt för att de visste att det skulle sälja tack vare "Drakar och Demoner: Rollspelet" tryckt på boken).
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Skit i det då!

"...personligen älskar jag det eftersom jag längtat efter något nytt i åratal och äntligen kommer det."

Gemini och Gondica är rätt nytt... och inkluderar t.o.m en världsbeskrivning i boken. (Kan man tänka sej)
Men nae...

Riotminds var allt rätt smarta dom. Theo...?
 

pheer

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
24
Location
Jönköping, Småland
Riotminds ville väl se om världen var mogen för att tre steg (mao 30 år) bakåt i rollspelsutvecklingen. Riotminds är stolta över att inte gå på konvent. Väck jäveln som skrev boken och dunka år 2000 i huvudet på dem alla.

MVH
Fredrik "PhEeR" Ernstson

PS. Jag har lite gjutjärn hemma (2- 5 ton) om någon vill ha något att kasta med

//PhEeR - kung över oupplåsta cyklar
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
que!

...theo? Jag förstår inte vad du menar!
vad vill du ha svar på? Hur smart jag är eller om vi tänkt till när vi gjorde DOD6? Eller om Gondica är ett nytt spel!Jag är öppen för alla förslag!
 
Top