Nekromanti Varför tradspel heter tradspel

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Den här diskussionen kommer jag ihåg! Jag känner däremot inte igen mig i forumklimatet. Här diskuteras definitioner av andras sätt att spela rollspel på utan att någon har gått i taket. Imponerande.

Jag tyckte då och tycker fortfarande att vedertagna begreppsdefinitioner för hobbyn framåt. Den här tråden blir lite som ett gammalt skämt på att vi aldrig lyckades harva oss igenom de här diskussionerna ordentligt för att alla skulle kunna förstå varandra. Med tydliga begrepp så kan vi väl lägga fokus på sakdiskussioner istället? Men eftersom vi fortfarande inte lyckats enas om vad begreppen innebär så är det väl trådar som denna som behövs, I guess.

Gurgehs definition var bra.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
2097;n244359 said:
Ja, det började så. Sen råkade några populära handgjorda knivar ha rött handtag. Och sen började folk kalla även massproducerade knivar med rött handtag för “indie-style”–knivar. Och sen är det så etablerat att ordet ändras. Man köper sin röda indie-kniv med plasthandtag direkt från fabrikerna i ???.
Där av att jag använde "falsk associering" i det där inlägget som startade våran konversation. XD

Jag menar ju inte "falsk associering" som att det nu i dagens läge skulle ha helt och hållet fel eller något, jag menar det som att grunderna för det var baserade på felaktiga antaganden att något som var/är Indie tvunget skulle se/låta/vara på ett specifikt sätt.

2097;n244359 said:
Språk utvecklas på ett mischmaschigt och ofta dåligt sätt.

Ord får nya betydelser. Men när dom väl har fått dom nya betydelserna, då är det så.
Och det är jag medveten om, och kan till viss del acceptera ändå, även om jag har invändningar mot en del av dem.

Dock... när det gäller just "Indie"... även om den definitionen utav det som du går efter är en grej... så finns fortfarande min definition utav den kvar också, min definition utav Indie slutades aldrig användas efter din definition utav Indie blev en grej trots allt, där folk fortfarande använder det på det sättet som jag tycker det ska vara och användas på.

Ord kan ju betyda två/flera olika saker samtidigt ju, där båda/alla definitionerna utav dem är generelt minst lika valida som de andra... och med just Indie så är båda definitionerna i dagens läge helt valida fortfarande tycker jag. Jag antar skillnaden mest kommer ner till hur varje enskild person själva känner att ordet borde användas på, var man lägger vikten på med order Indie. Och för mig är det viktiga hur något skapades och publicerades på, och där "vad" det är inte har en betydelse. Medan så långt jag vet så känner du det viktiga är "vad" det är.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag hittade precis den här intressanta texten av Ben Robbins.
Story-spel och äventyrsspel alltså!!! Wow. Det betyder att… CC är ett äventyrsspel? Men, om paladin tar av sig tröjan får hon ju insp…?! Kan vara starkare än AC, kan läggas på försvar eller anfall osv. Men, det är ett story-spel-inslag i äventyrsspelet.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Bifur;n244224 said:
Jag borde kanske släppa detta (eller starta en ny tråd) men jag menade så klart inte bokstavligen ”vill starta ett värdshus”, utan ”spelarna vill inte spela det som SL förberett utan något annat” och det saknas regelstöd för att avgöra hur det går. Att låna in från andra spel går så klart, men då frångår vi grundprincipen "regelstöd saknas". Dessutom kan det i praktiken vara svårt om det är något man vill använda nu, inte till nästa spelmöte om en månad.

Inom trad och narrativiskt är det inget problem. Antingen skippar man regler helt, eller så improviserar SL fram regler eller de bestäms i en dialog inom spelgruppen, men jag har svårt att greppa OSR-skolans linje här.
Jag missade detta inlägg. Det är viktigt att om dom vill starta ett värdshus så får dom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,551
2097;n245520 said:
Jag missade detta inlägg. Det är viktigt att om dom vill starta ett värdshus så får dom.
Vill någon starta ett värdshus berättar jag vad de behöver, så här mycket guld och den här personalen och så vidare, och sedan kräver jag typ... ett inteligens slag för att planera ut det eller ett charisma slag för att sälja in grejen till staden där du vill bygga det. Argumentera för vad du vill rulla! :)
 
Top