Nekromanti Varför Symbaroum?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den svenska marknaden är arguably extremt övermättad med fantasyrollspel: Eon, Svavelvinter, Saga, Västmark, Pirater!, Morwhayle, Drakar och demoner, för att bara nämna några. Därför kan jag, som inte på något vis följt utvecklingen eller dyl. av Symbaroum, inte hjälpa att känna mig lite...skeptisk. Vad kan detta spel ge mig, som jag inte redan får ut av att spela tex Eon med dess gigantofantiska produktkatalog? Helt enkelt, förklara för mig vad som är unikt med Symbaroum i jämförelse med alla dessa andra spel; vad som gör det awesome, vad som gör det värt att köpa.

also, hur är namnet Symbaroum egentligen tänkt att uttalas?
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag svarar bara på den lätta frågan. Sån är jag.

De uttalar Symbaroum i slutet av trailern.

 

Rabastes

Veteran
Joined
29 Mar 2014
Messages
7
Den kommande kampanjen är skäl nog! (-:

Reglerna är mycket enklare än Eon (passar vissa, inte andra) och spelupplevelsen borde därmed bli helt annan.

Personligen är jag mycket nöjd med magisystemet (som inte nämnts alls i någon förhandstitt) och längtar efter chansen att få spela ordensmagiker.Som så mycket annat i Symbaroum ger det mig inspiration och sug efter mer!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Utan att ha läst boken kan jag förklara varför jag är mer sugen/nyfiken på Symbaroum än något annat svenskt fantasyrollspel just nu:

- Det gör något intressant med reglerna, genom att låta spelarna slå alla slagen. Raka motsatsen till vad jag brukar gilla (jag föredrar ju när SL slår alla slag) men ändå.
- Reglerna sägs vara hyfsat enkla.
- Världen verkar, till skillnad från de flesta fantasyrollspel t.ex. Eon, vara rätt fokuserad på en viss sorts spelande (äventyrande/utforskande). Jag tycker om spelvärldar som är byggda för att underlätta en sorts spelande (t.ex. Mutant City Blues).
- Jag tycker om stämningen i bilderna, och hoppas på att det löfte de ger ska infrias i form av äventyrsuppslag och kampanj.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det finns ju en möjlighet att Symbaroum inte är gjort för att konkurrera med Eon, utan för att tilltala dem som inte tilltalas av Eon. Så om du spelar Eon och är nöjd med det finns det ingen anledning att byta.
Ymir said:
jo, det är jag helt beredd på, det känns mest lite synd att det ska vara så, jag hade hoppats att Symbaroum liksom hade en unik vinkel som erbjöd något som Eon inte kan göra. Men det är väl svårt i och med Eons gigantofantiska produktkatalog.
Genie_GM said:
Det Symbaroum erbjuder som inte Eon har är:
Ett snabbt och enkelt spelsystem (på gott och ont).
Mycket mystik, vilket Eon till viss del saknar. Eon är skrivet (eller var i alla fall det när jag spelade, för typ tio år sen) som ett rätt ljust spel, där det visserligen finns onda saker, men det mesta är väl förstått av de lärde, och folkslagen samarbetar rätt väl. Jag kanske har fel intryck av Eon dock.
Arfert said:
Ja, Eon är ett spel för en helt annan typ av rollspels-preferens. Håller också mer dom att Eon inte känns speciellt mystiskt. Det är ett spel där det tydligen är viktigt att länder har verklig folkmängd, att magi är mer "vetenskap" och annat oväsentligt om det är mystik man är ute efter. Symbaroum är en helt annan grej.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jag och min grupp spelar för det mesta homebrews, men vi har haft en paus i ett halvår ungefär av ett flertal anledningar, och jag har på den senaste tiden blivit hemskt sugen på att börja spela och skriva äventyr igen. Mitt eget homebrew är däremot inte spelklart än, så det passade mig aldeles utmärkt att få en färdigskriven setting med enkla regler att svänga ihop ett äventyr till så att vi snabbt kan komma igång och spela lite.

Jag tror att det för rätt många kan vara tilltalande med de enkla reglerna och upplägget som är som gjort för snabbstart av spel. Det behöver inte vara svårare att komma igång med spel än en snabb karaktärsverkstad (när gruppen har läst igenom och förstår förmågor tar det kanske 20-30 minuter att göra en karaktär) och meningen "ni är äventyrare, och har fått tag på en skattkarta" från SL.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ymir;n38787 said:
Den svenska marknaden är arguably extremt övermättad med fantasyrollspel: Eon, Svavelvinter, Saga, Västmark, Pirater!, Morwhayle, Drakar och demoner, för att bara nämna några. Därför kan jag, som inte på något vis följt utvecklingen eller dyl. av Symbaroum, inte hjälpa att känna mig lite...skeptisk. Vad kan detta spel ge mig, som jag inte redan får ut av att spela tex Eon med dess gigantofantiska produktkatalog? Helt enkelt, förklara för mig vad som är unikt med Symbaroum i jämförelse med alla dessa andra spel; vad som gör det awesome, vad som gör det värt att köpa.

also, hur är namnet Symbaroum egentligen tänkt att uttalas?
Typ hälften av de spelen du nämner finns inte tillgängliga i handeln.
Morwhayle riktar sig ganska tydligt till en ung målgrupp. Pirater! fokuserar på pirater. Kvar blir väl Svavelvinter och Drakar och Demoner, men jag tror inte man kan kalla Drakar och Demoner för en levande produktlinje just nu.

Och på frågan "Varför Symbaroum och inte Svavelvinter?" så är "mer fokus på utforskande och upptäckande och klassiskt äventyrande" tillräckligt svar tror jag.

Man bör också titta närmare på Symbaroum också för att det med sina bilder är den snyggaste grundregelbok som svenskt rollspel kunnat producera än så länge.
Arfert said:
Du glömde Fantasy!, ett spel som i alla fall sålt över 1000 ex senaste två åren. ;)
Jup, Eon, Svavelvinter, Morwhayle och Fantasy! skiljer sig alla från varandra och Symbaroum. Tydliga nischar. Och även Saga när det kommer ut i nästa utgåva. Det är Ivanhoe/Robin Hood/GoT-culture gaming.
chrull said:
Jag glömde inte F! Jag tog bara inte med det eftersom det också har sin tydliga inriktning.
Arfert said:
Björn den gode said:
Fast jag tycker ""mer fokus på utforskande och upptäckande och klassiskt äventyrande" " låter väldigt mycket som jag tänker mig Fantasy! Eller har jag missuppfattat pitchen för det spelet?
chrull said:
BdG: Fokus för F! är ju all slags OSG. Symbaroum ger mig inte riktigt samma vibbar. Men jag har ju inte läst hela än, så jag kanske ska vänta med att säga något nu :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Ymir;n38787 said:
Helt enkelt, förklara för mig vad som är unikt med Symbaroum i jämförelse med alla dessa andra spel
Tror enklaste svaret är inget av dessa är Järnringens. De vill också ha/göra ett spel i fantasygenren.
Arfert said:
Ja, det är ju den största genren.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Rabastes;n38800 said:
Den kommande kampanjen är skäl nog! (-:

Reglerna är mycket enklare än Eon (passar vissa, inte andra) och spelupplevelsen borde därmed bli helt annan.
+1
+1
 
Top