Många intressanta anledningar här i tråden som fått mig att fundera vidare, för det är mycket annat som nämns som också stämmer överens med anledningar att jag spelleder, men som jag inte reflekterat över.
krank;n330871 said:
I min historia finns därför bland annat amatörteater och kortfilm – i båda fallen som manusförfattare/regissör och filmare i första hand,
Detta är en bättre definition på det jag menar med att vilja "berätta en historia", men i mitt fall handlar det nästan uteslutande om att återberätta en historia i form av köpäventyr (alt spel som bygger sin egen historia). Min definition (att se hur spelarna reagerar utifrån sandbox/fishtank) är nog egentligen mer den generella spänningen i att se hur spelarna reagerar (och interagerar) oavsett vad det är jag "slänger till dem".
Nässe;n330872 said:
Jag tycker att det är för låg aktivitetsnivå som spelare och har en tendens att zooma ut och ha tråkigt.
Känner igen mig i detta. Som spelare är man inte fullt så inblandad i det som händer på spelbordet eftersom varje spelare givetvis behöver få sin stund i rampljuset till skillnad från SL som är den ständiga mot-/medparten. Kan också känna att på senare år när min spelgrupp spelar så sällan så är jag väldigt noga med att spelpasset håller hög kvalitet. Chansen att mötet håller hög kvalitet och blir lyckat, blir helt enkelt högre av att jag (till skillnad från övriga i spelgruppen) intresserar mig genuint för olika mekaniker och tips för att skapa rätt förutsättningar så spelet blir en så kvalitativ upplevelse som möjligt (om det sedan är en bra upplevelse är ju subjektivt utifrån spelarna).
Bifur;n330877 said:
För att jag gillar delar av preppen mycket. Att bena ut hur ett äventyr, vare sig jag skriver det själv eller bryter i någon annans, ska hänga ihop får att bli intressant och samtidigt dynamiskt är kul i sig.
Detta har varierat mycket för mig under åren. När jag SL:ade Konfluxsviten som mest så investerade jag otroligt mycket tid i prepp. Dels för att hitta ett regelverk som smälte ihop med spelvärlden på ett bättre sätt än Drakar och Demoner som vi inledde med. Satt i veckor och översatte WFRP2´s besvärjelselistor till en Trakorien-variant innan jag började betatesta Svavelvinter RPG och jag lade förmodligen ännu mer tid på att jacka ihop originaläventyren i Konfluxsviten med händelser från romanerna. Jag hade verkligen skitkul med den här preppen och jag hade gott om tid för den. Idag när tid är en bristvara så blir preppen ofta framstressad och påtvingad för mig. Nån gång ibland känns det fortfarande kul (som när jag skapade PPT-presentation för att introducera Coriolis för spelgruppen).
Bifur;n330877 said:
Sedan går det ju inte komma ifrån att jag är den som läser mest, håller mest koll på nya grejer och har flest uppslag. Skulle jag inte SLa skulle jag garanterat spela mycket mer sällan och det vore ju trist.
Det är precis samma för mig. Det är nästan ingen annan som läser nya rollspel, och när de gör det så är det saker som jag redan har läst.
Rymdhamster;n330885 said:
Jag spelleder huvudsakligen eftersom jag vill spela rollspel, men tillgången på andra spelledare är begränsad. Så spelleda eller inte spela.
Det här känner jag också igen till viss del. Till 95% så är det jag som erbjuder mig att vara SL och i de sista 5% när någon annan erbjuder sig så gäller det dels att det ska vara något som faller mig i smaken, och dels oroas jag av att upplägget inte skulle hålla tillräckligt hög kvalitet så därför blir det ofta så. Jag blir otroligt frustrerad om ett spelmöte lagt tid på utlagda återvändsgränder, sekvenser som helt saknar handlingsutrymme, där man t.ex. måste slå för smyga i varje nytt rum eller där striderna tar halva (eller hela) spelmötet. Spelleder jag så vet jag att jag slipper allt detta. Samtidigt så innebär det att ingen annan utvecklar sin SL-förmåga, vilket såklart är tråkigt.
Rickard;n330888 said:
Jag spelleder mest för att experimentera. Nya stilar, nya berättarsätt, nya sätt att tycka om rollspel, testa innovativ mekanik.
Det här är också en av mina anledningar att SL:a. Jag vill testa nya saker och hur de fungerar i praktiken.
Rangertheman;n330894 said:
Ursprungligen har det också varit för att jag är den som haft spelen vi spelat. Jag vill egentligen veta mer om spelvärld, SLP, m.m. än vad den genomsnittlige spelaren brukar få veta och då blir det frustrerande att inte få tillgodogöra mig den informationen.
Det här är ett annat problem i många kampanjer. Mycket information kommer aldrig fram till spelarna utan stannar hos SL, vilket gör informationen nästintill meningslös. Många äventyrsförfattare behöver fortfarande bli bättre på att tillgängliggöra berättelsen för hela spelgruppen (iaf i scenariots slutskede).