Nekromanti Varför spelar vi rollspel?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
För att jag kan samtala med mina vänner som saker som är rätt om inte tunga så i vart fall säger något om oss som människor. Vad innebär det att vara människa? Förälder? Hur långt kan en lögn drivas? Kan någon utan ära fortfarande handla ärofullt? Innebär det att han har inte längre saknar ära? Vilka blodband är viktiga? Sådant som i en berättelse kan stänkas in bland blod, demoner och svulstiga strider. Men därför tycker jag om rollspel.

Jag sätter mig inte ner med Hans och frågar honom om hur han ser på fadersrollen, jag säger "din far står på stupet framför dig, mellan er isdemonen... din far mumlar fortfarande på formeln han lärde dig, han blöder från näsan och ögonen... vad gör du?"
 

Funkmeyer

Veteran
Joined
12 Jun 2012
Messages
17
Location
Mölnlycke
Jag gillar customization. ALL form av customization. Jag kan sitta och göra karaktärer som jag aldrig kommer använda för skojs skull, bara för att jag älskar att skapa rollpersoner. Att sedan få spela de här karaktärerna som man lagt så mycket kärlek i är liksom plus i kanten, men mest gillar jag bara att göra något som är ens eget.

Åh, sen gillar jag också att kasta tärning och slakta monster :gremgrin:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Totte said:
Jag gillar även att leda dessa äventyr eftersom som spelledare så får man spela många olika roller på kort tid. Det är samtidigt ett underbart sätt att fly verklighetens vardag och sätta sig mitt inne i en bok eller en film.
Varför ska det behöva vara exlusivt för spelledaren?

-Gunnar (som gillar många roller)
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Jag rollspelar pga av gemenskapen och vad jag får utav det för egen del;
Det sociala ,kreaktiviteten ,det intulekta,lekfullheten, fantasin ,äventyren, och utvecklings möjligheterna i spel.
Samt för mig själv som person en del utvecklingar.
Känner att jag växer i sammband som att spelet växer under tidens gång.
Spenderar otroligt mycket tid för rollspel ,en av mina största passioner här i livet helt enkelt. :]
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Jag spelar rollspel för:
- Den sociala intreaktionen med andra, som jag personligen tycker är roligare än att t.ex sitta och spela ett datorspel.
- Känslan att kunna vara någon annan
- Historierna som man berättar tillsammans
- Och för att det är skitroligt
 

Fredrik.Q

Veteran
Joined
30 Jun 2012
Messages
16
Location
Uppsala,Sverige
Hejsan. FredrikQ är mitt namn och detta är mitt första inlägg(ok, andra).

Som svar på frågan.
* För att jag gillar mina vänner, och värdesätter den tid som vi spenderar tillsammans i spel. Inte bara för att det är roligt men även för att man får se andra sidor av mina kompisar som man kanske inte hade fått se i vanliga fall.
* För att jag tycker att det är kul att spela, planera och fundara kring.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
För att kunna gestalta en annan roll och leva ut sina uttryck i en annan värld.
För att gemensamt skapa tillvaro för samspel och glädje så som ingen annan sysselsättning kan åstadkomma. Det bästa sättet att främja kvalitetstid med sina vänner och skapa minnen man aldrig glömmer.
 
Top