Nekromanti Varför spelar ni Eon?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: För att det är det bästa fantasyspelet

Alltså jag menar att det är själva "integrationen" som är det nyskapande. Eller kanske snarare att man faktiskt (i mina ögon) LYCKATS kombinera ihop så många olika komplexa delsystem så att de lirar ihop.
Fast om jag förstår dig rätt så är det du säger att det Eon lyckades med inte var att vara först utan att lyckas bäst, eller?

Harnmaster har jag alldrig spelat även om jag har ett exemplar stående hemma i bokhyllan
Gör det. Om du gillar Eon så tror jag att du även kommer gilla Harnmaster. (Om du frågar mig så tycker jag t.o.m. att HM är bättre än Eon, med ungefär samma känsla för detaljer men mycket snabbare.)

Phoenix Command har jag faktiskt testat och där är det ju mer bara detaljer för detaljernas skull. De tillför likssom inte direkt något vare sig taktiskt eller till närvarokänslan.
Här tycker vi samma sak. Phoenix Command är för de som alltid beställer en vindaloo när de käkar på indisk restaurang; nämligen att de hela tiden måste vara VÄRST!!! :gremcrazy:

/Anders
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag har spelat:
Drakar och Demoner (ettpar olika), Dungeons & Dragons, Pendragon, Lord of the Ring.
+ Något som jag inte minns namnet på... :gremtongue:

Förutom Eon såklart... Fast å andra sidan jämförde jag inte Eon med andra fantasyspel så mycket i mitt inlägg... Jag gillar mer att variera mellan Fantasy, Si-Fi, nutid, skräck och en massa annat jox... Så jag brukar inte stanna i ett fack och testa allt där... :gremwink:
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Av AD&D, DoD91 och 6 och dess avarter(mutant mm), pendragon, kult, World of darkness 1.0, så gillar jag EON mest..


Den är hyffsat jordnära, jag Älskar regler, jag älskar att man dör snarare av blödningen än av slagen, jag älskar att magiker inte är tactical nukes, jag älskar att en marnakh trukk kan bli magiker..
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Vad jag har spelat

Rollspel jag har varit spelare och SL för.
Drakar och Demoner.
Från svarta grundboxen och Expert, Gigant.
Till Cronopia som fick mig att spy
Mutant 1-2

Wastland

Kelalthar
Kult.
chock

Star wars
Svenska och engelska både D6 versionen och D20
Gurps
Gurps är ett Superspel så otroligt anpasnings bart att man blir rädd

EON

Ett svensk rollspel ni kanske har hört talas om det :gremgrin: :tekopp:
Neotech.


Dungon and Dragons.
Rulemaster

Endast som Spelare.

Monkey Island

Data rollspel från stenåldern men jätte rolig.
Länk till en Monky Island film snutt från spelen.. :gremlaugh:

Jag kanske har missat en och annan spel..
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
I början var jag extrem skeptisk till eon. Hade hört en del rykten om hur det krävdes tio tärningsslag för att kasta en besvärjelse och massa annat strunt. Men det var ändå något som lockade mig med den "blå boken" och den mystiska ryttaren på drakens rygg.
Det tog nog över ett år innan jag verkligen köpte en regelbok. Volym2 hade precis landat i spelbutiken "tradition" i Gbg och jag tog med mig hem ett av de allra första. (Numera går det knappt att bläddra i boken utan att den går i bitar, än mindre läsa vad som står på de utslitna kaffefläckiga bladen) Kommer i håg att jag klädde in boken i och tjuvläste på mattelektionerna i högstadiet. Jag var fast.
Än idag vet jag inte varför jag tycker det är så djävla bra, kanske bara känslan av kompletthet.
Har tyvärr inte spelat så mycket andra spel och tycker det är rätt krångligt med engelska rollspel. Men jag känner inget behov av att byta ännu :gremsmile:
 

BiG

Veteran
Joined
18 Aug 2006
Messages
37
Location
Uppsala
Jag gillar Eon framför andra rollspel för:

Reglerna
Flexibiliteten
Världen
det mesta andra också iof....
Det var det första rollspel jag provade.
och många andra grejer som redan är nämnda
tex Alverna och att det inte är Svart/Vit

Det är ett väldugt bra spel helt enkelt :gremgrin:.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
1. Det är på svenska och jag slipper den halvkrystade svengelskan

2. För att jag är barnsligt förtjust i Ob systemet eftersom sannolikheten inte är lika uppenbar som i t ex ett T100 system. (i alla fall inte för min hjärna) och därför att du i alla fall i teorin kan döda en drake med en dolk.

3. Att världen inte är svart eller vit utan sådär härligt grå.

4. För att det är ett levande spel där det finns aktiva skribenter både vad gäller böcker och inlägg på forumet.

5. För att jag spelat det i så många år att mycket av reglerna sitter i ryggmärgen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
För att världen, Mundana, har en sådan rymd att jag kan vinkla den till vilken typ av historia som helst. Det är en total motsats till "nischat spel", vilket är precis Eons stora styrka - bredd åstadkoms med hyllmeter av detaljerat material istället för att göra ett rent generiskt (läs trist) rollspel.

En sekundär fördel är att man i Mundana kan starta upp vad jag slarvigt kallar en "byggarkampanj" på bara några timmar - världen är såpass detaljerad att den går runt av sig själv och man kan göra nedslag var som helst och bara börja "bygga" - alltså låta sin karaktär utvecklas, skaffa makt, etc, etc.

Reglerna fungerar, men inte mycket mer. ObT6 som grund funkar dock helt klart bra.
 

wajja

Veteran
Joined
22 Feb 2008
Messages
8
därför att det är skitbra... jag älskar reglerna, läste hela regelboken säkert tjugo gånger den första veckan... Att det dessutom hela tiden kommer fler moduler är också ett plus.. Hela spelet blir ännu bättre av att det faktiskt inte är så svårt som det verkar, och dessutom så går det att göra en rollperson på två timmar typ (går säkert snabbare, men inte för meej)... Eon är realistiskt och roligt..... :gremlaugh:
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
För att Eon är realistiskt,lätt,svårt och underbart roligt.
Mundana är en kalas värld där allt möjligt finns och det släpps nytt material lite då och då vilket gör att det inte blir så trist med bara några saker hela tiden.
Man känner att åh nu kom det där...ska man lira en kampanj gällande det.

Helt enkelt det finns så mycket att ta på i Eon som inte finns i andra rollspel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu spelar jag inte Eon, men OM jag skulle göra det vore det för den numera ordentligt utbyggda spelvärlden. När första versionen av Eon kom så blev jag rejält besviken för att det fanns så lite världsbeskrivning, och det som fanns var torrt och "ocharmigt" (med fula photoshoppade foton av spanska slott och Timbuktu som illustrationer).

Men NU är ju situationen helt annorlunda med massor av genomarbetat material. Äger ju de flesta böcker som gjorts till Eon. Och skulle absolut kunna köra en Mundana-kampanj.

Däremot tycker jag spelsystemet skulle tajtas till och kortats ner. men det är ju en annan sak. Så jag skulle nog använda ett annat spelsystem.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Eon 1 var bland de första rollspel jag stötte på. (Andra var Drakar och demoner och Kult). På den tiden räckte det med att läsa texterna och titta på bilderna i regelböckerna för att tycka om det. Men det jag igentligen fastnade för var;

1. Magisystemet, att kunna skapa egna magier efter precis hur man ville.
2. Att det inte byggde på HP. Det var inte längre bara mängden HP och den med störst yxa som vann strider. Det fanns så många sätt man kunde dominera en strid på. Få motståndaren trött, tillfoga smärta, vinna initiativ eller bara låta han förblöda. Att det därtil blev mer realistiskt är en bra bonus.
3. Att det var mer jordnära än tex dungeons and dragons.
4. Mycket material.
5. ObT6 systemet. Att få skyhöga skador får ju den där en-armade-bandit-mannen i en att hacka loss strid efter strid.
 
Top