Nekromanti Varför spelar ni Eon?

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Nu när vi har haft en tråd om grejjer som är dåliga med Eon, tänker jag vända på steken med en tråd om vad som är bra med Eon!

Kort sagt, varför spelar ni Eon? Är det reglerna, världen, stämningen, specifika detaljer eller helt andra omständigheter som det handlar om? Kan vara något som är intressant att betänka med trådar som berört grejjer som fattas, är fel och framför allt ett eventuellt (?) Eon IV.

Jag inleder med att förklara varför jag spelar Eon.

Ska jag dra det till sin spets så beror det nog egentligen på att Eon var det spel som fanns att tillgå då min nuvarande spelgrupp startade, och sedan fastnade vi (och speciellt jag) helt enkelt för spelet. För min del (jag är, som säkert framgått, spelledare) gillar jag dels världen, som på det hela taget är precis lagom jordnära för mig (undantaget en del saker som jag i vilket fall kan ignorera bäst jag vill utan att det påverkar spelet ett dyft), någorlunda originell där det lätt blir fullt av klichéer (läs alver, dvärgar, orcher) och både förhållandevis väl utvecklad och detaljerad (jag tillhör dem som gillar att det finns en massa bakgrundsmoduler för allt, men det är inget vi ska diskutera här).

När det kommer till regler gillar jag att systemets grundtanke är så pass strömlinjeformad att de flesta specialfall kan improviseras (plus minus ObXT6) samtidigt som det finns gott om regler för olika situationer ifall man har svårt att komma på något eller är allmänt velig (erkänner). Jag gillar dessutom att det eftersträvar realism, även om jag inte vågar ge mig in på att bedöma hur väl man lyckas. Det har inte HP, i alla fall. Därtill kan man göra väldigt detaljerade rollpersoner och utnyttja sig av de oändliga tabellerna (för sista gången, det står uttryckligen i SB att man inte behöver slumpa allt om man inte vill det...) för att få nya vändningar, infallsvinklar eller bara några idéer om man inte har några, och dessutom skapa rollpersoner över ett mycket brett spann av sysselsättningar och "nivåer" utan att spelet straffar dig (som Ymir någon gång uttryckte sig; i Eon kan jag skapa en bondjänta och göra henne regelmässigt lika intressant som ärrad slagskämpe).

Sedan uppskattar jag magisystemet just eftersom det är så pass jordnära och vetenskapligt och framför allt inte per automagik förvandlar magiker till fysiskt veka mesar med superkrafter, och ändå lämnar utrymme för en hel del underliga esoteriska traditioner och egna påfund (bara för att "moderna" magiker inte kan göra en sak betyder det inte att det är omöjligt... se sextonhundratalets vetenskap).

Som avslutning vill jag bara påpeka att jag också har mina invändningar mot saker i Eon, men de har ju redan tagits upp så därför lämnar jag fältet fritt för er andra att förklara varför ni gillar spelet ^^
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Det hela började en gång för länge länge sedan när jag spelade Eon en sommar, en mörker-världensundergång kampanj som varade i 4 veckor med spel i princip 5 dagar i veckan...

Min ack så misslyckade, men ack så tursamma alv-ädling härjade runt över hela mundana med en grupp skumma individer, som mer lyckades påskynda och hjälpa mörkrets skeenden än stoppa det.. Vi gjorde helt enkelt fel, för vi ville stoppa mörkret... Men vi råkade släppa lös demoner här, onda magiker där och så vidare...

Det första jag fastnade för var det intressanta sättet att skapa karaktär, innan dess hade jag mest spelat Vampire och andra poängbaserade system som gjorde att man hade kontroll på allt. När jag gjorde min Eonkaraktär känndes det dock mycket roligare, även om det tog längre tid och jag inte hade kontroll över minsta lilla poäng, fördel och nackdel... Dessutom behövde jag inte ha ett karaktärskoncept, karaktären utvecklades under tiden den skapades, och jag fick infallsvinklar jag troligtvis aldrig tänkt på själv.

Något år senare reade Akademibokhandeln ut Eonböcker (och andra rollspelsböcker), jag skaffade då grundboxen och atlasboxen och började läsa och insåg att jag gillade världen, när jag var spelare och inte hade hört/läst något om världen så tänkte jag inte så mycket på världen...

Jag gillade skadesystemet, mer än de HP-baserade varianter jag tidigare spelat med, eftersom man faktist kunde blöda till döds, svimma, bli utmattad, förlora kroppsdelar, få inre skador och allt annat... Dessutom att man fick reda på att man träffade t.ex. höger hand, när de flesta andra spel max går till att man träffar höger armen någonstans... Jag gillar detaljer... Stridssystemet i allmänhet med alla sina detaljer, småregler och annat passar mig också väldigt bra.

Enkelheten i systemet, men ändå det stora regelstödet gör det enkelt men för den delen inte simpelt som jag ser det... Med enkelt menar jag att det är lätt att lära sig hur det fungerar, men samtidigt finns det "alltid" mer att lära sig eller använda sig av i olika situationer...

Så:
Karaktärsskaparprocessen
Trevlig och välutvecklad värld
Strids och skadesystemet
Lätt att lära sig

Mina spelare brukar uttrycka uppskattning över stridernas detaljrikedom och att även om striderna blir ganska långa så är de intressant. (de gillar att hugga av kroppsdelar på folk, omåttligt poppis av någon anledning)

Karaktärsskaparsystemet gillar dom, jag brukar låta dem slå om slag på tabellerna om resultaten är tråkiga / fel / jobbiga om dom motiverar sig... Nackdelar ska ju inte förstöra karaktärskoncept, vill minnas att en som tänkte spela tempelriddare slog fram "dålig quadosh" någonting... Och det var ju för pissigt, så då får man såklart slå om...

De verkar nöjda med världen och gillar att det finns mycket böcker som täcker in det mesta man kan vara intresserad av...

Förläningar och farttygshandel är populära inslag att pilla med mellan speltillfällen (och ibland på)...
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
karaktärsskapandet. Det var det som fick mig att köpa spelet ursprungligen (hade råkat köpa Neotech innan och provat tabellerna där).

Sen gillar jag faktiskt världen. Low fantasy och inte svartvitt, samt lätt att förstå hur världen är tänkt att fungera iom kulturernas likhet med vår världs.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Julklapp

Ja du... Jag fick regelboken för Eon 2 i julklapp av min kusin. Jag och ett par kompisar började spela det, och sedan har jag inte haft råd att börja köpa nya regelböcker till ett annat spel... så det var nog bara slump att det blev Eon.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Världen. Bra beskriven med väldigt mycket djup och ändå frihet att utveckla.

Stämmningen. inget annat spel kommer i närheten av mysig och härlig fantasy stämmning som eon. Oavsett om det är en ljus sommardag i en björkskog eller en mörk åskklädd natt i mörka berg så fångar Eonsystemet med karaktär och regler väldigt lätt stämmningen.

Reglerna, puttar en oftast i rätt väg men ställer sig ibland ivägen. men det är alltid lätt att improvisera en regel för tillfället.

Visst jag kan vara sjukt facistisk när det gäller vissa saker jag verkligen hatar med eon(och andra spel) och det är så lätt att bara strunta i dem eller bygga om dem.


/Eon kommer nog alltid liga nära poseurs rollspelshjärta även om Poseur blir avtrubbat tokigt uttjatad på det ibland.
 

Oja

Veteran
Joined
28 Nov 2007
Messages
21
Jag började spela Eon först och främst för att det var det första riktiga Papper och Penna rollspel som jag spelat(hade bara läst i böcker om andra rollspel tidigare).

Sedan blev det som så att jag blev helt fast vid själva världen och tycker mer om hur man bygger karaktärer i Eons system än något av de andra jag testat(D20 osv) och tycker liksom många andra om att systemet inte är HP-baserat. Efter ett tag började jag även själv spelleda Eon och tycker systemet är fantastiskt för någon som mig som inte orkar komma på långa äventyr eller kampanjer utan börjar spela med bara ett humm i huvudet att improvisera fram regler och allt som händer.


Typ.. :gremsmile:
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Definitivt reglerna (jag har aldrig fattat varför Mundana anses så speciellt).

Generellt så gillar jag det jordnära, realistiska och skitiga och jag tycker att Eon åtminstone hyggligt håller sig på den nivån. Särskilt de många frivilliga reglerna för t.ex. utmattning, infektion och så vidare gör mycket. Pseudovetenskapligheten i magisystemet är härligt.

Men framförallt är det stridsreglerna. Jag älskar de taktiska valmöjligheterna och trovärdigheten ("realismen"). Jag tycker ob-systemet är charmigt och annorlunda. Jag är även ett fan av karaktärsgenereringen, dvs. alla tabeller som gör att ingen rollperson är den andra lik och som dessutom ger den där extra kryddan och tvingar mig att anpassa mig och tänka igenom rollpersonen.

Det är också en styrka att Eon har så pass stor spridning - det är lätt att hitta spelare och de flesta har någon form av erfarenhet av spelet.

Det är ett spel att samlas kring och det erbjuder något för alla.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag spelar inte Eon längre men det jag gillade var hur uttömmande du kunde beskriva din rollperson med hjälp av siffror (plus det i teorin skitiga stridssystemet). Simulationism gillar jag, hur oförutsedda händelser uppstår tack vare tärningsslagen.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Varför jag spelar Eon...
Enkelt det är ett av de bästa spel system som finns.

Mer komplicerad svar är att jag vart trött på GURPS.
Som också är ett av de bästa system som finns. :gremlaugh:

:tekopp:

En av Eons främsta egenskaper är dess unika form.

Eons Alver är långt ifrån standar Tolkien baserade kopior som plågar så många andra rollspel.
De påminner inte ens om Dungon and Dragons alver vilket många andra spell lider av.

Kopierar de inte tolkien så kopierar de DandD.
Även om DandD alver är lite tolkien över sig så har de en viss känska av unikdom mycket tack vare Drow elfs.

Och så finns Thism så härligt högmodiga att när de öppnar käften syns flaggan vaja i flaggstången de har uppkört i röven.

Om man riktigt tänker över situationen så är Eons version av Drow elfs. Eller Mörker alver.
Hena alver och Leram alver.

Och varför är Leram och skogs alverna mörker alver ?.
På grund av Löftet i alv boken står det att Alver dödar inte andra alver.
Hena och Leram bryr sig inte om den tabun överhuvud taget.
Och man kan igentligen inte säga att Hena eller Leram är onda.

Om du inte är en Thism alv som just har förolämpat en Leram alvs hela familj och klan samt råkat tända eld på deras får.
Och nu upptäcker att han är står i en Skog förföljd av arga Hena alver och en arg klan av Leram alver som nu tävlar om att bli den första som dödar honom..


Sen kommer vi till TIRAKER.
Det främsta man kan säga om Tiraker är DOM ÄR INTE ORC.
Tiraker är inom rollspels systemen unika främst på grund av Marnak tiraker som lever sida vid sida med mäniskor.

Och Bazirik må hända ha en förtjusning till att bli Pirater.

Men ärligt om du var stor start hade ett skep och ett svärd och levde i en Medeltida värld vad skulle DU göra bli köpman.

Men de är även köpmän och skickliga smeder. Det är Tiraker som tillverkar Jarg-sabeln.

Frakk Tiraker har en viss Orc känsla över sig men det kan man lika gäran på stå att Raunländarna eller Kraggbarbarerna har.

Sen bäst av all i EON är inte världen Svart och Vit det är inte så enkelt att se vart gränsen mellan godhet och onska står.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Eon var det första rollspelet jag kom i kontakt med öht, men det var först efter att ha jämfört det med DoD, DnD etc som jag insåg dess storhet...

Jag älskar detaljrikedomen och realismen i världen, samt både tirakernas, dvärgarnas och cirefaliernas unika egenheter.

För att inte tala om stridssystemet... när jag var ung och omogen boffrare (det är jag nog iofs fortfarande...) så kändes det som man ägde hela världen varje gång man fick in en kasse extraskador.

EDIT: Glömde att lägga till att Eon saknar direkt ondska och godhet också, vilket tyvärr alltför många andra rollspel (*host*DnD*host*) inte gör.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kort sagt, varför spelar ni Eon?
Well, i begynnelsen.. Så var jag väll lite avigt inställd till EON, just då vart det mycket DoD. Tack vare en ihärdig person i spelgruppen som sa att NU SKA vi lira EON, det var EON 1 btw, så testade jag iaf. Nu ett antal år senare så spelar jag fortfarande EON.
Varför nu jag spelar det då, well.. Jag gilalr världen framför allt. Den är välldigt spelvänlig, har en shcysst setting som jag gillar. Det har saker som jag helt enkelt fastnat för & gillar. Sedan så kansek man harhaft SL & personer som man har haft kul med när man lirat det hela, så man har en possitiv bild därifrån.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Jag spelade inte rollspel på nästan tio år. När jag fick en impuls (och en spark i arslet) att börja igen hade jag ingen direkt koll över vad som fanns på marknaden. Fantasy kändes som det bästa att börja med och jag föredrar spel på svenska. Inte för att jag har några svårigheter att läsa och förstå det engelska språket, men jag vill inte sitta och börja tala svengelska under spelmöten för att jag jag får temporärt järnsläpp (ni vet, kedjebrev och krossbågar och allt det där).

Sedan har jag hållit fast i det ett antal år. Lite av lathet och snålhet men också för att det finns saker jag gillar med spelet.

* Värld som det går att ta på allvar då den styrs av sociala, ekonomiska, kulturella, etniska och politiska förhållanden istället för gott och ont. För mig som SL blir det mycket enklare att bygga upp konflikter och dynamik i spelet.
* ob är en kul idé, framförallt när det kommer till skador, även om det kan bli lite för mycket tärningsrullande ibland.
* Hyfsade regler för det mesta.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
För att det är det bästa fantasyspelet

Dels har det en väldigt bra regelkärna. Speciellt stridsreglerna är ju fortfarande bland det mest inovativa som gjorts i rollspel.

Sedan tycker jag att väldigt många av "bireglerna" som publicerats i olika moduler är väldigt inspirerande. Det finns handel och sjöfartsregler som får en att vilja spela handelsman, förläningsregler som får en att vilja köra adelskampanjer och fältslagsregler som får en att vilja ge sina spelare arméer att föra befäl över.

Lägg därtil en mycket välskriven, varierad och mycket spännande värld som är sprängfylld med idéer och frön till olika äventyr och kampanjer.

På t6-skalan ger jag det en :t6b-5: :t6b-4: i betyg... :gremlaugh:

/Bjorn
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Re: För att det är det bästa fantasyspelet

Speciellt stridsreglerna är ju fortfarande bland det mest inovativa som gjorts i rollspel.
Ehh... va...! Det där får du gärna utveckla.

Missuppfatta mig rätt. Jag gillar Eon. Det är ett helt ok spel med helt ok regler i en helt ok värld. Fast jag sef inte var nånstans det skulle vara inovativt. Det är enligt mitt sett att se ett ganska traditionellt spel som tar avstamp i BRP. Det gjorde visserligen en del sake på nytt sätt när det kom men att därför gå så långt till att kalla det nyskapande tycker jag är konstigt.

Som sagt, hoppas ingen tar detta som kritik mot spelet för det är det inte. I mina ögon är inte "nyskapande" en synonym för "bra". Jag spelar mycket hellre ett välgjort old school-spel än ett taffligt forgespel.

/Anders
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Säg mig, ni som jämför Eon med andra fantasyspel, vilka har ni spelat? Jag tycker nämligen att Eon står sig bra på den svenska marknaden, men att det finns ett gäng utländska spel som slår det (såsom Artesia, Pendragon och Reign). Det vore intressant att veta vad ni jämför med när ni säger att Eon är det bästa ni spelat.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: För att det är det bästa fantasyspelet

Speciellt stridsreglerna är ju fortfarande bland det mest inovativa som gjorts i rollspel.
Inte särskilt. Det finns ett (1) moment i stridsreglerna som är någorlunda nyskapande, och det är VINIT-momentet: ett försök på att initiativ skulle handla om att vinna kontroll över striden snarare än kölapp. Resten är mest ett hopkok av diverse saker som redan fanns i mastiga simulatoriska system som till exempel Hârnmaster och Rolemaster och anpassat till ObT6-systemet.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: För att det är det bästa fantasyspelet

[ QUOTE ]
Ehh... va...! Det där får du gärna utveckla.

Missuppfatta mig rätt. Jag gillar Eon. Det är ett helt ok spel med helt ok regler i en helt ok värld. Fast jag sef inte var nånstans det skulle vara inovativt. Det är enligt mitt sett att se ett ganska traditionellt spel som tar avstamp i BRP. Det gjorde visserligen en del sake på nytt sätt när det kom men att därför gå så långt till att kalla det nyskapande tycker jag är konstigt.

[/ QUOTE ]

Rent mekaniskt så innehåller Eons stridsystem hästlängder mycket mer speltekniskt relevanta och intressanta val både på kort och lång sikt och de olika systemen "interfacear" på ett sett som gör att två strider nästan alldrig är lika vilket gör att själva spelet blir väldigt intressant.

De olika möjliga kombinationerna av vapen, rustning, stridsfärdigheter, stridsvana/vinnit, uthållighet, skadetålighet etc etc kommer alla att påverka vad som är det smartaste sättet att slåss på i mycket högre grad än i andra rollspels stridsystem.

Samtidigt finns det ett mått av att man måste randomisera sin taktik spelteoretiskt och inte bara kan göra det som momentant verkar uppenbart bäst efterssom då kan fienden enkelt kontra det med hur han försvarar sig. Man kan till exempel inte alltid hugga högt mot en hjälmlös (men i övrigt) bepansrad fiende för då kan lätt kontra med att ducka eller välja hög försvarsnivå.

/Bjorn
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Re: För att det är det bästa fantasyspelet

Ja, att det är ett bra spel för den som gillar detaljistiska system är vi båda överens om. Men vilka av de grejor du räknade upp var eon egentligen först med? Att på detta svara "Inga, men eon var först med att kombinera dem" tycker jag heller inte gills, då det finns ett flertal äldre system både tänkt på samma sätt och även har samma, och i vissa fall ännu högre, nivå av detaljism. Exempel på sådana är Harnmaster och Phoenix Command.

/Anders
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: För att det är det bästa fantasyspelet

[ QUOTE ]
Ja, att det är ett bra spel för den som gillar detaljistiska system är vi båda överens om. Men vilka av de grejor du räknade upp var eon egentligen först med? Att på detta svara "Inga, men eon var först med att kombinera dem" tycker jag heller inte gills, då det finns ett flertal äldre system både tänkt på samma sätt och även har samma, och i vissa fall ännu högre, nivå av detaljism. Exempel på sådana är Harnmaster och Phoenix Command.

[/ QUOTE ]

Alltså jag menar att det är själva "integrationen" som är det nyskapande. Eller kanske snarare att man faktiskt (i mina ögon) LYCKATS kombinera ihop så många olika komplexa delsystem så att de lirar ihop.

Det är heller (som jag ser det) inte detaljerna som är poängen utan de är mer ett nödvändigt ont för att skapa mängden av intressanta val. Harnmaster har jag alldrig spelat även om jag har ett exemplar stående hemma i bokhyllan men Phoenix Command har jag faktiskt testat och där är det ju mer bara detaljer för detaljernas skull. De tillför likssom inte direkt något vare sig taktiskt eller till närvarokänslan.

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: För att det är det bästa fantasyspelet

[ QUOTE ]
Inte särskilt. Det finns ett (1) moment i stridsreglerna som är någorlunda nyskapande, och det är VINIT-momentet: ett försök på att initiativ skulle handla om att vinna kontroll över striden snarare än kölapp. Resten är mest ett hopkok av diverse saker som redan fanns i mastiga simulatoriska system som till exempel Hârnmaster och Rolemaster och anpassat till ObT6-systemet.

[/ QUOTE ]

Empires in Arms har också bara ett moment i sina fältslagsregler (taktikvalsmatrisen) som var någorlunda unikt medans allt det andra var/är rätt så standard krigsspelsmekanik of that era. Det hindrar inte att helheten var och i mitt tycke fortfarande är ganska så exeptionell och unik.

/Bjorn
 
Top