Varför spelar man figurspel?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Brädspel och främst figurspel fyller idle time för mig. Jag älskar att sitta och fnula med armelistor, plocka ihop kombos, skapa slagfält, analysera slagfält etc när jag har 5-10 minuter över. Utan sådana saker att komma tillbaka till så mår jag rätt mycket sämre, blir rastlös och nästan otrevlig… När jag sedan får spela dem i praktiken så är det ofta awesome.

Sedan avskyr jag allt vad målning, moddning och terrängbyggande heter. Jag köper ALLT färdigmålat. Saknar skillz, tålamod, intresse, syn och grundläggande stadga på hand.

Men shit, den som inte satt ett sjukt oväntat Sniper shot via en supersmal line of sight som vänder matchen har verkligen missat något!
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Varför skulle man inte peppa på figurspel? Vad hade UK's rpg-scen varit utan Warhammer? Lås denna tråd och skjut TS.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Så jag vet inte, jag uppskattar verkligen att ni försöker få mig att tro på mig själv gällande att måla en armé till WH40K. Men det skulle nog sluta i att jag frågade någon på forumet om de mot betalning ville måla dem åt mig. Vad kostar för övrigt en rimligt cool Necron armé? Jag är förälskad i Asuryani och Necrons, de är enormt coola i mina ögon!
Necrons hade ju en massa uppdaterade modeller i senaste utgåvan och är enkla att måla snyggt:
spraya silver/ljus metallfärg, dra över black templar contrast.
Lite längre är spreja metallfärg, dra över black templar/nuln oil/canoptek-shaden (valfri), måla svart på en och annan fläck, måla vitt i ögon/utvalda ställen, dra över necron-fluoruscent-färgen över vita delar (missar man med vitt, täck med flurouscent ger förstärkning för lysande), klart.
(överkurs är att dra basing material över, shade, drybrush)

Har du någon att dela med så kan du få ett gäng Necrons i Warhammer 40 000 Indomitus (om den går att hitta), Command Edition, Elite Edition eller Recruit Edition som alla har cirka 50% necrons - om du inte har någon att dela med så går det att tradera/ebay:a space marines tämligen lätt. Det ger kanske inte en riktigt hel armé men en bra bit mot det och borde räcka mer än väl för att testa.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag verkligen önskar att jag kunde spela WH40K, men jag skulle inte kunna måla en Space Marine om mitt liv hängde på det. Jag är så otroligt dålig på allt estetiskt att jag skäms. Om jag skulle börja med tex WH40K så skulle det bli ännu mer snordyrt än det redan är då jag skulle bli tvungen att betala någon att måla min armé. Sen vet jag inte om det skulle vara roligare än rollspel, men jag har även idag flera intressen och jag brukar inte fråga mig speciellt ofta vad som är roligast av tex mina favorit spel till dator/konsol kontra mina favorit rollspel.
Köp en 3d-skrivare då är det inte snordyrt!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Köp en 3d-skrivare då är det inte snordyrt!
Det beror förstås lite på hur man räknar (hur mycket man köper och om ens tid är värdefull) och om man vill lära sig en andra hobby ovanpå. 😀 (Jag tror resinskrivare är bra för syftet, om än kanske inte lika tåliga som plastfigurer som man köper)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det beror förstås lite på hur man räknar (hur mycket man köper och om ens tid är värdefull) och om man vill lära sig en andra hobby ovanpå. 😀 (Jag tror resinskrivare är bra för syftet, om än kanske inte lika tåliga som plastfigurer som man köper)
Jag köpte en skrivare (resin) för ca 2tkr, googlade fram mina figurer och har skrivit allt nära på felfritt utan förkunskaper. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag köpte en skrivare (resin) för ca 2tkr
Av ren nyfikenhet: vad för modell köpte du då? Jag har visserligen precis nyss köpt en ny vanlig FDM-printer och borde därmed hålla i plånboken lite, men jag är alltid nyfiken på vad folk köper för grejjer. Framför allt när de verkar nöjda =)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Av ren nyfikenhet: vad för modell köpte du då? Jag har visserligen precis nyss köpt en ny vanlig FDM-printer och borde därmed hålla i plånboken lite, men jag är alltid nyfiken på vad folk köper för grejjer. Framför allt när de verkar nöjda =)
Anycubic photon mono, har funkat finfint!

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Man spelar figurspel precis av samma anledning som man ser på fotboll eller spelar dataspel eller meckar med sin jänkebil eller spelar rollspel nämligen för att man tycker det är kul , det behövs ingen djupare akademisk analys än så .
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Av mer nyfikenhet: har du någon uppfattning om hur mycket resin som förbrukas, alltså vad materialkostnaden per figur blir?
Ja, slicing-programmet ger lite uppskattningar och tror jag minns rätt: för en Termagant är det typ 4 ml, för en barbed hierodule är det ca 200 ml. Det är de största/minsta dockor jag skrivit ut. Det resin jag köpt kostar ca 50 öre per ml så är ju inte överdrivet dyrt iaf, en får lätt ut 2000 poäng+ på 2-4 liter (jag är som sagt uppe i cirka 4000 poäng, dumt nog :) ).

Enda risken är att det är så roligt att en skriver mer än en behöver :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Dubbelkollade mängderna och de var något högre, typ det dubbla mot vad jag sade för hierodule, Hade bara tagit för ena printen (halva modellen).

Sedan kostar modellen om du köper den från Forgeworld typ 1500 kr såatteh... Bra deal med printer om du inte ska tävla i turnering som ej tillåter proxys!
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
i turnering som ej tillåter proxys!
Folk som inte tillåter fullt dugliga proxies hamnar för mig lite i samma kategori som de som inte tillåter en att utrusta sina gubbar med annat än vad modellerna bär på: kategorin människor jag inte är intresserad av att spela mot.

Jag menar, den senare gruppen, de som kräver 1:1 när det gäller utrustning, kan åtminstone skylla på att de vill kunna avgöra vilken utrustning gubbarna har genom att kolla på dem. Den som inte accepterar 3D-printade proxies är ju bara en GW-rövslickare lakej.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag köpte en skrivare (resin) för ca 2tkr, googlade fram mina figurer och har skrivit allt nära på felfritt utan förkunskaper. :)
Hoppas du har ordentlig ventilering. :)

(Jag har sneglat på resinskrivare för att köra 8/10mm-40k/AoS/WHFB men har inget utrymme där det inte förgiftar grannar)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Sedan är jag också ambivalent angående att skriva ut figurer som finns att köpa, även om GW inte direkt är fattiga. Men kände inte det hörde hemma i konversationen.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Folk som inte tillåter fullt dugliga proxies hamnar för mig lite i samma kategori som de som inte tillåter en att utrusta sina gubbar med annat än vad modellerna bär på: kategorin människor jag inte är intresserad av att spela mot.

Jag menar, den senare gruppen, de som kräver 1:1 när det gäller utrustning, kan åtminstone skylla på att de vill kunna avgöra vilken utrustning gubbarna har genom att kolla på dem. Den som inte accepterar 3D-printade proxies är ju bara en GW-rövslickare lakej.
Medhåll.

Jag har också en resinskrivare, Anycubic Photon, men är inte intresserade av officiella turneringar, jag föredrar GrimDark Future före moderna 40k.
 
Top