Nekromanti Varför spelar alla EON?

Dranolir

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
103
Location
Göteborg, Mölnlycke
Varför spelar ni Eon när ni lika gärna kan spela något som både är lättare och roligare tex DoD. Nu tycker ni säkert att jag är helknäpp!
Då får jag vara det.
Dranolir
Come and fight you weak Trukks!
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Jag spelar Eon för att jag inte gillar alla totalt Tolkien-inspirerade rollspel. Jag är proggare i själen och vill ha förändring. Behöver knappt sägas att jag inte är något Tolkien-fan. Snarare så anser jag Sagan om Ringen vara överskattad då den inte bidrar med alltför mycket underhållning. Men däremot så är allt fint beskrivet. Fast sådant söker jag inte efter i en roman utan då kan jag läsa någon form av Atlas om den inte erbjuder underhållning.
Eon går sin egna lilla väg där realism och mångsidighet är ledorden. Det finns så mycket mer än strid i Eon och man undviker hellre en strid än kastar sig in i den. Det finns platser att besöka över hela spelvärlden. Varje land har sin egen prägel och det tar lång tid innan man varit överallt.
De gånger jag spelat DoD så har jag tyckt att det varit mindre roligt än Eon. Har känt mig rätt så låst i den trånga världen med sin tångsynthet. Det har som inte funnits annat än krigaryrken att välja på då man i stort sett inte behövt tänka utan mest bara banka.
Det kanske är så att jag inte haft möjlighet att spela det fullt ut. Men det tror jag inte du haft med Eon.
Dessutom så är Eon inte alltför svårt. Har du väl läst igenom det så kan du det mesta då det inte innehåller några stora konstigheter. Om alla i spelgruppen kan reglerna så går det faktiskt fort med alla regler. Sen kan man skriva in regler på lösa papper med hjälp av Word för att lättare kunna bläddra igenom.

Vidare så har denna diskussion uppkommit ett flertal gånger tidigare och hör egentligen inte hemma här utan borde ligga i rollspel i stället.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Jag spelar Eon för att jag inte gillar alla totalt Tolkien-inspirerade rollspel.

Sade baronen som spelar i en värld med alver, dvärgar och orcher.../images/icons/grin.gif

Putell!
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Fast är Eons alver/dvärgar som Tolkiens alver/dvärgar?
Sen så är inte Tiraker som Orcherna heller.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Fast är Eons alver/dvärgar som Tolkiens alver/dvärgar?

Inte i alla avseenden, men i stora drag så.


Sen så är inte Tiraker som Orcherna heller.

Skillnaderna är större här, men en hel del likheter finns.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Utseendemässigt ja. Men annars så tycker jag alver och dvärgar i Eon är mer aktiva inom politik och är inte tysta minoriteter som sitter och tuggar på sina stenar/granar.
Sen så är ju deras historia annorlunda än annars. Dessutom så har du ju egna språk och annat som gör dem annorlunda än Tolkiens klassiker.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Utseendemässigt ja.

Låt mig peka på lite fler likheter.
Alver och dvärgar är duktiga smeder.
Alver och dvärgar ogillar varandra.

Dvärgar bor i bergen.
Dvärgar använder gärna yxor och har tunga rustningar.
Dvärgar gillar inte orcher/tiraker.
Dvärgar tycker inte om öppet hav.
Dvärgar lever en bra stund längre än människor, dock kortare tid än alver.
Det finns olika sorters dvärgar.

Alver bor i den öppna naturen.
Alver använder gärna svärd och lätta rustningar.
Alver gillar inte orcher/tiraker.
Alver använder gärna pilbågar.
Alver lever bra mycket längre än både dvärgar och människor.
Det finns olika sorters alver.

Dessutom så har du ju egna språk och annat som gör dem annorlunda än Tolkiens klassiker.

Eh? Tolkiens alver och dvärgar har ju också egna språk ju.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Varför spelar ni Eon när ni lika gärna kan spela något som både är lättare och roligare tex DoD. Nu tycker ni säkert att jag är helknäpp!"

Enda orsaken till att tycka att du är helknäpp skulle möjligen vara att du inte respekterar att andra människor har annorlunda smak.

Men åkej, vi tittar på utsagan igen. "när ni lika gärna kan spela något som både är lättare och roligare tex DoD".

Det finns två nyckelord. För det första, "lättare". Dels hävdar jag att det är en massuppfittning att DoD skulle vara lättare än Eon. Det finns tillräckligt många undantag från DoDs grundprinciper för att göra det spelet hur krångligt och inkonsekvent som helst. Däremot finns det väldigt få undantag från grundprincipen i Eon. Håller man sig till grundreglerna (man måste inte använda avancerade regler om man inte vill) så finns det i princip ett krångligt moment, och det är skadesystemet. Resten får genom sin konsekvens med sig själv en mindre krånglighet än DoD, så det tar ut varandra rätt bra. Och ska man bygga på med extraregler... tja, inte blev DoD lättare av Magikerns Handbok och Krigarens Handbok.

Det andra nyckelordet är "roligare", och det går över huvud taget inte att uttala sig objektivt om. "Roligt" är per definition ett subjektivt adjektiv. Jag tycker till exempel att det är helskoj med Babylon 5. Jag vet ett antal personer här på forumen som inte håller med mig.

Så sorry, grabben, du har faktiskt inget annat val än att acceptera att det finns spelare som tycker att en detaljerad spelvärld är roligare än ett lösryckt härke som man själv är tvungen att skapa själv. Jag och Rising har redan haft den här debatten. Han kanske håller med dig, men jag gör det inte.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Förenklat skadesystem

Tycker man att skadesystemet är svårt så finns det ett förenklat sådant i Monster & Varelser sida 11 och Krigarens Väg sida 76. Enligt min mening borde den sidan vara med i EON II (hittar ej) och kanske då i EON II deluxe.
 

Dranolir

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
103
Location
Göteborg, Mölnlycke
OK! Bäst att jag slutar kritisera alla som spelar Eon. Felet beror nog på min SL när jag spelar Eon. Det låter ungefär så här när han spelleder: SL:Du står utanför ett slott. Det regnar. Du har ridit hela natten. Vad gör du?
Spelare:Jag går fram till slottsporten.
SL: Där står det en vakt. -Du får inte komma in här (säger SL med misslyckad mansröst).
Sånt där tycker jag är dötrist! Jag hade föredragit det så här:
Du står utanför ett stort slott. Du står på en lerig väg och det regnar. Din kappa är våt och du är trött eftersom du har ridit hela natten.
Detta gör att jag har blivit mycket kritisk till Eons system.
Men eftersom detta förmodligen beror på min SL får jag be om ursäkt.
Dranolir
Help me! Trukker!
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Största skillnaden mellan Tolkien & Eon

Det finns dock en viktig skillnad mellan Tolkien & Eons värld, som dock inte har med varelserna eller geografin att göra. Varelserna (exempelvis alver, dvärgar, tiraker/orcher, osv) har tillräckligt mycket gemensamt, så att påstå att t.ex. Eons alver är jätteolika Tolkiens är faktiskt orimligt, anser jag. Den stora skillnaden mellan dessa världar är dock att i Tolkiens värld finns en tydligt och klar definierad Ondska!

Sauron är Ondingen i Tolkiens värld (åtminstone när Härskarringentriologin utspelas, men det har funnits Ondingar innan honom i Midgård), det Ultimata Hotet mot Midgårds alla fria raser. I Eon finns inget sådant hot- åtminstone inte i dess grundform. Läser man L&H så kan visserligen denna bild förändras, men det finns ändå ingen så tydlig Jag Är Ondast Och Värst I Stan-karaktär som motsvarar Sauron i Tolkiens värld. Det saknas alltså en tydligt uttalde Fiende till de goda varelserna. I Eon bråkar de mest med varandra, medan i Härskarringentriologin är det Sauron de främst slåss mot. Detta är den stora skillnaden mellan Eon och Tolkien, enligt mig- det är inte lika uppdelat i Ont & Gott, som Tolkiens saga är.

Anledningen till denna skillnad kan dock bero på något så enkelt som att Eon är ett rollspel, Härskarringen en berättelse. Om det inte hade funnits någon JätteOnd Fiende hade det varit mycket svårare för Tolkien att väva ihop en spännande och häftig berättelse. I Eon behövs ingen sådan, eftersom Eon inte går ut på att förmedla en specifik berättelse, utan snarare är uppbyggd för att kunna förmedla ett oändligt antal mindre berättelser (d.v.s. äventyren som rollpersonen upplever).

Så enkelt är det nog... kanske! /images/icons/cool.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag hade föredragit det så här:
Du står utanför ett stort slott. Du står på en lerig väg och det regnar. Din kappa är våt och du är trött eftersom du har ridit hela natten.


Om du gillar att vara blöt och trött och lerig borde du väl spela Gemini? (-:

--
Åke
 

Dranolir

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
103
Location
Göteborg, Mölnlycke
Nja, det var inte precis så jag menade. Jag menar att en SL ska vara mer beskrivande och inte bara säga: Du står vid ett värdshus-och-sen-är-det-inget-mer-med-det.
 

Dranolir

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
103
Location
Göteborg, Mölnlycke
Nej, men du skulle nog inte heller vara så positiv till just det spelet om du inte tycker att du har roligt när du spelar.
Men nej, Eons system kan jag faktiskt inte hitta några svagheter i (förutom vissa stridsregler). Jag kan faktiskt inte riktigt fatta själv varför jag tycker att det är så himla tråkigt.
Dranolir
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Läs historien till dvärgar/alver i Eon så får man reda på varför. Vissa likheter finns det men många olikheter också. Men du skriver att det finns olika sorters alver/dvärgar.....det finns olika sorters människor också. Ingen gillar tiraker/orcher. Dvärgarnas balanssinne gör att dom inte gillar öppet vatten osv. Det finns fler olikheter än likheter.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Vad jag menar med språk är att alver och dvärgar använder språk gjorda av NeoGames. Inte tolkiens vanliga alviska och dvärgiska.
Sen så använder dvärgar inte alltför tunga rustningar.
Yxorna är mer praktiska för dvärgar i Eon. En tveeggad yxa är dumt att ha i en grottgång. Den blir i vägen.

Sen så är ju alvers livslängd grundad på en förbannelse... Det är då inte från Tolkiens värld.
Men visst finns det likheter.
Fast ska vi vara petiga så har ju människor och potatis nästan lika många kromosomer. Men är vi så lika? Man hittar alltid likheter. Men det är inte alltid samma sak för att en del är lika.

Sen alvers och dvärgars hat gentemot varandra är ju frukten av ett missförstånd som inte erkänns. Hur det är i Tolkien vill jag kanske inte uttala mig om. Men det ligger helt annat i det.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Spelar båda med glädje !!

Jag för min del har inget emot nått av spelen faktsitk. De båda spelen har har sin charm som jag gilalr skarpt.
Tycker att man får ut mycket spelglädje av dem !
 
Top