Nekromanti Varför spela hjältar?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
av [url="http://forum.rollspel.nu/showprofile.php?User=Genesis" said:
Genesis[/url] i en tråd]
]Andys tråd om action fick mig att tänka på en liknande grej. Varför är rollspel så våldsamma?
Det jag mer är trött på är att man alltid ska behöva spela hjälte. Nu spelleder jag EDoD (Svavelvinter på episk nivå samt Kandrakampanj på "lagom" nivå) och Feng Shui och jag spelar i Mutant Chronicles, D&D, Scion, Mutant (typ) och så två äventyr med EDoD där ena är på episk nivå och en låg nivå (en hobbitkampanj). Av dessa så är det endast Mutant, hobbitkampanjen som är grisodlarstuk och jag känner att det börjar bli lite för mycket hjältetjofräs. Jag tröttnar på det.

Det värsta är att när det är "hjälterollspel" så måste man slåss och de flesta system är helt ruttna - nu taget Mutant Chronicles, D&D och Scion (en spark på ballen för de som flamar sönder tråden om min åsikt om D&D). Jag orkar fan inte göra folk som slåss i de rollspelen, för vill jag sitta och snarka så kan jag lika gärna göra det ostört utan att behöva tänka på andra saker.

Så finns det några nära och skitiga rollspelsvärldar där ute? Helst ska rollspelet vara någorlunda traditionellt och inte vara särskilt regelbetyngt. Rollspelet ska inte alls fokusera på att rollpersoner är speciella, utvalda eller på något annat sätt framträdande. De ska bara vara normala personer som ingen, förutom de närmaste, bryr sig om.

/Han som rantade i andra stycket
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Några exempel jag kan tänka på:

All Flesh Must Be Eaten -- med Norms som rollpersoner blir det lite heroism och mycket ätet kött.
Burning Wheel -- jordnära Lifepaths och observans av de elaka skadereglerna gör det hela riktigt grisigt.
Warhammer -- råttfångare, fälthoror och fuskspelare teamar upp för att möta en grym värld fylld av kaoshorder.

Annars väntar man på att jag hamrar ihop det postapokalypsspel jag och Arvid snackat om på sista tiden. Där sker rollpersonsskapandet i flera faser, så att den person man har under den inledande kampen för att överleva först får kött på benen under spelets senare faser. Detta bland annat för att man inte ska ha lika dåligt samvete när man avlivar dem på löpande band -- det går ändå att göra nya på fem minuter.

EDIT: Kom att tänka på det här inlägget från min forumsspeltråd. Är det på den nivån av jordnära icke-heroiskhet du vill ha det?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Några förslag

Några exempel på "nära och skitiga" spelvärldar: Ansgar, Classic Traveller, GURPS Mars, GURPS Goblins.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Så finns det några nära och skitiga rollspelsvärldar där ute? Helst ska rollspelet vara någorlunda traditionellt och inte vara särskilt regelbetyngt. Rollspelet ska inte alls fokusera på att rollpersoner är speciella, utvalda eller på något annat sätt framträdande. De ska bara vara normala personer som ingen, förutom de närmaste, bryr sig om.
Tja, jag vet inte riktigt om jag kan rekommendera Gemini. Det är skitigt, traditionellt och inte särskilt regelbetyngt. Och under spelet straffar det folk som utmärker sig (eller som försöker slåss i för stor utsträckning). Men däremot så uppmuntras man ganska mycket att vara relativt framträdande innan spelet (för att sedan dö) så det är nog inte vad du tänker på..

I CoC är man ju ganska vanlig iaf (innan man blir knäpp), och det uppfyller de andra kraven.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tillbakarant

Rollspelet ska inte alls fokusera på att rollpersoner är speciella, utvalda eller på något annat sätt framträdande. De ska bara vara normala personer som ingen, förutom de närmaste, bryr sig om.
Liksom, jag är redan en helt normal person som ingen utom de närmaste bryr sig om. Varför skulle jag vilja låtsas vara det jag redan är?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Tillbakarant

För att du är en alldaglig person som framlever en hyfsat trygg existens (antar jag) i Skövde? Det skiljer sig en del från att vara, låt säga, en alldaglig person som försöker överleva i ett kaoshärjat Middenheim, eller en alldaglig person involverad i klanintrigerna i Jakálla.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Så finns det några nära och skitiga rollspelsvärldar där ute? Helst ska rollspelet vara någorlunda traditionellt och inte vara särskilt regelbetyngt. Rollspelet ska inte alls fokusera på att rollpersoner är speciella, utvalda eller på något annat sätt framträdande. De ska bara vara normala personer som ingen, förutom de närmaste, bryr sig om.
HarnMaster?

Fast det kanske faller på regeltyngden...?

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tillbakarant

Det skiljer sig en del från att vara, låt säga, en alldaglig person som försöker överleva i ett kaoshärjat Middenheim, eller en alldaglig person involverad i klanintrigerna i Jakálla.
Åkej, mitt alternativa alldagliga jag har inte internet. What else?

Min poäng är att jag har nog av det alldagliga, så redan där inträffar kardinalfelet. Det spelar ingen större roll om det är alldaglighet i Middenheim, Jakálla eller Gran Canaria. Jag behöver inte mer alldaglighet i mitt redan alldagliga liv, inte ens påhittad eller charterturistad.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Tillbakarant

Jag tror vi har olika definition av "alldaglighet". Han snackar, uppfattade jag det som, om alldagliga karaktärer, inte alldagliga situationer. Det vill säga, du kanske spelar en råttfångare, men du befinner dig ändå i äventyrliga, farliga situationer. Det är bara det att du inte har några särskilda förmågor eller förmåner som hjälper dig att tackla dem. Du startar helt enkelt i underläge, och får lita på din egen list för att klara dig.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Tillbakarant

Fast, with all due respect, Hans tråd handlade INTE om huruvida Krille Sundelin vill spela hjältar eller vardagliga svenssons, utan att HAN ville det och ville ha tips på passande spel. Jag är ganska övertygad om att det han definitivt INTE var ute efter var att veta hur fel han har som bara vill spela ett nylle i mängden.

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tillbakarant

Jag är ganska övertygad om att det han definitivt INTE var ute efter var att veta hur fel han har som bara vill spela ett nylle i mängden.
Då skulle han nog ha rantat lite mindre, för då hade jag inte rantat tillbaks.
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Tror väl egentligen att vilket rollspel som helst skulle funkar för dig Han. Det är ju snarare ett meta-fråga att man skippar våldskonflikter och tvådimentionella hjälteroller. Det finns ju faktisk massor utav andra intressanta konflikter därute som inte alls har med våld att göra.

Lira vilket rollspel som helst där ni utgår ifrån protagonisternas mål och situation och inte random pre-fab äventyr där hjälterollen oftast är ofrånkomlig.

Förslag; Testa spela kärlekskranka mäklare i chronopia som tävlar om en och samma ungmös (?!) hand. Pengar, lyckade affärer samt nämnda ungmös fader och brödraskaras intresse och gunst ligger i vågskålen.

Utgå ifrån spelare och protagonister som vill något och allt blir bra.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Förslag och w176-klysha

Buffy, med bara whitehats som går på highschool.

World of darkness, där folk bara lallar på och är emo och alla onaturliga saker faktiskt är och beter sig så hemligt som de borde göra.

Umm... Typ.

Nu ska jag göra en klassisk w176 grej:

På lajv så vekar sjukt alla vara rätt förtjusta i grisodlar smuts och sitta runt lägerelden och spela söta bypigor typ som mest myser och flörtar med drängar, som på sin höjd är lite rädda för svartfolken i skogen eller köper en kärleksberlock av byhäxan. Så det borde definitivt finnas en marknad för sådana spel.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Gemini [ANT]

Gemini är dödligt, smutsigt, traditionellt och inte särskilt regeltungt. Ganska cool värld också om man gillar dark fantasy dvs.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Helt korrekt förstått [NT]

/Han som gav sina preferenser så att andra skulle kunna ge bättre förslag på jordnära rollspel (och som endast rantade i det andra stycket)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Gemini [ANT]

Tänkte på just samma som Vandraren här. Gemenie är just vad som sägs här. Det är skitit, jobbigt på alal sätt för karaktären & sådant. Plus att detä ett bra spel.
Den stora nackdleen då är ju att Gemenie inte görs längre.Så jag vette katten på var man kan få tag på det.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Friform?

Jag grunnade en hel del på din post, spontant tänkte jag först Svenils, men jag har ingen större pejl på hur de är egentligen, har bara spelat nått enstaka scenario. Fast det stämde väl in på din fråga.

Så kom jag och tänka på Jeepformsnissarna. De har massa av de där detaljerna i sina grundpunkter för sitt sätt att rollspela. Inte min :tekopp: men nog värt att kolla in om du söker grisigt svenskt angstrollspelande.

Sedan hade jag en väldigt trevlig rollspelsupplevelse i torsdags, vi blev inte nog många ordinarie spelare, så istället tog vi dit makar/makor och en hade med sig ASFscenario "För Sverige i tiden" (från deras friformsbox). Jag hade inte spelat något av deras verk innan och var grymt impad. Så läste jag om din fråga
Så finns det några nära och skitiga rollspelsvärldar där ute? Helst ska rollspelet vara någorlunda traditionellt och inte vara särskilt regelbetyngt. Rollspelet ska inte alls fokusera på att rollpersoner är speciella, utvalda eller på något annat sätt framträdande. De ska bara vara normala personer som ingen, förutom de närmaste, bryr sig om.
Skitigt - ja, inte regletyngt - check, traditionellt - tja jag tycker att friform är en del av traditionen, resten stämmer klockrent.

Så mitt förslag skulle vara att kolla igenom massa gamla (och nya) friformsgrejor.

-Gunnar (som ska försöka göra rutin av att vi spelar annat om vi får spelarfall till såpan)
 
Top