Varför slumpas skatters storlek?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
I en annan tråd (Tankar efter att ha provat OSR) skrevs:

plåt-skrin innehållande 10*3d6 silvermynt
Jag ville inte dra iväg den tråden på ett sidospår varför det blev ny tråd. Varför är det "alltid" ett slumpat antal mynt i en skatt i ett äventyr? Varför inte slår inte äventyrskonstruktören tärningarna och skriver "120 silvermynt"? Jag kan förstå att en slumpmötestabell har 1t6 orcher, men varför en skattbeskrivning? Tradition™? Spänningen och hoppet att SL slår tre sexor? Rationell förklaring?

Jag antar att det är vanligare i OSR än i andra traditioner men låser inte frågan till OSR.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Spänningen och hoppet att SL spelaren slår tre sexor?
Jag gjorde en smärre justering.

SL läger spelarens framtid och rikedom i spelarens egna händer. Slå tre sexor så kanske du kan köpa dig den där rustningen du ville ha! Slå 3 ettor och striden ni just genomled var för inget. Det är kul att slå tärning =)

Det gör också att kampanjen i teorin kan spelas igen. Du kan inte vara säker på vad som finns var, för mycket av det är slumpmässigt. Det som ena gången var en enkel strid med stor belöning är i nästa vända en svår strid med en obefintlig belöning.

Eller två olika grupper som kör igenom samma kampanj kan få två olika resultat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Skinner box anledningen. Om du inte hur stor en skatt är så vet du inte om det är värd risken och det gör det roligare.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Antar att det är en effekt av monster presentationerna har att deras skatter är upp slumpade och man har då bara slentrianmässigt överfört det till "fasta" monster/skatter i äventyr
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Det är också en större fråga än den enskilda skatten. När det gäller ur-DnD, som detta härstammar ifrån, så är det meningen att SL ska göra egna äventyr, vilket då inkluderar att göra skatter. Men hur stor skatt är lagom? Det finns ett slags balanstänkande, svaga monster vaktar i allmänhet små skatter, mäktiga monster stora. Detta gör att det behövs ett system som SL kan använda för att generera skattar som är lagom stora i relation till monstren som vaktar dem.

Att slumpa skatter gör också att spelarna inte kan metaspela. "Vättar? Äsch, de har ju bara 2 GP var". Systemet kommer ibland skapa utfattiga vättar, ibland ganska rika vättar. Enda sättet att få reda på om just dessa vättar är fattiga, medelklass eller krösusar är att hitta just deras skatt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
I gamla d&d finns det ju en stark korrelation mellan din karaktärs level, nivån på grottan, hitdice på monstrena som finns i grottan på den nivån där vi är, chansen för skatter och magiska föremål på just den nivån vi är, osv. Dvs jag kan som spelare ta mina två tre karaktärer eller hur många jag nu kontrollerar, alla på nivå 1, bege mig ner i en grotta och ha en aning om vad som kan förväntas. Det är ju enormt slumpat, men jag vet att större rikedomar väntar en våning ner men också större faror. Osv.

Det svarar ju dock inte alls på varför det är så i färdigskrivna äventyr, och det har jag faktiskt inget svar på alls. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Det svarar ju dock inte alls på varför det är så i färdigskrivna äventyr, och det har jag faktiskt inget svar på alls. :)
Kan ju vara cargo cult. Finns massor av rollspel som har med saker "för att det ska vara så" utan att förstå det ursprungliga syftet eller ha tänkt igenom om det egentligen hör till den spelstil rollspelet är tänkt att skapa.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Kan ju vara cargo cult. Finns massor av rollspel som har med saker "för att det ska vara så" utan att förstå det ursprungliga syftet eller ha tänkt igenom om det egentligen hör till den spelstil rollspelet är tänkt att skapa.
D&Ds tabeller över vapen och rustningar har mycket dumheter att stå för.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Vad som är ännu värre är när det är en tabell, så att det inte bara är mängden som är slumpad, utan även innehållet.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Så att man inte ska kunna spekulera i förväntad inflation genom att försäkra sig mot rasande pris på guld (eller annan relevant skattmetall)?
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Det finns alltså någon form av börs där äventyrarna kan "shorta" eller handla med skattderivat?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Det är väl ändå de som utan reflektion över sammanhang tar sådana saker och hivar in i spel där de inte hör hemma som ska stå till svars för dumheterna?
“Who's the more foolish? The fool or the fool who follows him?”
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Kan ju vara cargo cult. Finns massor av rollspel som har med saker "för att det ska vara så" utan att förstå det ursprungliga syftet eller ha tänkt igenom om det egentligen hör till den spelstil rollspelet är tänkt att skapa.
"% Liar", till exempel...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Bra frågeställning!
Jag ska ha en kista nästa gång med 1T10:
0-5: full med utgångna mynt utan värde som rostat I slumpvisa valörer utifrån supplement 7.3, 3:ed skottårsutgåvan som endast auktionerades ut på mässan!
6 : Endast en liten lapp ligger i botten med texten ”Tjena mittbena! % Liar”
7 : En påse slumpvis antal tärningar slumpvisa färger med slumpvis antal sidor att slumpa fram ett exakt resultat med.
8 : Hitta på själv.
9 : Nåt fel i Matrixen och alla får gå hem med känslan av ERROR…
10: TOMT (det bästa slumptabellsresutatet jag vet🤯 eller fasiken vi kommer inte på nåt mer men ger ut det ändå)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
10: TOMT (det bästa slumptabellsresutatet jag vet🤯 eller fasiken vi kommer inte på nåt mer men ger ut det ändå)
Tomt kan vara ett spännande utfall beroende på hur det görs. Är du beroende av skatten för att få dina kära EXP så kan en tomma kista resultera i att du kikar efter spår på vem som lagt händerna på skatten före dig och snart har du en fiende för livet att jaga ned. Den där djäveln som kom ned tidigare än dig till den där ruinen/grottan som ingen skulle beträtt på århundranden och nu jävlar vill du utkräva hämnd! Sen märker du att det tydligen så att den där djäveln inte hade beträtt ruinen på hundra år för det är en alvdjävel som nu byggt sig ett palats i skogen som övervakas av dennes arméer och herrefolk, så kan du inte mörda den djäveln ska du åtminstone bryta dig in i alvens kassavalv och sno den skatt dom ryktes ur dina händer innan du ens var född!
 
Top