Jag har gjort egna rollspelssystem sedan första gången jag spelade rollspel. Större projekt med världar och grejer tog lite längre tid. Varför? För att Äventyrsspels regler var bristfälliga. Det stod klart att de ville reglera strid, och att de ville göra det trovärdigt. Ibland när vi spelade blev det inte trovärdigt om vi följde reglerna, så då tvingades vi klura ut egna fiffiga påhitt. Allt det där blev till slut väldigt rörigt och egna system uppkom. Ju fler spel jag prövade, desto större inspirationskälla hade jag.
När jag började skriva Aremia var jag mest intresserad av att få ett MVG i Projektarbete på lättaste sätt, och det här verkade vara ett lätt sätt. Där stod världen i fokus. Regelsystemet var ett sätt att göra det lite roligare att spela. Friform har jag alltid gillat (nu använder jag inte det begreppet längre, men jag gjorde det då), men jag har gillat att rulla tärningar också. Regelsystemet var inte innovativt. Det var inte tänkt så heller. Världen var en cool 17-1800-tals fantasysetting med orcher i kråsskjorta och alver i höghatt. Jag hade aldrig kommit i kontakt med någon sådan värld tidigare och tyckte att det skulle vara grymt att slänga in fantasyvarelser i Sherlock Holmes-mysterier i skitiga tidigindustriella städer. Jag gillar den settingen fortfarande och är sugen på att göra något mer med det. Nu har jag hittat lite inspiration såsom datorspelet Arcanum, så först är jag inte, men bäst kan jag fortfarande bli
När jag började hänga här upptäckte jag en helt ny värld av spelkonstruktion. Det var inget krav att ha taffliga attribut och färdigheter, och hur spelen var tänkta att spelas var inte heller givet. Det ledde till en nytändning i min rollspelshobby som egentligen varit
död vilande i flera år. Jag ville pröva spelarinflytande och impro, så jag drog ihop en grupp och körde med egna regler som diskuterats på forumet. Det här projektet var inte heller tänkt att vara nyskapande, utan mer ett sätt för mig och min spelgrupp att lära oss det här nya awesome sättet att spela rollspel på. I och med dessa uppenbarelser har dock tankar om detaljerade spelvärldar förändrats, och jag har insett att de bara är av ondo. Det är en massa awesome som bara är awesome i en bok, men som aldrig blir lika awesome om de spelas ut. Så nu när jag brygger är det bara regelmekanismer och hur vi spelar som står i centrum. Jag har fortfarande en massa coola grejer jag skulle vilja skriva, men rollspel kommer inte vara formen för dem. Impro är så överlägset att det inte är värt det.
Det jag jobbar på nu är ett hack av oVtM för att sätta storyn i fokus och för att plocka bort det där vedervärdiga regelsystemet som typ ingen i hela världen har gillat. Det har gått riktigt bra och blir mer och mer minimalistiskt, men den här gången har jag även lyckats få det lite nyskapande också.
Varför skapa egna rollspel? Ja, varför inte? Antingen för att ha en cool värld man vill skriva ned och utforska, för att hitta de där grymma strömlinjeformade mekanismerna som gör att regelsystemet främjar storyn, för att man vill laga det där dåliga i ett befintligt system eller helt enkelt för att man inte har tillgång till andra spel.