Varför ska man spela Vaesen?

Väsen är inte:
Regeltungt
Mekaniskt
Stridfokuserat. Det finns konflikthantering i spelet, men strider är inte det minsta (i mina ögon) taktiska annat än att avgöra OM man ska försöka strida.
Historiskt korrekt (en del, stör sig för mycket på friheterna här, för att uppskatta spelet)

Det Väsen är:
Storyfokuserat
Karaktärsfokuserat (inte stats, utan person)

Det väsen KAN vara, men inte måste (men kanske bör?)
Rollspelstungt.
Detta är säljsnacket som säljer in spelet!

Det har en ganska spelig introduktion där man får uppdraget, förbereder sig för resan och tar sig till äventyrsplatsen. När man väl är framme så börjar själva spelet där man är som ett udda gäng detektiver som ska lösa ett problem som verkar ha med övernaturligheter (tänk folksägner under 1800-talet) att göra. Men folk är vidskepliga och skrockfulla, medan andra inte tror alls på sånt och ofta är inte saker och ting som det först ser ut. Spelet avslutas med att man far tillbaka till Upsala efter lyckat eller misslyckat uppdrag.

Hade jag haft en mer "slarvig" spelgrupp där det var oklart vilka som dyker upp så hade jag absolut använt Vaesen/Nordiska väsen med sin struktur.
  • Skicka ut uppdraget till de potentiella spelarna innan spelet som en teaser (uppdraget är ofta formulerat som ett brev från någon till Sällskapet som rollpersonerna tillhör).
  • De spelare som dyker upp är de rollpersoner som Sällskapet väljer ut för att undersöka mysteriet.
  • Slottet är den gemensamma resursen som håller ihop spelgruppen.
  • Uppdragen blir timescopade i realtid, har man inte löst det när kvällen är över så har uppdraget misslyckat.
  • Man reser tillbaka till Upsala när tiden är slut, får erf, undersöker eventuella permanenta ärr och utforskar slottet ("bygger" ut det).
  • Steg för steg delar man ut ledtrådar för den stora kampanjen (som det hintas om i reglerna).
De äventyr som finns är fristående och ganska enkla (både att spela och spelleda), och reglerna är exemplariska vad det gäller att introducera nybörjare.

Jag skulle dock säga att de också är lite väl "snälla" och kanske förutsägbara på något vis. Det understryks av den grafiska stilen. Men det är snyggt, det går att spela med barn och det är lätt att anpassa för mer erfarna spelledare till den stil gruppen vill köra.

Det är lämpligt för undersökande mysterium men absolut inte skräck. Mekaniken är ganska spelig men jag tror att man vinner på att dra ner på tärningsrullandet och mer låta spelarna få vara detektiverna istället. Jag är t ex inget fan av privatdetektivens talang elementärt, eller förslagen till tärningsslag i introduktionsäventyret, men det beror nog mycket på ens föredragna spelstil.

Här är mina intryck, mestadels positiva. Asbra för folk som gillar Hammer-skräckfilm och Ebbe Schöns böcker om folklore, men som inte brukar nöjesläsa svenska 1800-talsromaner eller historisk forskning om detta sekel.

Stort tack till @EvilSpook och @StradhLestat. Era svar satte fingret (fingrarna?) på det jag undrat. Quinns kommentar om att allt hänger på den enda färdigheten Undersöka, har fått mig att tvivla på Väsen sedan hans video kom ut. Men nu känns det som jag förstår hur jag skulle kunna använda spelet och få det att funka. (Jag köpte också bundeln...)

Stort tack till @EvilSpook och @StradhLestat. Era svar satte fingret (fingrarna?) på det jag undrat. Quinns kommentar om att allt hänger på den enda färdigheten Undersöka, har fått mig att tvivla på Väsen sedan hans video kom ut. Men nu känns det som jag förstår hur jag skulle kunna använda spelet och få det att funka. (Jag köpte också bundeln...)
Jag har spelat Nordiska väsen och jag känner inte alls igen mig i Quinns beskrivning om hur viktig färdigheten Undersöka är. Visst, den är viktig. Viktigare än andra färdigheter i spelet till och med. Men att den på något vis skulle vara allt-och-det-enda som krävs för att lösa ett mysterium stämmer inte alls.

Back