Varför ska man spela Vaesen?

Girighet

Swordsman
Jag köpte nyligen en Ligan PDF bundle där det bland annat ingick en massa grejer till Vaesen.
Jag tänker att det borde vara populärt då det getts ut mycket till det men jag hör aldrig något om spelet eller om folk som spelar det.
Så vad är grejen med spelet? Vad är dess USP? Hur står det sig i förhållande till andra mysterielösar spel (vilket det väl är)?
Har ni spelat det och är värt att ge sig in och börja läsa böckerna?

Jag funderade på att köra det med min afterworkgrupp, men valde i slutändan tryggheten i Kutulu. Därmed sagt så fanns där saker som lockade mig:
  • Estetiken. Även om jag själv upplever en viss Johan Egerkrans-fatigue, så är Väsen-böckerna oerhört stiliga. Detta var även något som lockade mina kollegor, flera av de hade redan bläddrat i dem med ett mått av dregel.
  • Ahistorian. Jag uppskattar att böckerna är rätt öppna med att de handviftar faktisk historia och att det är vibes snarare än korrekthet som styr.
  • Sällskapet. Tycker om hela tänket med att ha en huvudbas rollpersonerna kan utgå från och uppgradera. Det är något man ofta ser i fantasyspelets west marches-kampanj, men mera sällan i mysteriespelen (det finns såklart tidigare exempel, Hudson & Brand ger t.ex. rollpersonerna en egen detektivbyrå, med ett bibliotek, en skjutbana, osv).
Min (helt ovetenskapliga) känsla är att Väsen är mer populärt utomlands - kanske är den nordiska touchen lite exotisk utanför våra landsgränser?

edit: tog bort mina reservationer, de kändes tråkrumpiga och vagt ogenomtänkta. Roligare att fokusera på vad jag tycker om med spelet!

Last edited:
Jag funderade på att köra det med min afterworkgrupp, men valde i slutändan tryggheten i Kutulu.
Visst föredrar du färdiga äventyr? Var det främst på grund av äventyren eller reglerna du valde Kutulu?
Läste du reglerna till Vaesen? Finns det något där som är särskilt för lämpade för mysterielösande?

Visst föredrar du färdiga äventyr? Var det främst på grund av äventyren eller reglerna du valde Kutulu?
Läste du reglerna till Vaesen? Finns det något där som är särskilt för lämpade för mysterielösande?
Vet inte om jag föredrar dem egentligen, men jag tycker bra om färdiga äventyr! Ofta känner jag att jag också vill gå i försvar för dem, eftersom hela konceptet ibland anses ocreddigt och dåligt på ett sätt jag inte känner igen mig i.

Angående Väsen (säger man förresten "Vaesen" även i Sverige?): jag är inte jättekompis med År noll-motorn - ingen egentlig kritik, det bara klickar inte med mig - så redan där blir jag lite avvaktande. Vet egentligen inte hur anpassat det är för mysterier - men hur anpassat är å andra sidan BRP?

De färdiga mysterier jag har läst håller däremot hög kvalitet och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köra dem, men kanske i Kutulu!

Last edited:
Jag har spelat rätt mycket väsen i en av mina grupper. Det är kul. Men för mig var det nästan en självklarhet med temat och estetiken. Passar mig som hand i handske.

Har varit jäkligt roliga äventyr med Dr Löven och hans betjänt Göransson.

Väsen.png

Så vad är grejen med spelet? Vad är dess USP? Hur står det sig i förhållande till andra mysterielösar spel (vilket det väl är)?
Har ni spelat det och är värt att ge sig in och börja läsa böckerna?
Jag har spelat det vid ett flertal tillfällen men inte spellett själv. Däremot har jag läst regelboken.
Det är ett trevligt och smidigt mysterie/skräckspel inte minst för ungdomar och nybörjare.

USP:n för mig är att det utspelar sig i ett mytiskt Norden i en inte alltför avlägsen historisk period. Det passar bra in med en mix av folklore och lite hembygdsromantik. Det går lätt att komma in i det.

Jag gillar också Scooby Doo / Sleepy hollow stuket på de publicerade äventyren.
Även om väsena är mytologiska/övernaturliga, så är nästan alla orsakerna till mysterierna skapade av vanliga människor och löses genom att man nystar upp konflikten mellan de olika personerna och familjerna i lokalbefolkningen.
Det är jäkligt charmigt! Så de släppta äventyren är definitivt en av höjdpunkterna för mig.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Back