Nekromanti Varför Sagan om ringen?

Spilåpipa

Veteran
Joined
14 Apr 2008
Messages
29
Nuvarande kampanjen lider mot sitt slut och det börjar bli dags att se sig om efter något nytt.

Har lekt lite med tanken att spela i Tolkiens sagovärld. Jag gillar böckerna, jag gillar filmerna, jag gillar världen o.s.v.

Men sen då?

Har kört lite SRR som spelare för länge sen, men jag fick i stort sett bara känslan av att det kunde vara vilket annat fantasyspel som helst.

Hur gör man för att det inte ska bli DoD fast någon annan stans än Ereb? Vad är tolkieneskt när man spelar? Någon som förstår vad jag menar?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Har kört lite SRR som spelare för länge sen, men jag fick i stort sett bara känslan av att det kunde vara vilket annat fantasyspel som helst."

Det beror nog på att SRR är vilket annat fantasyspel som helst, fast med bilder av Midgård och settingspecifika namn på saker och ting. Det som hände var att ett företag fick licensen och sedan gjorde de spelet, med samma regler som de haft till sitt standardfantasyspel (Rolemaster) fast lite enklare. Resultatet blev MERP (SRR på svenska) och det är ett standardfantasyspel. Det har bara tolkiens namn på sig som gör det till ett spel i Midgård.

Vill man spela mer Midgårdskt så måste man fundera på vilka element av Tolkiens verk man gillar - om man diggar Tom Bombadills sånger kanske ett spel där sång och dikt är en idé och om man alver som deppar ihop och dvärgar som förgås av sin egen girighet så är väl Burning Wheel en grej.

Så egentligen - vad är Tolkieneskt i dina göon och vad vill du ha för känsla i spelet?


Storuggla, but I agree, SRR sucks
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med, BW är det spel som är mest Tolkien... Om man kör det som det är skrivet...
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Kul och säkert en aktuell fråga för fler än dig.

tolkien är ju så stor att alla och envar har en ganska exakt uppfattning om vad som ingår i tolkien och inte.

ta därför mina råd med en nypa salt, det är från mitt perspektiv.

Dels finns det ju flera tolkien tycker jag.

sagan om ringens tolkien

och bilbos tolkien, är ju liknande men ändå ganska olika.

jag gillar bildos tolkien rätt bra, där är det lite mindre utpräglad medeltid.

i fylke kan bilbo både ha klocka och tidning känns det som.

dvärgarna på resa i främmande land har inga rustningar på sig, de har vackra kläder spelar instrument och är inte alls bara som den hårde stridsveteranen gimli.

de får pilbågar under färden och fångas av alverna som behandlar dem ganska dåligt, tills de lyckas fly instoppade i vintunnor. enklare äventyr helt enkelt.

Det blir ett par maffiga strider fram emot slutet men det är inte huvudsaken och personerna känns mänskliga.

sen finns det mer att säga om tolkien förstås.

religionslösheten, tolkien duckar verkligen frågan om religion i sina böcker, den finns där men det finns inga tempel eller präster, inte mycket till organiserad religion.

tolkien duckar helt enkelt religionsfrågan. i tolkiens värld är religion inte så dominerande om den alls existerar.

bombu
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Det är inte annat att man blir lite sugen på Sagan om Ringen.

Jag har ett par, tre äventyrsuppslag i den världen som jag aldrig lyckats få tid att sätta i verket.

Men som flera har sagt, jag skulle använda ett annat system än SRR. BW i all ära men hur jobbigt är inte det?

Jag skulle ta Sagas regler (vilken skräll) eller mitt egna system (som jag är jättehemlig om).

/Andy, som älskar boken Bilbo och inte kan vänta på att min 2 åriga dotter ska bli tillräckligt gammal för att jag ska få högläsa den
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
sagan om ringens tolkien

och bilbos tolkien, är ju liknande men ändå ganska olika.
Tekniskt sett så är ju "Bilbo" skriven helt ur Bilbos perspektiv och med tanke på hur mycket han tycker om att röka pipa så får man väl ta den berättelsen med en nypa salt. Troll med typiskt engelska namn som förvandlas till sten vid solljus? Kom igen...

religionslösheten, tolkien duckar verkligen frågan om religion i sina böcker, den finns där men det finns inga tempel eller präster, inte mycket till organiserad religion.
Varför skall man tillbe obskyra gudar i en värld där halvt om halvt gudomliga hjältar räddar dagen dagligen?
Orcherna och människofolken i öst verkar ju också dyrka Sauron som en gud. Sedan har vi ju Silmarillion där allehanda gudomliga väsen presenteras.

Dessutom, bara för att inga tempel direkt omnämns så behöver det ju inte betyda att ingen dyrkar några gudar. Bara för att vi aldrig får läsa om varje gång Frodo sätter sig ner och skiter under sin resa så får vi väl anta att det verkligen sker tämligen regelbundet off camera.
"The absence of evidence is not the evidence of absence" som det heter.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Marukusu</div><div class="ubbcode-body">

Tekniskt sett så är ju "Bilbo" skriven helt ur Bilbos perspektiv och med tanke på hur mycket han tycker om att röka pipa så får man väl ta den berättelsen med en nypa salt. Troll med typiskt engelska namn som förvandlas till sten vid solljus? Kom igen...

</div></div>

Jag tror lite att det är vad Bombu menar också. Bilbo har en högre grad av "saga" över sig än de överlag avsevärt mer konsekventa böckerna i ringentrilogin. Mysig på sitt sätt alltså.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Marukusu</div><div class="ubbcode-body">

Dessutom, bara för att inga tempel direkt omnämns så behöver det ju inte betyda att ingen dyrkar några gudar. Bara för att vi aldrig får läsa om varje gång Frodo sätter sig ner och skiter under sin resa så får vi väl anta att det verkligen sker tämligen regelbundet off camera.
"The absence of evidence is not the evidence of absence" som det heter. </div></div>

Må vara, men så vitt jag vet så nämns i princip ingen religion någon gång annat än som kuriosa. Inga tempel/kyrkor, ingen som ber osv. Jag kan iofs ha glömt det helt enkelt, det var säkert tio år sedan jag senast läste böckerna.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
angående tolkiens religionslöshet, du har definitivt en poäng i att


"The absence of evidence is not the evidence of absence" som det heter. "

Och nu är det ju så att tolkien blivit så stor att alla har sin egen uppfattning hur man ska tolka saker och ting.

för mig är det utmärkande med tolkiens verk att han duckar religionsfrågan, inte att vi vet att det inte finns.

jag tycker det blir en spännande variant som inte är så standardfantasy när man håller religionen utanför spelvärlden, tolkiens värld utan eller med väldigt lite formell religion.

Den religiositet man ser mest är ju av det privatreligiösa slaget, alverna vördar valar det är lite upp till var och en att ha sin egen relation, inte så formaliserat.


det är inte så att det inte går att få in religionen i midgård, men jag tycker den gode professorn är enormt otydlig på gränsen till undanglidande i frågan.

därför tycker jag det blir spännande att tänka sig att religionen inte spelar nån viktig roll, lite som skillnad från rätt många andra fantasyspel.

I silmarillion finns ju väsen som kan betecknas som gudomliga, men även där drar sig tolkien för att bygga religioner med tilbedjare präster och tempel, det kanske finns men det får man i så fall fylla i själv.

De mytiska valar och maiar kan fylla rollen som gudar, men det resulterar inte tydligt i några stora kyrkor eller kulter. undanglidande som han är. visst de kanske finns men de måste inte finnas. därför tycker jag det är roligare om de inte finns.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Valar är ju gudar (tycker jag) men jag håller med om att standardfantasyn försvinner i och med att religionsutövande aldrig omnämns.

Intressant, jag har aldrig tänkt så.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,911
Location
Port Kad, The Rim
Må vara, men så vitt jag vet så nämns i princip ingen religion någon gång annat än som kuriosa. Inga tempel/kyrkor, ingen som ber osv. Jag kan iofs ha glömt det helt enkelt, det var säkert tio år sedan jag senast läste böckerna.
I Númenor-kapitlet i Unfinished Tales står det en smula om numenoranernas goda religion. Kungen prisade Eru tre gånger om året i enkla ceremonier.

Religiösa kulter förknippas med Sauron i Tolkiens verk, bland annat hans grymma kult i Numenor under Ar-Pharazons regim.

I någon av de posthuma böckerna skriver Tolkien också om Morgoth under första åldern förledde de nyväckta människorna i Hildorien. De byggde bland annat ett "hus" åt "den gyllene mannen" (Morgoth).
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Intressant, det finns spår av religion hos tolkien och som du säger så förknippas de ju ofta med det onda.

nu när du säger det så byggdes ju nått tempel när sauron kom till ön.
sen sjönk ön strax efteråt, undrar om det är en sedelärande historia, bygg inte tempel, ön sjunker....
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
undrar om det är en sedelärande historia, bygg inte tempel, ön sjunker....
Med tanke på att Tolkien var en djupt troende katolik så tror jag inte det... snarare "bygg inte tempel åt badguysarna".
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, jas skulle nog utgå ifrån vad jag gillar i Tolkiens värld. Lägga upp det & pusha på det i världen när ni lirar. Då tror jag att ni kan fåna det hela ifrån Tolkien.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Pust. Vilken fråga...

Det du gör är att du arbetar med teman som finns i Tolkiens böcker, du använder ett magisystem som inte premierar magi som inte förekommer i Tolkiens värld, du försöker beskriva saker på ett 'Tolkienskt' vis (jag finner att det funkar bäst med ganska långa stämningsgivande naturbeskrivningar, relativt tomt på folk) och så läser du på ganska mycket om världen - folkgrupper, härskare, historia, etc etc är alla ganska välbeskrivna och unika vilket kryddar världen rejält, du håller dig också till monster som finns i böckerna och ger dem motiv och personlighet.

Så gör man! :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Valar är egentligen inga gudar, om jag förstått Tolkien rätt.. det finns bara en gud, och det är Eru. Valar är nån slags "änglavarelser"...

sedan säger Tolkien själv i diverse brev och anteckningar, om jag minns rätt, att det hela utspelar sig i en tid innan religion...
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
det är ju en rimlig lärdom, men hans hjältar har i så fall varit dåliga på att bygga tempel åt goodguysarnas favo gudar.

ganska tomt på tempel är det i alla fall.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Bombu</div><div class="ubbcode-body">
nu när du säger det så byggdes ju nått tempel när sauron kom till ön.
sen sjönk ön strax efteråt, undrar om det är en sedelärande historia, bygg inte tempel, ön sjunker....
</div></div>

Numenor sänktes i havet för att många av dess invånare greps av hybris och landsteg i de odödliga landen trots att Valar förbjudit dem att göra just detta. (Det var Sauron som manipulerade dem till att trotsa Valar.)
En klassisk moralkaka som visar att det går dåligt för dem som inte vet sin plats. Sensmoralen är alltså inte "bygg inte tempel" utan snarare "do as you´re fucking told".

Gordeg
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Gordeg</div><div class="ubbcode-body">
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Bombu</div><div class="ubbcode-body">
nu när du säger det så byggdes ju nått tempel när sauron kom till ön.
sen sjönk ön strax efteråt, undrar om det är en sedelärande historia, bygg inte tempel, ön sjunker....
</div></div>

Numenor sänktes i havet för att många av dess invånare greps av hybris och landsteg i de odödliga landen trots att Valar förbjudit dem att göra just detta. (Det var Sauron som manipulerade dem till att trotsa Valar.)
En klassisk moralkaka som visar att det går dåligt för dem som inte vet sin plats. Sensmoralen är alltså inte "bygg inte tempel" utan snarare "do as you´re fucking told".

Gordeg
</div></div>

do as youre fucking told och bygg inte tempel blir en bra sensmoral tycker jag.

det är nog nått vi alla borde ta med oss härifrån, bygg inte tempel de sjunker.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
jag har funderat lite på det här och kommer fram till lite olika saker.

en sak som slår mig är att det är ganska olika stämning i olika av tolkiens verk, kanske blir det bäst om man väljer vilken intriktning man tänkt sig.

är det

1. Bilbos lite gemytligare, enklare sagovärld man vill återskapa.

eller är det

2. Sagan om ringen trilogins stora quest man försöker uppleva

eller är det

3. silmarillions episka hjältesagor man vill nosa på.

eller är det

4. nått annat.

jag tror det blir bäst om man skiljer på dessa. Jag vet att en av tolkiens storhetstecken är just att han gjorde en väldig värld som hänger ihop, men jag tror ändå man får bäst liknelse om man väljer lite vilka bitar man ska lägga med i spelet/kampanjen.


När jag läser bilbo slås jag av att gandalf känns rätt mänsklig, det är nästan som om gandalf skulle kunna vara en mänsklig magiker, det skulle inte kännas helt fel om man sprang runt som en mänsklig magiker med kappa och stav och slängde blixtar omkring sig, i alla fall nån gång.

i sagan om ringen så är gandalf så tydligt nånting mer än människa.

(här kan ju någon komma och säga att gandalf visst är nånting mer även i bilbo men det märks inte lika mycket, det mesta i historien bilbo funkar rätt bra även om gandalf är mänsklig magiker.)

det här är lite puligt men vad jag försöker få fram är att det är viktigt att fundera på villka egenskaper eller känslor man vill uppleva när man spelar i tolkiens värld.

jag tror det kan vara dummt att ta med allt, det blir lätt för stort.

Bombu
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
System spelar ju ingen som helst roll. Du kan ta fina DoD-regler (vilken utgåva som helst egentligen), byta ut några raser, sätta vissa speciella beskrivningar på rasera.

Kort och gott, ta vilket spelsystem du nu än vill och sätt Middle Earth till det hela.

Läs Silmarillion, Bilbo och Sagan Om Ringen-triologin.
Det räcker som start. Nu sätter du den historien, enbart de förekommande raserna, rasernas typiska namn osv. till det hela.

Det är steg ett. Sedan kommer den stora frågan, i vilken ålder skall man spela?
Skall det utspela sig under Silmarillion, någonstans emellan emellan Silmarillion och Bilbo, under Bilbo, under Sagan Om Ringen, Efter Sagan Om Ringen osv.

Beroende på vad du väljer krävs ju vissa förberedelser. Skall du spela under någon utav böckernas tider så räcker det ju med att plugga enbart den bokens aktuella fauna och situationer.

Skall du dock spela efter Sagan Om Ringen-triologin, efter Ringen och Sauron - då du får du ju hitta på egna världsproblem istället.

Vad som kort och gott är Tolkien är inte raserna eller något dylika som egentligen bara utgör ytan. Raserna har ju efter honom använts i flera hundra olika koncept.

Det gäller i så fall att studera just hans alver, hans dvärgar, hans orcher osv. De måste ju vara som de är i Middle Earth. Middle Earth skall vara Middle Earth, det var ju den världens historia och situation som var det unika. Så att fånga hela världen är egentligen det arbete som krävs.

Kort och gott, efter du pluggat alla dessa skönlitterära böcker, så behöver du småbitarna runtomkring som ger detaljerna. För det behöver du böcker som: Ringens Värld, Sagor från Midgård, De förlorade sagornas bok del 1 och 2 osv.
Skaffa kort och allt Tolkienmaterial och se, "Vad är det egentligen som är untikt för Tolkien?"

Sedan, om du studerar nog hårt så kommer du ju att kunna kopiera världen, så att verkligen eran spelvärld är Middle Earth, men för det behöver du kartor, studera alla de olika landområdenas historia och situation osv. osv.

Kort och gott, det är en jävla massa jobb för att egentligen försöka göra detta den korta vägen (som då inte är den korta vägen). Så, att göra detta själv med vilket spelsystem som helst är egentligen att ta en stor omväg, om man nu inte redan känner Middle Earth utan och innan.

Köp MERP så har du allt färdigt. Glöm SRR, det är ofärdigt på alla håll och kanter. Dock kul att ha på grund av dess kultvärde, men att ha det för att spela i Middle Earth är väl kanske inte så lyckat. Nej, jag var på väg åt samma håll själv, men då fick jag höra om MERP.

Har dock inte skaffat det än, men du verkar ju vara eggad på den här idén att lira i Tolkiens värld, så MERP, MERP, MERP!
... Eller lång tid av hårt pluggande för att göra ett eget Middle Earth-spel.
 
Top