Nekromanti Varför så trögt?

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Varför så dåliga svar?

Nåja, jag håller inte med vissa skribenter i denna tråd, det handlar egentligen inte om att ställa sig på någons sida. Jag är på konsumenternas sida eftersom jag är konsument själv.

Fräser gör jag inte heller :gremlaugh:, nope... absolut inte... i vissa fall är jag mer harmonsik är självaste harmonins mästare Arvidos. :gremtongue:

Men jag _tror_ det är så att Neogames inte riktigt fått in någon bra fetingkampanj att lansera, så därför behövs det några skribenter som har motiviationen att skriva, jag försöker ju egentligen bara locka fram hans kreaktiva sida.

[OT]
Rising, du måste nog vara den enda användaren med 11 stjärnor! Starkt jobbat!

/Seinet Wintermute - Har en jobbig föreläsning i realtidssystem i morgon
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, ett enkelt svar på varför det går trögt (som på inget sätt är ett heltäckande svar) är att Neotech säljer sämre än Eon, och att spelet då får en mindre andel resurser. Arbete görs på Neotech, det kan jag intyga, men det går trögt.

Jag förstår inte varför du eftersöker i första hand en äventyrskampanj. Visst, det är mycket trevligt att serveras med sådan lyx, men det är ändå bara lyx. I första hand måste mer grundläggande moduler komma, enligt mig. Till Neotech 1 finns det dessutom flera rejäla kampanjer som kan konverteras. Neotech är i minst behov av en äventyrskampanj.

Neotech 2 saknar ju en mängd grundläggande moduler, så jag tycker gott att Neotech bara gör kampanjäventyr i mån av tid, vilket betyder att det förmodligen inte görs några inom en överskådlig framtid. Och det är jag fullt nöjd med. Man kan inte begära både viktiga moduler och saftiga äventyrskampanjer, och måste man välja så satsar jag alltid mina pengar på moduler, för de ger de facto upphov till så mycket fler äventyrsmöjligheter än ett färdigskrivet äventyr.

Sist men inte minst. Är man en anhängare till ett såpass "nischat" och "litet" rollspel som Neotech så måste man stå ut med att vänta. Länge. Och man måste göra mer själv. Tyvärr. Om du tröttnat så är det synd, personligen skulle jag kunna vänta till döddagar.

Jag håller även med Rising till viss del. Det skulle inte skada med ett officiellt svar, och det är tråkigt för folk som kritiserar att bemötas av "gör det själv". I det här fallet så är dock "gör det själv" en del av den bistra sanningen.

/RipperDoc
 

Jinxo

Veteran
Joined
27 Nov 2002
Messages
1
Jag brukar alltid själv ta filmer eller spel som mina kompisar inte har sett eller spelat och gör helt enkelt om det till n2, Resident Evil var ganska populärt för man var tvungen att skjuta zombiesarna i hjärnan för att döda dem, precis som de säger på filmen :gremwink:
n annan populär kampanj som vi spelar nu är GTA 3
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Och andra sidan är det inte någon bra liknelse eftersom du inte arbetar för något företag ifall du skriver en kampanj. Du arbetar för dig själv, om du vill att Neogames skall publicera det åt dig så gör ju egentligen de ett jobb ÅT dig.

Läs det där igen. Om du verkligen menar det så tror jag att jag inte vill läsa några mer inlägg av dig.

Dessutom så betalar ju givetvis neogames sina frilansare. Det kanske inte är mycket. Men det är såklart man får betalt.
Vill du inte ha betalt tror jag de tackar och tar emot, så länge det du skriver håller standarden, men de vill nog inte släppa massa kassa moduler omkring sig. Får vi hoppas.

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag håller inte med dig om att neotech är i minst behov av en kampanj.

minst jämfört med vad förresten? :gremlaugh:

Jag skulle gärna kasta mig över en välskriven kampanj till neotech. Eller ännu hellre en samling små äventyr som GÅR att spela ihop på ett snyggt sätt men som klarar sig bra fristående också...

Å andra sidan har jag inte fastnat mycket för de äventyr som finns till neotech...

Men jag håller med PAX. Neotech verkar dö. På något sätt funkar det inte som jag tycker att det borde. Det är synd. Diskussionerna på forumet här börjar visa det också. Det är mest en massa teknik-onani (din och Krilles AI-diskussion senast är ett exempel) som inte ger inspiration till ens att öppna boken igen. än mindre att skriva ett bra äventyr till spelet.

Jag har min idé, som du och jag pratade om förut, kvar i bakhuvudet. Men den tar ju neotech bort från neotech...

Sen är jag intresserad av att skriva en serie annorlunga berättelser FRÅN neotechs 2059. Men jag vet inte om jag kommer ha någonstans att lägga upp dem eller om de kommer intressera någon, så jag tvekar.

chrull
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag håller inte med dig om att neotech är i minst behov av en kampanj.

Det gör inget :gremwink:

minst jämfört med vad förresten?

Minst jämfört med fler uttömmande bakgrundsmoduler (alltså snarare Euro än Offensiv :gremsmirk:)

Jag skulle gärna kasta mig över en välskriven kampanj till neotech. Eller ännu hellre en samling små äventyr som GÅR att spela ihop på ett snyggt sätt men som klarar sig bra fristående också...

Självklart. Det skulle jag med. Jag skulle förmodligen gilla mer att läsa en saftig kampanj än en ny bakgrundsmodul. Det är en trevlig lyx, men det är just min poäng, det är lyx. Jag vill inte dra upp det gamla "man-är-lat-om-man-tycker-om-färdigskrivna-äventyr", för de flesta vill nog mycket gärna ha sådana, men det är inte poängen. Däremot så borde de flesta någorlunda driftiga spelledare kunna få ut mycker mer i längden av en bakgrundsmodul i stil med Euro än en kampanjmodul i stil med Operation Mangala. Men de flesta slänger sig nog hellre över den senare, även om det inte är en bra investering för att få mest kvalitativ speltid, IMHO.

Jag kan ju även påminna om den andra aspekten, att en sida äventyr kräver mycket mer jobb (och därmed tid) än en sida modul för Neogames, och utgivningen skulle bli ännu långsammare om man satsade på äventyr.

Men jag håller med PAX. Neotech verkar dö. På något sätt funkar det inte som jag tycker att det borde. Det är synd.

Jag har så att säga accepterat faktumet, sedan många år tillbaka. Minoriteter får inte lika mycket godis som majoriteter :gremsmile: Men jag vill inte hålla med om att spelet dör. Spelet dör först då anhängarna ger upp, och även om nu både du och PAX inte orkar vänta mer (och säkert fler än er) så finns det kvar folk. Finns det inte gott om andra rollspel som trots allt lever utan att några som helst tillbehör ges ut? Spel som lagts ner för decennier sedan?

Diskussionerna på forumet här börjar visa det också. Det är mest en massa teknik-onani (din och Krilles AI-diskussion senast är ett exempel) som inte ger inspiration till ens att öppna boken igen. än mindre att skriva ett bra äventyr till spelet.

Då kan jag bara säga att jag inte håller med dig. Jag tycker att diskussionerna varit ovanligt inspirerande och uttömmande på sistone, några trevliga diskussionstrådar som sticker ut från den vanliga blodröda massan av frågor om [E] och [H] eller diskussioner som favoritvapen (den typen av diskussioner som gör Eon-forumet svårt att stå ut med). I slutändan så är det väl ändå litteratur och film som torde inspirera mest till Neotech, och på den fronten är allt som vanligt så att säga. Gå och se en film, vetja :gremwink:

Sen är jag intresserad av att skriva en serie annorlunga berättelser FRÅN neotechs 2059. Men jag vet inte om jag kommer ha någonstans att lägga upp dem eller om de kommer intressera någon, så jag tvekar.

Skriv dem! Jag kommer vara intresserad :gremcrazy:

/RipperDoc - ursäktar mig för stressad och osammanhängande meningsbyggnad
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Varför så trögt? [Spoiler] för mina spelare

"Däremot så borde de flesta någorlunda driftiga spelledare kunna få ut mycker mer i längden av en bakgrundsmodul i stil med Euro än en kampanjmodul i stil med Operation Mangala."

Håller med. Jag har aldrig fastnat för ett enda köpt äventyr jag läst av ett flertal anledningar; De är ofta inte de jag vill att de ska vara och det är faktiskt lite svårare att improvisera då man inte byggt upp grunden själv. Därför så suktar jag enormt efter främst Neotech Ultra och sedan Neotech Metroplex, två moduler som enligt mej är de enda som saknas till Neotech just nu förutom lite mer beskrivning av världen.

Angående diskussionen om AI:er så kan jag bara säga att den var ungefär allt annat än [n]inte[/n] inspirerande för mej. En hel del onda planer började smidas i mitt undermedvetna och nu håller de på att blomma ut till något stort. Ett större äventyr eller en kamapanj. Ja, något i den stilen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Minst jämfört med fler uttömmande bakgrundsmoduler (alltså snarare Euro än Offensiv )

Men i En Saftig N2 Kampanj bör det ju innehålla en massa bakgrund som går att återanvända?
Dessutom kommer rollpersonerna redan ha relationer till platser, folk och företag redan och det kommer gå bra att bygga ut mer...

Det kanske är en lyx, men det skiter jag i. Jag skiter också totalt i de som kallar mig lat. Jag skriver egna äventyr, men till just neotech har jag svårt at tkomma igång med bra äventyr som räcker mer än ett-två spelmöten. Jag tror ofta det beror på att rollpersonerna i neotech blir så egna och invecklade att det stör äventyrandet. Jag vill faktiskt äventyra också, inte bara rollspela...

Spelet dör först då anhängarna ger upp
Att PAX ger upp är ju ett teckan då?`
dessutom så vill jag hävda att man kan se det på två sätt. Ett spel kan dö när företaget som gör det slutar med det. Sen kan det dör när alla slutat spela det. Men eftersom det alltid finns några kreativa personer som spelar spelen (om de är tillräckligt intressanta och bra) så kan det inte dö på sätt 2. Jag håller mig till alternativ 1 och förklarar ett spel dött om företaget överger det.
Sen kan ett spel som är dött leva vidare som zombies på forum och fansites. Ibland är författarna med där också, men när det inte kommer nya saker så är det dött, eftersom det inte kommer fyllas på med fler spelare i samma mängd som tidigare osv osv osv.. jag flummar lite, men du förstår nog hur jag menar...

Gå och se en film, vetja
Skojja inte. Med biobesök minst tre gånger i veckan överbelastas min hjärna av biodukar och filmer. Dessutom tycker jag ofta att filmerna inte räcker till. Jag kan kanske få en idé av filmer, men då får jag ut mer av att läsa böcker. Tyvärr har jag en massa böcker som jag läser redan och väntas på att läsa. SF/Cyberpunk får vänta för tillfället. även om jag snart går upp i rök om inte Courtenay-Grimwoods nästa kommer i pocket snart :gremlaugh:

Skriv dem! Jag kommer vara intresserad
Jag är tveksam :gremlaugh:
Det kommer bli en massa flumm. jag tror jag överträffat mig själv på den fronten. kommer bli konstigt och läskigt att läsa. I alla fall av alla som träffar mig ofta :gremlaugh:

chrull
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Kampanjer

Min erfarenhet av att bygga kampanjer i Neotech ger att det är bra mycket enklare om man bygger in att RPna är en del av något, isf en grupp med frilansare (även om det gärna kan börja så). Låta dem ingå i en organisation/företag/myndighet, låt dem stiga i graderna, låt dem få mer och mer insyn. Har de mer att förlora ökar spänningen.

Annars kan man alltid se en schysst James Bond-rulle. Die Another Day rekommenderas - för en gångs skull en Bondfilm med Bra Miljöer, Bra Brudar och, inte minst, Bra skurkar! Det har inte känts så mycket Bond på flera år.

mmm...Rosamund Pike... mmm

Oj. He.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Kampanjer

Man måste nästan bygga äventyret efter rollpersonerna. Annars kommer det bli konstigt och stelt.

Och det gör det hela så mycket jobbigare att skriva äventyr...

Jag har svårt för att använda mig av åant jag ser i filmer. Miljöer kan vara okej, men hela plottar och skurkar kommer kännas igen. Då tar jag hellre lite upiffade ärke-stereotyper :gremlaugh:

chrull
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Oneliners... [OT]

Du glömde nämna att få filmer har så många oneliners som Die Another Day. Där fanns ju hela dialoger som bara vara tänkta att utmynna i en dålig ordlek...

/Emil
 
Top