Nekromanti Varför så många färdigheter?

Hugge

Veteran
Joined
30 Dec 2015
Messages
12
Lite sugen på Western IV men var inne och kollade på det på SF-bok idag och blev lite paff när jag såg rollformuläret. Det såg ut att vara mer än 50 färdigheter. Får inte riktigt ihop nivån av detaljism med genren. Ni som har det eller har spelet, hur tycker ni det funkar?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Snabbt svar: Western har stor detaljism (är det ett ord :) ) och det går alldeles utmärkt ihop med genren!
Färdigheterna är noga utvalda och färdighetsbeskrivningarna överöser dig med inspiration! :)
Köp!
 

Hugge

Veteran
Joined
30 Dec 2015
Messages
12
Jag tycker inget spel öht ska ha så många färdigheter, än mindre ett westernspel. Det känns lite som Eon var förr i tiden. Frågan är till vilken nytta?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Personligen uppfattar jag Western mer fokuserar på filmer som Wyatt Earp och serier som Macahans och Deadwood än spagettiwestern. Då funkar simulationistisk detaljism rätt bra (jag har både första och tredje utgåvan, och bara ögnat i betan för fjärde än så länge).
 

Hugge

Veteran
Joined
30 Dec 2015
Messages
12
Still: 50+ färdigheter känns väldigt 1994. Förstår inte att det finns i något spel fortfarande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Att ifrågasätta författarnas preferens känns lite oproduktivt, IMNSHO.

Författarna gillar att grotta ner sig i detaljer om hästar, hur man bär en revolver, hur posten kommer fram, om järnvägars utbredning, om hur en indian bär sina fjädrar och miljooooooner andra saker i amerikanska västern. Det är bara naturligt att det även återspeglas i regelsystemet.
 

Hugge

Veteran
Joined
30 Dec 2015
Messages
12
Det är möjligt. Vill så gärna gilla det bara men svårt att motivera köp för mig med de reglerna. Fast lär nog skaffa det ändå.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Hugge;n169895 said:
Still: 50+ färdigheter känns väldigt 1994. Förstår inte att det finns i något spel fortfarande.

Hörrö Hugge, att helt ha missat att det finns olika designideal känns väldigt 1984!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hugge;n169895 said:
Still: 50+ färdigheter känns väldigt 1994. Förstår inte att det finns i något spel fortfarande.
Det är en smaksak, inte en "evolutionssak". Det finns helt enkelt för att vissa av oss gillar det (medan andra inte gillar det).

Föredrar man mer regellätta system, och om plånboken och hyllutrymmet tillåter, kan nog Western vara bra settingmaterial och inspirationskälla. T.ex. Cortex Classic, Cortex+ eller WEG D6 skulle nog funka bra som regelmotor utan så värst mycket meck.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Något OT: Jag har börjat omvärdera min syn på simulationistiska spel igen. Ett simulationistiskt spel sätter andra bilder i huvudet på en än ett strömlinjeformat rules-light spel. Spelar jag i en kampanj som efter flera spelmöten kulminerar i en strid mot ett halvdussin revolvermän fortifierade i en ranch har jag inget emot om den striden tar 4 timmar, skulle den köras med OSR-western skulle det ju bara vara: "rull-rull-tre av er dog, alla de dog. Snipp snapp slut."
 

Hugge

Veteran
Joined
30 Dec 2015
Messages
12
Uppenbarligen, ni ser det som en feature, jag ser det som en bugg.
Peace out.
 

Hugge

Veteran
Joined
30 Dec 2015
Messages
12
Alltså, jag förstår att det finns olika designfilosofier, du behöver inte utbilda mig om det hyfsat grundläggande faktumet :) I mina ögon är detaljism på den skalan (a la 50+ skills m.m.) inte en bra passform för den typ av western jag vill spela. Men jag förstår såklart att konstruktörerna och andra vill göra det.

För att göra det tydligt: i MINA ögon är det en bugg och ingen feature. Alltså är det inte ett spel för mig (även om jag kanske moddar det!).

För övrigt har jag de tidigare utgåvorna så jag har koll på var spelet kommer ifrån. Min, kanske en smula okonstruktiva, post var helt enkelt uttryck för förvåning att de gamla idealen hängde kvar i så stor del. Jag är helt övertygad om att det är ett grymt spel för de som diggar sånt!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,115
Location
Tindalos
En färdighetslista på 10 färdigheter känns inte heller så övertygande.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Hej Hugge,

Vi hoppas förstås att du ger vårt Western chansen - för det är helt uppenbart att vi får väldigt många fler bilder, tankar och idéer kring hur man spelar Western än vad du har. Om vi bara ville spela dueller skulle vi förstås ha gjort helt andra val. Nu har vi istället valt att tillverka en gigantisk verktygslåda för spelare och spelledare, som bland mycket annat innehåller 33 olika typer av Roller som du kan spela. Med den variationen i vad du spelar krävs av naturliga skäl även ett stort utbud av färdigheter för att skilja dem åt:)

Med det sagt vågar vi lova att Western kan fungera även för dig som vill komma igång snabbt, då du har en möjlighet att få en i princip helt färdig rollperson direkt (med bara några få fria poäng att fördela). Välj nivå ni spelar på, välj en Roll och gör minimalt med finputs och du är klar att köra på en timme första gången, men tar någon halvtimme när du kan systemet och vant dig vid var på rollformuläret du skriver in olika typer av information. Med en figur som går att använda i allt från söderns plantager till storstäderna i norr eller vildmarken längre västerut.

För dem som utnyttjar hela vår palett, med bakgrunder och livsöden, drivkrafter, fördelar och nackdelar lovar vi utlova en unik och snabb förankring i spelvärld full av nyanser, som ge spelarna massor att rollspela utifrån och spelledarna minst lika många tankar kring äventyrsuppslag och krokar.

Vad gäller att tidsbestämma Western är vi stolta över våra egna rötter som går hela vägen till allra första utgåvan på 80-talet till dagens version. Vi tror att vi har flera tankar och mekaniker som tillhör det allra bästa och mest nytänkande och konsekvent genomförda du kan hitta. Utan att tappa rötterna.

En sak vi däremot inte har gjort och inte vill göra är ett spel som bara är avsett för en enda sak, på ett enda vis - oavsett vilket detta starka fokus är. Vårt Western är tänkte för spelgrupper att ösa ur för lång tid framöver, med målet att det alltid skall finnas nya detaljer och problem att sätta upp i den miljön. Det blir mer omfattande men förhoppningsvis också mer långlivat på det sättet. För egen del är vi redan uppe i ett stort antal olika långa Westernkampanjer och har helt nya på gång. Den bredden vill vi inte vara utan. Även om det innebär att fler färdigheter ingår i vårt urval redan i grundböckerna. I rollspelet Western är det stor skillnad på om du spelar läkare, revolverman eller militär, där alla har helt olika uppsättningar av färdigheter. Hade vi begränsat spelet till att bara vara eldstrider och dueller hade antalet färdigheter och roller förstås varit betydligt färre.

Sedan är det väl också så att vi delvis använder färdigheter rent deskriptivt. För att visa vad en person kan och har för inriktning. Själva tärningsslagen tycker vi bör lämnas åt dramatiska situationer, där utfallet verkligen spelar roll.

På samma sätt har vi ett omfattande bakgrundssystem som vid en ytlig anblick kan avfärdas som "ett gäng tabeller", där själva principen är mängden utfall. Det gör stor skillnad i våra ögon om du i Westerns spelvärld har dina etniska rötter bland vita, svarta, mexikaner, kineser eller indianer så den första frågan blir var du hör hemma där. Där får din familj olika erfarenheter med sig i bagaget. Återigen styrs dina personliga livsöden av de karriärval och Roller du vill att din rollperson skall ha testat innan spelet kommer igång. Använder man systemet i all dess omfattning blir resultatet väldigt spelinspirerande. Hade vi dragit ner det till en uppsättning tabeller hade det nog sett lättare ut vi första anblicken, men i gengäld blivit så mycket plattare att det knappt varit värt att variera alls.

Vad är en feature och vad är en bugg i ett spelsystem? Svaret på den frågan är väl som alltid att det beror på vad du vill göra med det:) För vår del ligger en spelunderstödjande förtjänst i mängden bilder speltexten skapar, där vi vill väcka nya idéer och tankar.

Ge Western en chans - du kommer att bli positivt överraskad!

Tove & Anders
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Hugge;n169934 said:
Alltså, jag förstår att det finns olika designfilosofier, du behöver inte utbilda mig om det hyfsat grundläggande faktumet :) I mina ögon är detaljism på den skalan (a la 50+ skills m.m.) inte en bra passform för den typ av western jag vill spela. Men jag förstår såklart att konstruktörerna och andra vill göra det.

För att göra det tydligt: i MINA ögon är det en bugg och ingen feature. Alltså är det inte ett spel för mig (även om jag kanske moddar det!).

För övrigt har jag de tidigare utgåvorna så jag har koll på var spelet kommer ifrån. Min, kanske en smula okonstruktiva, post var helt enkelt uttryck för förvåning att de gamla idealen hängde kvar i så stor del. Jag är helt övertygad om att det är ett grymt spel för de som diggar sånt!

...och i MINA ögon så är det inte särskilt rimligt att kalla ett medvetet designval för en "bugg".
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Förenkla det.

husregla till så det finns 2 färdigheter.

1: Kunskap. Allt som har med ren kunskap och teori att göra. Läsa, skriva, geografi allt som man kan läsa sig till
2. Praktik. Allt som handlar om praktiska fördigher. sko hästar. tillverka pilbågar, bygga hus. skjuta osv. allt som man måste träna praktiskt så att säga

Enklare och mer minimalistiskt eller rules-light kan det inte bli
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
RasmusL;n169966 said:
...och i MINA ögon så är det inte särskilt rimligt att kalla ett medvetet designval för en "bugg".
Moderering:

Nu börjar vi bli lite väl personliga i vårt tilltal, eller hur? Tagga ner en smula, är du snäll.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Anders & Tove;n169958 said:
Hej Hugge,

Vi hoppas förstås att du ger vårt Western chansen - för det är helt uppenbart att vi får väldigt många fler bilder, tankar och idéer kring hur man spelar Western än vad du har. Om vi bara ville spela dueller skulle vi förstås ha gjort helt andra val. Nu har vi istället valt att tillverka en gigantisk verktygslåda för spelare och spelledare, som bland mycket annat innehåller 33 olika typer av Roller som du kan spela. Med den variationen i vad du spelar krävs av naturliga skäl även ett stort utbud av färdigheter för att skilja dem åt:)

Med det sagt vågar vi lova att Western kan fungera även för dig som vill komma igång snabbt, då du har en möjlighet att få en i princip helt färdig rollperson direkt (med bara några få fria poäng att fördela). Välj nivå ni spelar på, välj en Roll och gör minimalt med finputs och du är klar att köra på en timme första gången, men tar någon halvtimme när du kan systemet och vant dig vid var på rollformuläret du skriver in olika typer av information. Med en figur som går att använda i allt från söderns plantager till storstäderna i norr eller vildmarken längre västerut.

För dem som utnyttjar hela vår palett, med bakgrunder och livsöden, drivkrafter, fördelar och nackdelar lovar vi utlova en unik och snabb förankring i spelvärld full av nyanser, som ge spelarna massor att rollspela utifrån och spelledarna minst lika många tankar kring äventyrsuppslag och krokar.

Vad gäller att tidsbestämma Western är vi stolta över våra egna rötter som går hela vägen till allra första utgåvan på 80-talet till dagens version. Vi tror att vi har flera tankar och mekaniker som tillhör det allra bästa och mest nytänkande och konsekvent genomförda du kan hitta. Utan att tappa rötterna.

En sak vi däremot inte har gjort och inte vill göra är ett spel som bara är avsett för en enda sak, på ett enda vis - oavsett vilket detta starka fokus är. Vårt Western är tänkte för spelgrupper att ösa ur för lång tid framöver, med målet att det alltid skall finnas nya detaljer och problem att sätta upp i den miljön. Det blir mer omfattande men förhoppningsvis också mer långlivat på det sättet. För egen del är vi redan uppe i ett stort antal olika långa Westernkampanjer och har helt nya på gång. Den bredden vill vi inte vara utan. Även om det innebär att fler färdigheter ingår i vårt urval redan i grundböckerna. I rollspelet Western är det stor skillnad på om du spelar läkare, revolverman eller militär, där alla har helt olika uppsättningar av färdigheter. Hade vi begränsat spelet till att bara vara eldstrider och dueller hade antalet färdigheter och roller förstås varit betydligt färre.

Sedan är det väl också så att vi delvis använder färdigheter rent deskriptivt. För att visa vad en person kan och har för inriktning. Själva tärningsslagen tycker vi bör lämnas åt dramatiska situationer, där utfallet verkligen spelar roll.

På samma sätt har vi ett omfattande bakgrundssystem som vid en ytlig anblick kan avfärdas som "ett gäng tabeller", där själva principen är mängden utfall. Det gör stor skillnad i våra ögon om du i Westerns spelvärld har dina etniska rötter bland vita, svarta, mexikaner, kineser eller indianer så den första frågan blir var du hör hemma där. Där får din familj olika erfarenheter med sig i bagaget. Återigen styrs dina personliga livsöden av de karriärval och Roller du vill att din rollperson skall ha testat innan spelet kommer igång. Använder man systemet i all dess omfattning blir resultatet väldigt spelinspirerande. Hade vi dragit ner det till en uppsättning tabeller hade det nog sett lättare ut vi första anblicken, men i gengäld blivit så mycket plattare att det knappt varit värt att variera alls.

Vad är en feature och vad är en bugg i ett spelsystem? Svaret på den frågan är väl som alltid att det beror på vad du vill göra med det:) För vår del ligger en spelunderstödjande förtjänst i mängden bilder speltexten skapar, där vi vill väcka nya idéer och tankar.

Ge Western en chans - du kommer att bli positivt överraskad!

Tove & Anders
OT - Less posting, more packing and mailing me my box of goodies, pleeeeeeease! :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Phelan;n169978 said:
OT - Less posting, more packing and mailing me my box of goodies, pleeeeeeease! :)
Vi har en riktlinje just mot sådan trådkapning.

Dem guidelinez said:
3. Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.
Läs våra regler och riktlinjer här.

Dessutom tyckte jag verkligen inte om hur du citerar precis allt bara för att kapa tråden. Låt VÄLDIGT GÄRNA bli sånt i framtiden.
 
Top