Nekromanti Varför så få tjejer?

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Varför är det så få tjejer som spelar rollspel? Egentligen? Det finns många tänkbara teorier om orsaken till detta. Alla förslag är hjärtligt välkomna. Själv tror jag att de tycker att det är töntigt att sitta och slå en massa tärningar och låtsas att man är någon annan...men såvitt jag vet så låtsades de för fullt själva, när de var 4-12 år gamla, men slutade tydligen upp med "tramset" sen.
Och ni tjejer som läser det här, kan ju gärna berätta varför ni själva spelar, och varför era kompisar inte gör det?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har fått för mig att det fåtaliga tjejer som faktiskt spelar rollspel, mest ägnar sig åt live. Kanske för att det är den gren som är mest lik teater?

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Jag tror det är av samma anledning som tjejer överhuvudtaget är underrepresenterade i en hel del hobbies. De har antingen inte samma intresse av att hålla på med ett intresse lika starkt eller så är det kulturellt betingat, ovanligt att kvinnor engagerar sig i hobbies överhuvudtaget.

SK LOKE - 15 ÅR. SK LOKES LUNTA - 10 ÅR.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Tidigare svaret stämmer nog bättre...

Teater måste åskådas som en hobby.
I min teatergrupp får det 10,11 tjejer och 2 killar.
I min bästa väns teatergrupp är han ensam kille.

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Tidigare svaret stämmer nog bättre...

ja, och ridning. och där är killarna underrepresenterade. pga att ridning ses som tjejigt. och konståkning. och dans. tjejer blir ofta vagt uppmuntrade att göra killiga saker från tidig ålder. tex, varför bygger inga tjejer modellplan? därför att deras föräldrar köper dockor till dem istället. varför 'får' killar inte leka med dockor? jo, för att det är tjejigt. köp grabben en bil istället.
På detta sätt gjuts vi inför framtiden, och endast små barn tillåts att göra cross-gender grejjer. allt annat antas vara udda. tex Sahara Hotnights. de spelar rock som vilket kill-garageband som helst. de omnämn som tuffa i varje artikel eller rescenbsion jag läst om dem. varför? jo, de gör killgrejjer. OJ, har Peter börjat rida? han är väl inte.. du vet.. såndär?Fjolla?
tjejer överhuvudtaget har små möjligheter att 'snubbla över' rollspel som de flesta killar gör.storebror, kompis storebror, kusin. någonstans ifrån har man hört talas om det, och velat testa. ett annat område jag skulle vilja se som totalt tjejlöst är väl Magic och Warhammer scenen. et har och göra med små pojkars fascnitation för krig och krigslekar. tro mig, det kommer därifrån jag har snakkat med en psykolog. därför ser killar hellre våldsamma filmer och tjejer romantiska dito.

Fotnot: jag gör en del grova generaliseringar och en del överdrifter. förbise dem och fatta resten.

Jag vet att jag har rätt!
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Anledningen till att vi är underrepresenterade i rollspelandet är helt enkelt att de flesta tjejer inte inser vad som är bäst för dem! De flesta tjejer jag har frågat om de har spelat rollspel eller så brukar fnissa lite försynt och säga nej, sånt sysslar inte de med... Och jag vet inte, fortfarande vid 22 års ålder så känns det som om andra tjejer rynkar lite på näsan och vänder bort huvudet så fort man nämner att man har lirat i helgen och liknande. Sorgligt, ytterst sorgligt. Jag spelar i alla fall vidare!
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Synd, väldigt synd.

Jag önskar att alla tjejer vore som du!
Jag har spelat med alla möjliga spelare vid det här laget, men någon tjej. Det vore roligt att se hur ni spelar, om ni nu spelar annorlunda över huvud taget, vill säga.
Någon skillnad är det väl åtminstone... mindre våldsamt, kanske? Själv har vi en tendens att bli väldigt våldsamma ibland när vi spelar. Fråga inte varför, bara.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Synd, väldigt synd.

<I>"Någon skillnad är det väl åtminstone... mindre våldsamt,
kanske? "</I>

En av mina före detta tjejer som spelade rollspel var ju
visserligen mindre våldsam men mer sexistisk /images/icons/wink.gif

<I>"Själv har vi en tendens att bli väldigt våldsamma ibland
när vi spelar. "</I>

Hormonrubbning? Lillebroskomplex?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Till viss del en självförsörjande snedrekrytering. De flesta som börjar spela rollspel är runt 10-15 år (enligt en enkät som WOTC gjorde på amerikaner mellan 12 och 35 år så lärde sig 23% av de som spelat D&D spelet när de var under 12, och 43% när de var 12-15 år), och i den åldern så umgås inte killar och tjejer så där ofantligt mycket.

En annan orsak är att eftersom de flesta som spelar är killar (enligt samma enkät som ovan är 21% av de som spelar rollspel kvinnor) så gör spelföretagen spel som passar dessas smak, vilka sällan attraherar tjejer - en ond cirkel med andra ord.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Re: Tidigare svaret stämmer nog bättre...

Jag har en polare som hålelr på med Ridning, Rollspel och Scouting. Och han skyltar med det. Tuff kille asså!

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Tidigare svaret stämmer nog bättre...

Det är möjligt att det stämmer men ta en titt på t.ex. tidskrifter riktade till olika målgrupper. De för tjejer brukar vara hur man gör sig vacker, hur man bantar, och så lite strö av kändisintervjuer, musik och biorecensioner. Inriktade helt enkelt på livet. För killar finns det för en massa olika hobbies, bilar, mc, dataspel, rc, osv osv.

Det bland annat tror jag är grunden. Om det fanns lika många tjejer som killar i intresse x så tror jag att det skulle förbli så. Det är ju inte direkt bara rollspel där tjejer är underrepresenterade.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Bah.

Du får mig att låta som något socialfall.
Jag trodde alla spelare fick några infall ibland, och den skurken som blev huggen i magen för 3 skador, plötsligt fick buken uppskuren, så inälvorna och de avbrutna revbenen vällde ut och plaskade mot den fuktiga marken.
Tänka sig, jag är ensam.

Igen.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Synd, väldigt synd.

"Någon skillnad är det väl åtminstone... mindre våldsamt, kanske?"

Det tror jag inte. De få tjejer som spelar är (minst) lika tuffa som oss killar, d.v.s. de gillar att ge elakingar på käften! /images/icons/smile.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Varför så få tjejer? (lite OT)

<I>En annan orsak är att eftersom de flesta som spelar är killar (enligt samma enkät som ovan är 21% av de som spelar rollspel kvinnor) så gör spelföretagen spel som passar dessas smak, vilka sällan attraherar tjejer</I>

Samma fenomen återfinns i den amerikanska seriebranschen, där man bedömer att de tjejer som köper serietidningar (inkluderar alltså inte läsande av dagspresserier o dyl) är mindre än 3% av kunderna. Det är inte lönsamt att göra serietidningar för knappa tre procent, så förlagen inriktar sig på de dryga 97 istället.

Dessutom är serieskaparna som regel själva uppväxta med grabbserier och inlärda på vad som tilltalar den läsekretsen; Todd McFarlane (<I>Spawn</I>) sa en gång att han hemskt gärna skulle ge ut en serietidning för tjejer... men han hade inte den blekaste aning hur en sån skulle se ut eller vara gjord.

--
Åke
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Tidigare svaret stämmer nog bättre...

Det är helt korrekt att det finns fler tjejer än killar, som är intresserade av att spela teater (om vi nu bortser från live, där killarna än en gång verkar dominera), men det finns ju både killar som spelar teater, liksom det finns tjejer som spelar "bordsrollspel".
Jag själv tror att de flesta tjejer vill vara mer aktiva än att sitta still vid ett bord och låtsas att de är någon annan och slå simpla tärningar. Dessutom är tjejer ofta mer känsliga för grupptryck än killar, vilket innebär att om det är många tjejer som tycker att rollspel är en suspekt sysselsättning, kanske rentav löjlig och fånig, så är det inte många tjejer som har kraft nog att stå emot det snacket och säga att rollspel verkar vara jättekul och att de själva vill spela det. Jag måste dock säga att jag verkligen beundrar de tjejer som fullkomligt SKITER i vad deras vänner och ovänner tycker, och spelar rollspel ändå. Det är starkt gjort.
Dock så finns det ännu ett problem, och det är när en tjej visar att hon är intresserad av rollspel, men inte vet så mycket om det. Jag tror att vi killar tyvärr är lite dåliga (generellt sett alltså) på att lära ut. Vi slänger hela regelboken på tjejen och säger "läs den", när det egentligen skulle kunna vara så mycket enklare. Det är många som har frågat mig vad rollspel är, och den bästa förklaringen jag hittills har kunnat ge, är att:

"Det är en mental teater, där man inte klär ut sig, utan enbart förställer sin personlighet. Det finns en regissör, som kallas spelledare. Han beskriver allt som händer runt omkring skådespelarna, som kallas spelare. Varje spelare har en roll han ska spela, en rollperson, och spelarna måste samarbeta för att lösa de uppgifter de får av spelledaren. Ofta handlar det om ett uppdrag av något slag."

Det är nog den vettigaste och enklaste beskrivning jag någonsin har lyckats ge någon...

Ja, det är verkligen synd att det är så få tjejer som spelar rollspel...min erfarenhet av att spela tillsammans med tjejer innefattar faktiskt bara en tjej, och hon var inte mindre våldsbenägen än oss killar, men däremot tillförde hon en stor del allvar, vi spelade mindre oseriöst och det var positivt!
Om någon av er får chansen att spela rollspel med en eller flera tjejer, så tacka inte nej, det är en sällsynt chans att få en inblick i hur tjejer spelar, för de tänker faktiskt på ett annorlunda vis än vi killar. Det har vi sett bevis på, otaliga gånger...*skrattar*

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Tidigare svaret stämmer nog bättre...

Det stämmer faktiskt. Tjejer hjärntvättas mycket hårdare än killar, vilket delvis är deras eget fel. När killar är små leker de krig, superhjältar, eller springer runt och fäktar med leksakssvärd och liknande. Typiskt äventyrande. Vad gör tjejer? Leker med dockor, och leker mamma-pappa-barn (som killar för det mesta inte alls tycker om). När man kommer upp i mellanstadiet håller killarna kanske fortfarande på med samma saker, och många upptäcker rollspel i den åldern. Rollspel är ju för övrigt vad killarna hållit på med hela tiden då. Det har tjejerna med, men på helt andra områden. Deras rollspel har inriktat sig på att låtsas vara vuxna och ha familj. Vilket också uppmuntras av föräldrarna. Typisk hjärntvätt. När tjejerna kommer upp i mellanstadiet börjar dock många intressera sig för hästar. Fortfarande inte mycket rollspelinfluenser, och visst har man hört om hästintresserade tjejer som skulle börja spela rollspel men så fort man kom till en by började de väldigt detaljerat beskriva exakt HUR de skötte om sin häst. Allt annat var ointressant. Man kan anta att den stora skillnaden i fördelning mellan könen vad gäller rollspel, rör sig i stora drag om skillnad i personlighet...

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Visst är det så!

Ja, visst är det underligt att vi killar är så fascinerade av våld och vapen? Det är väl de där urgamla instinkterna som luras, antar jag...tjejerna är mammorna som tar hand om barnen och hemmet när vi killar är ute och jagar, härjar runt, eller krigar. Hopplöst.
Och visserligen är det ont om tjejer som spelar rollspel, men det är ännu färre tjejer som spelar figurspel och kortspel (det gäller alltså inte bara Warhammer, och Magic).

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Tidigare svaret stämmer nog bättre...

Ja, ridning är ju knappast en sport där killar är överrepresenterade. Om vi nu inte räknar med travsporten, där tjejerna än en gång är sällsynta. Ta ett V75-program och se efter hur många tjejer det är bland kuskarna. 1% på sin höjd. Måhända det beror på att tjejerna kanske inte gillar tävlingsmomentet? Alltså skulle tjejer kanske vara intresserade av att spela rollspel med "vardagsmotiv", mer alldagliga saker och inte så äventyrligt? Kanske. Inte vet jag, men man undrar ju lite...
Men tjejer gillar ju andra ridtävlingar? Jaja, mycket mysko är det.
Så ja, för killar är ridning ett verkligt annorlunda intresse, liksom även att vara med i scouterna. Men att vara scout är en bra utbildning om man hade tänkt bli live-rollspelare, då har man en massa nyttiga kunskaper med i bagaget.
Sen att en kille skyltar med att han spelar rollspel, är väl inte så ovanligt, även om hobbyn faktiskt minskar i antal intresserade...

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Bah.

Nä, du är inte ensam!

*stämmer upp till sång*
"Och i mörkt land där själarna klaga,
där vandrade Tokugawa med sin stav,
och ack tyckte han sig vara ensam,
men såg att (in)älvor dansade vid honom.
Sjungom för Tokugawa den modige! Sjung för Tokugawa den store!

För invid honom står (in)älvsdansen,
och den som ej ser den må vara skamsen,
sjungom för Tokugawa...."



Så där ja. En vacker egenkomponerad sång också!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Våldsamma lekar

Ja, visst är det underligt att vi killar är så fascinerade av våld och vapen? Det är väl de där urgamla instinkterna som luras, antar jag...

Nja.. Om jag har fattat det rätt så är det snarare så att det är en tradition att fostra pojkarna med krigslekar, för att göra dom redo för krig i vuxen ålder.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Top