Nekromanti Varför projekt aldrig blir färdiga

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
För egen del slutar jag oftast att arbeta på ett projekt för att jag blir ensam. Det är helt enkelt ínte roligt att skriva system ensam. Så varför blir jag det? Har jag ingen att bolla med? Jodå, flera. I början dussintals.

Början är vad jag kallar den sociala fasen. Det är den jag förknippar med mest entusiasm, när spelet först börjar ta form. Här kastar jag runt koncept och lösa idéer som ett halvtuggat stycke knäck i änden av ett snöre och svampar upp synpunkter och förslag. I den bildliga kreativa komposten bor många nördar – det finns alltid folk att diskutera med, och det är roligt.

Till slut måste man dock förlika sig med att materialet inte längre förbättras tillräckligt snabbt av nya infallsvinklar och synpunkter. Det blir helt enkelt dags för nästa fas: att börja arbeta, sålla och sammanställa. Man sätter upp ett mål att röra sig mot och en väg att vandra. Problemet är att vandringen i sig också är att röra sig bort från komposten.

I takt med att den samlade informationen om projektet växer ökar också avståndet. Tröskeln för feedback höjs; allt färre orkar sätta sig in i hela systemet. Komponenterna man beslutat sig för att använda måste utvecklas i samspel med varandra, vilket med tiden gör ändringar allt svårare att genomdriva. Ofta betyder till synes små förbättringar i andras välmenta förslag att systemet behöver rivas upp och byggas på nytt från början, med helt andra fördelar, brister och begränsningar – inte sällan varianter man testat men förkastat tidigare i produktionsstadiet. Det är frustrerande för alla inblandade att föra samtal som, oavsett hur man skräder orden, säger ungefär ”det där har jag redan testat – det funkar inte”.

När man således kommit en bit på vägen mot målet inser man att det inte är roligt längre. Inte för att det är något fel på projektet i sig, utan för att det är så förbaskat ensamt att traggla med det. Projektet lämnas att självdö i något block i botten av skrivbordslåda bland allt annat man aldrig kommer att ta tag i. Är detta något man kan känna igen sig i, eller är det frågan om ett missanpassat undantag?

Finns det vägar runt problemet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,609
Location
Rissne
Som du vet satt jag i liknande knipa med Omega skitlänge. Eller, typ samma knipa.

Evolutionens Barn blev min testballong för ett annat sätt att skriva saker.

För mig handlade det om:

1) Tvinga sig själv att tycka att saker är tillräckligt bra.

2) Ha projekt på rad som ska fixas efteråt - EB var aldrig tänkt att bli kulmen av flera års arbete och det bästa jag någonsin skrivit. Det var bara det första i raden. Det fanns ingen press på EB att bli "perfekt".

3) Använda snuskenkla system. Det här faller sig naturligt för mig; ju mer komplexa system är desto fler komponenter som kan gå åt pipan på ett eller annat sätt. Det ser jag i Volt hela tiden - komplexiteten föder buggar, och buggstampning är nåt som aldrig, någonsin, blir klart. Då skapar jag hellre ett simpelt system med ett fåtal kända buggar som jag kan leva med.

4) Att tvinga sig själv till ett ganska tajt utvecklingsschema. Det funkade med EB och ser ut att funka med Null State. >Human är en katastrof, antagligen för att det egentligen är för komplext. När Null State är klart ska jag se över det igen.

5) Generiska regelsystem är ruskigt svåra. Svåra att bygga, eftersom alla generiska regelsystem ändå förutsätter en viss spelstil och denna spelstil inte alltid funkar i olika spelvärldar. Dessutom är det mycket svårare att få folk att kommentera under tidens gång om reglerna är generiska; det finns inget som liksom engagerar eller gör att man vill fortsätta läsa. Jag tror att det finns en anledning till varför de generiska system vi ser på marknaden liksom inte är så jäkla bra.

6) Bra tekniska verktyg. Väldigt få orkar läsa igenom en DOC-fil på hårddisken, men laddar man upp den till google docs där det är enkelt att komma åt och skriva kommentarer (och se andras) så blir det annat ljud i skällan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag tycker att det låter som att det är omfånget som är problemet. Jag har skrivit en del grejer som blivit färdig (främst Ulvriket till Mutant), och då var jag tvungen att bli färdig för det fanns en deadline, folk räknade med att jag skulle leverera m.m. Mina egna projekt har inte det kravet, och jag arbetar på dem i perioder. Men du är inne på viktiga saker när du pratar om feedback. Jag är som dig, jag kan inte sitta själv och skriva. Jag måste få någon form av input då och då. Det enklaste sättet att få det är att speltesta. Det kräver inte så mycket av de andra men det ger dig massor att tänka på.

För närvarande skriver jag på ett ett ganska stort projekt (nej, Revolver är nästan klart för er som undrar, och är inte stort heller) men jag spelar det regelbundet (det är alltså mitt A Song of Ice and Fire-Hack som parallellt blir ett eget system). Hade jag inte gjort det så hade det slutat som för dig, för jag känner igen mig väldigt mycket. Men för mig är det bara speltest som kan ta mig igenom den fasen.

Om det ändå inte är roligt så vet jag inte. :gremsmile:
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag tror på tennis just nu. Man måste lämna ifrån sig projektet en stund och fortsätta när man får tillbaka det. Med äventyrskortleken har jag först skrivit mitt manus och sedan lämnat projektet till en illustratör. Nu har jag fått tillbaka projektet från illustratören och korrat. Det pågående steget är att jag lämnat projektet till en designtjej. Hon ska sätta allt i format som tryckerierna gillar. När jag får tillbaka det igen kommer jag korra och slutligen skicka till tryck. Det som hela tiden sporrar mig är att mina kontakter förfinar projektet och jag känner mig skyldig att leverera. Hm, ja. -Kontakterna motiverar man med deg.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Mahlex said:
[…] Här kastar jag runt koncept och lösa idéer som en halvtuggat stycke knäck i änden av ett snöre och svampar upp synpunkter och förslag. […]
<div>
</div> <div>Kanaliserar du Björn Ranelid? :gremsmile: </div>
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Bra tankar om att designa spel finns på den här posten på AW-forumet där författaren ger sina åsikter. I svaret finns även en länk till en grymt bra text om att designa rollspel. Bra tankar helt enkelt :gremsmile:

Kontentan är typ- skriv det du vill spela själv. Skriv det du måste ha för att kunna spela just nu. Speltesta ofta.
Bry dig inte för mycket om vad folk på forum säger- det är bara snack...

Inga nyheter direkt men kul att läsa hur Vincent tänker om stt spelskapande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mina projekt blir inte färdiga för att jag har för mycket idéer och för lite tid.

Det kanske låter som en konstig sak att säga för någon som spottat ur sig en massa Eon-moduler och en klase färdiga rollspel, men faktum är att majoriteten av mina projekt är ofärdiga.

Närmast i pipelinen till färdigt är Blå Himmel. Där spottas det massor med råtext just nu, då de stora problemen mestadels är utbankade. Men för varje Blå Himmel som närmar sig färdigt finns åtminstone ett Kaijin, Fimbulvinter, Biblioteksvärlden, IS och Rymdskeppet Valhall, som inte ens är i närheten.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Mahlex said:
Finns det vägar runt problemet?
Jag tror att svaret på frågan är ganska enkelt: Nej, eftersom monotont arbete aldrig är särskilt roligt. Men det är just monotont arbete som behövs för att färdigställa en produkt. Bit ihop och jobba på således. Inget roligt svar, kanske. Dessvärre tror jag att det är en bidragande orsak till det motstånd du känner. Själv fungerar jag precis på det viset.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Mahlex said:
Är detta något man kan känna igen sig i, eller är det frågan om ett missanpassat undantag?
Jag känner inte alls igen mig, utan allt jag börjar skriva på blir färdigt. Men å andra sidan är jag en av de där personer som faktiskt inte har några problem med att skriva saker i full ensamhet. Visst, det är roligare att få feedback och det är därför jag skriver Leviathan mer öppet än vad jag gjorde med Bortom: Lögnens slöja. Jag tror dock att jag är det missanpassade undantaget än du - min erfarenhet är folk i allmänhet mer är som du.

Genvägar runt prokrastrineringen finns det. krank nämner flera saker. rjonas är dock närmast inne på det som jag själv använder mig av: jag skriver på ett tiotal projekt samtidigt (inkluderat äventyr och kampanjplatser) och hoppar mellan dem. Det gör att projekten tar längre tid att få färdiga, men å andra sidan är det aldrig så att jag tröttnar på ett projekt, skriker och sen vill aldrig se det mer. Börjar jag tröttna byter jag till nästa helt enkelt. Med andra ord, gör inte det till ett monotont arbete som nominesine säger för då blir det inte roligt. Bolla istället mellan projekt. Det kanske inte fungerar för just dig, men det kanske kan vara värt att testa?

Annars så kan det finnas en annan lösning. Får jag en dödslinje, som med årets GothCon-scenario Anakronismer eller med det kommande En Garde!-äventyret Barnarov, har jag dock märkt att det går mycket enklare att fokusera, så jag håller helt och hållet med Måns där. Dödslinjer är bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,609
Location
Rissne
Det som funkat för mig är dessutom, som du vet, Todoist.

Jag listar allt som behöver göras, och för kontinuerligt in nya saker som behöver göras när de dyker upp. Sedan ser jag till att försöka schemalägga min närmaste tid: "Imorgon ska jag skriva reglerna för närstrid".

Det förutsätter dock att regelsystemet rent abstrakt är "klart", att det mest behöver skrivas ner. Men den biten brukar jag spåna mig fram till här på forumet, vilket funkar bra med de förhållandevis enkla regelsystem jag bygger...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Krille said:
Mina projekt blir inte färdiga för att jag har för mycket idéer och för lite tid.

Det kanske låter som en konstig sak att säga för någon som spottat ur sig en massa Eon-moduler och en klase färdiga rollspel, men faktum är att majoriteten av mina projekt är ofärdiga.

Närmast i pipelinen till färdigt är Blå Himmel. Där spottas det massor med råtext just nu, då de stora problemen mestadels är utbankade. Men för varje Blå Himmel som närmar sig färdigt finns åtminstone ett Kaijin, Fimbulvinter, Biblioteksvärlden, IS och Rymdskeppet Valhall, som inte ens är i närheten.
Am there, am doing that.

Som småbarnspappa kan jag säga att tid blir mer och mer en bristvara ju äldre jag blir. Eller så är det så att orken sjunker med stigande ålder.

Jag har två spel och två romaner i pajplajn: Saga Okeanos och Wolframfästet, samt Iskriget och Spiran och staven. Och idéer för mycket mer ligger och puttrar i huvudet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Varför skriver du systemet? System är till för att spelas!

/Han som minns när han läste Skriv bättre texter och om att man får skrivarblock "endast" om man lagt en för dålig grund
 
Top