Genesis said:Se min ändring av inlägget. Du skulle naturligtvis inte ha samma faser för varje scenario.
Ah, då fattar jag. Tänker du som Gumshoe, eller vill du ha ännu mer styrt vad gäller "vad man kan göra"? Eller mindre? Eller på ett annat sätt?
Genesis said:Se min ändring av inlägget. Du skulle naturligtvis inte ha samma faser för varje scenario.
Genesis said:Jag vet inte hur Gumshoe fungerar, och jag har inte tänkt mycket på det här.
krank said:Genesis said:Varför i hela friden skulle du vilja spela samma scenario flera gånger?
Men Alltså...
Inte samma scenario. Ett sådant scenario. Säg att vi tillverkar tio scenarios med den modellen, och börjar spela igenom dem. Efter typ 4-5 stycken skulle jag börja tröttna på det formulaiska, på att varje äventyr fungerade likadant.
Ram said:Jag tänker vara en lök och länka till saker som jag skrivit själv och tänker sedan skämmas för jag gillar inte folk som gör det (över lag).
Det träffar rätt bra i din problemformulering.
De tre första faserna brukar vara ungefär likadana i Inspectres men sedan blir det rejält annorlunda i fjärde fasen, baserat på de tre första faserna - som i princip är "nu ska vi bygga ett scenario"-faser. Spelledaren ger input i första, spelarna bearbetar den i den andra och i både den och den tredje hittar de på lösningar på problemet.krank said:Genesis said:Lägga upp ett scenario efter ett antal faser /.../ Inte riktigt rälsning (man kan till och med ha öppna faser som alla känner till, som i InSpectres), men ändå styrt. Man kan lägga upp ett antal "triggar" som sätter igång nästa fas av scenariot.
Problemet med upplägget - om man ser det som ett problem - är ju att det blir en smula... formulaiskt. Jag skulle definitivt kunna spela ett sånt scenario... några gånger. Men sen skulle jag vilja bryta mot strukturen, göra något annat.
Men så skulle det ju knappast se ut om man byggde ett scenario på modellen. Poängen med scenarion är ju att de är förberedda. Eller, tja, det kanske skulle kunna funka som en improvisationsstruktur, också?Han said:De tre första faserna brukar vara ungefär likadana i Inspectres men sedan blir det rejält annorlunda i fjärde fasen, baserat på de tre första faserna - som i princip är "nu ska vi bygga ett scenario"-faser.
Men det är ju en helt annan sorts mall. Var det tänkt att det där skulle vara orelaterat till resten av inlägget?1. Vad ska vara med?
2. Vad har allt gemensamt?
3. Var finns tvisten?
4. I vilken ordning ska allt presenteras?
Jag är inte ute efter någonting. Allt jag sade var "Såhär ser det ut när man spelar InSpectres. Kanske kan man inspireras av det för att skapa en modell för scenarion?"Ram said:Jag fattar inte vad du är ute efter.
Jag har inte nämnt någonting alls om scener och jag har ingen modell.Hur hade du tänkt dig att de olika "portarna" från en scen till en annan skall se ut till exempel? Hur många scener skall man ha? Hur hårt formulerade får portarna vara i din modell?
Spelledaren kommer med input i första fasen, där han presenterar de element [vem ger uppdaraget, var är det, vad är problemet?] som spelarna får spinna vidare på i den andra fasen. Spelledaren skulle lika gärna kunna hitta på den halva delen av andra fasen [vad är problemet egentligen?] och sedan slänga över den andra halvan av andra fasen + tredje fasen till spelarna [hur löser vi det?]. Så funkar ju vanliga scenarion. Vissa spelledare har även begränsat området [hur löser vi det?].Genesis said:Men så skulle det ju knappast se ut om man byggde ett scenario på modellen. Poängen med scenarion är ju att de är förberedda. Eller, tja, det kanske skulle kunna funka som en improvisationsstruktur, också?Han said:De tre första faserna brukar vara ungefär likadana i Inspectres men sedan blir det rejält annorlunda i fjärde fasen, baserat på de tre första faserna - som i princip är "nu ska vi bygga ett scenario"-faser.
Ja, sorry för otydligheten. Jag ville ge en annan mall vid sidan av InSpectres.Men det är ju en helt annan sorts mall. Var det tänkt att det där skulle vara orelaterat till resten av inlägget?1. Vad ska vara med?
2. Vad har allt gemensamt?
3. Var finns tvisten?
4. I vilken ordning ska allt presenteras?