Nekromanti varför NEO-Games?

NC-SXE

Veteran
Joined
1 May 2002
Messages
23
Location
UMEÅ
varför gilla neo-games produkter? De få gånger jag har spelat har reglerna varit ett problem och speciellt stridsreglerna. Tro nu inte att jag är nån hack n´slashare bara för att jag anmärker på stridssystemet, men neo-games tycks verkligen lagt ned tid på striderna för att få dem realistiska, tycker ni att realism är värt all den tid man måste lägga ned på striderna??
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Standardgnäll, standardfel

"De få gånger jag har spelat har reglerna varit ett problem och speciellt stridsreglerna. Tro nu inte att jag är nån hack n´slashare bara för att jag anmärker på stridssystemet, men neo-games tycks verkligen lagt ned tid på striderna för att få dem realistiska, tycker ni att realism är värt all den tid man måste lägga ned på striderna??"

Jag tror inte att du är en hack&slashare. Däremot har jag en skarp känsla av att du försöker använda varenda regel som finns från första början. Det är fel taktik, och använder man den så är risken mycket stor att man får det intryck som du har fått.

Stridsreglerna i Eon är indelade i två delar: grundläggande regler och avancerade regler. De grundläggande reglerna är ungefär lika snabba som andra regelsystem med motsvarande detaljnivå: man slår ett (1) slag för att avgöra initiativ (oftast behövs två), ett (1) anfallsslag, ett (1) försvarsslag och i förekommande fall ett (1) skadeslag, ett slag för träffområde, och 0 till fler slag för extraskador. Därefter är rundan slut. Det ska inte behöva ta särskilt lång tid.

Däremot, försöker man baka in varenda extraregel som finns i de avancerade reglerna, då förstår jag om man tycker att det går slött. De reglerna finns inte där för att de måste användas, utan utifall att man använda dem. Det är så att säga ett helt kapitel fullproppat med regelförslag som löser vissa situationer som kan uppkomma. Det är helt upp till den lokala spelgruppen och spelledaren om man vill använda dem.

Mitt förslag är att man börjar med de grundläggande reglerna och ingenting annat. Känner ni sedan att det inte täckte någon detalj som ofta inträffar, lägg på den detaljregeln. Fortsätt sedan så tills ni behärskar reglerna och har en mix som passar er spelgrupp.

Personligen använder jag de grundläggande reglerna, med tillägg för flera handlingar och anfallsvariationer plus ett eget enklare skadesystem, när jag spelar Eon. Mer tycker jag inte behövs, men det finns där utifall att.

Så då har vi kommit till läget för att kunna besvara din inledande fråga ordentligt:

"varför gilla neo-games produkter?"

För att man har annan smak än vad du har. För att man gillar detaljer. För att man föredrar att ha valfrihet att använda eller inte använda en viss regel, samt omdöme att använda valfriheten. För att man gillar ett levande svenskt rollspel med en bred produktlinje. Samt svepskälet framför alla andra: varför inte?
 

krossargnutten

Veteran
Joined
12 Oct 2001
Messages
7
bah! Vi får väl vara glada att Neogames har lagt till regler "ifall att" man skulle behöva dem... sen är det väl upp till var och en (rollspelsgrupp - inte enskild spelare) om man använder dem...

Sen när det gäller realism tycker jag att en gnutta realism alltid behövs, bortsett från komedi-rollspel... det värsta jag vet är när SL dumpar massa regler, och sen när man frågar...: "Men detta är ju inte ett dugg troligt.. det fattar vemsomhelst... och dessutom säger x-regeln ju tydligt att detta inte går ihop!"
SL svarar då lite flummigt: "Öh... jamen fan, skitsamma.. det ska ju vara ett action-röj-äventyr detta.." ... suck!...
Men självklart gör man som SL säger... /images/icons/crazy.gif
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Tycker faktiskt stridsreglerna inte slöar ner så avsevärt mycket då vi spelar. Kanske beror på att många av oss kan reglerna och inte behöver slå upp dem.
Sen så säger jag detta: "Använd inte alla regler. Ta de som du tycker passar till en början (enkla stridssystemet) och lägg till nya allt eftersom tiden går och man blir säkrare på reglerna."

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

tycker ni att realism är värt all den tid man måste lägga ned på striderna??

<hr></blockquote>


Självklart säger jag. Fast det är inte riktigt så realistisk i Eon. Psykoskryss skulle jag vilja ha med också. Men hackar ju inte ner folk helt sådär.
Ett råd är att läsa in och testa regler. Helt utanför äventyr genom låtsasstrider och påhittade sekvenser.
Sno regelboken och ta hem den nån gång och läs. Kan man regler så kan man utnyttja dem.
Har du mycket i stridsvana till en RP så kan man antagligen de knep som omnämns i kapitlet om strid.
 

NC-SXE

Veteran
Joined
1 May 2002
Messages
23
Location
UMEÅ
tackar! då vet jag. Jag visste inte ens att de avancerade reglerna var optionella(skäms) För er som har fått den uppfattning av att jag är någon sorts Neogames hatare måste jag säga att jag faktiskt finner världen ganska så intressant...
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: Standardgnäll, standardfel

Stridsreglerna i Eon är indelade i två delar: grundläggande regler och avancerade regler. De grundläggande reglerna är ungefär lika snabba som andra regelsystem med motsvarande detaljnivå: man slår ett (1) slag för att avgöra initiativ (oftast behövs två), ett (1) anfallsslag, ett (1) försvarsslag och i förekommande fall ett (1) skadeslag, ett slag för träffområde, och 0 till fler slag för extraskador. Därefter är rundan slut. Det ska inte behöva ta särskilt lång tid.

Vad du glömde nämna är att man måste titta i ett antal tabeller (i andra system brukar det räcka med en tabell, d.v.s. tabellen för träffområden, om ens det) och dessutom slå Ob-slag! Denna typ av tärningsystem tar väldigt lång tid, om man har "tur", d.v.s. om man slår en massa sexor. Men har man "otur" går det snabbare, d.v.s. om man inte slår några sexor. /images/icons/cool.gif Därmed tar det betydligt längre tid än ett vanligt system med samma detaljnivå. Men du har väldigt rätt i att systemet går enormt mycket snabbare om man tar bort alla extraregler & endast håller sig till grunderna. Fast jag tycker ändå att systemet är långsammare än andra system. Däremot kan man ju diskutera om denna "temposänkning" är värd det den försöker uppnå, d.v.s. ökad realism. Men det e ju en annan diskussion.
/images/icons/thinks.gif
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Självklart säger jag. Fast det är inte riktigt så realistisk i Eon. Psykoskryss skulle jag vilja ha med också. Men hackar ju inte ner folk helt sådär.

Ett råd är att läsa in och testa regler. Helt utanför äventyr genom låtsasstrider och påhittade sekvenser. Sno regelboken och ta hem den nån gång och läs. Kan man regler så kan man utnyttja dem. Har du mycket i stridsvana till en RP så kan man antagligen de knep som omnämns i kapitlet om strid.


Mitt svar skulle snarare bli; Absolut inte! Den s.k. realism som Eons system erbjuder är inte värd den extra tid den tar. Jag föredrar snabbare system, där man ROLLspelar, istället för rollSPELAR, så att säga. /images/icons/cool.gif Nja, men i ärlighetens namn; nix, jag tycker inte att systemet är värt den extra tid det tar.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Jag upplever inte att vi får några större förluster i rollspelandet då vi spelar Eon. Det brukar hålla sig på en god nivå genom spelmötena. Det nda som drar ner är trötthet som brukar dyka upp.
Då vi spelar andra rollspel som Gemeni som har betydligt färre regler så är rollspelandet likadant.

Fast vi föredrar olika saker. Man kan ju slita fram ett dammigt exemplar av Drakar & Demoner där reglerna är riktigt simpla.
Sånt som "Historia; Färdigheten används för att berätta vad som har hänt för länge sedan".
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
mitt problem med Eon (OT)

Eftersom kritiken mot Eons regelsystem är ensidig och dessutom börjar bli tjatig, så tänkte jag försöka framföra lite nya synvinkar på spelet. Närmare bestämt varför jag inte spelar spelet, trots att jag faktiskt gillar det.

Min erfarenhet av Eon är att det är för detaljerat, regelmässigt. Samtidigt tycker jag att just detajnivån är spelets styrka. Jag ser det faktiskt som spelsystemets "koncept", om man kan säga så.

Saken är bara den att det fungerar bättre i teorin än i praktiken. Situationerna på våra faktiska spelmöten var ganska komplexa med mycket undantag och specialfall. Dessutom envisades jag med att faktist använda alla "frivilliga regler". Resultatet blev en detaljerad simulation av händelseförlopp (nu pratar menar jag främst om strider) som tog så pass lång tid och gick så pass långsamt att det blev både tröttsamt och att spelmomentet (reglerna) körde över inlevelse-momentet och själva berättar-momentet i spelet.

Felet, om man nu kan säga så, var givetvis att jag valde att använda alla regler, alla gånger. Jag är mycket medveten om att rådet från både officiellt håll och från spelare är att inte alltid (aldrig?) använda de avancerade reglerna. Frågan är då varför jag ändå ville använda alla regler.

Ett möjligt svar kan vara att jag faktiskt tyckte att reglerna var så pass bra att det vore synd att inte använda dem fullt ut. Inga regler är alltså "frivilliga" i mina ögon, precis som alla regler givetvis är underkastade spelledarens domslut. (Regler är trots allt bara ett redskap för att skapa spänning, konsekvens i spelvärlden, och för att föra handlingen framåt.)

Min poäng är att om man plockar bort alla avancerade regler och moment i regelsystemet så förlorar systemet det som är dess främsta styrka. Alltså dess detaljnivå och dess konstruktion, åtminstone i mina ögon. Ett Eon-light-system känns faktiskt inte lika bra (i teorin - men kanske i praktiken) - då skulle jag lika gärna kunnat fortsätta med DoD. Om detaljnivån alltså inte varit betydligt högre än i DoD så hade jag kanske aldrig ens bytt spel från början!

Att jag sedermera övergav Eon som favoritspel (för att aldrig mer spela det, skulle jag tro) var dels spelets modul-uppbyggnad. Alltså att det är kontruerat så att man ska behöva en hel rad moduler för att kunna använda reglerna fullt ut. Man skulle givetvis kunna fylla i luckorna själv men det kändes inte speciellt givande eller meningsfullt eftersom Eon har ett så pass genomtänkt och detaljerat spelsystem. Så jag väntade helt enkelt på nästa modul, och nästa modul, och så vidare tills jag helt enkelt tröttnade. (Jag vet inte om jag fortfarande tycker att spelet är fullt spelbart. Jag skulle nog behöva åtminstone en modul om odöda innan spelet skulle kännas fullt komplett för mig personligen.)

Det avgörande för min del blev att jag upptäckte independent-rollspelet Västmark. Med sitt förhållandevis enkla - men flexibla - regelsystem kändes det betydligt mer användbart än Eon (i praktiken). Samtidigt var konstruktionen minst lika välgjord som Eons regler. (Inte så förvånande kanske då spelen har delvis samma upphovsman, vad jag förstår.) Enkelheten och den låga detaljnivån tillät också att grundreglerna var så gott som helt kompletta och användbara, i motsats till Eon. Istället för att vänta tills Eon blev ett komplett rollspel övergav jag alltså det helt till slut när jag fann ett alternativ.

Som en avslutning tänkte jag bara nämna att både Eon och Västmark varit viktiga influenser för mitt eget spelsystem (som för övrigt är ännu enklare och ännu mindre detaljerat än Västmark). Antagligen fungerade Eon som ett avskräckande exempel medan Västmark visade hur man kunde göra ett bra regelsystem utan att det är vare sig omfattande eller detaljerat.

/Baldyr, fd Eon-spelare
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
Re: mitt problem med Eon (OT)

Om du vill spela ett underbart enkelt och snabbt spel ska du testa Stjärnornas krig.....det är nog det snabbaste och enklaste regelsystemet och någonsin varit i närheten av, och det är riktigt kul också!
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: mitt problem med Eon (OT)

Jag håller med. Däremot har jag tyvärr aldrig haft tillfälle att spela det gamla Star Wars-rollspelet. Det är dock riktigt kul att bläddra i böckerna, speciellt som jag i hög grad är "präglad" av Star Wars från barndomen.

Fast jag skulle även kunna tänka mig använda ett annat regelsystem, exempelvis Västmarks eller mitt eget. (Jag har faktiskt redan skissat på regler för bland annat Kraften, ljusvärjor och eldstrider med blasters. /images/icons/smile.gif Ett av mina exempel-rollfigurer till spelsystemet är dessutom Han Solo - för att illustrera hur en känd rollfigur skulle kunna omtolkas i form av speldata. Faktum är att jag blev positivt överraskad av resultatet.)

/Baldyr
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
Re: mitt problem med Eon (OT)

Ifall du vill ha data för karaktärer från filmerna kan du gå in på min hemsida och titta....där finns en fil hämtad från en modul till Star Wars. Kolla under "regelexpanderingar" och sedan "star wars"
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Star Wars-rollfigurer

Jo, jag baserade faktiskt min Han Solo-konvertering Star Wars 2ed. Sedan är spelvärden inte heller allt - jag fick minst lika stor användning av bakgrunden och personlighetsbeskrivningen. Jag har nämligen speldata för så gott som allt som berör en person/varelse, alltså även uppväxt/social bakgrund, karaktärsdrag och drivkrafter. Däremot saknar mitt system helt spelvärden (alltså siffror eller grader som anger hur "bra" eller "dålig" man är på någonting). Men det är en lång historia. /images/icons/wink.gif

Tack för tipset, dock! Vad är det för filformat materialet på din sida är sparade i? (pdf, rtf, doc?)

/Baldyr
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Star Wars-rollfigurer

Aha, ok. Gäller det bara Star Wars-materialet eller också andra texter? Jag är nämligen allergisk mot att ladda ned zip-filer, liksom att öppna doc-filer...

/Baldyr, som faktiskt blev nyfiken på ett par artiklar
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
Re: Star Wars-rollfigurer

allt på sidan är zippat.....men ge mig din mailadress så kan jag maila över txt filerna ozippade ifall du vill
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Standardgnäll, standardfel

Men du har väldigt rätt i att systemet går enormt mycket snabbare om man tar bort alla extraregler & endast håller sig till grunderna.

Frågan är dock varför man skall köpa en bok som mest innehåller regler man gör bäst i att inte använda från början. De detaljerade stridsreglerna kanske hade passat bättre i en modul?

Fast jag tycker ändå att systemet är långsammare än andra system.

När man har Obt6 som grundmekanik så är det ganska naturligt att hela systemet går litet trögt. Grundmekaniken utgör ett systems hjärta. Funkar den inte så bra så är hela systemet illa ute...

Däremot kan man ju diskutera om denna "temposänkning" är värd det den försöker uppnå, d.v.s. ökad realism.

Man kan även debattera om alla dessa offer av spelbarhet faktiskt uppnår ökad realism eller om det bara innebär att systemet kräver mer arbete för att leverera mer detaljerade men fortfarande orealistiska resultat... Men det är också en annan diskussion :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Standardgnäll, standardfel

"Frågan är dock varför man skall köpa en bok som mest innehåller regler man gör bäst i att inte använda från början. De detaljerade stridsreglerna kanske hade passat bättre i en modul?"

Kanske, kanske inte. Det är en fråga om hur man väljer att producera sitt spel. En del föredrar att maffa ut en bok med de viktigaste reglerna, även frivilliga sådana. Andra föredrar ett litet tunnt häfte som regelmässigt bara innehåller grunden och som sedan kompletteras med Krögarens Handbok (whatever).
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Följdfrågor

... och 0 till fler slag för extraskador.
Därefter är rundan slut. Det ska inte behöva ta särskilt lång tid.

Det finns döds- och chockslag också. Det finns inte i DoD. Och varför skriver du 0 extra slag för extraskador? Det förenklade skadesystemet finns ju bara i M&V.

plus ett eget enklare
skadesystem, när jag spelar Eon.

Kan man få det systemet?
 
Top