Nekromanti Varför Mutant?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Kan någon förklara för mig som bara spelat nya, och tydligen underlägsna Mutant 2, varför den ursprungliga versionen är så populär och höjd till skyarna?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
När du säger Mutant 2, menar du Det mutant med cyberpunkstäder eller det med kartan över skandinavien i? Alltså... Mutant 2 eller 2090?


Storuggla, reder ut
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"När du säger Mutant 2, menar du Det mutant med cyberpunkstäder eller det med kartan över skandinavien i? Alltså... Mutant 2 eller 2090?"

Jag menar den cyberpunkiga version som utspelar sig i en ond och förvriden framtidsversion av vår värld. Det trode vara version 2090 då.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ja, varför tycker folk att det Gamla Mutant är bättre? Varför är det "Nya" Mutant bespottat?
Jag misstänker, om jag ihuvudtaget tänker, att det har med nostalgi att göra. Folk vande sig vid sitt Pyri, sina nyskottksa grävlingar och sina Gotländska storskurkar. Och sen släpper Äventyrsspel något som är en Cyberpunk-klon? Vafalls? Och då blev folk lite syrak.


Storuggla, tror
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kan någon förklara för mig som bara spelat nya, och tydligen underlägsna Mutant 2, varför den ursprungliga versionen är så populär och höjd till skyarna?"

Nostalgi. En hel del av oss började spela med gamla Mutant, och precis som Catastrophia inte var samma spel som förut och därmed ovärdigt varumärket "Drakar&Demoner" så var cyber-Mutant inte samma spel som förut och därmed ovärdigt varumärket Mutant.

Sen ska man ju komma ihåg att när nya Mutant kom så hade Sveriges rollspelshobby äntligen fått ordentlig kontakt med omgivningen. Det var inte längre Ä-spelskobolder som köpte Ä-spels-spel på Stor&Liten kontra "riktiga gajmers" som beställde grunks från utlandet, utan gränsen mellan dem började suddas ut. Man kunde skaffa både Ä-spelsjunk och utländska rollspel på Tradition.

Så när Nya Mutant kom så var mer erfarna spelare ganska väl förtrogna med att R Talsorian hade släppt sin dunderhit Cyberpunk några år tidigare. I det ljuset var det läbbans uppenbart att nya Mutant bara var ett försök att rida på cyberpunkvågen som kom efter Gibsons genombrott med Neuromancer. Att gamla Mutant var en ripoff på Gammaworld förlåter de flesta, eftersom de antingen inte känner till det eller glatt konstaterar att det inte fanns nån postapokalyptisk våg i Sverige vid tidpunkten. Gamla Mutant var vågen, helt enkelt, medan nya Mutant var en billig ripoff på förebilden för cyberpunkvågen.

För egen del är det framförallt det här andra skälet som gör att jag föredrar gamla Mutant.
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Menar du Mutant 2, och inte Mutant 2090, så är det juh samma spelvärld som Mutant och alltså tämligen likadant bortsett från regelsystemet som är lite mer avancerat och, enligt mig iaf. en trevlig förbättring av Mutant.

Menar du Mutant 2090, och inte Mutant 2, så tycker iaf. jag att den världen är betydligt mindre personlig och intressant.. reglerna känns ganska klassiska och bjuder inte heller på några större sensationer, vilket enligt mitt tycke, sammanlagt gör att jag föredrar gamla hederliga Mutant/Mutant 2..
Mutant/Mutant 2 kan dessutom göras fruktansvärt humoristiskt men samtidigt fullt spelbart, och blir oftast en sann fröjd att rollspela, även om äventyret är mindre lyckat.


/Henning
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Varför Mutant? (datum och humor)

Glöm inte humorn Storuggla, glöm inte humorn!!

Gamla MT och MT2 var ju inte så seriöst som de andra rollspelen, särskilt inte MT2089 (som vissa kallar för 2090, men det kan ju inte stämma eftersom det kom ut i augusti 1989 samtidigt med Sinkadus nr 20... 2090 kommer ifrån Techno som kom året efteråt.)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Varför Mutant? (datum och humor)

Vaddå humor? Det finns väl ingen humor i mutant väl? /images/icons/doh.gif


Storuggla, gillar Traveller bättre!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ras:Muterad råtta:yrke=musiker:namn=Ratty Riffer

...det var den mest oseriösa rollpersonen jag någonsin har gjort. Fy fasiken var rolig han var!

/Rising
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Förutom det som Krille redan nämnt så är nog en förklaring att minnet inte alltid fungerar så rationellt. Det borde vara såhär i skallen: ”Jag hade jätteroligt när jag var 10 år och spelade gamla Mutant men när jag spelade nya Mutant fem år senare var det bara roligt” -> ”Gamla Mutant är ett kanonbra spel för 10-åriga killar som nyligen börjat spela rollspel, men nya Mutant är troligtvis ett mer genomtänkt spel. Kanske är det idag är ett bättre val att spela än gamla Mutant? Hmm, bäst att kolla på spelen för att avgöra saken”. Istället blir det lätt såhär ”Jag hade jätteroligt när jag var 10 år och spelade Mutant men när jag spelade nya Mutant fem år senare var det bara roligt” -> ”Gamla Mutant var roligare än nya Mutant” -> ”Gamla Mutant är ett bättre spel än nya Mutant”.

Nostalgi är väl något av ett nyckelord här och nostalgi i rollspelssammanhang är något som jag tycker mig möta på lite väl ofta. Iofs tycker jag det kan vara kanonkul att snacka nostalgi, men jag är inte riktigt förtjust i när det blir mer än så. Den nostalgi jag är skeptisk till kan yttra sig på två sätt:
- tveksamt underbyggd uppfattning (”Äventyrspaket 1 är det bästa äventyr som någonsin gjorts, för jag hade minsann superkul när vi lirade det –86. Iofs har jag inte tittat på det sedan dess men jag kan lugnt säga att det utklassar nästan allt annat som gjorts till alla spel senare”)
- nostalgispelande (”Vi ska spela Äventyrspaket 1 i sommar trots att vi alla tycker det är pissdåligt. Varför? För att det var så roligt när man spelade det för 16 år sen. Våra rollpersoner ska heta sånt som Conan Krossaren och Dödar-Danne fastän det är töntigt för det hette ju rollpersonerna på den gamla goda tiden. Vi ska börja spelet på det gamla dåliga sättet med att det kommer fram en uppdragsgivare på ett värdshus för så var det ju alltid när man spelade förr. Vi ska verkligen komma ihåg hur roligt vi tyckte det var med rollspel när vi gick på mellanstadiet.”)

Nu är väl förvisso inte jag heller befriad från nostalgiska dimmor över minnet ska sägas /images/icons/smile.gif , men nostalgispelande undviker jag helst.

Arcana – som inte kommer ihåg särskilt mycket från gamla Mutant men iaf vet att det fungerade utmärkt även om man var en spoling som inte hade särskilt mycket koll på läget. För övrigt satte jag nyligen nya Mutant i händerna på en i spelgänget som aldrig varit spelledare, men är lite sugen på att testa. Har nämligen för mig att det är ett mycket bra spel, men kanske är det mitt nostalgiska minne som spökar... /images/icons/wink.gif
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Varför Mutant? (datum och humor)

En av mina polare lyckades alltid speciellt väl (eller rättare sagt inte) när det var dax att göra sin rollfigur.

En gång lyckades han få ihop en mutant som var grön (klorofyll) och kunde spruta eld men hade defekten att han inte tålde radioaktivitet speciellt bra. En radiak-skadad drake helt enkelt/images/icons/laugh.gif Han lyckades alltid avliva sin nya RP innan vi avslutat kvällens äventyr och alltid på ett mycket vackert och roligt sätt. Ahh vad skrattade! *ljuva tider-suck*

Mutant Rockar Fet!

Jag har inte spelat Traveller men hade gärna prövat/images/icons/smile.gif
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,114
Location
Tindalos
Jag antar att man måste ha varit med vid släppet av Mutant för att kanske uppskatta spelet. Sälv var det första rollspelet jag köpte och hade då spelat Drakar en tid innan. Mutant var något nytt och helt annorlunda från Drakar. Dessutom var det ju SF. Gillade man dessutom Mad Max och liknande B-filmer så var ju allt Hurra!

Vi spelar fortfarande Mutant/Gamma World än idag då min kompis påbörjade en ny kampanj förra hösten. Enkelt system som ger mer tid åt rollspelande och inte så mycket regeltjafs. Hur kul som helst och vilka rollpersoner man kan göra.

Beträffande Mutant 2090 eller vad man nu vill kalla det så var det en ganska så bra produkt men tyvärr använde man Mutantvarumärket igen. Spelet kunde lika väl fått ett annat namn. Likaså Mutant RYMD som jag själv knappt har ögnat igenom.

Frågan är väl hur Järnringen HB:s version kommer att mottagas av konsumenterna. Tumme upp eller Tumme ner?

Det finns fler spel som har råkat ut för samma fenomen då man helt sonika har ändrat inriktning på spelet men använt det gamla varumärket.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Anledningen till att MT och MT2 var och fortfarande är roligare än MUTANT 2090 är att de gav spelledaren mycket utrymme. Det gjorde och fortfarande gör att man ställer sig frågor om olika företteelser. Allt från hur mutationer verkligen fungerar till hur nya statsskick och religioner fungerar efter att civilisationen har gått under.
MUTANT 2090 var en Cyberpunkhybrid som inte hade någon stark kopling till MT och MT2. Äventyrsspel skulle aldrig ha använt samma namn på produkterna. Känslan var helt olika. MT var verkligen "basic" överlevnad i en hård värld där man bara kunde lita på varandra, MT2 utspelade sig i en lite mer civiliserad värld som jag själv alltid har varit lite "steampunkig". MUTANT 2090 saknade en "själ", det fanns inget i spelet som gav det en personlig prägel.
MT och MT2 har även en skön humor som är svår att få till i andra rollspel. MT och MT2 tycker jag själv ska ha en känsla av spaceopera, det viktiga är inte hur tingen har överlevt, det handlar om en skön ironi där spelledaren och spelaren tillsammans skapar en harmoni som rymmer både humor och allvar.
MT och MT2 är ett av de få rollspel där man verkligen kan blanda alla möjliga spelsätt, humor, skräck, grisodlarrealism och kontemplativt civilisationsbyggande, allt har sitt utrymme.
Jag ser förhoppningfullt fram mot den nya versionen av Mutant...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Oseriös rollperson

Namn: Stampe Hopp
Klass: Muterad kanin
Yrke: Officer
Längd: 139 cm
Vikt: 96 Kg
Obs! Kan spruta eld!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Tja, det är ju faktiskt två olika genres också. post-apokalyps kontra CyberPunk. Klart, hade CyberMutant kommit först hade nog ingen haft särskilt mycket till övers för en skotsk-grävling-infekterad uppföljare (jag kan bara föreställa mig det: "Muterade djur? men det är ju OSERIÖST!"), men ändå: det finns ingen anledning att kräva att någon som gillade Mutant ska gilla Mutant 2090 också.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Gigantisk rubbit

Muterade kaniner är coolast. Jag skall lätt leda en rubbitkampanj när nya versionen kommer ut.

En gång gjorde jag en rubbit som fick mutationen gigantisk (eller vad den hette). Jag blev en kanin på 250 cm och vägde 200 kg. Jag var rubbitarnas informatör. Kund dock inte vara med dem i hålen :-(
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Problemet med just nostalgi är att man måste ha spelat det tidigare för att kunna ha någon form av nostalgiska band till det. Detta har jag aldrig gjort.
 
Top