Nekromanti Varför Legender?

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Jag läste i Codex att två supplement var på gång,
Arixona/New Mexico och Wyoming/Montana, men av det jag läste där verkade det inte finnas så värst mycket nytt i böckerna, bara "ur malpåsen".

Arizona beskrivs där som:
•"3 klassiska äventyr (Vem klämtar klockorna för?, Hämnaren, Raton Pass)." varav både klockorna och Raton Pass fanns på CD-skivan i Westernboxen.
•"64 sidor kampanjmaterial", räknas materialet till äventyren in då?
•"9 kartor", kan vara roligt för en kartofil som jag,
•"42 illustrerade slp:s"-några nya förutom de i äventyren?
•"9 vapen" antagligen från Holby & Stock, som också fanns på CD:n.

Och Wyoming innehåller:
•"3 klassiska äventyr"-från CD-skivan & ett gammalt Codexnummer.
•"10 kartor" tolkar jag som max 8 "nya" kartor, eftersom äventyren innehöll minst två kartor...
•"33 illustrerade slp:s"-förutom de som finns med i äventyren?

Med andra ord är jag skeptisk. Misstolka icke, jag gillar verkligen allt ni gör för spelet och ser fram emot fler supplement-övertyga mig!

Eller som Magicspelarna säger: Värt?
 

Matt Evans

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
89
Vaddå på gång?

De har funnits sedan slutet på förra året...

"Arixona/New Mexico och Wyoming/Montana, men av det jag läste där verkade det inte finnas så värst mycket nytt i böckerna, bara "'ur malpåsen'".

Nej, det är inte mycket nytt. Kortsagt, ingenting annat än att det är tryckt.

Arizona beskrivs där som:
•"3 klassiska äventyr (Vem klämtar klockorna för?, Hämnaren, Raton Pass)." varav både klockorna och Raton Pass fanns på CD-skivan i Westernboxen.
•"64 sidor kampanjmaterial", räknas materialet till äventyren in då?
•"9 kartor", kan vara roligt för en kartofil som jag,
•"42 illustrerade slp:s"-några nya förutom de i äventyren?
•"9 vapen" antagligen från Holby & Stock, som också fanns på CD:n.


Inte nog med det, äventyren finns att ladda hem från deras hemsida. Skillnaden mot CD:n är att upplösningen är högre där, hemsidan är de minimerade för att minska nedladdningstiden. Allt material finns på hemsidan, och ja, det är Holby & Stock (eftersom infon behövs till ett av äventyren).

Och Wyoming innehåller:
•"3 klassiska äventyr"-från CD-skivan & ett gammalt Codexnummer.
•"10 kartor" tolkar jag som max 8 "nya" kartor, eftersom äventyren innehöll minst två kartor...
•"33 illustrerade slp:s"-förutom de som finns med i äventyren?


Gäller detsamma som den ovan.

Med andra ord är jag skeptisk. Misstolka icke, jag gillar verkligen allt ni gör för spelet och ser fram emot fler supplement-övertyga mig!

Behöver inte vara det. Om jag inte minns fel, så släptes de bara några/någon veckor/vecka före jul (december 2002) och redan i mellandagarna var den tryckningen slutsåld, och nya trycktes. Alltså finns det en efterfrågan efter att få äventyren i tryck (gäller även mig). Faktum är att ladda hem alla ingående äventyr, skaffa bläck till skrivaren, liksom papper, skriva ut och sätta i pärm (skaffa pärm) m.m. gör att det faktiskt om man tänker efter, är billigare att köpa äventyret än att ladda hem. Dessutom finns det efterfrågan från spelare att få äventyren tryckta, och A&T föll för trycket. Dessutom gav det oss western-spelare något att handla för, i väntan på Tombstone och Arizona (som förövrigt borde kommit vid det här laget, enligt infon från Rävspel före jul), men det har tydligen blivit uppskjutet...

// Matt
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
redan i mellandagarna var den tryckningen slutsåld, och nya trycktes. Alltså finns det en efterfrågan efter att få äventyren i tryck

Jo... Det här med papperslösa samhället och pdf och webbpublicering och allt sånt, verkar rätt överskattat i slutänden. Jag var hur skeptisk som helst mot att ge ut 'The Handbok Anthology' -- sgs allt i den fanns ju redan uppe på rollspel.com, så vem tusan skulle köpa den bara för att få samma saker igen fast i tryck?

Jojo.

--
Åke
 

Kormantaouk

Veteran
Joined
7 Mar 2002
Messages
69
Location
Grästorp
d e nog den bästa handbok jag köpt...

vi fullkomligt viker oss av skratt på de spelmöten jag tar me boken

d e en helt anna känsla om man har den i tryckt eller utprintad form

(har du fler slipar liggandes i nån byrålåda som du inte har publicerat, en volym 2 skulle sitta fint)
 

Kormantaouk

Veteran
Joined
7 Mar 2002
Messages
69
Location
Grästorp
d finns dom som valt att behålla sina äldre utgåvor av western, å då e detta en ytmärkt grej...

sen även d att de flästa vill ha en snygg förpackning på äventyren (pärm o.s.v)...

d får du inte om du skriver ut från din dator

.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Varför Legender? (OT)

d e nog den bästa handbok jag köpt...
d e en helt anna känsla om man har den i tryckt eller utprintad form


Tackar!
Det verkar alltså vara samma känsla som gör att det finns en marknad för Legender; något för pdf-publicerare och webbzine-makare att tänka på.
(Läste fö en besläktad artikel häromdagen om museum som lagrar gamla dagstidningar o dyl på mikrofilm och slänger bort originaltidningarna; bevarar de en kulturskatt på det sättet, eller förstör de den?)

(har du fler slipar liggandes i nån byrålåda som du inte har publicerat, en volym 2 skulle sitta fint)

Med tanke på hur lång tid det tog innan det fanns material till den första skulle det nog dröja innan en tvåa kunde bli aktuell... Det mesta som har gjorts efter den (LinCons Legender, Sverox Fantastiska Fakta) finns på rollspel.com. Jag har försökt rannsaka minnet efter vad som finns i övrigt, och det är ungefär det här:

* Den första "MittCons konventsguide", från foldern för MittCon -92. (Originalet saknas, och den tryckta versionen är i för dålig kvalitet för att kunna scannas.)
* "Konventsblomman", en bild vardera i #2 och #3 av konventstidningen GothCon XXV Gazette (finns som pdf här på rollspel.nu)
* Nåt dussin mysko teckningar från GothCon XXV, som kopierades och tejpades upp runtom i konventslokalerna. Håkan Ackegård har originalen.

* Enstaka skämtisar från gamla spelfansin; ofta rätt interna för de spel eller artiklar de syftade på. Här är ett exempel, det finns fler.
* De här, helt interna för Gondica-äventyret 'Dödens färg är grön'.
* Ett gäng strippar med Birger Barbaren. De har aldrig varit med någonstans, och de flesta spelpublikationer som finns idag är alldeles för PK för att han ska passa in där.

Utöver det finns det mest en massa klotter från gamla spelsessioner. De är fullständigt interna skämt från de kampanjerna (ungefär som Gondica-bilderna ovan), och är knappast roliga om man inte var med där själv.
Emellanåt har det dykt upp Western-skämtisar i marginalerna till saker som jag har skickat till Tove och Anders också; en har lagts upp (guess which), de andra får ni väl fråga dem om. (-:

--
Åke
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Varför Legender? (OT)

"* De här, helt interna för Gondica-äventyret 'Dödens färg är grön'."

Åh herre gräsklippare, jag skrattade så att jag grät åt killen som fått värjan genom huvudet. Underbart! :gremgrin:


Storuggla, roar sig
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
sen även d att de flesta vill ha en snygg förpackning på äventyren (pärm o.s.v)...

Heh. Jag vill inte betala 100 kr+ för en fin, inbunden pärm. Jag förvarar äventyren i Westernboxen istället.
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
De har funnits sedan slutet på förra året...

Hehe, har ingen koll. Ok, som jag trodde då, får fundera lite till.

Värt? Tveksamt.
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Varför Legender? (OT)

...och jag fattade ingenting... :gremlaugh:
Alldeles för länge sen jag spelade Gondica antar jag. :gremcool: Eller så beror det på de 39 gradernas feber jag lider av... :gremooo:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Varför Legender? (OT)

...och jag fattade ingenting... Alldeles för länge sen jag spelade Gondica antar jag.

Tja, om han klarar av att någon kör en värja genom hans huvud, vad har han då mellan öronen..? (Egentligen gick den inte genom huvudet utan skar honom i skalpen, men han sa faktiskt så där.)
Tänkte aldrig på det vid tillfället, men det finns ett skämt på temat i animen Dragon Half; hjälten Damuramu får sitt eget svärd genom skallen, men det missar hans hjärna för att den är så liten.

I Western skulle de väl säga "it didn't hit any vital parts". (-:

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Varför Legender? (OT)

>Tänkte aldrig på det vid tillfället, men det finns ett skämt på temat i animen Dragon Half; hjälten Damuramu får sitt eget svärd genom skallen, men det missar hans hjärna för att den är så liten.

Påminner lite om det Simpsonsavsnittet där familjen är jagad av zombier som mässar nått i stil med: "Must eat brain, must eat brain" och Homer till slut blir inringad i ett hörn. Efter att kort ha undersökt hans skalle avfärdar zombierna honom besviket och staplar vidare, fortfarande mässande sitt "Must eat brain". Skitkul :gremgrin:

/Anders
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Varför Legender? (OT)

"Tänkte aldrig på det vid tillfället, men det finns ett skämt på temat i animen Dragon Half; hjälten Damuramu får sitt eget svärd genom skallen, men det missar hans hjärna för att den är så liten."

Ahh, Damuramu, allas vår hjälte. "In order to preserve the dignity of the armed forces, I must eat your mouse!" och just det faktum att hans hjärna är så liten (vilket konstateras med stolthet!) torde väl bevisa att Dragon Half är rollspelsrelaterat om något...


Storuggla, har en biljett till Dick Saucers konsert
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Varför Legender? (OT)

"Påminner lite om det Simpsonsavsnittet där familjen är jagad av zombier som mässar nått i stil med: "Must eat brain, must eat brain" och Homer till slut blir inringad i ett hörn. Efter att kort ha undersökt hans skalle avfärdar zombierna honom besviket och staplar vidare, fortfarande mässande sitt "Must eat brain". Skitkul "

"Dad! You shot Zombie-Flanders!"
"...He was a zombie?" :gremgrin:

Det och "Howdiddeliho neighbour, mind if I nibble a bit on your ear?" är banne mig apkul.


Storuggla, She had a dream about the king of Sweden, he gave all she was needin'
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Varför Legender? (OT)

>She had a dream about the king of Sweden, he gave all she was needin'

Kul att det inte bara är jag som minns Cab Calloway :gremgrin:

/Anders (gillar stora hattar och ännu större kavajslag)
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Varför Legender? (OT)

DET skämtet förstod jag faktiskt... :gremgrin:
Resten kändes dock tämligen obegripligt... :gremcrazy:

/Gollum - som har irriterande hosta
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Varför Legender? (OT)

Dragon Half är en rollspelsparodi, men knappast Western-relaterat...

Damuramu är också mannen som behöver en vecka för att förstå att anledningen till att han är hungrig är att han inte ätit!

Erik
 
Top