Varför kickstartar man så här?

Dilandau

Myrmidon
Jag spelade nyss in en podd om den gamla serien Axa, och har nu på morgonen upptäckt att Dren Productions, som idag återutger serien, har ett märkligt kickstarterupplägg.

Kickstarter-timeline
  1. April 2024: Lösnummer 1-2
  2. September 2024: Lösnummer 3-4
  3. Maj 2025: Lösnummer 5-6
Varje kickstarter har färre backare än den föregående. Såklart.

Varför kickstartar man lösnummer istället för en samling? Varför styckar man upp det? Är det något jag inte fattar här - eller är Dren Procuctions osmarta? Hade det inte varit för att de faktiskt verkar leverera, så skulle jag trott att det var ett scam.

Det verkar verkligen superkonstigt.

Och synd – jag hade gärna köpt en rejäl Axa-samling, men den där lär ju aldrig bli klar.

Det enda jag kan tänka mig är något slags önskan om att inte ta sig vatten över huvudet? Men i det här fallet är ju serien liksom… redan gjord? Så det som tar mest tid och jobb har man redan färdigt.

Då föredrar jag ju helt klart Skybounds variant.

Det hade ju kunnat vara rimligt om man kände sig osäker på intresset, vill minska ribban för pledgers och bevisa att man kan leverera. Om man avslutar kampanjerna innan man drar igång med nästa vill säga, men det gör man ju inte så ja, det ser jätteskumt ut, hade varit mycket rimligare med en kampanj för alla nummer.

För att få in mer pengar?
Var och en av de där kickstarterna verkar ha dragit in en bra bit mer pengar än vad som behövdes för att få målet.
Totala summan är antagligen mer än de hade fått om de lagt alltihopa i en kickstarter.

Jättemärkligt.

Men också varför är det så fula, moderna omslag? När det redan finns en sådan jäkla enastående estetik i det gamla, och man uppenbarligen vill rida på folks nostalgi?

För övrigt väcker blotta tanken på Axa saker i mig.

Var och en av de där kickstarterna verkar ha dragit in en bra bit mer pengar än vad som behövdes för att få målet.
Totala summan är antagligen mer än de hade fått om de lagt alltihopa i en kickstarter.
Ok det här låter rimligt.

Hur länge kan det funka? Blir inte många backare kvar om de kör några omgångar till. Men ja det kanske räcker.

Back