Nekromanti Varför köpa Call of Cthulhu?

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Stod i går i den lokala rollisbutiken och bläddrade i den nya utgåvan av Call of Cthulhu. Funderade faktiskt på att köpa det, även om jag inte är speciellt mycket för så kallad skräckrollspel. Passar därför på att fråga följande:
- Varför ska en enkel man som jag köpa Call of Cthulhu? Är det ett bra rollspel?
- Finns det en hemsida man kan glo på?
- Har köret ett regelsystem som i svårighet motsvarar 80 universitetspoäng i klassisk grekiska eller är det någotsådär lättspelat?

- Targon, skrivare
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
- Varför ska en enkel man som jag köpa Call of Cthulhu? Är det ett bra rollspel?

Ja, det är det. Ett av de bästa i mina ögon. Det är välbalanserat, genomarbetat och fyllt med intressanta grunkor.
Det stödjer ett brett spektrum av spelstilar, från pessimistisk ångestskräck till lättsamma monsterjakter (även om det senare kräver litet lindring av sanityreglerna :)

- Finns det en hemsida man kan glo på?

<A HREF="http://www.chaosium.com/cthulhu/index.shtml" target="_new">http://www.chaosium.com/cthulhu/index.shtml</A>

- Har köret ett regelsystem som i svårighet motsvarar 80 universitetspoäng i klassisk grekiska eller är det någotsådär lättspelat?

Regelsystemet är definitivt inget problem. Det liknar DoDs äldre utgåvor i mekanik men är förenklat och moderniserat. Det som är svårt är nog att få till rätt stämning. CoC är ett mycket annorlunda spel. Våld är sällan den enda (eller ens den bästa) lösningen. Spelarna är (i default-utförandet) inte heller hjältar som klarar allt. Om man kommer över att vara såpass "omäktig" i traditionella rollspelstermer mätt borde det däremot gå bra.

Man bör dock vara medveten om att eftersom det är ett _annorlunda_ spel så kommer det finnas folk som inte gillar det. Om dina favvo-spelare visar sig vara sådana har du problem :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"- Varför ska en enkel man som jag köpa Call of Cthulhu? Är det ett bra rollspel?"

Tja, det har hängt med i tjugo år, så något måste Chaosium ha gjort rätt. IMHO så är det oöverträffat som skräckspel.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>Varför ska en enkel man som jag köpa Call of Cthulhu? Är det ett bra rollspel?

CoC är ett VÄLDIGT bra spel, enligt mig ett av de bästa som nånsin knåpats ihop. En av de saker som gör det så roligt att spela är, förutom den unika settingen, den formliga uppsjö av brillianta supplement som finns att tillgå. Nämnas kan de olika bakgrundsböckerna ("Escape From Innsmouth", "Arkham Unveiled", "Kingsport", "Return to Dunwich" m.fl.) som beskriver delar av den fiktiva "Miscatonic valley" där det mesta utspelar sig. Med dessa kan man, som det diskuteras på en annan tråd på forumet, mycket enkelt spela "äventyrs-löst". Det är bara att packa en matsäck och sätta sig i sin T-ford och skumpa iväg till t.ex Dunwich, där mycket intressanta saker kan hända om man bekantar sig med rätt (eller fel) personer bland lokalbefolkningen. En annan typ av supplement som CoC (eller Chaosium överhuvudtaget) har gjort till sin specialitet är mega-kampanjen, som i längd vanligen sträcker sig från lång till väldigt lång. Bland dem kan bl.a. nämnas; "Day of the Beast", "Beyond the Mountains of Madness", "Shadows of Yog-Sothoth ", och "Masks of Nyarlathotep". Den sistnämda brukar förövrigt alltid hamna på någon av toppplaceringarna när "bästa supplementet nånsin" ska utnämnas.

>Finns det en hemsida man kan glo på?

Förutom Chaosiums egen hemsida kan nog dessa vara av intresse:

http://www.tccorp.com/home.html http://www.flar.demon.co.uk/terror/welcome.htm >Har köret ett regelsystem som i svårighet motsvarar 80 universitetspoäng i klassisk grekiska eller är det någotsådär lättspelat?

CoCs regler är så pass enkla att de aldrig kommer i vägen för spelupplevelsen, men inte heller så simpla att spelmekaniken känns otillräckligt. Det lyckas balansera mellan dessa båda på ett mycket bra sätt.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att CoC rekomenderas åt alla som vill ha en rolig, spännande och framförallt annorlunda spelupplevelse.

/Anders
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Tänkte bara tillägga att man i CoC också kan välja mellan olika eror att spela i. Vanligast är 1920-tals eran, men man kan även välja att spela i nutid (Chtulhu Now - har också kallats Chtulhu 1990's i olika omgångar) samt 1890-talet (min personliga favvo). Till den nutida eran finns också tillbehöret/spinoffen Delta Green som ger spelet en helt ny, konspiratorisk inrikting.

I övrigt håller jag med de andra som skrivit här: spelet är förbaskat bra. Köp det.

/Andreas
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Tack för synpunkterna...

...men jag tror ändå jag börjar med att läsa någon av Lovecrafts berättelser innan jag köper rollspelet. Drar nog ner till stans pocket- och fantasyaffär för att kolla in utbudet. Någon bok som rekommenderas särskilt mycket?

- Targon, skrivare
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Dagon eller så ...

Jag har bara läst noveller och andra kortare berättelser av
Lovecraft (har han skrivit någon roman?). Det finns massor
av novellsamlingar där ute, varav många är översatta till
Svenska. Novellerna brukar vara av skiftande kvalitet, men
de flesta är bra. Jag kan bl.a. rekommendera novell-
samlingen Dagon (finns på Svenska), den innehåller ett par
ypperliga noveller och ger en bra inblick i Chtulhu-myten.
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Till den nutida eran finns också tillbehöret/spinoffen Delta Green

För den som vill veta mer har Pagan Publishing som ger ut Delta Green en hemsida på adressen www.tccorp.com. Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Dagon eller så ...

På svenska har jag läst "Necronomicon: De döda namnens bok" och "Cthulhu's arv", båda översatta av Sam J. Lundwall. Den förstnämnda inleds med Lovecraft's faktabakgrund till Necronomicon, som följs av ett gäng noveller. "Cthulhu's arv" är en novellsamling som även innehåller Cthulhu-mythos skriven av andra författare i Lovecraft's krets. "Stora Necronomicon" innehåller samma "faktakapitel" som den första Necronomicon, men andra noveller. Hela Cthulhu-sviten ska finnas utgiven på svenska av Delta Förlags AB i tre volymer: "Cthlhu 1" och "Cthlhu 2" innehåller 5 respektive 6 noveller, och den längsta, "Vansinnets berg", har fått en egen bok. Lovecraft's "Gengångaren" finns också utgiven av samma förlag. Varför i hela fridens namn man har valt att stava fel på omslagen till Cthlhu 1 & 2 har jag ingen aning om.

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Dagon eller så ...

Jag har läst de messta av Lovecraft själv men inte ens i närheten av allt om Cuthulhu mythos.
Det viktigaste och bästa är nog:
At the mountains of madness.
Herbert West: The reanimator (som gjorts till en b-skräck men som inte har någon likhet med den skrivna historien.)
Dagon.
och självklart The call of cthulhu.

Andra bra är:
The white ship
The quest of Iranon
Imprisoned with the Pharaoes
The silver key
Through the gates of the silver key

Det finns många andra men jag vill inte göra en komplett lista över hans verk.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 
Top