Nekromanti Varför just på 70-talet?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Är det någon som har någon aning om hur det kom sig att rollspel uppfanns just på 1970-talet? Krigssimuleringar och brädspel har ju funnits hur länge som helst, och konceptet bakom rollspel känns inte särskilt avancerat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
kanske var det fantasyimpulsen och nörderiet kring det som avgjorde? Att nya spelare kom in som inte satt fast i det rena strategispelandet?

Sen var det nya tider, massor med nya impulser... som startade med ungdomskulturens genombrott på 60-talet.

Har ingen aning. Tiden var väl mogen...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Fast det uppfanns väl inte på 70-talet? Det blev ju dock en kommersiell och spridd aktivitet då. Jag vill minnas att det åtminstone var inne bland unga adelsmän och -kvinnor för några hundra år sedan med aktiviteter liknande rollspel.

När blev fantasy en stor grej förresten? Det kanske hörde ihop med det?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Zire said:
När blev fantasy en stor grej förresten? Det kanske hörde ihop med det?
Det beror på när "fantastisk litteratur" muterade till fantasy. Det fanns en del böcker på 1800-talet som hade en hel del fantastisk och sålde riktigt bra vad jag förstår. Och då bortser vi helt från myter och folksagor t.ex.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fantasy är ju såklart äldre, men när den togs upp i hippie-svängen brejkade den bigtime och antalet böcker formligen exploderade...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Zire said:
Fast det uppfanns väl inte på 70-talet? Det blev ju dock en kommersiell och spridd aktivitet då. Jag vill minnas att det åtminstone var inne bland unga adelsmän och -kvinnor för några hundra år sedan med aktiviteter liknande rollspel.
Ser man på, det visste inte jag. Kan du berätta om/länka till mer info om detta?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Arfert said:
Fantasy är ju såklart äldre, men när den togs upp i hippie-svängen brejkade den bigtime och antalet böcker formligen exploderade...
Indeed. Det var när Tolkien blev "inne" bland amerikanska hippies och pårökta fratboys som allt tog fart. Om jag mins mina litteraturhistoria rätt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Det är intressant det där, i och med att det tycktes ske någon form av parallell evolution där. Samtidigt som Gygax och Arneson petade runt tennfigurer i Chainmail skrev ju MAR Barker på sitt Tekumel, och Greg Stafford hittade på grejer om drakpass och röda månar. I Gregs fall kan vi nog hitta förklaringen i kombinationen av en livaktig krigsspelshobby och lättillgängliga droger, men sammantaget får man ändå en bild av att rollspelen var något som väntade på att bli uppfunnet -- hade inte D&D varit först, hade något annat tagit dess plats.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Dilandau said:
Zire said:
Fast det uppfanns väl inte på 70-talet? Det blev ju dock en kommersiell och spridd aktivitet då. Jag vill minnas att det åtminstone var inne bland unga adelsmän och -kvinnor för några hundra år sedan med aktiviteter liknande rollspel.
Ser man på, det visste inte jag. Kan du berätta om/länka till mer info om detta?
Fanns det inte en tråd om detta - eller var det en artikel - i våras? Kan inte riktigt komma ihåg vad tråden hette och ett par försök att söka gav inget bra resultat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Du minns din litteraturhistoria rätt... och jag var ju med på den tiden, kan bekräfta att böckerna stämmer...
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Hm. Exakt vilken som är den första fantasyromanen - alltså romanfiktion i en sagovärld - kan man förstås diskutera. Men jag skulle gissa på något anglosaxiskt, 1800-tal. Den gotiska skräckromanen med vampyrer och varulvar var ju stor då. Det är ju en sorts fantastik.

Skulle även vara intressant att gå till botten med rollspelshistorien. Att Gygax & co gjorde banbrytande insatser på 70-talet är ett faktum, men egentligen borde liknande spel ha kunnat finnas oerhört långt tidigare. Det krävs ju inte precis nån högteknologi. Schack är ju till exempel en form av strategispel. Utan att kunna särskilt mycket om spelhistoria gissar jag att kineserna redan för tusentals år sedan spelade avancerade spel. Rollspel är ju egentligen en blandning av strategispel och improvisationsteater.

Nån som vet mer? Jag tror absolut att rollspel, i en eller annan form, kan ha dykt lite varstans i historien.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
I olika sammanhang har jag sett George MacDonalds Phantastes: A Faerie Romance for Men and Women (1858) utnämnas till den första fantasyboken.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag kan inte annat säga än att jag håller med Artfert i hans resonnemang, och efter att förra året ha gjort en uppsats om Tolkien för ett Eng C betyg så mjo... Sagan Om ringen blev startskottet för den officiella fantasykulturen. Men ordet "officiella" kan man säga att jag talar om den kända fantasyn som vi relaterar till idag. Sjuttiotalet var dessutom en tid av mycket tankar, åsikter och försök till revolutionerande prylar i allmänhet - nytänkande var något populärt och possitivt.

Teater, låtsade karaktäruttryck, masskerader i olika former är något som varit populärt i alla tider, spel och lek kanske man kan kalla det. Under romantiken var sådant mycket poulärt, och jag har för mig att några utav de mer kända och flummiga författarna från den tiden ägnade sig åt sådana lekar, och rent spånande över olika karaktärer, beteenden etc. Sedan har vi spel i allmänhet som funnits så länge att det kan vara svårt att ge något faktiskt årtal. Man vet i alla fall efter fynd att man redan i Egypten och och det antika Grekland använda tärningar med fler sidor än den klassiska T6:an som de flesta tänker på i tärningsväg.

Vad kan då vara mer lämpligt tid än 70-talet för att skapa en sådan annorlunda mix av lek och spel. Sedan tror jag också att det var lika mycket slump som sammanträffande att Mr Gygax just fick idén till D&D under sjuttiotalet. Star Wars gjorde entré i slutet där, och Sience Fiction och Fantasy var som vi redan nämnt något som revolutionerat bland unga nördskallar. Ta bara alla de serietidningar som började florera under 70-talet. Ett praktexempel. En av dem som ägnade sig åt sådana hobbys, relaterade till SF och Fantasy, var just Gygax, och han gillade också de strategiska spel som under sjuttiotalet kom att baseras på dessa nördstämplade genrer. Så, att spela teater och gå in i en annorlunda karaktär som föreställs leva i någon typ av dessa underbara fiktiva världar var något som var en mycket fascinerade lek/spel. Det kan vi alla erkänna, att få leka/spela/utagera det är en kul tanke och sysselsättning. Mycket underhållande.

Att då sätta ett system på leken och också blanda in strategi, vinst och förlust gör det ännu bättre. Saken är väl just den att som vuxen kräver man högre kvalitet och detaljrikedom av en lek eller ett spel för att det skall roa tillräckligt. Att då bara sitta och köra manuslös teater lockar kanske inte så många, eller kan kännas lite löjligt kanske... Om man då lägger till regler som tar det hela till en mer "vuxen" nivå, och som också bidrar till en större kvalitet känns väl kanske rent naturligt bättre. Tja, nu spånar jag bara över vad jag tror. Det kan ju vara så. Det kan ju också vara så att Gygax rentav hade en högre kärlek till rena spel före den teaterinfluerade delen av rollspel, och att han helt enkelt ville ta spelen till en högre nivå, före att ta agerandet till en högre nivå.

Kort och gott handlar det om att upptäcka något tillsammans, något man delar. Man gillar t.ex. fantasy och häftiga berättelser i detta tema är ju därför något som fängslar en. Så att göra en egen berättelse tillsammans (för de flesta rpg är ju sociala), samtidigt som man då spelar ett spel där man får göra lite utmanande prylar som att syssla med strategi och räkna runt och rulla runt med tärningar... Ja, det blir bara en högre och högre kvalitativ nivå av att umgås och ett kreativare sätt att nå sina hobbys och intressen - som t.ex. fantasy - samtidigt som något kreativt - strategiska speldrag och dylika - äger rum.

Ja, nu var det här sista kanske långt utöver svaret på frågan, men om man skummar min text och plockar lite av varje kan man nog förstå vad jag tror på. Helt enkelt, det låg i tiden och "rätt" man med "rätt" intressen råkade just få den idé som skulle bli rollspel.
Så, tacka denna hunger efter det fiktiva som uppstod genom böcker och serietidningar under sjuttiotalet, och Gygax stora intresse för spel...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag har för mig att Beyond Role and Play den antologi som gavs ut efter något Knudepunkt-evenemang, innehöll en essä kring den ritualiserade "reenactment" egyptierna enligt Herodotos sysslade med. Enligt Herodotos var föreställningens final en stor batalj där de båda sidorna slog varandra med käppar, något essäns författare ej helt allvarligt betecknade som historiens första bofferslutstrid.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, antar att det inte var mer än en slump att det ploppade upp just på 70-talet. Antar att det bara blev så, eller hur nu man ska säga. Kunde säkert lika gärna varit på 60-talet eller på 8-talet som just rollspel kom i dagens ljus.

/ Johan K, som gissar lite vilt här.. =)
 

Slartibartfast

Veteran
Joined
16 Aug 2007
Messages
9
Bobby Magikern said:
Det är intressant det där, i och med att det tycktes ske någon form av parallell evolution där. Samtidigt som Gygax och Arneson petade runt tennfigurer i Chainmail skrev ju MAR Barker på sitt Tekumel, och Greg Stafford hittade på grejer om drakpass och röda månar. I Gregs fall kan vi nog hitta förklaringen i kombinationen av en livaktig krigsspelshobby och lättillgängliga droger, men sammantaget får man ändå en bild av att rollspelen var något som väntade på att bli uppfunnet -- hade inte D&D varit först, hade något annat tagit dess plats.
Som med de flesta av människans upptäckter mao. Kanske behovet av "verklighetsflykt" som vuxit sig stort nog hos tillräckligt många. Lägg till lite droger i mixen, och voila! :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Fiskrens said:
Som med de flesta av människans upptäckter mao. Kanske behovet av "verklighetsflykt" som vuxit sig stort nog hos tillräckligt många. Lägg till lite droger i mixen, och voila! :gremsmile:
Man ska nog inte underskatta den sociala ungdomsrevolutionen som skapat en viss kultur av kreativitet i amerikanska universitetskorridorer... Alltså, revolt mot ett förtryckande system ger kreativitet.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag skulle säga att den springande punkten är bordsrollspelandet tar sin form då. Lajv (och även friformande) kan man hitta tidigare versioner. Och bordsrollspelet är knepigare som produkt, så jag tror att det kan ligga lite med tiden, det och att rätt kanaler började vara stora. Kollar man på hur fandom har utvecklats (som i många lägen är samma kretsar) så verkar det ha sin grund där också. Och rollspelen är väldigt ungdomsinriktade och ungdommar utan mycket att göra är ju också en förhållandevis ny företelse... typ den tiden...

-Gunnar
 
Top