Arvidos MC said:Den känslan jag får av vår kommunikation är att du tolkar allt jag skriver på värsta sätt tänkbara, som om jag var ute efter att förstöra något för dig. Jag vet inte hur jag ska gå vidare.
Varför är det så? Är det bara jag?
Sapient said:I D&D 4th ed. är det mycket medvetet gjort och till stor del baserat just på dataspel. Syftet är att ha ständig balans - strider ska alltid vara inom en snäv skala av "ganska lätt" till "ganska svår" och levlandet är mikrobelöningar som ska ge tillgång till mer "coolhet" (powers som gör coolare saker) medan status quo i övrigt bibehålls.
Man får (kan få) en känsla av att saker är svårare, eftersom man kastar högre siffror omkring sig. Färdighetsvärden, attackchanser och skador stiger. Men så gör också svårighetsgrader och hit points. Men illusionen av att det är svårare, genom att siffrorna är högre, är förmodligen också en uttänkt mikrobelöning. Jag ska känna mig mäktigare genom att få lägga till +12 istället för +8 eller +6...
krank said:Arvidos MC said:Ifall jag är mig själv, obildad i snickeri, med en enkel verktygslåda så kanske jag slår ett slag bara för att lyckas klura ut hur jag ska sätta grunden, med katastrofala resultat på ett misslyckande.
Nu ska vi se om jag förstår hur du menar...
Istället för att sätta svårighetsgrader skapar du dels olika detaljrikedom för vad man behöver slå för och inte (snickaren slår ett slag för alltihop, du måste slå flera), och dels bestämmer du att misslyckanden blir "värre" för den otränade och lyckade slag (antar jag) generellt blir sämre.
Jag vet inte, jag. Om jag förstår ovanstående rätt så känns det mest som ett otroligt omständigt sätt att låta SL sätta svårighetsgrader.
Å andra sidan ligger siffror och statistik mig betydligt närmare än berättelsen när jag instinktivt greppar efter ett verktyg för att förstå något i verkligheten. Kanske har det med det att göra. Jag vet inte.
Fiktionslek said:Nej, så tänker jag inte. Då är det bättre vi släpper det hela. Jag har nog inget mer att säga om din flersituationslösning ändå.
Allt gott (jag menar det),
Christian
Arvidos MC said:(...)Precis som du ser tendenser till att narrativisera verkligheten så ser jag i dessa sifferbedömningar tendenser att göra statistik av verkligheten. Vad vi måste komma ihåg är att verkligheten varken är siffror eller narrativ, det är endast verktyg vi använder för att förstå verkligheten.
För mig, personligen, är detta en mer verklighetstrogen skildring av verkligheten än att skatta sannolikheter.
Sapient said:Men det är långt ifrån vad du sa tidigare - när du uttalade att du "aldrig sett en svårighetsmodifikation i [ditt] liv". Och det, som sagt, var ju att ta i en del...
Eksem said:Hm, jag skulle nog inte kallat det aktiva spelare. Jag menade mer spelare vs rollperson. Är det spelaren som är aktiv, eller är det rollpersonen? Jag tror att det inte är svårighetsgrader som gör att rollpersonens värden hamnar i fokus, utan att rollpersonens förmågor har en sådan inbyggd effekt.
Jag menar att rollpersoner som är movers and shakers blir till spelets huvudpersoner. Om det är en rollpersond förmåga som låter denne uppvigla eb folkhop så kommer det att vara förmågan som hamnar i förgrunden, medan om spelaren är den som uppviglar så kommer spelvärlden i förgrunden.
Detta för att avståndet till spelvärlden förändras när man vrider och vänder på den mer direkt, än om man har ett lager mellan.
Arvidos MC said:(...)
Tänk så här: Jag säger att det finns ögonblick då saker står på spel. Du och krank verkar säga "Det där är ju också svårighetsgrader!" och då säger jag "Nej, ögonblick då saker står på spel och svårighetsgrader är två olika sätt att se på samma sak - Verkligheten. Om vi jämför 'ögonblick' med svårighetsgrader så gör vi 'ögonblick' en otjänst. Låt oss jämföra dem med verkligheten istället."
Sapient said:Arvidos MC said:(...)
Tänk så här: Jag säger att det finns ögonblick då saker står på spel. Du och krank verkar säga "Det där är ju också svårighetsgrader!" och då säger jag "Nej, ögonblick då saker står på spel och svårighetsgrader är två olika sätt att se på samma sak - Verkligheten. Om vi jämför 'ögonblick' med svårighetsgrader så gör vi 'ögonblick' en otjänst. Låt oss jämföra dem med verkligheten istället."
Mmmm, jo. Jag ser vad du menar. Men jag tror att den poäng jag försöker göra handlar om att det där fortfarande bara är valet mellan två olika representationssätt. (Och givet de olika sätten, blir olika faktorer viktiga att representera i spelet.)
Jag ska fundera en gång till, för att du ber så snälltmen jag är inte säker på att jag tycker att det är så annorlunda, i grunden.
Arvidos MC said:Tänk så här: Jag säger att det finns ögonblick då saker står på spel. Du och krank verkar säga "Det där är ju också svårighetsgrader!" och då säger jag "Nej, ögonblick då saker står på spel och svårighetsgrader är två olika sätt att se på samma sak - Verkligheten. Om vi jämför 'ögonblick' med svårighetsgrader så gör vi 'ögonblick' en otjänst. Låt oss jämföra dem med verkligheten istället."
Arvidos MC said:Vänta, håller vi inte med varandra? Jag tycker ju också att det är ett val mellan två olika representationssätt där ingendera ligger närmare en objektiv verklighet än en annan. Och har jag påstått något annat tidigare så har jag ångrat mig nu.![]()
Sapient said:(Det här tycker jag är en sida old scool-bloggarna ignorerar...)
Arvidos MC said:Hade Pilzeman suttit i en tank så hade Arvidos MC sagt helt andra saker.
Svarte faraonen said:Arvidos MC said:Hade Pilzeman suttit i en tank så hade Arvidos MC sagt helt andra saker.
Får inte Pilzeman välja från listan på saker som händer när man lyckas?
Arvidos MC said:Välja på listor är ett privilegie som Pilzeman måste förtjäna först!
Skämt åsido, det var ett exempel som skulle vara pedagogiskt snarare än exakt. I verkligheten tror jag till och med att Pilzeman gick aggro...
Svarte faraonen said:Sapient said:(Det här tycker jag är en sida old scool-bloggarna ignorerar...)
Jag ser inte min ståndpunkt som överdrivet motsatt old school-attityden. Om det finns utrymme för att magiker har en formelbok med särskilda trick så ser jag inte något stort problem med att andra rollpersoner också har något liknande. Det är ju inte hela systemet för att göra saker.
Arvidos MC said:åh nej, du förklarar hur du tänkt, jag känner mig så kränkt
Arvidos MC said:Hade Pilzeman suttit i en tank så hade Arvidos MC sagt helt andra saker.