Nekromanti Varför inget StockCon?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Varför har Sveriges största stad och tillika huvudstad inget återkommande spelkonvent? Vad är anledningen till att de återkommande spelkonvent som faktiskt finns har hamnat på de platser som de utgår ifrån?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Nyahbingi warrior fe tell duppy story

om jag inte minns helt fel så fanns det ett konvent som lades ner på grund av att det inte gick ekonomiskt eller för att det inte fanns någon motivation. Dock ska det starta något nytt från och med nästa år har jag hört ryktesvägar.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Enkel anledning

Stockholmare går inte på konvent i Stockholm.

Så är det bara.

Det gäller för övrigt inte bara rollspel. När Svenska Square-dance förbundet arrangerade Convention 2002 i Stockholm (det flyttar runt mellan olika städer varje år) så hade de den lägsta uppslutning av folk från Stockholm på flera år!

En vild gissning är att det finns så mycket annat att göra i Stockholm att de som bor där inte känner för att lägga ner en helg på att bara spela. Och det räcker inte med folk som kommer från resten av landet för att få det att gå runt.

/Henrik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Enkel anledning

"Det gäller för övrigt inte bara rollspel. När Svenska Square-dance förbundet arrangerade Convention 2002 i Stockholm (det flyttar runt mellan olika städer varje år) så hade de den lägsta uppslutning av folk från Stockholm på flera år!"

En fråga bara: hur fanken vet du detta? :gremcrazy:


Storuggla, dansar aldrig nykter
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
155
Location
Stockholm
(Bryter radiotystnaden med detta inlägg.)

Det finns väl gissningsvis en mängd olika orsaker till detta, men en av de största -- i alla fall vad jag har läst; och det låter väl inte helt otroligt -- är problemet med lokaler. Det är dyrt och krångligt att få tag på bra lokaler i Stockholm, i alla fall om de ska ligga någorlunda centralt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Det finns väl gissningsvis en mängd olika orsaker till detta, men en av de största -- i alla fall vad jag har läst; och det låter väl inte helt otroligt -- är problemet med lokaler. Det är dyrt och krångligt att få tag på bra lokaler i Stockholm, i alla fall om de ska ligga någorlunda centralt. "

Måste de verkligen ligga centralt då? Det borde väl annars finnas både skolor och universitetslokaler som man kan snylta av?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,537
Location
Stockholm
Re: Enkel anledning

Detsamma gäller musikfestivaler. Stockholm har ingen återkommande sådan, och de som försöker etablera sig floppar (Stockholm Calling). Möjligtvis kan Popagande kanske bli något i framtiden. Stockholmare går dock som regel inte på festivaler.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Det finns flera orsaker. En är att man aldrig byggt upp en tradition och arrangörsapparat likt GothCon, LinCon eller BSK. En annan är att Stockholmsföreningarna tycks vara usla på att samarbeta; i varje fall var de det förr. En tredje att lokalhyrorna kan ha varit höga (ett år hyrdes Norra Latin till ett StockCon, vilket inte var alltför billigt om jag inte missminner mig). Under det glada 80-talet anordnade Target Games/Äventyrsspel ett par tre pseudokonvent (endast spel dagtid, ingen övernattning på plats, relativt högt inträde - var inte Solvalla plats åtminstone ett år?), men ingen tog upp fanan när Target tröttnade. Sedan så har det alltid varit problemet att de bästa (lång)helgerna varit uppbokade av andra konvent. Fast personligen har jag aldrig saknat ett StockCon... när GothCon finns. :gremgrin:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Men det finns ju ...

Som Yassilus mycket riktigt påpekar nedan, finns ju faktiskt DanCon.

Visserligen kan konventet bara ta emot sisådär 15–20 besökare, men det vägs upp av att det kommer att hållas flera gånger per år.

Vidare är DanCon gratis, man behöver inte föranmäla sig till några arrangemang, och så länge man har åldern inne är det OK att ta en bärs eller två.

Hittills har konventet varit 100 % friformsfritt, och alla rollspelsarrangemang har varit till »riktiga« utgivna spel.

Dessutom finns det en välfylld brädspelsbuffé att välja från.

Nästa DanCon kommer att gå av stapeln någon gång i september om allt går som det ska. Mer info dyker upp på wrnu-forumet när det börjar närma sig.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Glöm inte FrunCon

Under flera år fram till mitten av 1990-talet arrangerade Gamers Guild Fruncon i förorten Fruängen. Trevligt och välskött, fast kanske inte så stort. Jag var där nästan varje år och höll föredrag. Tryggve Bergholm var en av de drivande krafterna.

Targets Spelkongresser under andra halvan av 1980-talet hölls bland annat på Studentkåren på Stockholms universitet uti i föroten Frescati och var stora och välbesökta arrangemang. Vi genomförde dem på betald arbetstid och då kan man fixa saker som ideellt arbetande personer förmodligen inte hinner eller orkar.

Det finns gott om lokaler i förorterna och de offentliga kommunikationerna fungerar väl, så det är nog inte där skon klämmer. Jag tror helt enkelt att det är svårt att få Stockholmsföreningarna att samarbeta på det sätt som krävs för att genomföra ett arrangemang av typen Lincon eller Gothcon.
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Nöj dig med GotCon o LinCon.LinCon är ju det största efter vad jag har hört.Är det inte trevligt att vi Linköpingsbor kan va bättre en 08:orna inått :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ah, jag vet inte...

"Som Yassilus mycket riktigt påpekar nedan, finns ju faktiskt DanCon."

Räknas ett gäng skummisar som träffas för att supa och telefontrakassera folk verkligen som ett spelkonvent? :gremsmile:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
DanCon

"Räknas ett gäng skummisar som träffas för att supa och telefontrakassera folk verkligen som ett spelkonvent?"

Jag måste ha varit jättefull, för det där minns jag inte ens :gremwink:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Närå, du har helt rätt ...

Definitioner av diverse Stockholmsforumitaktiviteter

Forumsöl: Vi samlas på någon krog, dricker öl och babblar om allt mellan himmel och jord (inte så mycket rollspel, dock). Ibland trakasserar vi Risings telefonsvarare.

DanCon: Vi samlas hemma hos mig och spelar spel tills vi kroknar.

Picknick: Vi samlas hemma hos Chrull, dricker öl och äter rabarberpaj och hämtpizza. Ibland spelar Chrull skitskum musik (och då ska ni veta att jag har bekanta som tycker att jag lyssnar på skitskum musik).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Närå, du har helt rätt ...

"Ibland spelar Chrull skitskum musik"

Var det musik? :gremshocked:


Storuggla, en apa med hammare! fly!
 
Top